Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zwolle en Haarlem

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 35

Geregistreerd: 29 dec 2012 20:59

Bericht 19 aug 2016 20:44

Zwolle en Haarlem

Heren,

Een vraag over de sampleset Zwolle 2.5, ik heb het windmodel op 50% gezet maar toch is het geluid niet helemaal strak. Is daar nog iets anders aan te doen in de instellingen? Verder is er een update te krijgen voor deze set, is dat een goede aanvulling om te kopen?
Ik heb Haarlem nu een paar maanden in mijn bezit en ben nog steeds zoekende hoe ik de schuif van de positie het beste kan instellen. Moeten overigens de knoppen Tractuur en Balance aan staan? Wat mij ook opvalt is dat het geluid op het rugwerk zo veel zachter is dan het hoofdwerk. Als je een uitkomende stem speelt Trompet of Cornet bijvoorbeeld klink het net of de zwel van het rugwerk dicht staat. Tips?

Bij voorbaat dank,

Gr. Arie

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 21 aug 2016 22:51

Re: Zwolle en Haarlem

Dag Arie,

Ik reageer op je opmerkingen over Zwolle. Bavo heb ik niet. Wellicht verstandig dat je zelf je post wijzigt en voor het Bavo verhaal een apart topic aanmaakt. Dat maakt het makkelijker te reageren en de informatie leesbaar te houden.

Een pijporgel klinkt niet of nooit strak als dat je wellicht gewend bent van een synthesizer of electronisch/digitaal orgel. De opnames/samples zullen derhalve bijna altijd als van nature een enige beweging kennen. Het windmodel dat Hauptwerk biedt en ingesteld kan worden door de samplesetmaker, versterkt dat effect, met name als meerdere registers en toetsen gelijktijdig worden gebruikt. De set wordt geleverd zodanig als de samplesetmaker denkt dat het instrument zich in werkelijkheid gedraagt. Ieder instrument heeft zn eigen gedragingen.
Bevalt de standaard instelling je niet, dan kan je inderdaad het percentage wijzigen. Of je schakelt (disabled) het windmodel uit. Dan resteert slechts de opname/sample. Strakker krijg je het denk ik niet.

De update van Zwolle 2.5 vind ik zeer waardevol, met name de tremulanten zijn nu goed bruikbaar. Voor een specificatie en toelichting zie de site van sp:
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... chael.html
De versie 2.5 is encrypted en dus via de hauptwerk dongle beveiligd. En dat blijkt een noodzakelijke zaak om het gesteel en gekopieer in ons hauptwerk orgelwereldje tegen te gaan.

Succes!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 aug 2016 15:36

Re: Zwolle en Haarlem

Arie281 schreef:Heren,

Een vraag over de sampleset Zwolle 2.5, ik heb het windmodel op 50% gezet maar toch is het geluid niet helemaal strak. Is daar nog iets anders aan te doen in de instellingen? Verder is er een update te krijgen voor deze set, is dat een goede aanvulling om te kopen?
Ik heb Haarlem nu een paar maanden in mijn bezit en ben nog steeds zoekende hoe ik de schuif van de positie het beste kan instellen. Moeten overigens de knoppen Tractuur en Balance aan staan? Wat mij ook opvalt is dat het geluid op het rugwerk zo veel zachter is dan het hoofdwerk. Als je een uitkomende stem speelt Trompet of Cornet bijvoorbeeld klink het net of de zwel van het rugwerk dicht staat. Tips?

Bij voorbaat dank,

Gr. Arie


Hallo Arie,

Ik heb Haarlem nu een maand of 2 in bezit en ben ook nog steeds aan het zoeken. Qua volume is het een lastig verhaal...ik speel zelf graag in kleinere registraties en dan is het geheel wel zacht. Kwestie van je demping (tijdelijk) aanpassen van de (standaard) -10 naar b.v. -5
Dat het rugwerk zachter is dan het hoofdwerk, dat herken ik zo snel niet, Cornet is prachtig en komt qua volume duidelijk boven het Hoofdwerk uit, de trompet overigens ook.
Bij mij staat de verdeling op ongeveer een kwart van boven, dus 75% front 25% rear zeg maar.
Ben zelf niet zo van dat gegalm, word het geluid alleen maar groezelig van :-)
Dit is wat mij betreft een orgel waar ik niet op uit gekeken raak, zoveel kleuren en mogelijkheden...

De knop Tractuur zet alle "rammeltjes" aan of uit, dus dat is je eigen keus. Het gerammel is natuurlijk een extraatje en "hoort" bij het echte orgel, denk overigens niet dat de bouwer het zo bedoeld heeft dat je de mechanieken hoort, soort orgel met percussie.

Balance kan ik je nu even geen antwoord op geven....

groet & speelplezier

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 aug 2016 00:17

Re: Zwolle en Haarlem

Ik ben er bij Haarlem nog lang niet uit hoe hij het beste klinkt, qua slider instelling en balance/room.
Ga er wel van uit dat je de Cornet "ondersteunt" en niet alleen solo trekt als uitkomende stem, zo ook met de trompet.

Ik heb b.v. Ps.43 van Klaas Bolt, hierin staan bij de diverse delen de registraties aangegeven....zeer leerzaam & verrassend moet ik zeggen.
Staan toch registraties in die ik zelf niet zo 1,2,3 had gekozen, maar die echt wel werken en in combinatie verrassend anders klinken
Blijft een enorme ontdekkingsreis op dit instrument qua registratie, maar ook zeer zeker qua instelling van de slider e.d.
kortom heel veel speelplezier :-)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 aug 2016 10:43

Re: Zwolle en Haarlem

Ha André,

Ga er wel van uit dat je de Cornet "ondersteunt" en niet alleen solo trekt als uitkomende stem


Haarlem heeft een Cornet 4st, wat wellicht ondersteuning vraagt.

Vanaf 5 sterk is het volgens mij niet altijd nodig om te ondersteunen. Afhankelijk van je smaak en intonatie van het register kun je zeker aanvullen.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 aug 2016 11:43

Re: Zwolle en Haarlem

Peter schreef:Ha André,

Ga er wel van uit dat je de Cornet "ondersteunt" en niet alleen solo trekt als uitkomende stem


Haarlem heeft een Cornet 4st, wat wellicht ondersteuning vraagt.

Vanaf 5 sterk is het volgens mij niet altijd nodig om te ondersteunen. Afhankelijk van je smaak en intonatie van het register kun je zeker aanvullen.


Hoi Peter,

ja dat bedoelde ik eigenlijk ook zo te zeggen :-) Idd is het afhankelijk van de Cornet in kwestie,
maar vaak moet er een 16 /8 /4 vt "onder" als basis
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 aug 2016 12:00

Re: Zwolle en Haarlem

Hoi André,
Een 16 voet er onder is volgens mij wel heel specifiek.
In Tholen is dat natuurlijk nodig vanwege de opbouw van dat instrument. Gevolg is wel dat bij uitkomend orgelspel in het octaaf " gespeeld moet worden. Dat is denk ik voor veel mensen die orgelspelen minder eenvoudig. ;)
Laatst bijgewerkt door Peter op 25 aug 2016 12:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 23 aug 2016 15:16

Re: Zwolle en Haarlem

Qua intonatie: is het mogelijk om niet alleen een heel register harder of zachter te laten klinken, maar bijvoorbeeld een hele groep, zoals "Rugwerk" "Great", etc. ? Hoe?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 25 aug 2016 12:14

Re: Zwolle en Haarlem

Beste Fred,

Het is niet mogelijk om het volume per werk te verhogen of verlagen. Je zult dat per register moeten doen.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 26 aug 2016 21:12

Re: Zwolle en Haarlem

Kan natuurlijk wel, maar dan moet je je audiosetup helemaal wijzigen, of een andere aanmaken en dan groepen maken per werk: bvb Hoofdwerk, Bovenwerk en Rugwerk. Je kunt dan het volume per werk afzonderlijk instellen.

Groet en succes,
Bram

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com