Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1500/1653 Kiedrich, St. Valentinus and Dionysius (21/2+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 23 maart 2019 19:04

Re: 1500/1653 Kiedrich, St. Valentinus and Dionysius (21/2+P

Bedankt Jaap, weer wat geleerd.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 23 maart 2019 19:42

Re: 1500/1653 Kiedrich, St. Valentinus and Dionysius (21/2+P

JacoP schreef:Dag Frans,

Een windlosser komt alleen voor in een orgel met meerdere klavieren en windladen voorzien van een eigen balg.
Als je vroeger een hanger had kon je de windtoevoer van het betreffende klavier blokkeren en op het andere klavier gewoon blijven spelen!

Dit snap ik niet. De windtoevoer naar een bepaald klavier blokkeren doe je toch met een afsluiter? Wat heeft een windlosser daarmee te maken?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 maart 2019 22:09

Re: 1500/1653 Kiedrich, St. Valentinus and Dionysius (21/2+P

Gerrit schreef:
JacoP schreef:Dag Frans,

Een windlosser komt alleen voor in een orgel met meerdere klavieren en windladen voorzien van een eigen balg.
Als je vroeger een hanger had kon je de windtoevoer van het betreffende klavier blokkeren en op het andere klavier gewoon blijven spelen!

Dit snap ik niet. De windtoevoer naar een bepaald klavier blokkeren doe je toch met een afsluiter? Wat heeft een windlosser daarmee te maken?



Gerrit, is de windlosser niet hetzelfde als Ventiel wat je ook soms op orgels aantreft?

Ik dacht altijd dat een Afsluiter gebruikt werd om bv een bepaald werk af te sluiten bij storing zoals Jaap al schreef, of om registraties klaar te zetten en deze te de/activeren via deze knop.

En een windlosser/ ventiel om de wind makkelijker uit de balg te laten stromen

Als ik me niet vergis heeft Utrecht beide varianten op het orgel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 25 maart 2019 12:31

Re: 1500/1653 Kiedrich, St. Valentinus and Dionysius (21/2+P

Jan Wim schreef:
Gerrit schreef:
JacoP schreef:Dag Frans,

Een windlosser komt alleen voor in een orgel met meerdere klavieren en windladen voorzien van een eigen balg.
Als je vroeger een hanger had kon je de windtoevoer van het betreffende klavier blokkeren en op het andere klavier gewoon blijven spelen!

Dit snap ik niet. De windtoevoer naar een bepaald klavier blokkeren doe je toch met een afsluiter? Wat heeft een windlosser daarmee te maken?



Gerrit, is de windlosser niet hetzelfde als Ventiel wat je ook soms op orgels aantreft?

Ik dacht altijd dat een Afsluiter gebruikt werd om bv een bepaald werk af te sluiten bij storing zoals Jaap al schreef, of om registraties klaar te zetten en deze te de/activeren via deze knop.

En een windlosser/ ventiel om de wind makkelijker uit de balg te laten stromen

Als ik me niet vergis heeft Utrecht beide varianten op het orgel

Een ventiel is dacht ik hetzelfde als een Afsluiter, maar er zijn misschien ook wel orgels waarbij met 'ventiel' een windlosser bedoeld wordt. En wat betreft de functie van afsluiters en windlossers heb je heb je volgens mij helemaal gelijk.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 19 jan 2020 20:55

Re: 1500/1653 Kiedrich, St. Valentinus and Dionysius (21/2+P

Mijn DoMidi schermpjes voor dit orgel
Kiedrich.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 19 jan 2020 23:26

Re: 1500/1653 Kiedrich, St. Valentinus and Dionysius (21/2+P

Voor diegene die ook nog op zoek waren naar een linkje, het is een set van Sonus Paradisi:

http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/g ... model.html
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com