20 jan 2015 20:30 door Martijn70
Inderdaad past Van den Heuvel Septièmes toe in de grote orgels (St Eustache, Katwijk aan Zee, Kopenhagen) in diverse voet maten: 4 4/7 (Pedale), 2 2/7 (Grand-Orgue/Grand-Choeur), 1 1/7 (Positif, Solo). Zelfs in Groot-Ammers (Herv Kerk) is één te vinden op het zwelwerk.
Maar Cavaillé-Coll paste ze ook meer toe dan men denkt. Naast Notre-Dame, St. Sulpice en Sacré-Coeur zijn ze ook te vinden in andere orgels, zelfs in Haarlem heeft de Positif Cornet een septiem koor. Ook andere orgels met een 8sterke Cornet bevatten een septiem koor (samenstelling is dan: 8 + 4 + 2 2/3 + 2 + 1 3/5 + 1 1/3 + 1 1/7 + 1)
Maar een orgelbouwer als Verschueren past in het verleden ook septiemes toe in bijv. een sesquialter 3sterk (2 2/3 + 1 3/5 + 1 1/7). In de Anglicaanse wereld vindt je ze o.a. in een Harmonics register op het Great en in Pedaal Cornetten.
Zoals josq al schreef krijgt de klank een tongwerk achtig karakter, toevoegen van een none koor (3 5/9, 1 7/9 of 8/9) versterkt dit effect in balangrijke mate. Muziek geschreven door o.a. Florentz gebruikt deze registers veelvuldig. Maar ze zijn ook goed toe te passen in klassiek franse of soort gelijke muziek.
Met vriendelijke groet,
Martijn