Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Registreren Rotterdam hoofdorgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 apr 2017 15:02

Registreren Rotterdam hoofdorgel

Een van de mooiste sample sets is die van het hoofdorgel van de Laurenskerk. Registreren is echter niet zo eenvoudig op dit orgel. Ik ben daarom bezig met het maken van een aantal "combination sets" om per stijl/thema een aantal voorgeprogrammeerde registraties met jullie te delen.

Instructie voor gebruik
In de bijlage vinden jullie een zip-bestandje met daarin de combination sets.
*Laadt het sample set
*Ga naar registration>>browse/rename/delete combination sets...
*Kopieer het zip-bestandje naar de map die opent
*Klik met je rechtermuisknop op het zip-bestandje en pak het uit
Om de sets te gebruiken:
*Ga naar View>>Mini control panels en vink aan "Combination set load/save/assign"
*In het balkje dat verschijnt, klik op "load" en selecteer het gewenste combination set
*Ga naar View>>Mini control panels en vink aan "Combination stepper"
*Ga naar View>>Mini control panels en vink aan "Master generals 1-10"
*In de balkjes die verschijnen, klik op de genummerde knoppen om tussen de registraties te wisselen (in het "stepper" balkje, klik niet op de enkele pijltjes naast "cued", ik gebruik alleen de frames 000-009)

Feedback is welkom! Als ik tijd en zin heb, hoop ik met nog meer combination sets te komen, mogelijkheden genoeg op dit orgel!

Hieronder een korte toelichting bij de combination sets:

Hollands-romantisch
Tremulanten! Denk aan de koraalbewerkingen van Feike Asma, WH Zwart, Klaas-Jan Mulder, Pieter Heykoop...

Stepper 000-009: pp-ff registraties van fluiten via 8-4-3(-2) naar "volle werk". Te spelen op HW. Voor spel op andere klavieren, pedaalkoppel uit.

Master generals:
*1: Fluiten 8+3 uitkomend op BrW/HW, begeleiding op RW. CF evt octaaf hoger spelen, pedaal evt portato
*2: Fluiten 8+4 versus Prestant 8. BvW is begeleidend, RW en HW kunnen zowel begeleidend als uitkomend zijn
*3: Quint. Uitkomend op HW of RW, begeleid op BrW of BvW
*4: Sesquialter: Uitkomend op RW, begeleid op HW. Denk aan de bekende Ps 25 van WH Zwart
*5: Cornet: Uitkomend op HW, begeleid op een van de andere klavieren
*6: Trompet: Uitkomend op HW en begeleid op RW, of uitkomend op BvW en begeleid op BrW
*7: Zachte tongwerken (mf): Uitkomend op RW, BvW of BrW, begeleid op HW
*8: Zachte tongwerken (p): Uitkomend op BvW of BrW, begeleid op RW of HW
*9: 16' tongwerken: Uitkomend op HW of RW, begeleid op BvW
*10: Carillon: Speel op BvW een melodie staccato in sexten, of sla akkoorden arpeggio aan

Frans-Romantisch
Een poging om belangrijke registraties op Cavaillé-Collorgels (en aanverwant) te benaderen. Gebruik het zwelpedaal! Met name om het effect van de zachte tongwerken (Basson-Hautbois, Voix Humaine) te benaderen is het bij sommige registraties noodzakelijk om de zwelkast niet verder dan half open te zetten.

Stepper:
000: ppp-registraties
001: grondstemmen 8'
002: grondstemmen 16+8 op RW, grondstemmen 8+4 op HW. BrW octaaf lager te spelen
003: grondstemmen 8+4 (incl "Basson-Hautbois") op HW en BvW
004: grondstemmen 16+8+4
005: grondstemmen + tongwerken f
006: grondstemmen + tongwerken ff
007: grondstemmen + tongwerken + mixturen
008: Chamade 8 + Bazuin 32 bij
009: Chamades 16+4 bij

Master Generals:
1: "Voix Celeste" op BvW, "Unda Maris" op HW, "Salicional" op BrW (octaaf lager spelen)
2: "Voix Humaine" op BvW
3: Uitkomende "Basson-Hautbois" op BvW, "Clarinette" op BrW
4: Diverse fluitencombinaties op elk van de klavieren
5: Diverse "Plein jeu"-registraties

Echo
Diverse echoregistraties met registercombinaties die elkaar imiteren. In sommige gevallen kan het zwelpedaal gebruikt worden om het echo-effect te versterken. De registraties kunnen echter breed gebruikt worden, bijvoorbeeld voor literatuur en improvisaties uit de barokke/klassieke stijlperiode.

Stepper:
Fluiten-, prestanten- en plenumregistraties pp-ff. Manualen gekoppeld naar HW, in principe kan elk van de nevenwerken gebruikt worden voor de echo.

Master generals:

1: Strijkende stemmen en fluiten 8': BvW echo van RW, BrW echo van HW
2: Strijkende stemmen 8'+4': HW echo van RW, BvW echo van BrW (BrW octaaf lager)
>> Bij de master generals 3-9 kunnen de twee niet genoemde, begeleidende manualen ook onderling voor echospel gebruikt worden
3: Fluiten 8'+2': BvW echo van RW
4: Sesquialter: BrW echo van RW
5: Cornet: BvW echo van HW
6: Trompet: BvW echo van HW
7: Zacht tongwerk: BrW echo van RW
8: Zacht tongwerk: BvW echo van BrW
9: Tongwerk 16': BrW echo van RW
10: Plenum: BvW echo van HW, BrW echo van RW (4' plenum)

G. Silbermann
Barokke registraties gebaseerd op dit document: http://www.walcker-stiftung.de/Download ... f_1741.pdf. Het betreft registraties voor de ongeveer 20 stemmen tellende dorpskerkorgels van Gottfried Silbermann, die in grote lijnen echter prima toegepast kunnen worden op dit orgel. Er worden registers van het bovenwerk gebruikt, zet daarom de zwelkast helemaal open.

Stepper:
Prestanten- en plenumregistraties pp-ff, te bespelen op het HW.

Master generals:
(toelichting volgt)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door josq op 19 apr 2017 12:27, in totaal 5 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 apr 2017 15:04

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

geweldig Jos bedankt voor het delen ervan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 apr 2017 15:25

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Graag gedaan! Graag hoor ik tzt van iemand of het aan de hand van deze instructies lukt om de combinatiesets te laden ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 apr 2017 17:41

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Jos het werkt perfect


ga zo door zou ik je willen aanmoedigen, ik denk dat je er naast mij , veel mensen blij mee maakt


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 12 apr 2017 19:00

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Goed initiatief Jos! Misschien wel leuk om hier een apart topic van te maken waarin per sampleset gekozen registraties worden aangeboden als voorbeeld voor anderen.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 apr 2017 22:06

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Hoi Jos

Ik heb deze sample set niet( al staat tie wel op mijn verlanglijstje) maar ik vind dit wel een leuk initiatief.
Misschien ook wel een idee om dit ook als een soort generaal cresendo in te programmeren?

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 apr 2017 10:12

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Ha Martijn, bedoel je misschien dit topic: viewtopic.php?f=6&t=781, of zou je nog iets anders willen?

Jan, met generaal crescendo's ben ik al aan het experimenteren geweest. Als er iets is waar ik tevreden over ben, dan zal ik het wel posten. En als er meer mensen behoefte aan hebben dan doe ik het misschien wat sneller ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 14 apr 2017 10:45

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

josq schreef:Ha Martijn, bedoel je misschien dit topic: viewtopic.php?f=6&t=781, of zou je nog iets anders willen?


Oeps, mijn geheugen liet mij even in de steek. Nu je het zegt, het bestaat inderdaad al.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 14 apr 2017 12:35

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Dag Josq,

Uit eigen ervaring kan ik het volledig met je eens zijn dat je met Rotterdam heel veel mooie klanken kan produceren.
Het zoeken naar de "mooiste" registraties vind ik soms ook heel lastig.
Zeker als een heel minimale combinatie van stemmen gewenst is vind ik het lastig om voor de pedaalpartij de juiste sterkte te vinden.
De pedaalregisters komen dan snel te sterk tot uiting omdat het volume voor de manualen om meer vraagt.
Door manuaal registers te gebruiken probeer ik dat zo goed mogelijk te bereken.
Wat dat betreft ben ik zeer benieuwd naar jouw samenstellingen.

Is het ook mogelijk om de disposities beschrijvend weer te geven?
Ik heb een 15-tal preset knoppen waarmee ik wisselende combinaties vastleg.
Dan is het voor mij beter toepasbaar als ik ze ad hoc kan toepassen.

Alvast bedankt voor je moeite.

JanZ

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 apr 2017 14:13

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Ha Jan,
Over pedaalregistraties valt natuurlijk veel te zeggen. Om te beginnen een praktisch aandachtspunt: in de ruimte waar je orgel staat kun je resonanties hebben, vaak zo ongeveer rond de tweede C - precies dus waar je het pedaal het meest gebruikt. Het pedaal kan dan vreselijk dreunen. Dit is dan geen probleem met het sample set, maar iets wat opgelost moet worden met bijvoorbeeld ruimtecorrectie (ik gebruik zelf ARC2) of met equalisatie (dat kan in Hauptwerk).

Voor zachte registraties vind ik de Open Subbas 16' + Gemshoorn 8' meestal een heel goed uitgangspunt. Wil je zachter, dan kun je in plaats van de Gemshoorn een van de 8' registers van het Bovenwerk koppelen en eventueel het zwelpedaal gebruiken. Wil je een zachtere 16', dan kun je de Gedekt 16' van het Bovenwerk gebruiken ipv de Open Subbas 16'.

Een andere mogelijkheid is om de Quintadeen 16' van het Rugwerk te koppelen, al dan niet in combinatie met een 8'. Weer een andere mogelijkheid is om alleen de Octaaf 16' te gebruiken (op andere orgels is dit een Prestant 16'). Een quintadeen en prestant hebben voldoende boventonen om los gebruikt te kunnen worden in het pedaal.

Wil je iets krachtiger dan de Gemshoorn 8', dan kun je de Octaaf 8' gebruiken. Daar zit aardig wat dreun in. Het mooie bij Rotterdam is dat je er nog een mogelijkheid tussenin hebt: je kunt ook kiezen voor Open Subbas 16' + Gemshoorn 8' + Koppelfluit 4'.

Je hoeft niet altijd per sé een 16' in het pedaal te gebruiken - een constante 16' dreun kan ook vermoeiend werken. Alleen de Octaaf 8' werkt vaak ook heel goed bij allerlei fluitenregistraties. En als het echt heel lichtvoetig moet, dan kun je aan de Gemshoorn 8' + Koppelfluit 4' gaan denken, of zelfs de Koppelfuit 4' + Dwarsfluit 1'.

Overigens, voor de romantische registraties hierboven heb ik het pedaal vrij dik geregistreerd.

Combinatiesets kun je in Hauptwerk makkelijk exporteren naar een PDF, heb je daar wat aan?

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 14 apr 2017 16:01

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Bedankt Josq voor je snelle reactie.

Ik begrijp je voorbeelden voor pedaalregistraties, die heb ik min of meer ook al wel gebruikt.
Het lastigste vind ik dat een aparte volume regeling voor het pedaal er niet is.
Daardoor raakt de verhouding tussen manuaal en pedaal soms uit balans.

De afzonderlijke stemmen zijn prima qua toon, helderheid of mildheid daar zit voor mij het probleem.

Ik weet niet hoe ik een pdf uit Hauptwerk zou moeten destilleren, kun je me dat laten weten?
Als ik die pdf kan printen is het mij prima.
groet,
JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 apr 2017 20:31

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

JanZ,

had jij niet een basspeaker in je orgel die niet afgestemd is op je Fontana's?
Wellicht dat daarom het pedaal te overheersend is? Ik weet ook niet of er een crossoverfrequentie is ingesteld bij die basspeaker en of die niet te hoog staat. Anders worden lage frequenties dubbel weergegeven wat het dominante pedaal zou kunnen verklaren. Verder kan de gevoeligheid van die basspeaker hoger zijn dan van de speakers in je Fontana en ook kan de impedantie (ohmse waarde) lager zijn waardoor hij bovenmatig meedoet. Het zijn maar wat suggesties...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 15 apr 2017 10:48

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Dag Jaap,

Inderdaad heb ik de Fontana's als zuilenspeaker. en heb ik een eigen speaker geplaatst waar eerst een subwoofer zat.

Jouw veronderstelling dat deze een verstoring zou kunnen opleveren heb ik onderzocht door bij het spelen wisselend de Fontana's wel en niet te gebruiken. Daarbij bleek dat het volume van mijn inbouwspeaker zeer gering is en eigenlijk alleen het "onderbuikgevoel" enigszins weergeeft.
Het "teveel" aan volume van de Fontana's is dus waar ik over schreef in het bericht aan Josq.
Het teveel is natuurlijk relatief en volgens mij vooral een gevolg van de invloed van het versterker proces t.o.v. de natuurlijke toonvorming in het fysieke orgel.

O.a op dit punt zullen we moeten accepteren dat 100% nooit te bereiken valt in de reproductie van klanken.
Maar een volumeregeling voor het pedaalwerk lijkt mij toch wel denkbaar als toevoeging aan Hauptwerk?

groet,
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 apr 2017 13:17

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Ha Jan,
Heb je het probleem ook als je alleen via je Fontana's speelt?
Anders zou je kunnen denken aan REW (Room Equalisation Wizzard).
Of -als je een afzonderlijke bass/treble regeling op je versterker hebt- de bas naar beneden afregelen.
Als laatste kun je per register in HW je volume aanpassen, maar dat gaat vaak ten koste van de helderheid.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 apr 2017 12:29

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Ik heb een tweetal nieuwe combinatiesets toegevoegd, met een wat meer barokke insteek: "echo" en "G. Silbermann". Ook heb ik enkele kleine aanpassingen doorgevoerd aan de andere twee combinatiesets. Ze staan allemaal in één zip-bestandje.

Het bestandje staat bij het eerste bericht van dit topic, inclusief de toelichtingen.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 19 apr 2017 12:51

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

Beste Josq,

Kun je me nog laten weten hoe dit moet?


Ik weet niet hoe ik een pdf uit Hauptwerk zou moeten destilleren, kun je me dat laten weten?
Als ik die pdf kan printen is het mij prima.


groet,

Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 apr 2017 12:59

Re: Registreren Rotterdam hoofdorgel

O ja, sorry Jan, ik was het even vergeten. Het werkt via registration>>export/view combinations as text listing. Zal zo dadelijk de PDFs wel aan dit berichtje als bijlage toevoegen

edit: het zijn geen PDF's, maar HTML. Te groot om als bijlage toe te voegen. Lukt het zo of zal ik het even mailen? In het laatste geval, doe me een berichtje.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com