Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hinsz Leens in oude stemming

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 21 okt 2011 23:27

Hinsz Leens in oude stemming

Ik weet niet wie allemaal de mooie sample set van het Hinsz orgel van Leens hebben. Ikzelf heb deze set al de nodige jaren en blijf er veel plezier van hebben. Voor de bezitters van deze set heb ik de volgende tip:

Vorig jaar is het echte orgel omgestemd van Gelijkzwevend naar Neidhardt II. Vermoedelijk had het orgel oorsponkelijk ook deze stemming. Natuurlijk wil je ook dat de virtuele versie deze stemming gebruikt. Om dit mogelijk te maken kun je het Temperament van Freiberg gebruiken. Dat orgel is namelijk ook in Neidhardt II gestemd. (een orgel uit dezelfde tijd). Aanschaf van Freiberg is hiervoor niet nodig, je hebt namelijk genoeg aan de demo versie.

door deze stemming klinkt de Hinsz nog mooier !
Ik lees op dit forum overigens nooit wat over deze set. Volgens mij is het een zeer ondergewaardeerde set. Dit Hinsz orgel is ook heel anders dan Kampen. Veel directer en meer richting Schnitger. Als je daar van houdt is het echt een aanrader.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 okt 2011 00:34

Re: Hinsz Leens in oude stemming

een zeer ondergewaardeerde set

Harm, je hebt hier een punt, denk ik!
Je leest er inderdaad weinig over. (webmaster? :roll: )

en meer richting Schnitger

Qua dispositie (concept) komt het inderdaad aardig overeen met Vollenhove. Maar is dit technisch en qua klank/beleving ook zo?
Zijn er mensen, die misschien beiden hebben en een (voor zover mogelijk) een objectieve vergelijking kunnen geven?
Ron

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 22 okt 2011 07:01

Re: Hinsz Leens in oude stemming

RonD schreef:
een zeer ondergewaardeerde set

Harm, je hebt hier een punt, denk ik!
Je leest er inderdaad weinig over. (webmaster? :roll: )

en meer richting Schnitger

Qua dispositie (concept) komt het inderdaad aardig overeen met Vollenhove. Maar is dit technisch en qua klank/beleving ook zo?
Zijn er mensen, die misschien beiden hebben en een (voor zover mogelijk) een objectieve vergelijking kunnen geven?
Ron


Ik heb het genoemde set niet maar ik was wel van plan om het aan te schaffen toen de tijd,maar na het een paar keer gehoord en bespeeld te hebben viel het me toch tegen,met name de opname is erg "doods" en weinig klankbeleving.
Er zit een soort digitale sound in, met name in een plenum gaat het erg digitaal klinken.
Het orgel live klinkt veel mooier en voller dan het sampelset maar de opname voor hauptwerk is ook alweer een tijdje geleden en ik neem aan als het overnieuw gesampeld zou worden dan zal het vast wel beter klinken,het is het wel waard vind ik want het is een prachtige orginele Hinsz.
Kritiek geven op een ander z'n werk is altijd makkelijk en dat bedoel ik er ook niet mee,maar je moet toch wel eerlijk je mening kunnen geven hier over,en met de bedoeling dat het alleen maar beter kan worden.
De sampelsets van Jiri en Maier zijn stukken duurder maar klinken veel beter en daar zit niet die digtale sound in,het klinkt vol en levendig en je hoort veel meer detail.

vrg,
Lub

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 22 okt 2011 08:58

Re: Hinsz Leens in oude stemming

RonD schreef:
een zeer ondergewaardeerde set

Harm, je hebt hier een punt, denk ik!
Je leest er inderdaad weinig over. (webmaster? :roll: )
Ron,

Zou het dan niet komen omdat deze set toch niet zo wordt gewaardeerd door het grote publiek?

Mvg,
Paul.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 22 okt 2011 11:49

Re: Hinsz Leens in oude stemming

lub schreef:De sampelsets van Jiri en Maier zijn stukken duurder

Dat is maar relatief, denk ik. Ik heb zelf destijds ook overwogen om Leens als eerste set te kopen, maar de in mijn ogen hoge prijs en de vele kritiek die er over in omloop was, heeft me daarvan doen afzien. Ik heb toen voor Zwolle (v1) gekozen. Dat aanschafbedrag was weliswaar hoger dan voor Leens, maar je kreeg er ook een grotere set voor. Relatief gezien was Zwolle dus goedkoper dan Leens.

Ik denk dat je Leens moet vergelijken met sets als Anloo, Vollenhove, Freiberg en St Michel. Allemaal barok-orgels van ongeveer dezelfde omvang (21-32 stemmen). St MIchel en Anloo zijn beide een koopje (hoge kwaliteit, lage prijs), Vollenhove en Freiberg zijn vrij duur, maar de kwaliteit is daar ook naar. Leens daarentegen is vrij hoog geprijsd, terwijl de kwaliteit tegenvalt, althans als ik afga op wat ik er over lees.

Ik denk dat Leens nog heel populair zou kunnen worden, als de prijs drastisch naar beneden zou worden bijgesteld. Bij een prijs van rond de 100 euro, zou het misschien nog een serieuze concurrent kunnen worden van Anloo. En eerlijk gezegd snap ik niet waarom sampleset-makers niet vaker de prijzen van oude sets flink verlagen. Immers:
1. Je betaalt niet voor het eigendom, maar voor het gebruikersrecht. Koop je een set later, dan kun je hem minder gebruiken, dus is een lagere prijs heel redelijk, ook tegenover wie hem wel eerder gekocht heeft.
2. De kwaliteit van nieuwe sets wordt steeds beter, terwijl de prijs van nieuwe sets eerder daalt dan stijgt. Marketing-technisch lijkt het me niet slim om dmv een hoge prijs de suggestie te wekken dat een set als Leens qua kwaliteit beter is dan bv Mostoles. Mostoles is veel goedkoper, krijgt veel betere kritieken, maar lijkt ook niet populair. Ik stel me zo voor dat dit mee komt doordat de reputatie van Sygsoft niet zo best is. Met een lagere prijs of een nieuwe, betere versie voor Leens (betere prijs-kwaliteitverhouding) zou dat misschien een heel stuk kunnen verbeteren. Leens is toch wel het vlaggenschip van Sygsoft. Het is immers het beroemdste orgel dat ze aanbieden.
3. Een lagere prijs blijkt tot veel meer kopers te leiden. De populariteit van Anloo heeft erg veel te danken aan de lage prijs. Oorspronkelijk zou Anloo 199 euro hebben moeten kosten. Tegen die prijs zouden er lang zoveel niet van verkocht zijn, denk ik. En nog een voorbeeld: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 134#p66323

Dus hierbij een oproep aan Sygsoft: of verlaag de prijs van Leens, of doe Leens opnieuw en dan beter.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 22 okt 2011 17:49

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Gerrit,
Ik ben het helemaal met je eens!
Er is (een groot) kwaliteitsverschil en dat is helemaal niet erg als de prijs daar maar mee in overeenstemming is. Met alle artikelen heb je zowel markt voor dure kwalteitsproducten als voor goedkope producten.
Volgens mij is er een grote markt voor samplesets onder de E 100,-.
Zo werkt het nu eenmaal, iets van E 25,- kun je 'tussendoor' kopen, maar E500,- ga je niet zomaar uitgeven.
vrgrt,
Gerrit (zo heet ik eigenlijk ook)

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 22 okt 2011 22:50

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Mijn post maakt een interessant discussie los!

Er zit natuurlijk wel iets in. Ik denk als je kijkt naar het verschil tussen Vollenhove en Leens dat de orgels behoorlijk verschillen. Leens is wat ruiger en rauwer en de ruimte is wat kleiner. Qua opname denk ik Leens directer is opgenomen en dat de OrganArt duurdere microfoons heeft gebruikt en mogelijk verfijnder heeft kunnen filteren.

Ik deel de opmerking van Gerrit dat de prijs/kwaliteits verhouding van Leens niet meer gunstig is. Er is intussen zoveel moois bijgekomen. Ik blijf het persoonlijk een prima set vinden, waar ik graag op speel. Maar ik denk dat er iet aan de prijs gedaan moet worden, zoals Gert ook aangeeft.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 okt 2011 12:36

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Ik ken Leens niet, maar een (1) ding is me al binnen een week wel duidelijk:
Vollenhove blijf je op spelen, dat inspireert gewoon!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 okt 2011 13:50

Re: Hinsz Leens in oude stemming

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 22:40, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 24 okt 2011 07:31

Re: Hinsz Leens in oude stemming

De set van Leens heb ik ook, maar persoonlijk vind ik dat deze set niet uitnodigd tot spelen, jammer, Misschien dat er op korte of langere tijd een update komt? Hij is bijvoorbeeld totaal niet te vergelijken met Kampen,maar dat is ook logisch.... De techniek die voorhanden was bij Kampen, was er echt niet toen Leens werd opgenomen.

Verder kun je deze sampleset ergens nergens mee vergelijken. Vollenhove of Anloo zijn totaal anders.

Qua aanschafprijs valt er ook weinig over te zeggen. De sets waren toen zo duur. Voor de rest vind ik dat er echt wel een paar mooie stemmetjes opzitten maar gecombineerd met elkaar is het, het net niet, jammer!

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 25 okt 2011 22:28

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Lubbert schreef:Hij is bijvoorbeeld totaal niet te vergelijken met Kampen,maar dat is ook logisch.... De techniek die voorhanden was bij Kampen, was er echt niet toen Leens werd opgenomen.


Kampen is natuurlijk ook een ander Hinsz orgel, met veel ander pijpwerk in een veel grotere ruimte. Dus die orgel kun je niet vergelijkene. Wat de techniek betreft, de set van Vollenhove is ouder dan de set van Leens en wordt nog steeds gewaarde om zijn goede kwaliteit. Dus de techniek was er volgens mij toen wel.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 26 okt 2011 22:57

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Móstoles Spanje zou een van de meest getrouwe sample sets moeten zijn. Deze is namelijk samen met de orgelbouwer, dhr Ottes, opgenomen en ook door hem goedgekeurd. Ik zit er ook aan te denken deze set aan te schaffen, maar er staan nog meer orgels op het lijstje. Hij zal waarschijnlijk ook zijn medewerking verlenen bij de komende producties van Sygsoft. Dus de samplesets van Sygsoft voor en na deze medewerking kunnen best een wereld van verschil zijn.

Zelf is Leens nog steeds mijn standaard middelgrote barok orgel en kan ik er goed van genieten. Maar voor de plena gebruik ik toch liever Zwolle want dat klinkt voller. Voor Trio's bijvoorbeeld vind ik Leens wel heel mooi. Ik zou mensen wel eerst aanraden deze sampleset bij iemand te bespelen voor ze deze zelf aanschaffen.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 28 nov 2011 13:02

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Dit forum heeft echt invloed: de prijs van Leens is verlaagd: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=9559

Maar of dit nou veel zoden aan de dijk zet?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 28 nov 2011 20:31

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Eerlijk gezegd zie ik het verschil niet (of het is gewoon nog veel te duur in mijn ogen).

Hoeveel is het nou eigenlijk goedkoper?

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 28 nov 2011 21:25

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Ik heb het even opgezocht, en deze sample-set koste toen € 294.00 inclusief taks zonder verzendkosten, deze bedroeg € 6.00 dus in totaal koste deze sample-set € 300.00
Deze sample-set is op 02/06/2008 op de markt gekomen.

De huidige prijs bedraagt € 194.00 inclusief taks zonder verzendkosten, deze zijn hetzelfde gebleven namelijk € 6.00 dus in totaal koste deze sample-set nu € 200.00

Voordeel € 100.00

Reeds heb ik van deze sample-set jaren plezier gehad, als ook nu nog steeds.
Zeker is het wel nodig om deze sample-set met de nieuwe huidige stemming te gebruiken namelijk Neidhardt II


Willem

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 01 jun 2015 23:21

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Beste mensen,

ik vond dit http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/11860

ik vroeg me af waarom de sampleset ineens zo veel beter klinkt. Dit komt dus door de intonatie aanpassingen die er bij staan. Daar knapt de set echt van op. Mogelijk een goede tip.

gr

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 02 jun 2015 09:29

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Ik heb destijds gekozen voor Anloo, omdat ik Leens te duur vond. Heb ik niet echt spijt van.
Als ik het goed begrijp is Leens in 2010 omgestemd naar Neidhard, maar op vrij recente opnames op youtube klinkt het nog aardig gelijkzwevend. Ben alleen nog op zoek naar plenumopnames.

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 02 jun 2015 20:09

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Neidhardt is natuurlijk een stemming die vrij dicht in de buurt gelijkzwevend zit
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 04 jun 2015 09:29

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Leonard schreef:Ik heb destijds gekozen voor Anloo, omdat ik Leens te duur vond. Heb ik niet echt spijt van.
Als ik het goed begrijp is Leens in 2010 omgestemd naar Neidhard, maar op vrij recente opnames op youtube klinkt het nog aardig gelijkzwevend. Ben alleen nog op zoek naar plenumopnames.

Hier een opname uit het concert dat ik er vorige maand gaf
https://soundcloud.com/dicksanderman/fantasia-in-c-bwv-573-js-bach
Neidhardt 2 is inderdaad een heel mild ongelijkzwevende stemming, waarin je nog heel veel muziek probleemloos kwijt kunt.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 06 jun 2015 16:15

Re: Hinsz Leens in oude stemming

VRAAG AAN DICK:

Welke versie van het overiges onvoltooide BWV 573 speel je hier? Waar kan men die te pakken krijgen in bladmuziek?
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 10 jun 2015 21:56

Re: Hinsz Leens in oude stemming

adri schreef:VRAAG AAN DICK:

Welke versie van het overiges onvoltooide BWV 573 speel je hier? Waar kan men die te pakken krijgen in bladmuziek?

De versie die voltooid is door Herman Keller. Staat gewoon op internet, zij het met erg veel fouten erin.
http://www.free-scores.com/download-sheet-music.php?pdf=58113
Flor Peeters heeft hetzelfde stuk ook afgedrukt in zijn methode Ars Organi.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 10 jun 2015 22:02

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Bedankt, Zal er naar kijken.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 11 jun 2015 15:15

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Kijk, dat geeft een mooi beeld. Het orgel heeft zo echt aan karakter gewonnen. Zie trouwens ook deze opname van Sietze de Vries

Berichten: 44

Geregistreerd: 23 dec 2014 01:12

Bericht 08 jan 2016 20:05

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Tja, zoveel hoofden, zoveel zinnen....

Weten jullie waarom ik o.a. Leens zo heel erg mooi vind?
Speel er eens Cantique de Jean Racine op van Gabriel Faure !!
met de Dulciaan als uitkomende stem; je hoort 'm gewoonweg janken...
Prachtig, prachtig prachtig !!

(vind ik... ;) )

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 12 jan 2016 15:06

Re: Hinsz Leens in oude stemming

Sietze de Vries is begonnen met een nieuw orgelproject, allepsalmen.nl. Tot nu toe zijn psalm 1 t/m 4 gepubliceerd, allen live opgenomen op het orgel van Leens.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com