Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1928 Reuter orgel Temple Beth in Portland (USA) (80/IV+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jul 2017 09:48

1928 Reuter orgel Temple Beth in Portland (USA) (80/IV+P)

Sonus Paradisi heeft weer een nieuwe sample set uitgebracht.
Het is gemaakt van een orgel gebouwd door fa. Reuter in 1928 voor Temple Beth synagoge in Portland, Oregon (USA). Het is een groot romantisch symfonisch orgel, waarop o.a. transcripties gespeeld kunnen worden zoals deze http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/26372.

Afbeelding

Informatie over de sample set: http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/major-european-schools/reuter-opus-227-portland-oregon.html

Er is ook een demo versie beschikbaar (13 registers van het 3e manuaal - een zwelwerk)
http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/reuter-surround-demo-sample-set/

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 aug 2017 21:07

Re: 1928 Reuter orgel Temple Beth in Portland (USA) (80/IV+P

Ik heb hem sinds kort in mijn bezit. Eens iets totaal anders dan wat je in Europa aantreft. Als je vind dat een orgel nooit genoeg strijkende stemmen kan hebben, dan moet je bij dit sampleset zijn.

Probeer de demo maar voor een voorproefje. Neem de Salicional, met en zonder celeste, met en zonder tremulant, met en zonder octaaf/suboctaafkoppel... vermenigvuldig al die mogelijkheden met 5 of 10, dan heb je één aspect van het volledige set te pakken.

Andere aspecten: de zeer ruime keus van tongwerken, de toeters (Tuba, Tromba en zelfs een Sjofar - het is een synagogeorgel!) en bellen (Chimes en Harp), de vele manieren waarop je zachte en sterke grondstemmen kunt combineren, de 5 zwelpedalen (en dan nog een crescendopedaal)...

Ben je echter op zoek naar een stralend plenum en een lange nagalm, dan kun je beter in Europa blijven. De akoestiek is beperkt, lekker knus eigenlijk. De enige mixtuur hoort bij de strijkers, prachtig samen met andere strijkers maar qua draagkracht en helderheid voegt het niet heel veel toe. Een octaaf 2', een van de meest voorkomende registers op "onze" orgels, ontbreekt. Zoals gezegd, een heel ander concept. Vergeet de barokke klankkleuren en registratieprincipes. Neem hem voor de strijkers, de celestes, de theaterorgelachtige tremulanten... samen met alle tongwerken en grondstemmen, van zeer zacht tot zeer luid, combineer je het in een orkestraal spectrum van klankkleuren.

Nog een kleine kanttekening: er zijn geen 80 sprekende stemmen, maar ruim 40 (een beetje afhankelijk van hoe je telt). Veel van die stemmen worden "hergebruikt" op verschillende klavieren, zodat het totaal aantal registers wel op ongeveer 80 komt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 aug 2017 23:02

Re: 1928 Reuter orgel Temple Beth in Portland (USA) (80/IV+P

Sjonge, zoveel zwelpedalen passen niet eens op de big midi van Gino-midi.... :(
Wel een heel ander orgel dan wij hier in europa gewend zijn.
Nu nog wachten op een sampleset van het orgel van Cameron Carpenter :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 aug 2017 22:51

Re: 1928 Reuter orgel Temple Beth in Portland (USA) (80/IV+P

Ik vind de demo set best overtuigend, inderdaad heel anders dan we gewend zijn. Bijna een theater orgel.
Beluister deze demo van Aarnoud de Groen maar eens
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/26372
Ook het variabel perspectief vindt ik geslaagd. Ze lijken mij veel dichter bij elkaar opgenomen waardoor de mix veel beter uit de verf komt. Ik weet niet of jij dat ook zo ervaart Jos?


Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 aug 2017 23:07

Re: 1928 Reuter orgel Temple Beth in Portland (USA) (80/IV+P

Ik heb dit orgel ook in gebruik, weet niet of Jiri de microfoons dichterbij gezet heeft
Maar het beter matchen van de kanalen met elkaar ligt voor mijn gevoel aan de relatief droge ruimte
Front is vrij direct , maar difuus klinkt ook vrij gedetailleerd .
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 aug 2017 21:21

Re: 1928 Reuter orgel Temple Beth in Portland (USA) (80/IV+P

Heb deze set sinds vandaag ook.
Wat een leuke set zeg. Veel registers die je hier niet veel tegenkomt o.a. Chimes, harp celeste, shofar horn.
Dit is echt een leuke set om er voor de afwisseling bij te hebben er is zoveel op te ontdekken.
Erg mooi opgenomen ook. Complimenten voor Jiri

Gr Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 23 aug 2017 21:40

Re: 1928 Reuter orgel Temple Beth in Portland (USA) (80/IV+P

Gefeliciteerd! Ja, leuk he, een instrument uit een heel andere orgelbouwcultuur!

Ja, ik vind het 6-kanaalsconcept goed geslaagd hier. Het zijn geen dramatische verschillen tussen heel veel en heel weinig akoestiek, maar een vloeiende gradient in afstand tot het orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 aug 2017 22:11

Re: 1928 Reuter orgel Temple Beth in Portland (USA) (80/IV+P

josq schreef:Gefeliciteerd! Ja, leuk he, een instrument uit een heel andere orgelbouwcultuur!

Ja, ik vind het 6-kanaalsconcept goed geslaagd hier. Het zijn geen dramatische verschillen tussen heel veel en heel weinig akoestiek, maar een vloeiende gradient in afstand tot het orgel.


Zoals Jan Wim al opmerkte is de akoestiek vrij droog waardoor het ook beter mixt. Zelf denk ik ook dat de perspertief opnames redelijk dicht bij elkaar zijn opgenomen.
Hier kan ik mee leven omdat de detailering nu redelijk goed in stand blijft in elke positie van de perspectief schuifjes.

Groet Jan

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com