Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

oude kerk Amsterdam

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jul 2011 23:35

Bericht 29 okt 2011 22:04

oude kerk Amsterdam

Hallo beste mensen,
Vandaag ben ik naar een orgel concert geweest in de oude kerk te Amsterdam.
Na afloop heb ik de plaatselijke organist gesproken.
ik heb hauptwerk te spraken gebracht en er is hoop, maar!
Hij vertelde mij dat het orgel volledig gerestaureerd moet worden
en dat wanneer je het orgel pijp voor pijp gaat opnemen het een bij elkaar geraapt zooitje zou worden. [dat was de rede waarom hij bij vorige verzoeken er steeds van afzag}
iK vertelde hem dat wanneer je het orgel sampelt je het via hauptwerk kan bij stemmen en dus ook een soort
virtueel restauratie zou gaan beteken [ dat beaamde een mede organist}
Ik vroeg hem: lijkt het wat wanneer er veel vraag naar is en gevraagd wordt aan die belangstellenden wat ze er voor 0ver hebben en dan ook die gene vraagd wordt die het zal gaan doen of er een gedeelte naar het restauratie fonds zou kunnen gaan.
de organist wilde weten om welke bedragen het gaat.

Wanneer de samplesetproducer contact zoekt via de oude kerk commisie en er iets interresants kan geboden worden
dan wil hij er over gaan denken om het te laten sampelen.


Wie van jullie kan dit door spelen aan juri , want ik denk dat hij de geschikte persoon er voor is { ook wat betreft archivering. Mijn Engels is niet toereikend om dit uit teleggen dus mischien dat er ook iemand is die dit op het hauptwerk fourum kan uitleggen.


hartelijke groeten,

peter den boer
Laatst bijgewerkt door peter den Boer op 30 okt 2011 00:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 29 okt 2011 22:34

Re: oude kerk Amsterdam

Hoi,

Ik zou liever gaan voor OrganArt (maar dat is mijn mening).

Mvg,
Paul Haagsma.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 29 okt 2011 23:29

Re: oude kerk Amsterdam

Op zich is het een heel leuk idee maar het lijkt me wel de omgekeerde wereld. Dit is naar mijn bescheiden mening niet de bedoeling van Hauptwerk. Verder denk ik niet dat je hier een serieuze samplemaker voor vind maar dat kan ik mis hebben natuurlijk :oops: ;)

Uiteindelijk moet je nog wel een paar mensen krijgen die dit sampleset willen aanschaffen. Hoewel ik wel ben geinterreseeerd in een sampleset van een gerestaureerd Oude kerk-orgel, ben ik dit niet in het huidige orgel.

Groet Lubbert
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 30 okt 2011 16:02

Re: oude kerk Amsterdam

Het orgel van de Oude kerk Amsterdam als sampletset ben ik wel voor in. Dat rauwe en ongepolijste heeft wel wat. Alhoewel het de vraag is hoe dit orgel in een huiskamer gaat klinken. Maar wat heeft de mening van de organist van dit orgel te maken met het wel of niet samplen van dit orgel? De orgel commissies hebben altijd geld te kort dus lijkt mij dit een goede zakelijke deal. Dus je mag blij zijn dat er interesse is vanuit de sample makers. Ik maak het regelmatig mee dat organisten het orgel waarop zij zijn aangesteld zien als "hun" orgel. Terwijl er niks van hun bij is. Ook bij organisten die in dienst zijn van een kerkelijke gemeente laat de kerkenraad zich regelmatig in de hoek zetten door de organist. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 30 okt 2011 21:14

Re: oude kerk Amsterdam

Beste Peter,

Begin dit jaar heb ik al reeds contact gelegd met de oude kerk Amsterdam met het verzoek of Jiri de opnamen zou mogen maken van het orgel van de Oude Kerk.
Toen is toegezegd dat Jiri de opnamen zou mogen maken, maar dat het orgel eerst in 2012 gerestaureerd zou moeten worden. Daarna kan dat alsnog plaats vinden.
Dus op zich staat deze afspraak al vast.

Met vr. groet,

Martin

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jul 2011 23:35

Bericht 30 okt 2011 21:48

Re: oude kerk Amsterdam

Hoi Martin,

AHa dat wist ik niet.
Maar dat was niet te merken aan de woorden van de heer verhoef {organist}
hij zei dat ze het altijd hadden afgehouden.
weet jiri er ook al van af? van jouw afspraak.
het orgel klonk gisteren niet al te best ook het italiaanse orgel niet.


groeten, peter
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 30 okt 2011 23:57

Re: oude kerk Amsterdam

Ja Jiri weet hier al van. Ik heb hem hier ook over gesproken toen hij begin van het jaar hier was voor Rotterdam en hij gaf idd ook aan dat het orgel eerst gerestaureerd moet worden.
Hij heeft met een kleiner orgel (Smecno) wel eens dubbel opgenomen, één keer voor de restauratie en een keer na de restauratie. Persoonlijk vind ik dit erg goed; je kunt zo altijd de 'oude' situatie virtueel terughalen voor mensen die vinden dat het klankkarakter te veel is aangepast met de restauratie. Alleen is het voor het "Oudekerksorgel" net even teveel werk vermoed ik maar het idee zou wel mooi zijn.

Gr. Christian

Berichten: 3

Geregistreerd: 01 aug 2014 12:04

Bericht 01 aug 2014 12:35

Re: oude kerk Amsterdam

goedemiddag

als een sample set van het orgel van de oude kerk in amsterdam zou komen dan wil ik hem wel kopen , het lijkt me ook wel een geschikt orgel daarvoor , je kan er heel veel op spelen en het klinkt ook wel

mvg ludi harms

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 01 aug 2014 13:43

Re: oude kerk Amsterdam

Lidu,

Tja, eerst een restauratie van dat orgel en wie weet dan....

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 01 aug 2014 14:19

Re: oude kerk Amsterdam

Ik ben bang dat het nog wel even duurt voordat deze sampleset op de markt komt.

Niet om negatief te doen, maar gewoon een neutrale vraag:
Naast dat het een prachtig orgel is, waarin onderscheid dit orgel zich van andere grote orgels? Die al wel (bijna) gesampled zijn?

Oftewel, waarom zou je nog jaren op dit orgel wachten als er nu al goede alternatieven op de markt zijn?

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 01 aug 2014 16:59

Re: oude kerk Amsterdam

Karel,

Ben ik toch niet geheel met je eens. Ik vind het orgel toch een zeer specifieke klank hebben die je (ook in het echt) weinig of niet tegen komt in andere kerken. Misschien ben ik als oud Amsterdammer iets bevooroordeeld, maar zo ervaar ik het wel.
Afgelopen december weer eens geweest bij een concert (na jaren) en het voelt toch wel als thuiskomen.

Met welke sampleset zou jij dan de oude kerk willen vergelijken?

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 01 aug 2014 21:52

Re: oude kerk Amsterdam

Hoi Paul,

Eigenlijk had ik geen stelling, maar meer een open vraag (omdat ik het orgel niet ken, behalve van Youtube, maar dat is niet echt kennen).

Misschien was mij open vraag wat te negatief gesteld, maar zeker niet negatief bedoeld.
dus nog een keer:

Wat maakt dit orgel zo specifiek?
De tongwerken, het plenum, de akoestiek, .....

groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 01 aug 2014 22:35

Re: oude kerk Amsterdam

Ik denk dat het oude kerkse orgel voor een (groot) aantal mensen een grote aantrekkingskracht heeft,
ook vanuit het verleden.
Er worden dusdanig weinig concerten gegeven, dat misschien die mythe zo ook in stand
word gehouden. Voor mezelf heb ik een beetje de, noem het maar, angst dat het tegen gaat vallen,
als dit orgel beschikbaar zou komen. Maar dit gevoel zou ik ook hebben als wie weet ooit Hasselt of Ev. luth. kerk
Den Haag zou worden gesampled. Of over andere grote orgels. Noem de top 20 maar op.
Terugkomend op Amsterdam zou je het kunnen vergelijken met Utrecht. Maar ik vind Amsterdam op de een
of andere manier steviger klinken als Utrecht. Maar dit is mijn beleving.

Jochum

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 01 aug 2014 23:33

Re: oude kerk Amsterdam

@Karel,
Twee zaken die er voor mij zeker uitspringen:
- de klank van het plenum. Als dat eenmaal in je botten zitten, herken je dat zonder probleem uit alles. Ik heb het precieze hiervan even kwijt; voor mij gevoel geeft de cymbel van het bovenwerk die speciale klank
- de vox humana van het bovenwerk
Misschien romantiseer ik het wel te veel: mijn eerste LP was Feike Asma in Oude Kerk en toen ik jong was heb ik heel veel concerten daar gehoord (soms wel 3 in de week). Ook af en toe (vroeger) op mogen studeren op dat orgel. Ook ben ik een geboren Amsterdammer, dus dan ben je gewoon voor het Oude kerks orgel (vergelijk het maar met Ajax :shock: )

@Jochum,
In mijn beleving lijkt de Oude kerk Amsterdam qua klank totaal niet op Dom Utrecht. Dat is echt een wereld van verschil. Dit maakt juist orgel spelen ook zo leuk: alles is anders.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 02 aug 2014 20:53

Re: oude kerk Amsterdam

Duidelijk Paul.

Als de set er (over een paar) jaar is, zal ik hem zeker goed beluisteren.

Is de Vox Humana mooier dan Kampen? Ook al heb ik de sampleset niet, maar dat vind ik toch altijd wel een juweeltje.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 02 aug 2014 21:08

Re: oude kerk Amsterdam

Karel,

Eigenlijk ken ik de vox van kampen alleen van de sampleset. Die is al mooi. Maar zonder de echte vox een paar keer in reallife gehoord te hebben doe ik daar geen uitspraak over :D


Mvg,
Paul
Laatst bijgewerkt door pahasoft op 03 aug 2014 08:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 02 aug 2014 23:47

Re: oude kerk Amsterdam

ik hoop maar dat de restauratie totaal gericht is op " conservering "
Het is een van de weinige orgels dat baroque zeggingskracht combineerd met een romantische smaak
Een ding is zeker..met Reil is het in goede handen!

Zelfs na 31 jaar in Canada zit de pracht klank nog in mijn hoofd :D
Als het sample set uitkomt, koop ik het,zeker weten !

Martinus c van Herk
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2013 23:43

Woonplaats: Chilliwack, BC, Canada

Bericht 03 aug 2014 07:38

Re: oude kerk Amsterdam

martinus schreef:Als het sample set uitkomt, koop ik het,zeker weten !

Ik ook! Na mijn mening echt een prachtig orgel met een unieke klank.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 03 aug 2014 08:59

Re: oude kerk Amsterdam

Karel,

Luister maar eens naar deze opname. Vanaf ongeveer 8 minuten: echt heel herkenbaar voor dit orgel. Trouwens als het nog zo erg is als 30 jaar geleden, dan is dit wel vinger power!

Wil de vox horen? Luister dan naar: rheinberger.

Als hiervan ooit een sampleset uitkomt, zal ik die na beluisteren/bespelen waarschijnlijk ook aanschaffen (maar dat even terzijde).

Mvg,
Paul.


ps: organisten zijn willekeurig. Ik heb alleen even gezocht naar de specifieke klank.
Laatst bijgewerkt door pahasoft op 04 aug 2014 14:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 aug 2014 11:25

Re: oude kerk Amsterdam

Je doelt op de Cymbel? Of op de aanspraak van de pijpen?
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 07 aug 2014 00:55

Re: oude kerk Amsterdam

Yep, die Cimbel maakt dat je het volle werk uit duizenden herkent.
En inderdaad DE Vox Humana; in mijn beleving ook de mooiste die er bestaat!
Vergeet ook de schitterende tremulanten niet. '843' liefhebbers zouden hier zeker aan hun trekken komen ;)
Punt is alleen (komt ie weer :? ) dat windgedrag. Hauptwerk is nog steeds niet (goed) in staat om dat na te bootsen en zolang dat het geval is zal een sampleset van dit orgel (maar ook bijv. van Hasselt) altijd enigszins een teleurstelling zijn.
Tenminste als je van vol werk houdt. Ik ken mensen die nooit vol werk spelen en dan geldt dit uiteraard niet.
Het zou erg fijn zijn als er wat het windmodel betreft meer samenwerking zou zijn met de MDA maar die houden de boot af en dat is dus jammer voor iedereen...
Desalniettemin zou ik het 'Oudekerkse orgel' graag gesampeld zien.

MVG Christian

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 08 aug 2014 20:59

Re: oude kerk Amsterdam

Cribo schreef:Het zou erg fijn zijn als er wat het windmodel betreft meer samenwerking zou zijn met de MDA maar die houden de boot af en dat is dus jammer voor iedereen...


Dit is denk ik denk ik de bottleneck. In hauptwerk is zeer veel mogelijk maar zonder documentatie heb je een lucky day nodig. Wat is je ervaring met Milan? Wellicht kan je me via pm informeren.

Groet,
Fokko

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 129 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com