nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst
Geplaatst: 10 sep 2017 09:53
Nederlandstalig Hauptwerk forum
https://pcorgel.nl/
FredM schreef:John Cantius is zeker niet slecht, maar kwestie van smaak. Ik ben meer van romantiche orgels en het orgel van de Domkerk Utrecht en Bovenkerk Kampen zijn mijn toppers. Helaas is de sample-set Bovenkerk Kampen me ca. tweemaal te duur. Anders had ik die wellicht ook aangeschaft.
John Cantius is een vreemd orgel waar je weinig mee kunt als je goed wilt registreren. Leuk dat het gratis is, maar kopen zou ik het nooit.
Marius55 schreef:John Cantius is een vreemd orgel waar je weinig mee kunt als je goed wilt registreren. Leuk dat het gratis is, maar kopen zou ik het nooit.
Dit begrijp ik niet. Wat is het vreemde ervan ? Wil je het uitleggen ?
Het heeft 40 registers over 3 klavieren en pedaal en alle koppels zijn aanwezig, ook 2 tremulanten en voldoende tongwerken. Ik zie wel veel kleinere orgels waar je inderdaad weinig mee kunt, - bijv. de demo Laurenskerk Rotterdam met 20 registers - maar deze ...?
Ik vind dat Piotr Grabowski uitstekend werk heeft verricht.
100% Frans-romantisch orgel? Dat zeker niet. Eerder Duits met een Frans tintje. Het meest Frans zijn nog de grondstemmen van het Hoofdwerk. De tongwerken missen het Franse vuur, de Plein-Jeu is wel erg sterk en helder en domineert het tutti. Op het Positief staat een Clarinette maar dit is een labiaal Klarinet! Een leuk karakteristiek register (met kenmerkende trage aanspraak!) wat het in een Duits-romantisch orgel goed doet maar hier misplaatst is. Evenals de Dolce 4, een register uit de Duitse strijkers familie. Een Fluit 4 ontbreekt echter, onmisbaar voor de Cornet decomposée. De Cromorne klinkt aardig maar mist de Franse body. De Fugara 4 van het Récit is sterk en staat goed in verhouding met de Hoofdwerk Gamba maar is geen partner voor de Aeoline welke zacht is. Te zacht voor de Franse fond van het Récit. Aansluiting naar de strijkers mixtuur is er dan vanuit de grondstemmen niet. De Doublette doet er dan nog een stapje bij kwa volume. De Hautbois is een duitse hobo welke wat sterker is maar heeft absoluut niet het franse karakter. Ook hier bij de Trompetten geen Frans vuur.
De Pedaal labialen zijn traag (evenals vele andere pijpen) in de aanspraak, vlot spel is niet echt mogelijk. De Octave heeft relatief veel streek, in combinatie met de gedisponeerde Violoncelle is dat overbodig.
De aanspraak van het pijpwerk verraad een barokke achtergrond wat betreft zaken als kernfase. Klankvorming en intonatie zijn veelal uit de Duits-romantische school genomen.
Nu over de sample set: een nette set, keurig verzorgd en ook nog gratis. Ondanks de ruime akoestiek een goede opname met voldoende detail. Puik werk.
Plein-Jeu is wel erg sterk en helder en domineert het tutti.
voor de Aeoline welke zacht is
De Doublette doet er dan nog een stapje bij kwa volume
De Octave heeft relatief veel streek,
Marius55 schreef:Dat is allemaal te intoneren, dat is bij mij inmiddels gedaan en dan klinken de verhoudingen veel beter !
Vrijwel elke sample set mankeert iets aan, zowel de gehele registers als sommige tonen, die dan weer te zwak en dan weer (bijna schreeuwend) overheersend zijn. Om mooi te kunnen spelen is intoneren haast wel noodzaak.
Soms zijn er tractuur en register geluiden, die teveel hoorbaar zijn. Dat geluid zet is zo mogelijk gewoon uit.
Gelukkig heeft ieder zijn smaak en idee ! Ook fijn dat ieder op zo'n forum zijn gedachten kan uiten.
dat verschijnsel is overduidelijk jouw akoestiek die dit veroorzaakt, dat is geen mankement van samplesets
Maar van een duitse Aeoline kan je geen franse Gambe maken, in het echt kan dat niet en in hauptwerk al helemaal niet. De mengelmoes van duitse en franse registernamen geven wel weer dat er van alles bij elkaar gezet is zonder naar de samenhang te kijken.
Marius55 schreef:John Cantius is een vreemd orgel waar je weinig mee kunt als je goed wilt registreren. Leuk dat het gratis is, maar kopen zou ik het nooit.
Dit begrijp ik niet. Wat is het vreemde ervan ? Wil je het uitleggen ?
Het heeft 40 registers over 3 klavieren en pedaal en alle koppels zijn aanwezig, ook 2 tremulanten en voldoende tongwerken. Ik zie wel veel kleinere orgels waar je inderdaad weinig mee kunt, - bijv. de demo Laurenskerk Rotterdam met 20 registers - maar deze ...?
Ik vind dat Piotr Grabowski uitstekend werk heeft verricht.