Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 09 nov 2017 05:42

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan schreef:Ik keek even raar op bij het scrollen door de samplesets op zoek naar Midwolda. Het leek erop dat er bij het installeren van de demo nog een aantal orgels was 'meegeïnstalleerd'. Dat bleek echter Midwolde. Scheelt slechts één letter, maar is in dit geval een wereld van verschil.



Wat je hier zegt is onduidelijk. "Meegeinstalleerd" ???

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 nov 2017 07:24

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Adri
Jan bedoelt denk ik deze set http://www.hauptwerk.nl/midwoldenl.php
als die ook geinstalleerd is in HW dan staan er in het sampleset lijstje Midwolde en Midwolda ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 09 nov 2017 08:25

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan Wim schreef:Adri
Jan bedoelt denk ik deze set http://www.hauptwerk.nl/midwoldenl.php
als die ook geinstalleerd is in HW dan staan er in het sampleset lijstje Midwolde en Midwolda ;)


De spijker op z'n kop.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 09 nov 2017 09:37

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan schreef:
Jan Wim schreef:Adri
Jan bedoelt denk ik deze set http://www.hauptwerk.nl/midwoldenl.php
als die ook geinstalleerd is in HW dan staan er in het sampleset lijstje Midwolde en Midwolda ;)


De spijker op z'n kop.


Was blijkbaar nog niet wakker genoeg! :-)

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 10 nov 2017 21:54

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Dit is wat ik op het hw forum schreef :

The main difference is in the mixtures between Leens and Midwolda.

Leens is still very north German baroque. No tierces in the mixture.

The Midwolda mixture is a tierce mixture aimed at accompanying congregational singing and is not that suited for the playing of literature.

The well known organist and organ expert Stef Tuinstra made a very nice CD of this instrument and uses more chamber music registrations which in the not very wet acoustics work extremely well.

The tierce mixture has a low composition and therefore also sounds a bit unusual. It's most advisable to avoid using it in polyphonic music and use it only in chordal and march music.

When I find the cd which is now in storage I will reveal the registrations used by Stef for the music played. I have an English version of his notes and will share when I get it out of storage.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 12 nov 2017 10:22

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Het laatste Hinsch orgel in Uithuizermeeden heeft ook een terts mixtuur in lage ligging bepaald niet geschikt voor Polyphony.

Het orgel wel door Hinsch ontworpen maar gebouwd door FCSchnitger Jr & HHFreytag omdat Hinsch was gestorven heeft echter een normale mixtuur, is het orgel in Zuidbroek.
Laatst bijgewerkt door adri op 28 nov 2017 21:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 28 nov 2017 20:40

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Uit het onderstaande boek https://muziek.cantique.nl/product/gerrit-jan-v-d-werfhorst-k-zal-psalmen-zingen-koraalboek/ heb ik ongeveer 20 opnames gemaakt op deze sampleset.

Ze zijn te horen op: http://pcorgan.com/SampleSets1772Midwolda.html

Bij Cantique is twee weken geleden een nieuw psalmkoraalboek uitgegeven: Gerrit-Jan van de Werfhorst - 'k Zal Psalmen zingen. Het boek is nu al uitverkocht, maar ik begreep dat er begin volgend jaar een nieuwe druk beschikbaar is.
Voor degenen die het boek al hebben: Let even op bij het koraal van Psalm 78, het begin van de eerste regel klopt niet, daar wordt de tweede noot herhaald. Je kunt dan het koraal van Psalm 90 gebruiken, die heeft dezelfde melodie.
De ritmische koralen zijn op een mooie romantische manier geharmoniseerd. Vrijwel overal worden de twee-tels-noten begeleid door doorgaande kwarten, zo zit er een mooie ritmische continuïteit in.
Het overgrote deel is speelbaar op een 1-klaviers-orgel. Het boek bevat mooie originele voorspelen (bijv. Ps 24, 84, 86, 121, 133, 145, 147), maar er zijn ook voorspelen die ik minder mooi vind.
Positief waardeer ik dat het niveau niet te hoog is, het is allemaal redelijk eenvoudig te spelen.
Zoals meestal bij de muziek van Gerrit-Jan, ontbreken gedetailleerde uitvoeringsaanduidingen (bijv. Andante, Moderato, Vivace), dit geeft vrijheid aan de uitvoerende. Jammer is het ontbreken van 'bogen', soms is niet helemaal duidelijk hoe de componist het bedoeld heeft.
Ondank deze kritische noten, is het een mooie aanvulling voor een kerkorganist die nooit genoeg voorspelen heeft.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 feb 2018 14:30

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Op 8 febr. 2018 heeft de surround versie een update gekregen in de default mixer setting. Verder zijn de namen van een aantal samples gewijzigd waardoor ook een package (3,4 GB) gedownload moet worden.
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/top-selection/midwolda-surround-sample-set.html

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 02 maart 2018 23:29

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Hallo allemaal, ik heb de Sampleset van Midwolda na lang overwegen aangeschaft, het uitproberen van de demoset heeft me overtuigd. De helderheid van de opname van iedere afzonderlijke stem van de demo vond ik plezierig om te beluisteren. Iets wat Jiri goed in de vingers heeft
Ik was op zoek naar een 2 klaviers orgel met veel registratie mogelijkheden. 2-klaviers omdat ik dat thuis ook heb (Eminent E28). Ik heb lang getwijfeld over Freiberg, maar heb uiteindelijk voor Midwolda gekozen, gedeeltlijk heeft ook het prijsverschil wel meegespeeld.
Ik kan verder nog niets zeggen over de sampleset Midwolda omdat ik op de dongelupdate zit te wachten 8-) .
Als het op prijs wordt gesteld, kan ik dat later nog doen.
Met vriendelijke groet Frans

Berichten: 22

Geregistreerd: 02 okt 2015 21:30

Bericht 02 maart 2018 23:55

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Dag Frans,
Ik zou het fijn vinden om een reactie te horen , ik zit te twijfelen over Transept Rotterdam of Midwolda.
Misschien kan je mij wel advies geven.
Groeten
Chris

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 maart 2018 00:50

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

cmtraas schreef:Dag Frans,
Ik zou het fijn vinden om een reactie te horen , ik zit te twijfelen over Transept Rotterdam of Midwolda.
Misschien kan je mij wel advies geven.
Groeten
Chris


Dat zijn wel twee heel verschillende orgels! Hor kan je tussen deze twijfelen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 maart 2018 09:42

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

cmtraas schreef:Dag Frans,
Ik zou het fijn vinden om een reactie te horen , ik zit te twijfelen over Transept Rotterdam of Midwolda.
Misschien kan je mij wel advies geven.
Groeten
Chris


Chris, ik zou zelf starten door beide orgels als demo te downloaden en te bespelen
dan krijg je een indruk van de klank, i.c.m met de akoestiek.
qua sfeer is bij midwolda proef je het dorpskerk karakter, het Transept is eveneens rijk aan detail, maar je hoort dat deze in een grote ruimte staat.

qua registratie kan je op midwolda wat meer, althans dat vind ik persoonlijk, een organist zou daar wellicht geheel anders mee omgaan.

ik begrijp dat Adri schrijft dat het echt verschillende orgels zijn, dat zijn ze ook.
ik zelf heb ze beide thuis, eigen charme enz. ik snap wel dat je het moeilijk vind om te kiezen
want als ik nu moet beslissen welke van de 2 orgels ik zou moeten verkopen, zou ik toch diep moeten nadenken
terwijl het echt 2 verschillende orgels zijn qua karakter en dispositie.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 03 maart 2018 12:14

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Inmiddels de dongel update binnen en even bezig geweest met opstarten ivm mijn 16MB geheugen. De huidige opnames nemen steeds meer werkgeheugen in beslag. Ik ben na experimenteren uitgekomen op: extended orgel - rear opnames weglaten de stemmen op 20 bit en tremulant opnames op 16 bit inladen. dan staat het werkgeheugen in het rood.
Bij het orginele orgel gaat op deze manier het werkgeheugen net niet in het rood.
Ik heb niet de indruk dat ik wat mis, ben ook geen liefhebber van veel nagalm. Maar in vergelijking met de testverzie mis ik in mijn beleving niets.
Ik gebruik trouwens 2 Adam A3X boxen en een Basbox voor het lage gebied.

Je vraag is moeilijk te beantwoorden Chris, als je van een karakteristiek oud orgel geluid houdt, zou Midwolda wat zijn. Maar het is zoals Adri zegt, het zijn 2 verschillende orgels. Rotterdam is ook 3 klaviers. Ik ken Rotterdam alleen in de wet sample set, voordeel daarvan is dat die een stuk goedkoper is en zeer helder klinkt, en weinig geheugen gebruikt.
Maar de klank is wel klean, en daarmee bedoel ik dat alle specifieke oneffenheden van een oud orgel daar niet in zitten. Beide orgels zijn m.i. goed geschikt om op te studeren. Als ik beide zou hebben, zou de keuze voor mij ook moeilijk zijn.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 maart 2018 12:28

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Frans

inderdaad is 16mb lastig voor 6 kanaals

Jiri zelf adviseert dan
By truncating releases of the direct samples, the 6-channel surround can fit into 16 GB of RAM.
nu kan je in jouw geval als je toch de Rear niet laadt, het direct kanaal 20(24)bit truncate
en de difuus als rear inzetten wellicht op 20 bit
en kunnen de tremulanten ook gewoon op 20 bit geladen worden

zal een beetje passen en meten worden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 03 maart 2018 12:38

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan Wim schreef:Frans

inderdaad is 16mb lastig voor 6 kanaals

Jiri zelf adviseert dan
By truncating releases of the direct samples, the 6-channel surround can fit into 16 GB of RAM.

Hoi Jan Wim Ik heb die instellingen gezien, maar het is mij niet duidelijk wat je dan precies afknijpt.

Berichten: 22

Geregistreerd: 02 okt 2015 21:30

Bericht 03 maart 2018 12:42

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Beste meedenkende forumleden,
Alle drie leerzame reactie komen mij gelukkig bekend voor, had reeds van alle 2 de demo’s geïnstalleerd en vind ze beide mooi en iets eigens hebben (reactie Adrie) . Ik ben nog maar een beginneling in aanschaffen HP orgels en heb reeds Schoonhoven, Ladegast, en Zoblitz. De wat duurdere samples zijn voor mij op dit moment nog niet aan de orde i.v.m. financieel en rustig opbouwen HP orgel. Op dit moment gebruik ik nog mijn oude 2 klaviers eminent i.c.m. goede geluidskaart RME en bestaande hifi installatie . Zoblitz vindt ik een heel mooi studie orgel, dus ik denk dat het Midwolda wordt ook i.vm. de 2 klavieren. Maar ja Rotterdam klinkt wel heel ruimtelijk. Bedankt voor de reacties en als het zover is horen jullie het wel.
Chris Traas

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 maart 2018 12:44

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Fransvdl schreef:
Jan Wim schreef:Frans

inderdaad is 16mb lastig voor 6 kanaals

Jiri zelf adviseert dan
By truncating releases of the direct samples, the 6-channel surround can fit into 16 GB of RAM.

Hoi Jan Wim Ik heb die instellingen gezien, maar het is mij niet duidelijk wat je dan precies afknijpt.



Frans via het menu
1truncate instelling.jpg


kan je zie rode cirkel, verschillende truncate waardes toekennen , welke waarde jij precies mooi vind, en of dit past in je 16mb zal even stoeien worden
truncate instelling.jpg


wat je afknijpt is puur de originele galmstaart je kort het zeg maar op een verantwoorde manier in

er verandert niets aan de toon zelf puur de nagalm die in HW altijd los eraan geplakt wordt zodra je een toets loslaat wordt beinvloed met truncate
kijk maar naar het plaatje hieronder de basis blijft het zelfde alleen de nagalm wordt ingekort, wat dan ook minder geheugen verbruikt als gevolg.
truncate3f.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 03 maart 2018 14:11

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Ok ik ga er eens mee aan de slag, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik door die 16 MB werkgeheugen beperking naar een slechtere kwaliteit geluid zit te luisteren.

Dus, voor degenen die erover nadenken deze set aan te schaffen, laat je met 16 MB werkgeheugen niet tegenhouden om dit orgel niet te kopen!

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 maart 2018 16:12

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

cmtraas schreef:Beste meedenkende forumleden,
Alle drie leerzame reactie komen mij gelukkig bekend voor, had reeds van alle 2 de demo’s geïnstalleerd en vind ze beide mooi en iets eigens hebben (reactie Adrie) . Ik ben nog maar een beginneling in aanschaffen HP orgels en heb reeds Schoonhoven, Ladegast, en Zoblitz. De wat duurdere samples zijn voor mij op dit moment nog niet aan de orde i.v.m. financieel en rustig opbouwen HP orgel. Op dit moment gebruik ik nog mijn oude 2 klaviers eminent i.c.m. goede geluidskaart RME en bestaande hifi installatie . Zoblitz vindt ik een heel mooi studie orgel, dus ik denk dat het Midwolda wordt ook i.vm. de 2 klavieren. Maar ja Rotterdam klinkt wel heel ruimtelijk. Bedankt voor de reacties en als het zover is horen jullie het wel.
Chris Traas


Schoonhoven???????
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 05 maart 2018 14:02

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

adri schreef:Schoonhoven???????


Op Marktplaats biedt men ook al een instrument aan met Schoonhoven geinstalleerd. Ik ken het set niet...

Edit: misschien wordt het transeptorgel vd Laurenskerk bedoeld, waarvan de hoofdkas uit Schoonhoven komt
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 05 maart 2018 14:50

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Harm schreef:
adri schreef:Schoonhoven???????


Op Marktplaats biedt men ook al een instrument aan met Schoonhoven geinstalleerd. Ik ken het set niet...

Edit: misschien wordt het transeptorgel vd Laurenskerk bedoeld, waarvan de hoofdkas uit Schoonhoven komt


ja, dat dacht ik ook. Ok, laat verder dus maar zitten.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 08 maart 2018 18:53

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Inmiddels een tijdje de Midwolda sampleset in gebruik en het orgel verveelt niet snel, veel op te ontdekken en de opnames van de registers zijn mooi en helder. Voor liefhebbers van een stevige nagalm is dit misschien niet het juiste orgel. De kerk is in verhouding met het instrument niet zo groot, maar je hoort de ruimte voldoende naar mijn smaak.

Mijn computer krijgt een ander moederbord waar meer geheugen op kan omdat tegenwoordig de samplesets dat vragen.

De registers heb ik overgezet naar de registerwippers van mijn Eminent E-28 en de twee registerwippers die ik nog te kort kwam heb ik opgelost door de tremulantregisters van beide klavieren op de laatste toets van het klavier te zetten.
Zo kan ik ook het setzersysteem va Eminent nog steeds benutten.
Nu de registerbenaming er even onder geplakt. Nog even bedenken wat ik ga doen nieuwe registerplaatjes bestellen met nummers wat ik bij een aantal orgels heb gezien en de benamingen er onder laten, of de registerbenamingen van Midwolda op de registerwippers overzetten.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 16 maart 2018 18:10

Re: nieuwe sampleset SP

Ik bespeel nu de set een geruime tijd en ben er zeer tevreden over, de klank is helder en duidelijk, je hoort duidelijk de ruimte die voor het formaat orgel (33 registers) zeer gering is, maar erg prettig om in te te studeren.

Wat mij opvalt is dat bij het overschakelen naar andere sets daarbij de nagalm overdreven overkomt.
Ik heb als vergelijking van SP de sets Kiedrich; St. Carlo; Adriatic Organ Model; St. Michel; Menesterol en Zlata Koruna.

De opmerking over de windvoorziening die soms als een tremulant overkomt heb ik nog niet zo ervaren, dat kan zijn omdat ik vaak sumier registreer. Hetzelfde heb ik gelezen over de windvoorziening van Freiberg, die set bezit ik (nog?) niet dus kan ik daar niet over oordelen.

De windvoorziening of windmodel is in Hauptwerk eenvoudig in te stellen in percentage of helemaal uit te zetten. Ik denk dat het mogelijk is om daar de juiste instelling in de windfluctuatie te vinden voor de hoeveelheid registers die je opentrekt.

Bij de demo's op de site van SP - Lüneburger Orgeltabulatur (ca.1650): "Ein feste Burg ist unser Gott" door Pieter Leebeek
Staat ook "Wind model disabled" Wat denk ik ook aangeeft dat je hier keuzes in je instellingen moet maken, en dat het windmodel zich niet automatisch aanpast aan de hoeveelheid registers je opentrekt.

Ik kan op mijn gehoor niet zeggen dat de kwaliteit van de samplesets nadelig zijn veranderd, door de meerdere opnames van verschillende afstanden zijn er meer keuzes te maken in instellingen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2018 18:18

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Frans als je de nagalm toe much vind, en je meer directer wilt horen kan je ook het volgende doen

in de 6 kanaals van Jiri, de Rear samples in het geheel disabled zetten.
je gebruikt dan de Direct samples voor je front speakers
en de Diffuus zet je in als rear.

dan zit je voor het gehoor wat dichter op het orgel

voordeel de set verbruikt minder geheugen en laad sneller ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 17 maart 2018 09:46

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan Wim schreef:Frans als je de nagalm toe much vind, en je meer directer wilt horen kan je ook het volgende doen

in de 6 kanaals van Jiri, de Rear samples in het geheel disabled zetten.
je gebruikt dan de Direct samples voor je front speakers
en de Diffuus zet je in als rear.

dan zit je voor het gehoor wat dichter op het orgel

voordeel de set verbruikt minder geheugen en laad sneller ;)

Bedankt Jan Wim, maar ik wilde aangeven dat de nagalm bij Midwolda zeer gering is door de kleine ruimte waar het orgel in staat, wat ik als zeer prettig ervaar, de nagalm geeft een goede indicatie van de ruimte die je jezelf kunt voorstellen als je zit te spelen.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com