Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
11
61%
Tevreden, aanbevolen.
2
11%
Neutraal
0
Geen stemmen
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, staat wel op verlanglijst
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, staat niet op verlanglijst
5
28%
 
Totaal aantal stemmen : 18

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 dec 2011 19:27

1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Dit onderwerp is een vervolg van: viewtopic.php?f=6&t=312

Zie voor details over deze sampleset: http://www.sonusparadisi.cz/organs/krze ... tory.0.asp
Hauptwerk forum: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=9548

Prijs: E 342,-
Tot 2 januari 2012: E 315,-

Gratis sampleset van dit orgel met maar liefst 16 (van de 50) registers: viewtopic.php?f=6&t=312 (geen Surround, alleen stereo).

Wie heeft een mening over dit orgel / sampleset?

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 01 dec 2011 22:05

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Goedenavond,

De set zojuist gedowload.
Manualen en pedaal gekoppeld.

Het lijkt alleen dat het het pedaal een hele noot te hoog aangeeft.
De C op het klavier is een D op het pedaal. e.d.

Wat kan hiervan de reden zijn of doe ik iets verkeerd?

Gr,

Jacob
Groet,

Jacob

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 01 dec 2011 22:29

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Ik moet zelf nog uitzoeken hoe het precies werkt bij dit orgel, maar ik vermoed dat je de verkeerde koppel gebruikt. Bij dit orgel kan het rugwerk een hele toon getransponeerd worden, als ik het goed begrepen heb dmv van een koppel. Ik denk dat je die koppel te pakken hebt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 01 dec 2011 23:22

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Gerrit,

Bedankt voor de reactie. We gaan het uitzoeken.

Gr. Jacob
Groet,

Jacob

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 02 dec 2011 01:29

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Er zit een fout in de octaaf van het pedaal,vde rest van het pedaal klopt wel met demanualen. Trouwens een schitterende set! Je blijft erop spelen...

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 02 dec 2011 02:18

1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Beste maarten.

Er zit geen fout in de betreffende sample-set.
Alleen het orgel kan ook naar een ander temperament getransponeerd worden, namelijk de Kammerton.(voor het samen spelen met B.V. strijkets of blazers)

KOPPELN UND SPIELHILFEN
Kammertonbässe (Doppelschleifen) Subbaß 16' Salicional 16' Quintadena 16' Octava 8' Transponiermöglichkeit des Rückpositivs auf Kammerton Calcanten-Glöcklein

Als u de sample gebruikt met het achtervoegsel CT, deze zijn bestemt voor een ander temperament

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 dec 2011 11:38

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Nou, als de klank en de beleving net zo mooi is als het screenshot...
dan zit het wel goed! Want die vind ik geweldig realistisch en mooi uitgevoerd.
En een zeer schappelijke prijs...!
'k Ga snel eens wat demo's beluisteren....

En Gert......hup, snel aan de slag! ;)
Ron

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 02 dec 2011 17:30

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

RonD schreef:Nou, als de klank en de beleving net zo mooi is als het screenshot...
dan zit het wel goed! Want die vind ik geweldig realistisch en mooi uitgevoerd.

Dank je, Ron, leuk om te horen. En met zo'n mooi orgel om te zien en ook nog eens mooie foto's, was het een feest om deze layout te maken.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 dec 2011 18:44

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Gerrit,

inderdaad een mooie en fotorealistische speeltafel. Mijn complimenten.
Zo mogen er meer volgen.

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 03 dec 2011 11:48

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Zojuist demo gedownload en inderdaad fantastisch geluid.

Ook de speeltafel ziet er geweldig uit. Ik vindt het overigens wel jammer dat er zo'n groot deel van de bovenkant wordt gebruikt voor een foto van het front. Ik zou zeggen alle registers en de speeltafel iets groter voor optimaal gebruiksgemak(touchscreen) en leesbaarheid. Of kan ik dat nog instellen? Als ik het vinkje weghaal bij view--> zoom virtual console to fit dan is hij weer te groot en staan niet alle registers op het scherm.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 dec 2011 12:39

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Tja, dat was een keuze. Of de registerpanelen foto-realistisch weergeven, of de ruimte optimaal benutten. Jiri en ik dachten dat het in dit geval wel een keer echt foto-realistisch kon. De foto's waren zo goed, dat het jammer was om er geen gebruik van te maken.

Als je HW Advanced hebt, kun je er voor kiezen om twee vensters naast elkaar weer te geven op één beeldscherm. In het ene venster laat je dan de linkerkant van het consolescherm zien en in het andere de rechterkant. De speeltafel valt dan weg. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik denk dat je op die manier zonder zoomen net alle registers in beeld krijgt.

Voor wie 2 beeldschermen gebruikt met de aparte schermen voor links/rechts: ook daar houd je als het goed is alle knoppen in beeld als je zoomen uitschakelt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 09 dec 2011 19:06

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Doet de demo-sample het ook met Hauptwerk 3?

Groeten,

Gert

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 09 dec 2011 19:28

1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Ja dat kan, maar je moet wel even de Organ Definition File aanpassen met behulp van een XLM editor programma (B.V. Ultra edit ).

Verander de Organ Definition file de liggende streepjes moeten puntje worden.

(origineel) 1732 Krzeszow Demo.Organ_Hauptwerk_xml
(moet worden)1732 Krzeszow Demo.Organ.Hauptwerk.xml

Open XLM editor En verander bovenaan tweede regel.

Origineel:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<Hauptwerk FileFormat="Organ" FileFormatVersion="4.00">

moet worden:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<Hauptwerk FileFormat="Organ" FileFormatVersion="3.20">


Verwijder vervolgens uit de file:

<Display_AlternateConsoleScreenLayout1_WidthPixels>0</Display_AlternateConsoleScreenLayout1_WidthPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout1_HeightPixels>0</Display_AlternateConsoleScreenLayout1_HeightPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout2_WidthPixels>0</Display_AlternateConsoleScreenLayout2_WidthPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout2_HeightPixels>0</Display_AlternateConsoleScreenLayout2_HeightPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout3_WidthPixels>0</Display_AlternateConsoleScreenLayout3_WidthPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout3_HeightPixels>0</Display_AlternateConsoleScreenLayout3_HeightPixels>

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 09 dec 2011 20:04

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Beste Willem,

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik ga het zo proberen!

Groet,

Gert

Berichten: 10

Geregistreerd: 08 jun 2011 15:01

Bericht 05 jan 2012 23:43

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Sinds vandaag heb ik dit sampleset in bezit, maar ik heb wel een vraag: hoe registreer je dit instrument? Er zijn bijvoorbeeld geen pedaalkoppels aanwezig, wat je natuurlijk wel softwarematig kunt oplossen, en als je een stevig plenum uittrekt, dan heb je de 32-voeters hard nodig om het pedaal niet onder te laten sneeuwen. En dat lijkt me niet echt de bedoeling...

Maar gelukkig is het orgel ook prachtig zonder veel knoppen open, hier het bewijs ervan: http://www.contrebombarde.com/concertha ... music/6330

Is er iemand die hier meer over kan vertellen?

Berichten: 10

Geregistreerd: 08 jun 2011 15:01

Bericht 06 jan 2012 11:19

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Om zelf een antwoord te vinden op mijn vraag, heb ik google flink laten werken. Zojuist ontdekte ik dat in het hauptwerk-forum al heel veel daarvan genoemd was :oops:, maar het was een interessante speurtocht, die me doet realiseren dat de Engler uit Krzeszow een uniek instrument is!

Merkwaardigheden zijn:
- geen pedaalkoppel, wel twee 32''-registers
- er is geen tremulant
- er zijn slechts twee tongwerken op de klavieren, een hautbois 8'' op het rugwerk en een trompet 8'' op het bovenwerk. Ze worden genoemd als solostemmen, aan het plenum voegen ze haast niets toe.

Hier het resultaat van mijn zoektocht, voor de geïnteresseerde:
Er wordt gesproken over drie grote instrumenten van Engler,van het in 1976 afgebrande exemplaar uit Wroclaw/Breslau zijn nog opnamen online te vinden, zoals de toccata van Gigout. De klank van het orgel lijkt ontzettend veel op dat van Krzeszow, de disposities zijn bijna identiek.

Krzeszow is in 2008 na een restauratie door Jehmlich Orgelbau in gebruik genomen. Op hun site staat daarover veel informatie. Verbazingwekkend vind ik de staat van het orgel voor de restauratie.

Het grootste Engler-orgel staat in Tsjechië. Ik vind daar niet veel informatie van, het is enorm uitgebreid, maar d.m.v. de oorspronkelijke speeltafel zou je alleen het authentieke Engler-instrument kunnen bespelen. Maar meestal wordt de grote speeltafel met 5 klavieren gebruikt. Het orgel is uitgebreid door Rieger Kloss. Wat fragmenten zijn hier en hier te vinden

Op youtube staan een aantal beeldfragmenten van het orgel, weer hoor je die karakteristieke klank:

- http://youtu.be/5c_xYLQuAAQ: Gewoon Bach met de 32'', dus die vraag is voor mij ook weer beantwoord, al wordt dat in sommige reacties bekritiseerd.

- http://youtu.be/4eIP3l79SQc Het orgel is hier tijdelijk uitgebreid met een echte Vox Humana. D'r zijn wat andere jongere Vox Humana's die zich in het spel mengen, maar dat is volgens mij pure improvisatie ;)

En als extra een gerucht dat J.S. Bach ooit op het punt gestaan zou hebben te solliciteren in Gdansk. Daar zou volgens de poster een Engler-orgel hebben gestaan, maar daarover vind ik niets.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 07 jan 2012 00:48

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

www.orgbase.nl

Op deze site staat ook een stukje over grootste Engler-orgel
In Tsjechië.
Het is www.orgbase.nl dan land kiezen en dan dit nummer 2000570
Of pagina 101-150

Eef

Berichten: 10

Geregistreerd: 08 jun 2011 15:01

Bericht 07 jan 2012 22:57

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Bijzonder dat de drie grote Engler- instrumenten (de verbrande, de geüpgrade en de gesampelde) een identieke dispositie hadden.

Misschien kom ik een beetje te verliefd op dit instrument over: mijn kinders vragen al wie die man is die de hele dag achter het orgel zit :lol: Ik vind het echt een fantastische ervaring: alleen al een fluit 8-voetsregistratie klaar te zetten voor een trio is een feest: welke van de twee fluiten van het rugwerk neem ik, welke van de drie van het hoofdwerk zet ik daar tegenover, of neem ik de fluit van het bovenwerk? En voor het pedaal heb je 4 16-voetsstemmen om uit te kiezen: en alle mogelijkheden klinken nog eens goed ook! Hier heb ik de Flaut Allemande tegenover de Gemshoorn gezet.
Het orgel klinkt majestueus in een grootse registratie, maar als je weinig registers gebruikt blijft het helder en doorzichtig klinken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 feb 2012 00:24

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Hoi Martin

Ik heb de set nu ook een paar weken in mijn bezit en ik kan volledig begrijpen dat je er verliefd op bent. De set klinkt zo mooi dat ik er bijna kippenvel van krijg. Bijna elke registratie klinkt goed op Krzesow. Het surround gevoel is zeer overtuigend. Caen surround is lange tijd mijn favoriet geweest maar nu weet ik dat zo net nog niet.Van mijn kant van harte aanbevolen voor degenen die overwegen om een baroque sampleset aan te schaffen.

groet Jan

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 19 maart 2012 13:35

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

[/quote]
Willem Orlando schreef:Beste maarten.

Er zit geen fout in de betreffende sample-set.
Alleen het orgel kan ook naar een ander temperament getransponeerd worden, namelijk de Kammerton.(voor het samen spelen met B.V. strijkets of blazers)

KOPPELN UND SPIELHILFEN
Kammertonbässe (Doppelschleifen) Subbaß 16' Salicional 16' Quintadena 16' Octava 8' Transponiermöglichkeit des Rückpositivs auf Kammerton Calcanten-Glöcklein

Als u de sample gebruikt met het achtervoegsel CT, deze zijn bestemt voor een ander temperament

Willem.


Beste Willem,

Kan ik het andere temperament ook in de demo versie laden en zo ja hoe moet je dit doen?
Het sample gebruiken met CT als achtervoegsel zoals je schijft zegt mij te weinig met mijn beperkte kennis.

Overigens vind ik het een geweldig klinkend instrument zelfs al in de demo versie.

Groeten,
Wout Vuyk

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 19 maart 2012 14:28

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

CT staat voor Camer Ton. Als je het scherm bekijkt, zie een aantal pedaalregisters met deze term. Verder zijn er 2 koppels met deze term.

De pedaalregisters zitten niet in de Demo, dus daar heb je niets aan. Maar je kunt wel het rugwerk in kamertoon laten klinken. Dit doe je door de beide koppels met 'Camer Ton' in te schakelen. De ene koppel schakelt kamertoon in, de andere schakelt de gewone toonhoogte uit.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 19 maart 2012 20:15

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Gerrit,

Bedankt voor je uitleg.
Duidelijk zo.

Groet,
Wout

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 apr 2012 18:03

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Van het Engler orgel in Krzeszow is 30/3 een update verschenen. Zowel in de demo als volledige versie is de "Copula prima Camer Ton" op het volledige console en de "right jamb" qua "oplichten" tegengesteld aan elkaar. Zelf had ik al de images onderling verwisseld maar nu is dit ook via een officiële patch mogelijk.
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... oland.html
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 06 dec 2012 10:56

1732 Michael Engler, Krzeszow- graag gebruikerservaringen

hallo allemaal,

* Zijn er mensen die deze set in gebruik hebben ?

ik zou graag hun mening willen weten

alvast bedankt

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 dec 2012 13:58

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow- graag gebruikerservaringe

Hallo Hans,
Ik vind het een mooie set, met een mooie klank, maar toch gebruik ik hem weinig. Mede de lastige bediening als je hem niet vaak gebruikt is lastig. De registers zitten in vakken verdeeld die je eerst moet leren kennen hoe de verdeling naar klavieren en pedaal is.
Als je het eenmaal goed weet dan gaat dat prima. Je moet opletten dat je de Camer-ton registers goed gebruikt.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com