Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 01 aug 2011 20:13

1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Goedeavond,

ik zie op het hauptwerkforum dat er ook een nieuw sample set bij is uitgegeven bij Pipeloops

http://www.pipeloops.com/product_info.p ... ucts_id=45

ook hiervan is een trail te downloaden.
Groet,

Jacob

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 01 aug 2011 22:36

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Hoi,

Ik ben nieuwsgierig naar de ervaring van anderen. Ik heb de trial en demoversie gedownload en geinstalleerd. Het is zeker persoonlijk, maar ik kan met geen enkele sample set van Pipeloops een klik krijgen. Met dit orgel dus ook niet.
Speeltafel is prachtig; ook voor een kleurenblinde goed te zien (en dat is wel eens anders). Echter de klank: ik weet het niet... Maar nogmaals: dit is mijn persoonlijke ervaring.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 02 aug 2011 09:45

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Ik heb hem ook geinstalleerd en mij spreekt hij wel aan. Ik vindt hem eerlijk en mooi transparant klinken. Zo zie je maar dat smaken verschillen.
Naar mijn mening is het een goede sample set als hij zo dicht mogelijk in de buurt van het origineel komt. Als ik op youtube een filmpje van dit orgel beluister dan lijkt het in het echt ook zo te klinken als de sample set. Maar het is natuurlijk een orgel uit 1979 en Duits. Dus dat geeft een bepaald karakter zoals je bij veel Duitse orgels hoort. Of dat mooi is is een kwestie van smaak natuurlijk.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 02 aug 2011 09:59

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Ik ben het met Paul eens.
De geluidsvoorbeelden klinken echt goed in mijn hoofdtelefoon, maar als ik er zelf op speel (zonder hoofdtelefoon) geeft het me geen klik met het orgel. Bovendien mis ik het surroundeffect. Ik kom er steeds weer achter dat ik orgels zonder surround eigenlijk niet meer interessant vind.

Het scherm vind ik niet mooi, vooral niet die nep-plastic knopjes. Ook de toevoegingen van een sub- en een super-octaafkoppel op een (semi)barok orgel zijn in mijn ogen vreemd. Het is ook een opmerkelijke dispositie: het hoofdwerk heeft bijv. geen compleet plenum.

Anton

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 02 aug 2011 22:01

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

heb alleen de geluidsvoorbeelden beluisterd. Die spreken mij wel aan. Het orgel zit qua klank dichter tegen barok dan neo-barok aan. Het orgel heeft voldoende grond en is ook wat zangerig en zeker niet dun van klank.

Helaas is het orgel te groot van mijn laptop, dus ik zal eerst maar eens die mini versie proberen.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 16 aug 2011 21:18

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Zie: http://www.pcorgan.com/SampleSets1979Riddagshausen.html
Ik heb ruim 20 stukjes opgenomen, sorry voor het vele tremulantgebruik, maar dat is nu eenmaal een van de twee (de andere is enorme nagalm) highlights van de set.
Later geef ik m'n mening over deze set.
vrgrt,
gert
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 aug 2011 22:24

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Hallo Allemaal,

Ik heb em gisteravond geïnstalleerd, en ik vind hem niet slecht, maar ik kan er de vinger
niet echt opleggen wat mij stoort aan deze set.
Ik denk dat het een beetje aan de akoestiek ligt, de nagalm vind ik iets teveel van het goede.
Of ligt dit aan mij? Ook als ik naar de luistervoorbeelden luister vind ik het volle werk
in elkaar klappen, maar ook dit kan aan de mp3 conversie liggen.
Maar de prijzen zijn op zich wel weer prettig, zoals bij meerdere orgels van pipeloops.
Dit is dus een pluspunt.

Even een vraag voor degene die de trial vol in kunnen laden, of eventueel voor Gert.
Zijn de tremulanten voor rugwerk en borstwerk hetzelfde, of klinken ze allebei anders?
Als ik naar de luistervoorbeelden luister, heb ik het idee dat ze anders zijn. Maar is dit zo?

Is dit een goedkopere alternatief voor Freiberg of Trost? Ik ben benieuwd wat jullie dan vinden.

Groeten Jochum Oevering

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 18 aug 2011 07:37

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Hoi Jochem,
Ik denk dat het een beetje aan de akoestiek ligt, de nagalm vind ik iets teveel van het goede.

Dat zou goed kunnen, speel je met hoofdtelefoon of met speakers? Met hoofdtelefoon vind ik deze set heel erg mooi (vooral tremulanten, die klinken nergens zo goed), met speakers iets minder.

Ook als ik naar de luistervoorbeelden luister vind ik het volle werk
in elkaar klappen, maar ook dit kan aan de mp3 conversie liggen.

Excuus, dat komt inderdaad door mij, ik normaliseer de mp3's allemaal naar hetzelfde level.

Zijn de tremulanten voor rugwerk en borstwerk hetzelfde, of klinken ze allebei anders?

Het zijn verschillende tremulanten.

Is dit een goedkopere alternatief voor Freiberg of Trost? Ik ben benieuwd wat jullie dan vinden.

Zeker geen alternatief voor Trost, dat is een set vrijwel zonder galm, is niet te vergelijken.
Freiberg zit tussen Riddagshausen in Trost in qua galm.

Volgende week wil ik mijn uitgebreide mening over deze set beschrijven op de pagina.
vrgrt,
Gert
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 18 aug 2011 15:02

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Is dit een goedkopere alternatief voor Freiberg of Trost?

Ik hoop toch dat we Alfred Führer-orgels uit de jaren zeventig niet artistiek gelijkschalen met orgels van Trost of Silbermann.... Zonder de set te kennen (behalve een paar mp3-tjes) durf ik toch wel te zeggen dat deze set niet zó mooi is... Gewoon omdat het opgenomen orgel van mindere kwaliteit is...

Volgende week wil ik mijn uitgebreide mening over deze set beschrijven op de pagina.

Ben benieuwd!

Groet,
Jaco

Berichten: 10

Geregistreerd: 19 aug 2011 07:45

Bericht 19 aug 2011 07:51

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Alleen voor informatie: de nagalm van de sampleset is origineel als in de kerk zelf. Dit kerk heeft een heel grote nagalm. Ik heb dit informatie van Hans-Dieter Karras, die organist aan dit orgel is.

Cecilia

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 25 aug 2011 21:07

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Hoi,
Zie http://www.pcorgan.com/SampleSets1979Riddagshausen.html voor mijn mening over deze set.
Wie deelt dit?
Wie niet?
vrgrt,
Gert

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 25 aug 2011 22:52

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Gert,

dank voor je review. Een paar opmerkingen van mijn kant. Je schrijft dat het orgel een Octaaf 2 mist. De Gemshoorn is een kruising tussen een prestant en een fluit, dus die kan zeker als alternatief voor de octaaf 2 beschouwd worden.

Je schrijft verder dat een 8,4,3 tremulant niet mogelijk is. Probeer eens Rohrflöte 4', Prinzipal 2', Quinte 1 1/3 een octaaf lager.

Ik kan zelf het orgel niet volledig laden. Mijn indruk is dat het best een mooi orgel is, alleen is de galm inderdaad erg ruim. Ik heb liever een wat directer orgel.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 26 aug 2011 01:10

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Het is inderdaad een koptelefoon orgel, over speakers klinkt het niet echt overtuigend. Ook klinken sommige registers van het borstwerk wel heel erg ver weg (ver verscholen achter het rugwerk) dit is wel vreemd in combinatie met de directe geluiden van de toets en register traktuur. De deurtjes van het borstwerk kunnen worden gesloten en geopend.
Maar met de deuren gesloten lijkt het pijpwerk zich ergens op de bovenste verdieping van de toren te bevinden.
Het kan dan wel als echo orgel gebruikt worden en dat kan dan natuurlijk weer best leuk zijn!

Pluspunten:

- Mooie akoestiek
- Opgenomen tremulanten (voor de liefhebber).
- Behoorlijke dispositie.
- overzichtelijke layout.
- Super en Sub koppels (voor de HW3 gebruiker).
- Klavieren uitgebreid tot 5 octaven!

Minpunten:

- Borstwerk klinkt gedeeltelijk erg indirect en te zacht.
- De kwaliteit van het echte orgel is niet uitmuntend.
- De Floete 4' klinkt ronduit walgelijk in het 3e octaaf.


Verder zijn er nog erg veel audio gerelateerde "errors", maar daar komt binnenkort een
update voor dus vind ik dat dit niet in het rijtje minpunten thuis hoort.

Mijn eigen Menuet in A Major op dit orgel:

http://www.youtube.com/watch?v=cNF3yNWaxJw

Met vriendelijke groet,
Roland

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 08 sep 2012 12:13

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Er is een patch beschikbaar voor deze sample set, zie http://www.pipeloops.com/information.ph ... 8887704cd0

A new patch is available for the Alfred Führer organ (Riddagshausen/Germany). This patch fixes some samples that contained a small crackling noise. It also fixes a recently discovered ODF-bug causing the Nasard to play at the wrong pitch when using tempered tuning schemes. The patch (1.5) can be downloaded from Pipeloops website.

Licenced users of the sample set will need to download the main patch from the site (a few 100 MB) and also contact us to obtain the ODF patch separately, as this cannot be made publicly available.

At the same time the download files for the set have also been upgraded to include all currently available patches, hence users downloading the set after today, either from the Pipeloops or from the Hauptwerk website, won't need to apply any of these patches.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 24 okt 2017 18:20

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Ik weet het, het is een oude sample, maar ik heb 'm toch volledig gedownload (trial). En ik moet zeggen, hij valt me niet tegen.
De tremulanten zijn in mooie stand opgenomen. (Volgens orgbase.nl zijn ze zelfs verstelbaar op het originele orgel. Progressiviteit van onze oosterburen?)
Leuk als je naar een plenum opbouwt dat die Zimbel er lekker bovenuit twinkelt.

Zijn er mensen die hem gekocht hebben en nog (frequent) bespelen, of kan deze sample niet meer opboksen tegen de nieuwere sets?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 332

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 24 okt 2017 22:00

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Harm schreef:Ik weet het, het is een oude sample, maar ik heb 'm toch volledig gedownload (trial). En ik moet zeggen, hij valt me niet tegen.
De tremulanten zijn in mooie stand opgenomen. (Volgens orgbase.nl zijn ze zelfs verstelbaar op het originele orgel. Progressiviteit van onze oosterburen?)
Leuk als je naar een plenum opbouwt dat die Zimbel er lekker bovenuit twinkelt.

Zijn er mensen die hem gekocht hebben en nog (frequent) bespelen, of kan deze sample niet meer opboksen tegen de nieuwere sets?


Beste Harm,

Dit is idd een prachtige sampleset. Vele uren met veel plezier op gespeeld.
Sinds kort heb ik Zutphen. Zijn qua klank en stijl vergelijkbare barok orgels, ook qua ruimtelijke nagalm. En ja... nu je dit schrijft kom ik er achter dat ik wel heel erg abrupt en oneerbiedig afscheid heb genomen van mijn vertrouwde Riddagshausen...

Groeten, Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 nov 2017 22:34

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Reiner kondigt zojuist weer een wintersale aan: 20 % korting

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... f9#p124124

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2017 12:00

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Pipeloops heeft dit orgel vorige week ook voor Grand Orgue versie uitgebracht. Het heeft dezelfde features als de Hauptwerk versie voor zover Grand Orgue dat ondersteunt. Bijv. geen windmodel, maar wel meerdere schermen zoals in HW.
Zie http://www.pipeloops.com//news.php?article=31
Het boekje kan hier gedownload worden: http://www.pipeloops.com//documents/Booklet_Riddagsh_GO.pdf
Geheugengebruik: ruim 11 GB bij 24 bit en bijna 6 GB bij 16 bit.
Het orgel is niet gratis ;-) .

Afbeelding
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 13 nov 2017 13:31

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Jan Leendert schreef:
Harm schreef:Ik weet het,
Beste Harm,

Dit is idd een prachtige sampleset. Vele uren met veel plezier op gespeeld.
Sinds kort heb ik Zutphen. Zijn qua klank en stijl vergelijkbare barok orgels, ook qua ruimtelijke nagalm. En ja... nu je dit schrijft kom ik er achter dat ik wel heel erg abrupt en oneerbiedig afscheid heb genomen van mijn vertrouwde Riddagshausen...

Groeten, Jan


Wat verlate reactie van mijn kant maar bedankt voor je reactie Jan Leendert.
Ook bedankt voor je tip Fokko.
Leuk dat de sample nu ook voor G.O. beschikbaar is.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 332

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 09 jan 2018 00:30

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Harm schreef:
Jan Leendert schreef:
Harm schreef:Ik weet het,
Beste Harm,

Dit is idd een prachtige sampleset. Vele uren met veel plezier op gespeeld.
Sinds kort heb ik Zutphen. Zijn qua klank en stijl vergelijkbare barok orgels, ook qua ruimtelijke nagalm. En ja... nu je dit schrijft kom ik er achter dat ik wel heel erg abrupt en oneerbiedig afscheid heb genomen van mijn vertrouwde Riddagshausen...

Groeten, Jan


Wat verlate reactie van mijn kant maar bedankt voor je reactie Jan Leendert.
Ook bedankt voor je tip Fokko.
Leuk dat de sample nu ook voor G.O. beschikbaar is.


Beste Harm,

Bevalt het orgel uit Riddagshausen nog steeds? Mede dankzij jouw bericht ben ik toch weer regelmatig op het orgel uit Riddaghausen gaan spelen. Is toch echt wel een mooi orgel. Ondanks dat ik Zutphen heb en daar graag op speel, toch regelmatig tussendoor ook weer spelen op mijn oude vertrouwde orgel. Riddagshausen was nl. mijn eerste sampleset, en tja... liefde op het eerste gezicht misschien... het gaat niet zomaar over.

Veel speelplezier.
Groeten, Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 10 jan 2018 10:05

Re: 1979 Alfred Führer Riddagshausen (Braunschweig, Germany

Ha Jan,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik m (nog) niet gekocht heb.
Niet omdat hij niet mooi is maar vanwege budgetaire redenen.
Ik speel nu best veel op Aix, wat ook mooi ruimtelijk is, wel romantisch.
Misschien komt het er nogeens van bij de volgende kortingsronde.
Fijn dat hij jou prima bevalt, verder hoor ik er weinig forummers over...
Met vriendelijke groet,
Harm

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com