Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

probleem met Utrecht sample set

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 15 feb 2017 17:46

Bericht 28 jan 2018 21:42

probleem met Utrecht sample set

Hallo allen,

sinds kort heb ik de Utrecht set aangeschaft, maar deze valt behoorlijk tegen door de steeds wisselende klank en vaagheid. Op de een of andere manier is de set niet stabiel. Andere samplesets hebben dit probleem niet.
Ik heb deze zo gedetailleerd geladen als kan (32 Gig) , inclusief de rear samples. Buffersize op 256.
Als ik alleen de diffuse samples laad ( op aanraden van Jiri) dan klinkt het helaas echt nog slechter.
Dit komt vooral naar voren bij (redelijk) tot vol orgel, bij enkele registers uit is het wel wat beter.
PC I7 3770, EMU 0404 32 Gig RAM moet toch voldoende zijn om dit aan te kunnen?
Wie heeft er een oplossing voor?
Bedankt alvast Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 28 jan 2018 22:21

Re: probleem met Utrecht sample set

Maak je gebruik van een stereo geluidskaart of een front en rear stereo kanaal met bijbehorende versterkers en front en rear luidsprekers? In het eerste geval zou ik eens proberen om alleen de front samples te laden. In het tweede geval zou je het rear kanaal een veel lager volume kunnen geven, of nog een stap verder de galmstaarten in korten.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jan 2018 22:44

Re: probleem met Utrecht sample set

harm.siegers schreef:Als ik alleen de diffuse samples laad ( op aanraden van Jiri) dan klinkt het helaas echt nog slechter.
Utrecht heeft alleen Front en Rear (het is een 4 kanaals surround set). Met diffuse bedoel je waarschijnlijk front.
Van Utrecht is bekend dat het veel galm heeft (de kerk in het echt trouwens ook).
Je zou een audio opname kunnen maken en die op een (andere) goede audioinstallatie af kunnen spelen. Is daar ook dit probleem aanwezig?

Bij 24 bit front en rear neemt de set ruim 32 GB in beslag. Je hebt waarschijnlijk enkele registers op 20 bit geladen (maar dit is niet de oorzaak van je probleem).

Ander idee, afkomstig van Jiri's website:
To get less reverberant variant of the sample set, two users independently suggested this alternative setup:
- truncate the reverb of the front samples at 3,5 seconds
- reduce volume of the rear channels (-3 dB or so)
Of te wel Front inkorten tot 3,5 sec. en het Rear volume 3 dB verlagen.

Helaas moet je dit in het voicingtool doen per register. Of je moet de Dom laden in een andere HW omgeving. Dan kun je Rear het 'Speaker level adjust' instellen op -3.00 dB (in het General Settings | Audio Outputs scherm). Maar dit gebeurt dan bij ALLE orgels in die HW omgeving; vandaar een andere omgeving. Maar voor een testje is dit de snelste methode.

Berichten: 20

Geregistreerd: 15 feb 2017 17:46

Bericht 28 jan 2018 22:53

Re: probleem met Utrecht sample set

Hallo Evert Jan,
Je hebt gelijk, een diffuse sample (samengesteld) heet Utrecht niet.
Ik zal je tip proberen.
m.bouwheer:
Ik maak uitsluitend gebruik van een hoofdtelefoon, geen surround of zo. Ik zal de set laden met alleen de frontsamples en anders de rear samples te dempen ect.
Ben benieuwd! Bedankt allen.
Harm

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jan 2018 22:56

Re: probleem met Utrecht sample set

Als je alleen de front samples gebruikt voor de hoofdtelefoon, moet je de rear samples niet laden. Dat kost alleen maar tijd.
Dus bij Rear registers "Rank enabled" op NO zetten
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 29 jan 2018 00:42

Re: probleem met Utrecht sample set

Hallo,

Ik heb ongeveer anderhalf jaar de sampleset van het orgel in de Domkerk Utrecht tot volle tevredenheid. Ik gebruik twee configuraties: surround en "stereo. Meestal speel ik met koptelefoon en start ik de stereo configuratie, waarbij uitsluitend the front samples gebruikt worden. Alle rear uitgeschakeld. Als ik surround speel (mijn orgel staat in een relatief kleine (ex) slaapkamer, dan moet ik de rear speaker bijna uitzetten, want anders staan ze te hard. Bovendien moet je dan sommige tonen verzwakken of versterken via de Voicing pagina. Dat ligt aan de akoestiek van de kamer. Ik heb een comfortabele superdeluxe koptelefoon, dus speel ik bijna uitsluitend in stereo-mode en publiceer zo mijn muziek op Contrebombarde en/of youtube. Toevallig heb ik dit weekend Psalm 118 gespeeld met redelijk vol werk gespeeld, vooral het laatste koraal was gas erop. https://youtu.be/1bRiU0eDLEE
Succes met je sample-set.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 20

Geregistreerd: 15 feb 2017 17:46

Bericht 02 feb 2018 17:46

Re: probleem met Utrecht sample set

Hallo allen,
van alles geprobeerd maar ik denk dat ik mijn probleem niet correct heb weergegeven. Sorry!
Alle geboden tips hadden niet het gewenste resultaat. Een opname klonk net zo beroerd als anders.
Het is moeilijk te omschrijven exact wat ik ervaar: na het laden klinkt de set goed, maar na enige tijd verzandt het geluid wat in een soort sluier, dit is vooral in het hoog te horen.

Allen bedankt voor de tips, ik ga verder met experimenteren.
Noot:
Andere samplesets klinken wel stabiel, het valt mij wel op dat de sets van Jiri misschien te gedetailleerd zijn, waardoor de processing gauw in de problemen komt. Bijvoorbeeld Kampen klinkt echt perfect, ondanks de beduidend mindere detail opnames. Er zit namelijk veel ambiance in van de ruimte. (wel even fine- tunen deze set!!).
mijns inziens hoeft een sampleset niet zo extreem gedetailleerd zijn om toch tot een goed resultaat te komen.

Volgens mij is er al een discussie gaande over dit onderwerp.
Wordt vervolgd! Harm

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 feb 2018 18:05

Re: probleem met Utrecht sample set

Ik heb Utrecht ook, maar dit probleem klinkt echt niet bekend.

Paar vragen:
*Heeft het uitzetten van het windmodel effect?
*Het geluid over de tijd wordt slechter:
**Ook als je het orgel laadt en een tijdje niet speelt?
**Ook als je een lange opname afspeelt en je de hoofdtelefoon uitschakelt, behalve aan het begin en het eind?
**Ook als je een lange opname afspeelt en je de hoofdtelefoon aan laat staan, maar deze een tijd lang afzet?

Een mogelijkheid zou heel misschien kunnen zijn dat het een psychoacoustisch effect is, of een bepaalde luistermoeheid.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 feb 2018 18:06

Re: probleem met Utrecht sample set

Hoe laad jij de sampleset (surround of wet), bitformaat?
Welke geluidskaart heb je? Speakers e.d.?
Welke processor zit er in je PC en hoeveel RAM?

Kun je ergens op internet een demo zetten?

N.a.v. je noot: de processor moet echt niet harder werken vanwege de gedetailleerdheid van een audiobestand t.o.v. een niet gedetailleerd audiobestand. Voor de processor maakt de inhoud van het bestand niet uit welke van beiden afgespeeld wordt. Dus dat is het probleem niet.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com