Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 7

Geregistreerd: 18 maart 2014 20:56

Bericht 02 feb 2018 18:55

Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Wat vinden jullie het mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?
Ik heb Freiberg, maar zou daar ook best wat anders bij willen.
Voor Franse barok heb ik St Maximin wat ik geweldig vind.
Grootte maakt niet zoveel uit (heb 4 klavieren en 64GB). Houd wel van mooie akoestiek.
Waar leven de 'barokkers' zich helemaal op uit?

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 feb 2018 20:07

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Sjors schreef:Wat vinden jullie het mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?
Ik heb Freiberg, maar zou daar ook best wat anders bij willen.
Voor Franse barok heb ik St Maximin wat ik geweldig vind.
Grootte maakt niet zoveel uit (heb 4 klavieren en 64GB). Houd wel van mooie akoestiek.
Waar leven de 'barokkers' zich helemaal op uit?


Noord Duits ? Dan Stade droog; steinkirchen altenburg minder droog. Stade 3; steinkirchen 2 en alt 3 klav

Midden Duits? Duits orgel in Kreszow nat 3 klaviers met 32’ pedaal.

Ik leef me soms erg uit met kampen. Duur en erg nat maar wel mooi. Oud sample set.

Het nieuwe Sonnen orgel is wellicht ook overweging waard.

Zuid Duits? Ottobeuren. Hartstikke mooi. Nat.
Twee klaviers. Het dreifaltigkeits orgel aldaar komt later nog uit. Zuid Duits met lichte Franse tint.

Dat is mijn bijdrage hier.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 03 feb 2018 15:12

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Sjors schreef:Wat vinden jullie het mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?
Ik heb Freiberg, maar zou daar ook best wat anders bij willen.
Voor Franse barok heb ik St Maximin wat ik geweldig vind.
Grootte maakt niet zoveel uit (heb 4 klavieren en 64GB). Houd wel van mooie akoestiek.
Waar leven de 'barokkers' zich helemaal op uit?


Het Metzler orgel uit Spanje van OAM niks voor je?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 feb 2018 15:39

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Hecht je waarde aan het het gebruik van tremulanten? Zo niet, dan denk ik dat je met Krzeszow heel goed zit. Heeft itt tot Freiberg ook allerlei strijkende klanken. Zo wel, dan kom je misschien uit bij Haarlem.

Steinkirchen en Altenbruch zijn zo te horen ook schitterend, maar die hebben een wat kleinere akoestiek.

Mag het ook een wat moderner orgel zijn in barokke stijl, dan zijn het hoofd- en transeptorgel van de Laurenskerk in R'dam goede opties, naast het zojuist genoemde Metzlerorgel.

Keuze genoeg dus! Welke is nou echt het mooiste? Dat zal afhangen van je voorkeuren, maar ik denk dat je met de genoemde sets niet fout kunt gaan.

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 03 feb 2018 19:17

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Duitse barok is een breed begrip :D

Voor Bach, Krebs, Homilius e.a. vind ik Weissenau (Prospectum) nog steeds erg fraai, staat ook in een grote kerk met een mooie akoestiek. Waltershausen (OAM) heb ik zelf niet, maar is erg mooi (wel een droge ruimte).

Noordduitse barok (Buxtehude, Böhm, Lübeck) vraagt m.i. een ander orgeltype. Ik heb sinds kort de SP set van Altenbruch, wat mij betreft echt een aanrader. Karakteristiek instrument met veel mogelijkheden, prachtige opgenomen tremulanten. Ondanks de bescheiden galm ervaar ik dit niet als droog.

Persoonlijk vind ik een sampleset van een historisch instrument wel een meerwaarde hebben. Buxtehude of Bach kan natuurlijk prima op een moderne Metzler of Marcussen, maar ik mis dan toch iets.

groet,
Pieter

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 05 feb 2018 02:30

Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Misschien is de sample set van Zwolle (sonusparadisi) iets.
Heb hem zelf ook en gebruik deze set het meeste voor de barok muziek.
Geschikt voor zowel vroege als hoog barok.
Oneindig veel registratie mogelijkheden en om dat u toch over vier manualen beschikt is deze sample set misschien iets voor u.

http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... chael.html

Willem.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 05 feb 2018 14:48

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Ja, Zwolle, dat kan ik volmondig beamen. Ik ben er nu bijna dagelijks al 2 jaar mee bezig en het verveelt me geen minuut. Die warme klank en zoveel mogelijkheden. Duurt even voordat ik het wat in de vingers had (en nog :P ). En eigenlijk geschikt voor alle muziek toch?

Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 7

Geregistreerd: 18 maart 2014 20:56

Bericht 22 maart 2019 16:41

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Ik was jullie vergeten te melden dat ik inmiddels Rotterdam Transept en Sonnenorgel heb aangeschaft. Transept Rdam prachtige individuele klanken. Mooie combinaties mee te maken. Fijn ook dat het over 3 klavieren is verdeeld. Een mooi plenum maken vind ik lastiger op dit orgel. Beetje bescheiden houden dan is hij erg fraai.
Absolute topper voor mij is Sonnenorgel Goerlitz. Wat een instrument. Zowel barok als romantiek als alles wat daar tussenhangt uitstekend te doen. Buitengewoon geslaagd vind ik de akoestiek. Knap gedaan. Gelukkig heb ik de beschikking over voldoende klavieren om het overzichtelijk te houden. Wat een genot dit orgel.

(Na een aantal maanden Goerlitz is overigens de laatste weken Rdam Hoofdorgel weer wat de klok slaat; Hauptwerk blijft intrigeren en varieren....)

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 27 maart 2019 11:09

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Sjors schreef:(Na een aantal maanden Goerlitz is overigens de laatste weken Rdam Hoofdorgel weer wat de klok slaat; Hauptwerk blijft intrigeren en varieren....)


Sorry, wat betekent deze zin? Mijn Nederlands is een beetje verrroest. Woon sinds 1973 al buiten NL.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 27 maart 2019 12:47

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

adri schreef:
Sjors schreef:(Na een aantal maanden Goerlitz is overigens de laatste weken Rdam Hoofdorgel weer wat de klok slaat; Hauptwerk blijft intrigeren en varieren....)


Sorry, wat betekent deze zin? Mijn Nederlands is een beetje verrroest. Woon sinds 1973 al buiten NL.


Dat Sjors een aantal maanden met veel plezier op Goerlitz gespeeld heeft, maar de laatste weken Goerlitz minder gebruikt en is het Rotterdam hoofdorgel de meest gebruikte set. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 27 maart 2019 16:41

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

Na de gratis "Great Romantic Organ" combi van drie gratis demo-samples, heb ik Eerst de sample-set van Domkerk Utrecht gekocht. Nog steeds een van mijn lievelingsorgels, maar ik miste toch tongwerken en strijkers. Dus ben ik gaan vergelijken en heb lang zitten dubben tussen Rotterdam Hoofdorgel en Dudelange. De laatste is het geworden en het is mijn meest gebruikte orgel geworden. Een symphonisch orgel dus breed inzetbaar.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 maart 2019 18:08

Re: Mooiste barokorgel voor Duitse barokmuziek?

FredM schreef: (...) Dudelange. De laatste is het geworden en het is mijn meest gebruikte orgel geworden. Een symphonisch orgel dus breed inzetbaar.


Maar dat is duidelijk geen orgel voor barokmuziek. Het kan wel, barok op zo'n orgel, soms met heel verrassende registraties, zoals deze: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/24239

Maar voor Duitse barokmuziek moet je toch eerder denken aan Steinkirchen, Altenbruch, Velesovo, Trost, Krzeszow, Freiberg, Zoblitz, Weissenau, Ottobueren, Zutphen en nog een aantal meer.

De keuze is reuze, maar niet ieder mooi orgel is een barokorgel!

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com