Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gebruik Mixer Sampleset

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 10 okt 2023 21:19

Gebruik Mixer Sampleset

Goedenavond,

Ik begrijp nog niet helemaal het gebruik van de mixer in een sampleset.
In de sets van bijv. Sonus Paradisi kun je de kanalen instellen op een volume, 1-127. Uiteraard op gehoor, dat snap ik. Maar de basis is toch in principe voor één kanaal stand 127/max? Dan is het signaal niet gedempt en regel je het audiovolume aan het 'eind' bij de geluidskaart.
Ik heb een 4 kanaals-systeem, dus als ik kies voor diffuse + rear is het uitgangspunt: beiden op 100%. En op gehoor wellicht rear wat zachter zetten. Dan begrijp ik het goed toch?
Ik raak wat in verwarring doordat bij Sonus alle kanalen bij het installeren op 50% staan. Sygsoft heeft bij het laatste orgel weer: front, midden, rear en wall, waar de percentages 26-60-80-100 aanbevolen worden...

Kan iemand dit voor mij verduidelijken?
Groet, Remco

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 okt 2023 20:42

Re: Gebruik Mixer Sampleset

Meer dan 150x is dit bericht bekeken en niemand met een antwoord :o :o :o :o


Met de mixerschuiven in een sample set regel je de balans tussen de kanalen, die in de sample set aanwezig zijn.
Met als voorbeeld een 8 kanaals sample set kun je dit op 2 manieren doen.

1. Je hebt 4 paar luidsprekers. Die staan rondom je orgel opgesteld, bijv. zoals Jan dat gedaan heeft: https://pcorgel.nl/viewtopic.php?f=11&t=4384. Elk kanaal in de set stuur je naar een luidsprekerpaar

2. Je stuurt de semi dry, direct, diffuse kanalen naar het luidsprekerpaar front en het rearkanaal naar het luidsprekerpaar rear. Probleem in dit geval is de fase verschillen in front waardoor intermodulatie vervorming: onderlinge beïnvloeding van de 3 kanalen.

In beide gevallen kun je met de mixerschuiven de balans tussen de kanalen regelen. Wil je meer akoestiek, dan de rearschuif omhoog. Meer details van de pijpen, dan direct omhoog.
Het is dus een kwestie van smaak.

Dat Sonus Paradisi de schuiven op 50% zet en Sygsoft 26-60-80-100 wordt bepaald door parameters in de ODF.
Je kunt daar van afwijken. En als het goed geprogrammeerd is wordt die nieuwe stand bij het de volgende keer laden van het orgel ingesteld.

Belangrijk is dat het audio niet overstuurd wordt. In het paneel via menu 'View | Large floating control panels | Audio, MIDI and performance' mag het audio niet in het rood komen als je met het volle werk speelt.

Berichten: 63

Geregistreerd: 06 maart 2013 20:24

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 12 okt 2023 21:49

Re: Gebruik Mixer Sampleset

Ha Evert-Jan,

Iedereen is aan het wachten op het altijd zorgvuldige, goeddoordachte en altijd complete antwoord van jou.... :lol:

Daar durft niemand tegenop denk ik.... :D

Gr. Marien

Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 13 okt 2023 08:49

Re: Gebruik Mixer Sampleset

Ha Evert-Jan,
Dank voor je reactie. Misschien was mijn vraag voor niemand herkenbaar :lol: .
Maar nog even inhoudelijk: ik begrijp je uitleg, maar het was nog niet helemaal wat ik bedoelde.

1. Ik was er vanuit gegaan (naïef?) dat de kanalen zo waren ingesteld dat stel dat je alleen diffuse en rear gebruikt, ze allebei op 100% kunt zetten en vervolgens naar smaak een klein beetje bijstellen. Daarbij ging er onterecht vanuit dat er sprake zou zijn van één opname positie dichtbij het orgel, waarbij je de front kanalen heel direct en duidelijk hoort en de rear vanzelfsprekend een stuk zachter. Maar dat is natuurlijk niet zo, elk kanaal is op een andere positie opgenomen en heeft daardoor haar eigen volume. Klopt toch?
2. Bij de 8 kanaals zijn de variaties in de instellingen dus enorm groot, zeker in combinatie met de variabele pipe coupling/detuning. Ik ben daar nu een weekje mee aan het variëren, maar je kunt een orgel haast onherkenbaar veranderen. Ik begrijp nu ook beter dat het vergelijken van samplesets en of iemand er positief of negatief over is wel sterk afhankelijk is geworden van je instellingen (nog even los van je speakeropstelling etc.)

Groet, Remco

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 okt 2023 19:41

Re: Gebruik Mixer Sampleset

Remco

jouw vraag was duidelijk genoeg.

1. Voor de meerkanaals surround sets staan in de kerk de microfoons op verschillende posities. Uit de naamgeving van de registers kun je opmaken waar. Vanuit het orgel gezien: semi-dry, direct, diffuse en rear bij SP sets en bij Sygsoft front, midden, rear en wall. Rear is niet alleen iets zachter maar er zit meer akoestiek in de opname. In semi-dry zit de minste akoestiek en heeft de klank van een pijp de meeste details.
Je moet dus een beetje spelen met de schuiven om voor jou het gewenste geluid te krijgen.

2. Variabele pipe coupling/detuning heeft niets met een opnamepositie te maken. Die zou ik op 0 zetten om eerst punt 1 uit te voeren. Daarna kun je de klank weer levendiger maken door deze 2 schuiven te gebruiken. Vanzelfsprekend heeft dat invloed op alle kanalen tegelijk.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 okt 2023 19:45

Re: Gebruik Mixer Sampleset

mariendewilde schreef:Ha Evert-Jan,

Iedereen is aan het wachten op het altijd zorgvuldige, goeddoordachte en altijd complete antwoord van jou.... :lol:

Daar durft niemand tegenop denk ik.... :D

Gr. Marien

Marien,

Bij een technisch probleem kan ik mij daar iets bij voorstellen, al zijn er genoeg personen met HW en PC kennis op het forum actief, maar die lezen alleen i.p.v. beantwoorden. Lekker gemakkelijk ..............

De vraag van Remco heeft niets met techniek te maken. Iedereen die de mixer gebruikt, kan zijn eigen visie en ervaring hier delen. Dat is toch niet zo moeilijk?

En nu weer on-topic

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com