Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wie heeft zowel Steinkirchen en Altenbruch?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 25 feb 2018 11:34

Wie heeft zowel Steinkirchen en Altenbruch?

De onmiddelijk duidelijke vraag is dan meteen: hoe vergelijken ze? Wat is jouw ervaring?

Ik heb Altenbruch, een orgel dat ik wel OK vind (niet helemaal ideaal omdat ik de kleinere tongwerken toch wel een beetje te timidie vind) en ik vraag me of of het genoeg verschilt met Steinkirchen om de laatste ook aan te schaffen.

Het is jammer dat we nog steeds geen groter Noord-Duitse orgel of type hebben in een betere akoustiek, zoals bv. Martini Groningen, Hamburg Nicolai/Catharinen, e.d. (mag ook nieuw zijn in oude stijl).

Ik heb eens Stade geprobeerd maar vond het werkelijk te droog. Ik heb bv. Anloo wel maar de ruimte in die kerk is ook vreselijk kurk droog.

Enfin, ik ben benieuwd naar reakties. Alvast bedankt!

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 26 feb 2018 22:26

Re: Wie heeft zowel Steinkirchen en Altenbruch?

Hoi Adri, ik herken je opmerking over de kleinere tongwerken van Altenbruch wel een beetje. Vraagt zorgvuldig registreren, anders vallen ze weg tegen de begeleiding. Aan de andere kant vind ik dat ook wel weer een uitdaging, ieder instrument heeft zo z'n beperkingen en eigenaardigheden. Zal ook wel voor Steinkirchen gelden, ik heb die set niet zelf (helaas, klinkt op opnamen altijd erg fraai).
Mijn 'oplossingen' om met de beperkingen van Altenbruch om te gaan:
De regaal van het brustwerk is wat luider in de baskant (zeker met tremulant), dus meer geschikt voor cf in de tenor. In de discant vind ik de combinatie met 8+4+1 1/3 wel bruikbaar.
De HW vox humana vul ik meestal aan met de prestant 8, en zeker met tremulant prima bruikbaar tegen bijv. fluit 8+4 van het RW.
De krummhorn van het RW vind ik erg fraai met de quintadena 8 + gedackt 4. De combinatie met fluit 8+4+nasard en tremulant (hele orgel) is ook erg mooi en kan prima met de HW prestant 8 als begeleiding.

De HW trompet is relatief mild: als cf in tenorligging (zonder aanvullingen) prima bruikbaar tegen de RW prestant. In de discant, bijv. met prestant of fluit 8 en octaaf 4, vind ik deze trompet erg bruikbaar als solostem, door de duidelijke quint-boventoon.

Misschien heb je er wat aan, al kan ik je vraag over de vergelijking met Steinkirchen niet beantwoorden...
Pieter

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 maart 2018 16:32

Re: Wie heeft zowel Steinkirchen en Altenbruch?

Bedankt! Ik ga steinkirchen in elk geval voorlopig niet aanschaffen

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com