Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszczyce

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 apr 2018 22:01

1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszczyce

Piotr heeft een nieuwe sample set uitgebracht, nu een orgel in 1965 gebouwd door fa. Vermeulen uit Alkmaar. Het is een neo baroque orgel, oorspronkelijk gebouwd voor de Sint Christoffelkerk in Almelo onder advies van Albert de Klerk.
Het heeft 2 klavieren + pedaal en 21 stemmen.
Het orgel is na de kerksluiting in 2008 in 2010 verhuisd naar zijn huidige lokatie Raszczyce.

Afbeelding

Info en download: http://piotrgrabowski.pl/raszczyce.html
Donatie: http://piotrgrabowski.pl/donate.html
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 15 aug 2019 19:55

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Wat het oog misschien niet doet vermoeden, maar de klank van dit orgel is bijzonder mooi!!
Sinds vorige week geïnstalleerd incl. alle bijgeluiden en het geeft de bijzondere ervaring alsof je achter de klavieren van het echte orgel zit.

Wat ik me af vraag: Is het mogelijk om zelf een tremulant toe te voegen aan zo'n sampleset?

Vriendelijke groet,
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 15 aug 2019 21:33

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Inderdaad een prachtige opname van een milde "neobarokker" van betere soort.
Zo'n mooie rustig slaande tremulant zou zeker niet misstaan (Wat zijn we toch Hollanders he :D )
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 16 aug 2019 14:33

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Harm schreef:Inderdaad een prachtige opname van een milde "neobarokker" van betere soort.
Zo'n mooie rustig slaande tremulant zou zeker niet misstaan (Wat zijn we toch Hollanders he :D )


Ja vooral voor cf registraties zou het mooi zijn op dit orgel.
Maar ik weet dus niet of je de HW tremulant kan toevoegen aan een sampleset. Heeft iemand daar verstand van?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 aug 2019 22:58

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Jan Leendert schreef:Wat ik me af vraag: Is het mogelijk om zelf een tremulant toe te voegen aan zo'n sampleset?
Nee, dit is niet mogelijk.

Hauptwerk maakt gebruik van:
- opgenomen samples van alle pijpen van een register, terwijl de tremulant tijdens de opname aan stond. Nagenoeg alle samplesets worden tegenwoordig zo uitgeleverd.
of
- per register opnames van verschillende pijpen met tremulant. Dus niet alle pijpen maar een selectie (vaak 1 om 4). Hieruit wordt het HW tremulant model gevoed.

In deze installatieset zit geen enkele sample met tremulant. Daarom kan er geen tremulant worden toegevoegd aan een sampleset als het werkelijke orgel geen tremulant heeft.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 17 aug 2019 01:08

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Voor zover ik weet (want ik woon in de buurt van Almelo) had het orgel aldaar wel een tremulant op het Rugwerk !
Dus het lijkt erop dat Pjotr deze niet heeft meegenomen in de sampleset. Wellicht een idee om hem daar alsnog om te vragen om 'in te bouwen', desnoods met behulp van het HW model, mits niet opgenomen.

Grt, Danny

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 aug 2019 11:15

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Volgens Piet Brons database ook.
Dispositie:
Hoofdwerk: Gedekt 8', Praestant 4', Woudfluit 2', Sesquialter II-III sterk, Mixtuur III-V sterk (1 1/3').
Positief: Holpijp 8', Roerfluit 4', Praestant 2', Cymbel I-II sterk (1'), Regaal 8', Tremolo.
Pedaal: Subbas 16', Gemshoorn 8'.
Koppelingen: Manuaalkoppel, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief.

http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LC=5004285
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 17 aug 2019 17:39

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Evert-Jan schreef:Volgens Piet Brons database ook.
Dispositie:
Hoofdwerk: Gedekt 8', Praestant 4', Woudfluit 2', Sesquialter II-III sterk, Mixtuur III-V sterk (1 1/3').
Positief: Holpijp 8', Roerfluit 4', Praestant 2', Cymbel I-II sterk (1'), Regaal 8', Tremolo.
Pedaal: Subbas 16', Gemshoorn 8'.
Koppelingen: Manuaalkoppel, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief.

http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LC=5004285


Bedankt voor de info Evert-Jan!!
Jammer dat een tremulant achteraf niet kan, maar het blijft een mooi orgel.

De dispositie die je vermeld is volgens mij niet van het Vermeulen orgel.
Als ik goed heb gekeken heeft er geen tremulant op dit orgel gezeten.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 aug 2019 20:26

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Je hebt gelijk. Die dispositie was van het andere orgel in die kerk

Dit is de juiste dispositie:
Dispositie
Hoofdwerk: Prestant 8', Roerfluit 8', Octaaf 4', Gedekte Fluit 4', Nasard 2 2/3', Woudfluit 2', Sesquialter III sterk, Mixtuur IV sterk, Trompet 8'.
Rugwerk: Gedekt 8', Prestant 4', Roerfluit 4', Octaaf 2', Cymbel II sterk, Scherp IV sterk, Kromhoorn 8', Tremulant.
Pedaal: Subbas 16', Prestant 8', Gedekt 8', Octaaf 4', Bazuin 16'.
Koppelingen: Hoofdwerk - Rugwerk, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Rugwerk.

http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LC=5004285

Maar er zat dus wel een tremulant op.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 17 aug 2019 20:40

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Evert-Jan schreef:Maar er zat dus wel een tremulant op.

Als ik het aantal registerknoppen op de foto van Pjotr tel kom ik uit op 21 (excl. de koppels, want dat zijn tredes).
Het orgel heeft ook 21 registers. Dus ik vermoed dat ze bij de opbouw in Polen de tremulant hebben laten vervallen, want die zat er in Almelo zeker op.
Helaas heb ik geen foto van de speeltafel zoals in Almelo.

Grt, Danny
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 19 aug 2019 22:32

Re: 1965 Vermeulen orgel Sts. Simon and Jude Apostles Raszcz

Evert-Jan schreef:
Jan Leendert schreef:Wat ik me af vraag: Is het mogelijk om zelf een tremulant toe te voegen aan zo'n sampleset?
Nee, dit is niet mogelijk.

Hauptwerk maakt gebruik van:
- opgenomen samples van alle pijpen van een register, terwijl de tremulant tijdens de opname aan stond. Nagenoeg alle samplesets worden tegenwoordig zo uitgeleverd.
of
- per register opnames van verschillende pijpen met tremulant. Dus niet alle pijpen maar een selectie (vaak 1 om 4). Hieruit wordt het HW tremulant model gevoed.

In deze installatieset zit geen enkele sample met tremulant. Daarom kan er geen tremulant worden toegevoegd aan een sampleset als het werkelijke orgel geen tremulant heeft.


Ik zat er zo nog wat over na te denken Evert-Jan, maar ik weet niet of ik goed denk….

Er wordt dus een tremulant model gemaakt van een aantal opnames en dat toegevoegd aan de sampleset. En dan nu mijn vraag: Kan een tremulant model van het ene orgel niet toegevoegd worden aan een ander orgel? In bijvoorbeeld de Zurek V5 zijn registers van verschillende orgels samengevoegd en daar is dan volgens mij ook een bestaand tremulant model overheen gezet.

Of denk ik nu te simpel?
Ik hoor het graag. Alvast bedankt!

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com