Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 sep 2018 22:07

Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Dit onderwerp is afgesplitst van viewtopic.php?f=6&t=3300
"1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)"




Ik snap soms de logica van Jiri niet.
Het Casavant orgel was al droog en daar koos Jiri voor maar 2 front en 2 rear kanalen. Geen perspective faders en dat leek mij een verstandige keus. Ik hoopte dat er nog meer 4 kanaals sets zouden volgen i.p.v. 6 kanaals.
Nu bij deze set heb je dus weer wel het variabel perspectief en kan je dus varieren tussen dry en wat minder dry!!
Een onbegrijpelijke keuze lijkt mij.

Gr Jan

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 okt 2018 00:00

Re: Yokota Virtual Organ

Loosman schreef:Ik snap soms de logica van Jiri niet.
Het Casavant orgel was al droog en daar koos Jiri voor maar 2 front en 2 rear kanalen. Geen perspective faders en dat leek mij een verstandige keus. Ik hoopte dat er nog meer 4 kanaals sets zouden volgen i.p.v. 6 kanaals.
Nu bij deze set heb je dus weer wel het variabel perspectief en kan je dus varieren tussen dry en wat minder dry!!
Een onbegrijpelijke keuze lijkt mij.

Gr Jan


De volgende orgels die hij over de laatste 1-2 jaren heeft uitgegeven, zijn behalve Bergen op Zoom, alle kurk tot vrij droog:

1. Altenbruch: de "natste" onder de drogen; nog wel te doen, maar natter zou mooier zijn
2. Midwolde, semi-nat, maar de opnames klinken vreemd, een soort van stofzuiger effect op de klank
3. Bergen op Zoom, veels te nat, en de gratis versie is echt waar nep; het orgel klinkt hard en onmuzikaal, maar het echte orgel klinkt veel beter (ik heb er een CD van, en die klinkt prima)
4. William Hill, droog
5. Aeolian Skinner, droog
6. Casavant, droog
7. Rosales, veels te groot orgel voor die kurkdroge ruimte
8. Reuter, droog
9. Yokota, droog

Droge orgels doen zeer aan mijn orgen, vermoeien snel, en zijn niet insprirerend. Vooral te grote orgels in kleine/droge ruimtes, die tevens nog keihard en luid zijn geintoneerd.

Ik vind het ook een vreemde zaak, en ik vind de kant die Jiri is ingeslagen niet mooi voor mijn eigen genot.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 okt 2018 07:13

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

de laatste serie orgels m.u.v BoZ staan overwegend in akoestische droge ruimte's
zeker de overzeese gebouwen zijn wat dat betreft vaak erg droog gemiddeld 2/3 sec.

maarja die gemeenschappen stellen wel hun orgel beschikbaar



willen we weer eens een hollandse beauty dan moet er een cultuur verandering plaats vinden in de hoofden van de dwarsliggers(bepaalde mensen die macht over een publiek instrument hebben).

het heeft totaal geen zin om een lijstje te maken met eventuele orgels, een ieder weet er wel genoeg
het heeft meer zin om mensen om te buigen die nu als een soort "eigenaar" alleenheerser blokkades opwerpen om een geschikt orgel op te nemen voor HW.

ook ik ben een voorstander van puur quadrafonisch opnemen wel faserein ;)
maarja 80% van de gebruikers hoort niet eens fase fouten, Jiri ziet er dan ook weinig aanleiding toe om iets snel om te buigen.
alleen bij voldoende input zal een producent iets veranderen, wel gegronde input...……..
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 okt 2018 10:16

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

adri schreef:3. Bergen op Zoom, veels te nat, en de gratis versie is echt waar nep; het orgel klinkt hard en onmuzikaal, maar het echte orgel klinkt veel beter (ik heb er een CD van, en die klinkt prima)

Adri

Die wet versie was een gift van Jiri die nu niet meer te downloaden is.
Als je BoZ werkelijk wil beoordelen moet je de surround versie testen. De demo is daarvoor aangepast zodat je ook zelfstandige pedaalstemmen hebt, zie viewtopic.php?p=32138#p32138 en de rest van dat topic.
En dan ook wat met de mixer spelen.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 okt 2018 10:23

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Evert-Jan schreef:
adri schreef:3. Bergen op Zoom, veels te nat, en de gratis versie is echt waar nep; het orgel klinkt hard en onmuzikaal, maar het echte orgel klinkt veel beter (ik heb er een CD van, en die klinkt prima)

Adri

Die wet versie was een gift van Jiri die nu niet meer te downloaden is.
Als je BoZ werkelijk wil beoordelen moet je de surround versie testen. De demo is daarvoor aangepast zodat je ook zelfstandige pedaalstemmen hebt, zie viewtopic.php?p=32138#p32138 en de rest van dat topic.
En dan ook wat met de mixer spelen.



Bedankt voor de tip; zal het proberen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 okt 2018 11:26

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Ik bezit zelf Altenbruch, Reuter en het Casavant orgel, stuk voor stuk heerlijke sets maar ik voeg altijd wat galm toe met Sir2 zowel front als rear en dat klinkt toch beter.

Uiteraard doet het afbreuk aan de authenticiteit maar ja het klinkt gewoon beter zo.
Zou het een optie zijn als Jiri zelf in zijn sets zelf wat galm toevoegt en deze versie zij aan zij met het origineel ook aanbiedt.
Ik denk dat hij weer een hele markt zou kunnen aanboren van liefhebbers die deze sets te droog vinden en niet de mogelijkheid, zin of technisch inzicht hebben om dat zelf te doen via reaper
Zou een sampleset producer zoiets willen/kunnen doen.

Gr Jan

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 okt 2018 12:32

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Loosman schreef:Ik bezit zelf Altenbruch, Reuter en het Casavant orgel, stuk voor stuk heerlijke sets maar ik voeg altijd wat galm toe met Sir2 zowel front als rear en dat klinkt toch beter.

Uiteraard doet het afbreuk aan de authenticiteit maar ja het klinkt gewoon beter zo.
Zou het een optie zijn als Jiri zelf in zijn sets zelf wat galm toevoegt en deze versie zij aan zij met het origineel ook aanbiedt.
Ik denk dat hij weer een hele markt zou kunnen aanboren van liefhebbers die deze sets te droog vinden en niet de mogelijkheid, zin of technisch inzicht hebben om dat zelf te doen via reaper
Zou een sampleset producer zoiets willen/kunnen doen.

Gr Jan


Grappig, vanmorgen had ik precies dezelfde gedachte!!! Ik zal hem schrijven.
Reaper is overigens maar 60 US dollars, maar is het gemakkelijk te gebruiken/op te zetten met HW? Heeft iemand een gidsje geschreven daarvoor? Persoonlijk ben ik erg slecht in audio electronics.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 okt 2018 12:37

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Hoi Adri

Ik had hem er net over gemailed, ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
Uiteraard zetten nog meer mails meer druk op de ketel.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 okt 2018 12:53

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

en een beetje druk op de ketel richting Brett want in HW5 zou deze functie moeten zitten ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2018 13:02

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Jan Wim schreef:en een beetje druk op de ketel richting Brett want in HW5 zou deze functie moeten zitten ;)

Mja, is dit nu een zaak voor Milan of voor de samplesetmaker?
Ik vind voor de samplesetmaker, want het gaat om een extensie op zijn product.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 okt 2018 13:09

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:en een beetje druk op de ketel richting Brett want in HW5 zou deze functie moeten zitten ;)

Mja, is dit nu een zaak voor Milan of voor de samplesetmaker?
Ik vind voor de samplesetmaker, want het gaat om een extensie op zijn product.




een setmaker kan een orgel niet "Natter" opnemen dan dat de ruimte toelaat, dat een eindgebruiker dit niet fijn vind is een andere zaak.
het meer/ minder galm bij een setmaker wegleggen zal prijs opdrijvend werken vermoed ik, die uitgave kan je beter 1x deponeren bij een nieuwe HW versie

zodra HW de functie voor Convolution aan boord heeft is daarvoor geen extern progje meer nodig.
net zoals voicing/timing e.d. het is allemaal bij een setmaker weg te leggen, maar het is m.i. overzichtelijker als dit basic in een general (HW) programma gestopt wordt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 01 okt 2018 13:50

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Loosman schreef:Ik bezit zelf Altenbruch, Reuter en het Casavant orgel, stuk voor stuk heerlijke sets maar ik voeg altijd wat galm toe met Sir2 zowel front als rear en dat klinkt toch beter.

Uiteraard doet het afbreuk aan de authenticiteit maar ja het klinkt gewoon beter zo.
Zou het een optie zijn als Jiri zelf in zijn sets zelf wat galm toevoegt en deze versie zij aan zij met het origineel ook aanbiedt.
Ik denk dat hij weer een hele markt zou kunnen aanboren van liefhebbers die deze sets te droog vinden en niet de mogelijkheid, zin of technisch inzicht hebben om dat zelf te doen via reaper
Zou een sampleset producer zoiets willen/kunnen doen.

Gr Jan


Hoi Jan,

Zou je eens een voorbeeld kunnen laten zien van de instellingen in Sir2 , voor bv het Reuter orgel? Ik vind het best nog lastig om de juiste verhoudingen te vinden ook tussen front en rear.

Groet Albert
Met vriendelijke groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 okt 2018 13:58

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Hoi Albert

Ik zal even de instellingen doorgeven als ik thuis ben.


Ik heb Jiri gevraagd of hij een enquête wil houden onder zijn klanten met de vraag of de dry set ze tegenhoud om het aan te schaffen en of ze met een wet variant er wel toe zouden overgaan.

Ben benieuwd of hij het doet.

Hij antwoorde mij dat hij het niet van plan was tenzij er vraag naar zou komen.

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2018 14:40

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Loosman schreef:Hij antwoorde mij dat hij het niet van plan was tenzij er vraag naar zou komen.

Gr Jan

Ik wil ook wel een duit in hetzakje doen. Waar kan ik die mail naar toe sturen?
Ik zou anders Casavant en het William Hill orgel gekocht hebben...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 01 okt 2018 15:31

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Een idee om op dit forum een poll neer te zetten en die resultaten te presenteren?
(Er vanuit gaande dat de uitslag van die poll is dat Sonus Paradisi inderdaad sets misloopt)

Dan hoeven we Jiri ook niet te overspoelen met emails.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 okt 2018 15:37

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

kan zijn dat ik iets mis in deze discussie :oops:

maar hoe kan Jiri nu een set natter opnemen dan dat de ruimte is??
vind je een set te droog dan zal je zelf wat water moeten toevoegen!!

maar m.i. is dit aan de gebruiker en niet aan de producent


wel ben ik het met Jan loosman eens dat quadrafonie faserein mooier is dan 6-kanaals
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2018 15:41

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Jiri voelt er inderdaad helemaal niets voor. Hij zegt dat het tegenwoordig heel makkelijk is om zelf reverb toe te voegen. ik proefde zelfs enige (J)irritatie in zijn mail :D
Als je tenminste weet hoe Reaper en SIR2 werkt....
ik denk dat ik er iets van weet en zit ook vaak genoeg uren te stoeien met instellingen.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 okt 2018 16:25

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Jan Wim schreef:kan zijn dat ik iets mis in deze discussie :oops:

maar hoe kan Jiri nu een set natter opnemen dan dat de ruimte is??
vind je een set te droog dan zal je zelf wat water moeten toevoegen!!

maar m.i. is dit aan de gebruiker en niet aan de producent


wel ben ik het met Jan loosman eens dat quadrafonie faserein mooier is dan 6-kanaals


Hoi Jan Wim

Het idee zou zijn dat Jiri bij die droge sets elke toon zou renderen met conv.reverb en dan de naast de dry een nattere versie op de markt brengen.
Dan kunnen ook mensen die niet bedreven zijn in reaper sir2 etc toch over een set beschikken met wat nagalm.
Technisch moet dat kunnen en jiris portemonnee zal er waarschijnlijk blij mee zijn (lees Jaap zijn deel)

gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 okt 2018 16:32

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Loosman schreef:
Jan Wim schreef:kan zijn dat ik iets mis in deze discussie :oops:

maar hoe kan Jiri nu een set natter opnemen dan dat de ruimte is??
vind je een set te droog dan zal je zelf wat water moeten toevoegen!!

maar m.i. is dit aan de gebruiker en niet aan de producent


wel ben ik het met Jan loosman eens dat quadrafonie faserein mooier is dan 6-kanaals


Hoi Jan Wim

Het idee zou zijn dat Jiri bij die droge sets elke toon zou renderen met conv.reverb en dan de naast de dry een nattere versie op de markt brengen.
Dan kunnen ook mensen die niet bedreven zijn in reaper sir2 etc toch over een set beschikken met wat nagalm.
Technisch moet dat kunnen en jiris portemonnee zal er waarschijnlijk blij mee zijn (lees Jaap zijn deel)

gr Jan



oke, maar dan is en blijft het producent gebonden, dit kan toch beter general in HW gestopt worden lijkt me?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 01 okt 2018 16:40

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Misschien is het wel zo verstandig van een samplesetmaker de klank van het instrument in zijn ruimte te respecteren.
Meer of minder galm het is voor hollanders nooit goed genoeg, lijkt het wel, en de smaak van "de" hollander hoe iets klinken moet is dan leidend? (of lijdend voor een overgroot deel van swerelds orgelminnende bevolking?)
Voor wie echt niet zonder galm kan, laat een set links liggen, koop een bavo licentie, of een johannus met 3 draaiknoppen op rij. Mijn gedacht.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2018 16:48

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Fokko schreef:...Voor wie echt niet zonder galm kan, laat een set links liggen, koop een bavo licentie, of een johannus met 3 draaiknoppen op rij. Mijn gedacht.

Beetje flauw is dit wel. net zoiets als: als HW niet bevalt: laat maar liggen of vraag de sleutel aan de koster en ga zelf in de kerk spelen.
Ik laat ze liggen. maar zou ze gekocht hebben als de set met extended galm leverbaar was geweest. Ik ben een potentiële klant, en Jiri moet maar doen wat hij denkt dat goed voor zijn portemonnee is.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 okt 2018 18:06

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

ik volg je gedachte wel Jaap, en snap de afweging wel of niet kopen van een bepaalde set

alleen blijf ik me afvragen hoort dit bij een setmaker?
ik volg Fokko ook en vind diep in mijn hart dat een instrument zo basic mogelijk opgenomen moet worden, als je al over een basic opname kan spreken, per 150cm microfoon verplaatsen zal er een ander Hw instrument klinken zeg maar...

ga je dit puur op het bord van een producent deponeren m.b.t extra galm ,zal het alleen voor die specifieke set gelden,
ik persoonlijk denk, bouw deze functie in HW en je hebt voor alle sets profijt van deze optie….
dan ben je niet producent gebonden.


de keerzijde is als HW deze functie niet aanbied, en Jiri wel , en het zou de aankoop cijfers omhoog stuwen , zou het zakelijk gezien een pre zijn. daar heb je volkomen gelijk in Jaap


alleen blijft de vraag zou ik met een bepaald instrument voorzien van extra galm wel een klik hebben en tot aankoop overgaan, of laat je uit eindelijk toch meer leiden door dispositie samenstelling.

in ieder geval voor mij is een drogeset geen reden om niet te kopen, ik kijk meer naar dispositie en opname kwaliteit
galm is altijd toe te voegen.
maar kan me best indenken dat het voor sommige mensen lastig is, maar laten we eerlijk zijn, ikzelf ben ook geen pc expert, en heb een paar jaar geleden van Jan loosman de basis begrippen van reaper geleerd, en nu ben ik kind aan huis.

dus lichte inspanning is niet verboden :lol: als je notenschrift kan leren , is reaper factor 1000 eenvoudiger :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 okt 2018 22:21

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Jiri heeft op het Engelstalig forum hierover op de vraag van Adri en privé emails het onderstaande geschreven:

by zurek » Mon Oct 01, 2018 2:21 pm
I am adding an expanded answer to the user who wrote to me this opinion privately:
Adding pre-processed digital reverb to the samples themselves goes totally against the idea of sampling. And, it also goes against the idea of having the instruments played in their original acoustics! For me, personally, this is against the philosophy of Hauptwerk.

Of course, I am not against using the samples with more (or less) reverb, but there are other software tools for that. To name just the simplest example, a lot of sound cards (even the cheapest) allow for adding some reverb to the audio stream. Even adding a little reverb to the sample set which seems dry, adds a lot of reverb to it, because it adds reverb not only to the sustaining portion of the sample, but also the release tails of the organ.

Furthermore, it is long-term promised functionality of Hauptwerk to allow adding reverb to the audio-channels. So, this sounds more as a plea to the Hauptwerk creators, rather than to those who create the sample sets. (If I were the creator of Hauptwerk, I would perhaps not even program a proprietary reverb, I would simply allow external effects to be applied, since there is plenty of reverb plugins on the market, including free alternatives.)
Jiri Zurek,
Prague
http://www.hauptwerk.cz
http://www.sonusparadisi.cz
http://www.sonusparadisi.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2018 23:21

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Okee, Geen galm van Sonus Paradisi dus. En hij heeft er een reden voor.
Nu maar afwachten of Brett Milan het reverbstokje overpakt.

En even wat anders, 3 technische vragen:
1, als jullie er extra galm aan toevoegen met Reaper en SIR2, laad je dan eerst het orgel opnieuw truncated op 150 ms?
2. En geef je de galm dan nog een delay?
3. Voeg je dan galm toe op de frontsamples of alleen op de rearsamples?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 okt 2018 09:53

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

als je het Engelstalige forum leest dan zijn er bijna alleen maar voorstanders voor die dry sets, sommigen vinden hem wel wat droog maar verder prima.
Ik begin toch te geloven dat er aan de overkant duidelijk een andere smaak is dan aan onze kant.
Of vinden wij Nederlanders onze smaak superieur en proberen wij die op te dringen??
Als ik naar de voorbeelden van Aarnoud luister dan vind ik de wet versie toch echt veeeeel mooier.
Horen zij dat dan niet?

gr Jan
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com