Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 okt 2018 17:15

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

geitenkaas met bokbier gaat prima samen :lol: :lol:


ik persoonlijk vind dat een instrument moet worden opgenomen zoals die is incl, de bijhorende akoestiek
stel dat een organist een concert zou geven in een droge ruimte, dan moet hij anticiperen, en wellicht de muziekkeuze aanpassen, dan zijn orgel en ruimte een vast gegeven

thuis kan je uiteraard mengen en mixen naar smaak, alleen je moet altijd oppassen met wat je doet
een convolutiongalm is een soort vingerafdruk van een bepaalde ruimte, die net als een set vanuit een statische locatie verwerkt wordt.
het echte orgel wordt geintoneerd naar de ruimte, dus zal ieder pijp zich ook zo gaan gedragen, zou je in de kerk al met galm kunnen spelen moet er opnieuw geintoneerd worden.

wat gebeurd er thuis? hoe gedraagt een impulse zich in het laag? laten de lage tonen zich wel zo goed extra galm opleggen?
meestal wordt het laag er niet transparanter op, het hoog daarin tegen zou best extra kunnen gebruiken zonder dat dit in de "breedte" in de weg zit.
ik denk dat het meer aan de gebruiker thuis is om wel/niet met galm te werken

de vraag kan ook zijn,
zou ik:
a. het originele orgel in de droge ruimte ook gaan bespelen of uitzoeken als favoriet?
b. of zou ik een ander orgel/ruimte uitzoeken om te bespelen?

zo ook digitaal, is het instrument te droog? is het dan wel het juiste instrument voor je?
is er zonder galm geen klik, en met galm wel?

even off topic ik hoorde eens Sietze de Vries spelen met alleen een 8v register dit ging meer als een kwartier door, zonder enig moment te vervelen, zoveel onverwachte wendingen variatie's enz. dus ik denk dat zelfs extra registers afbreuk hadden gedaan aan de uitvoering.
dus is het niet meer een tak van sport om juist het orgel/ruimte te respecteren en van uit die positie muzikaal 1 te worden met instrument/ruimte,


hoe dan ook teveel bokbier geeft ook een bepaalde galm in het hoofd ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 okt 2018 17:28

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Hoi Fokko

Ik laat mij net als jou ook niet in één hokje plaatsen.
In de eerste instantie ben ik toch wel meer een purist maar niet pur sang.
Ik hoor liever de sets zoals ze zijn opgenomen. Mijn referentie's zijn echter mijn twee oren en daarom ben ik bijv. nog steeds een voorstander van puur 4 kanaals sets omdat die in mijn beleving nog steeds mooier klinken.
Mijn eerste 6 kanaals set was Brasov en die viel mij erg tegen, hoe je de faders ook zette het leek net of je met een deken over je hoofd naar het orgel luisterde. Toen stonden de 6 kanaals sets bij mij al gelijk met 3-0 achter.
Latere sets zijn wel wat beter geslaagd en daar kan ik dan ook wat beter mee leven. Maar nogmaals ik prefereer de 4 kanaals versies.
Tja ook met de dry sets ga ik mijn oren achterna , ik vind het gewoon niet mooi klinken. Als je dan een beetje galm toevoegt maar dan wel subtiel en gedoseerd dan leeft zo'n set helemaal op.
Strikt genomen met het audio gedeelte van mijn setup ben ik purist ( o.a. timing ,roomcorrectie, kwaliteit) en wat betreft samplesets heb ik wel wat meer liberale trekjes.

Groet Jan

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 okt 2018 18:27

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Loosman schreef:Zoals Adri ook eerder al aangaf zijn de sampleset producers ook niet te beroerd om extra registers, extensies of stemmingen toe te voegen die ook afbreuk doen aan het origineel dus waarom is een beetje galm toevoegen dan ineens uit den boze.
Ik zie het probleem niet zo.
Johannus doet toch ook niets anders met zijn droge samples.

Jan

Als een sample set producer extra akoestiek aan de samples gaat toevoegen, dan is het resultaat dat het afbreuk doet aan het opgenomen orgel in die kerk. Dat is niet de werkelijke situatie. Het is onomkeerbaar en niet uit te schakelen. En iedere koper wordt daarmee thuis geconfronteerd als hij/zij die set gebruikt.
Een extra register toevoegen of de manualen uitbreiden tot bijv. 56 toetsen/pedaal tot 30 toetsen is iets dat aan de set wordt toegevoegd, maar het geluid/de samples wijzigt/wijzigen daardoor niet. En als koper kun je die uitbreiding wel of niet gebruiken.
Stemmingen is een functionaliteit die in HW zit. Daarmee is het mogelijk als de sample set producer een bestand met een bepaalde stemming van dat orgel mee levert, thuis een identieke klank/stemming te genereren als in de kerk het geval is (bijv. Zutphen met een "volgens Hinsz/Freytag met zes getempereerde kwinten van c t/m fis" stemming). Ook dat temperament kun je wel of niet gebruiken, en ook equal of anderszins is mogelijk.
De werkwijze van Johannus is al eerder op dit forum als "foutief" aangeduid. Daar moeten we ons dus niet aan spiegelen.

Aarnoud doet het heel netjes en met mate, waarbij hij qua galm dichter bij de betreffende kerk blijft dan dat hij een Franse kathedraal benadert. De (positieve) reacties op CCH zijn ook uitsluitend van Europeanen en 1 Australiër. Er is geen enkele Amerikaan die reageert. Misschien geeft dat ook aan dat Europeanen niet van droge ruimtes houden.

Het wachten is op HW5, waarbij een ieder naar eigen goeddunken galm kan toevoegen als de oorspronkelijke, opgenomen akoestiek niet voldoet.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 okt 2018 18:42

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Evert-Jan schreef:Aarnoud doet het heel netjes en met mate,....

Ik juich de mogelijkheid van galm toevoegen toe, maar dat hij het netjes en met mate doet, ben ik niet helemaal met je eens. Hij zet het Hill-orgel uit Berlijn ineens in een Engelse Cathedraal, (op Contrebombarde.com) wat ik echt over de top vond. Maar hij vond het mooi, -en dat mag. ;)
Het lijkt mij heerlijk om het Casavant-orgel te hebben, maar vanwege de droge ruimte heb ik het niet gekocht. Als ik van 2 sec nu 4 seconden kon maken in HW, komt dat set voor mij zeker weer bovenaan mijn lijstje te staan. Ik vind toevoegde galm met Sir2 niet slecht, maar ook niet je-van-het.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 okt 2018 19:08

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Jaap

ik had iets nauwkeuriger moeten zijn. Ik doel op de Prélude, Fugue et Variation, gespeeld op Rosales en geplaatst op CCH op 23 okt. Vandaar dat ik hierboven de Franse kathedraal noemde.

Smaken over akoestiek toevoegen aan een opname/sample set is louter subjectief. Jij vindt het niet mooi, Aarnoud gaf de voorkeur bij dit stuk (Tuba Tune) aan een grote kathedraal.
En orgels met een Tuba staan veelal in grote Engelse kathedralen....

Ik ben blij dat sample set makers dit niet doen.
Nu kun je het zelf naar wens doen met Repear en bijv. Sir2 als je vindt dat het origineel te weinig akoestiek heeft. En de lengte van die galm bepaal je dan ook zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 okt 2018 23:11

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Ja, dat klopt. Samplesetmakers zouden ons de keuze kunnen geven. Maar dat gaan ze niet doen vanwege het verlies aan authenticiteit.
Maarja, dat heb ik ook als ik met Reaper en een galmplugin aan de slag ga.
Ik vind het wel verschil maken tussen stereosets en 4/6 kanaalssets. Bij een stereoset wordt het al snel wollig en ongedefinieerd -naarmate je meer galm toevoegt. Bij 4-kanaalsssets kun je er voor kiezen om alleen de rearkanalen meer galm te geven, zonder dat je detail verliest op de frontkanalen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 okt 2018 23:34

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Je zou bij stereo sets de pre-delay in SIR2 kunnen gebruiken. Instellen tussen ca 50 en 100 milliseconden. Door deze initiële delay komt het attackdeel van het sample los te staan van de galm en vergroot het de duidelijkheid van de tooninzetten. Later in het sample kan het natuurlijk wel wolliger worden.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 26 okt 2018 14:30

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Loosman schreef:Hoi Fokko

....
Ik hoor liever de sets zoals ze zijn opgenomen.
....
Tja ook met de dry sets ga ik mijn oren achterna , ik vind het gewoon niet mooi klinken. Als je dan een beetje galm toevoegt maar dan wel subtiel en gedoseerd dan leeft zo'n set helemaal op.
....
Groet Jan


Dat snap ik wel, Jan. Ik vind ook lang niet alle klanken van samplesets even mooi maar heb niet de behoefte om ze dan te gaan aanpassen aan mijn smaak van dit moment.
De beloofde feature om in hauptwerk galm te kunnen toevoegen, vind ik ook maar zo-zo.
Wat mij betreft alle toeters en bellen buiten hauptwerk houden.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 27 okt 2018 15:46

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Er zijn voldoende sets met bijbehorende nagalm verkrijgbaar.
Gewoon een mooi set naar je eigen smaak uitzoeken.
Wanneer je samen met een harp of trommel wil spelen, kan je ook nog (tokkel)roomcorrectie of (slag)roomcorrectie toepassen.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 27 okt 2018 18:28

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Leo schreef:Er zijn voldoende sets met bijbehorende nagalm verkrijgbaar.
Gewoon een mooi set naar je eigen smaak uitzoeken.
Wanneer je samen met een harp of trommel wil spelen, kan je ook nog (tokkel)roomcorrectie of (slag)roomcorrectie toepassen.


De aroma van een diepbruine Ducroquet is niet licht te versmaden, iedere vorm van room zwakt de smaak af ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 okt 2018 18:48

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Fokko schreef:De beloofde feature om in hauptwerk galm te kunnen toevoegen, vind ik ook maar zo-zo.
Wat mij betreft alle toeters en bellen buiten hauptwerk houden.

Misschien is het wel een fantastische feature, die geweldig klinkt. Hij is nog niet leverbaar, dus kun je er toch nog niet over oordelen?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 okt 2018 22:28

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Jaap380 schreef:
Fokko schreef:De beloofde feature om in hauptwerk galm te kunnen toevoegen, vind ik ook maar zo-zo.
Wat mij betreft alle toeters en bellen buiten hauptwerk houden.

Misschien is het wel een fantastische feature, die geweldig klinkt. Hij is nog niet leverbaar, dus kun je er toch nog niet over oordelen?


Wat ik bedoel te schrijven is dat ik niet zo enthousiast ben dat dit (soort features ) integraal onderdeel van Hauptwerk worden. Wat mij betreft houdt MDA de focus op het zo natuurlijk mogelijk echt tot klinken brengen van samplesets van instrumenten. In plaats van galm keuze 1, 2, of 3 en vervolgens te verwachten updates van de galmfunctie, zou ik liever hebben dat de energie en tijd en geld geinvesteerd wordt in bijv. een toegankelijk(er) model voor winddruksimulatie.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com