Berichten: 4657
Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?
ik persoonlijk vind dat een instrument moet worden opgenomen zoals die is incl, de bijhorende akoestiek
stel dat een organist een concert zou geven in een droge ruimte, dan moet hij anticiperen, en wellicht de muziekkeuze aanpassen, dan zijn orgel en ruimte een vast gegeven
thuis kan je uiteraard mengen en mixen naar smaak, alleen je moet altijd oppassen met wat je doet
een convolutiongalm is een soort vingerafdruk van een bepaalde ruimte, die net als een set vanuit een statische locatie verwerkt wordt.
het echte orgel wordt geintoneerd naar de ruimte, dus zal ieder pijp zich ook zo gaan gedragen, zou je in de kerk al met galm kunnen spelen moet er opnieuw geintoneerd worden.
wat gebeurd er thuis? hoe gedraagt een impulse zich in het laag? laten de lage tonen zich wel zo goed extra galm opleggen?
meestal wordt het laag er niet transparanter op, het hoog daarin tegen zou best extra kunnen gebruiken zonder dat dit in de "breedte" in de weg zit.
ik denk dat het meer aan de gebruiker thuis is om wel/niet met galm te werken
de vraag kan ook zijn,
zou ik:
a. het originele orgel in de droge ruimte ook gaan bespelen of uitzoeken als favoriet?
b. of zou ik een ander orgel/ruimte uitzoeken om te bespelen?
zo ook digitaal, is het instrument te droog? is het dan wel het juiste instrument voor je?
is er zonder galm geen klik, en met galm wel?
even off topic ik hoorde eens Sietze de Vries spelen met alleen een 8v register dit ging meer als een kwartier door, zonder enig moment te vervelen, zoveel onverwachte wendingen variatie's enz. dus ik denk dat zelfs extra registers afbreuk hadden gedaan aan de uitvoering.
dus is het niet meer een tak van sport om juist het orgel/ruimte te respecteren en van uit die positie muzikaal 1 te worden met instrument/ruimte,
hoe dan ook teveel bokbier geeft ook een bepaalde galm in het hoofd