Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 01 apr 2019 14:16

Re: Sygsoft komt uit met een romantisch orgel

Dit klinkt zeer overtuigend, en dat is geen grap......
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 39

Geregistreerd: 15 jun 2015 21:20

Bericht 01 apr 2019 15:13

Re: Sygsoft komt uit met een romantisch orgel

Zit met smart te wachten tot ie uitgebracht wordt, klinkt echt fantastisch! :)

Berichten: 39

Geregistreerd: 15 jun 2015 21:20

Bericht 04 apr 2019 12:41

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Meteen besteld :) nu afwachten...

Berichten: 75

Geregistreerd: 22 aug 2012 09:45

Bericht 05 apr 2019 14:03

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Tjonge,

Moeilijke keuze straks:

Raalte of Rotterdam

Johan
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 05 apr 2019 18:08

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Of.... St. Annaberg, de keuze in Duits Romantische orgels wordt reuze ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 05 apr 2019 22:11

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P

Evert-Jan schreef:De sample set is nu uitgekomen.

https://www.hauptwerk.nl/laurentiusnl.php

Afbeelding


Het Elbertse Adema orgel van de H.H. Laurentius en Elisabeth Kathedraal te Rotterdam.

Het is inmiddels al enkele dagen bekend maar met groot plezier en gepaste trots kunnen wij de Hauptwerk-wereld melden dat vanaf heden onze nieuwe Hauptwerk sampleset van het Elbertse (Verenigde kerkorgelfabriek)/Adema orgel verkrijgbaar is.

Het orgel, weliswaar van Nederlandse makelij, heeft een onmiskenbaar Frans Symfonisch karakter en is daardoor bij uitstek geschikt voor de Franse composities vanaf de 19e eeuw en later.
Geheel onterecht (wat ons betreft) geniet dit orgel weinig tot geen bekendheid bij orgelminnend Nederland.
Per toeval kwam ik bijna 2 jaar geleden een opname tegen van dit instrument en ik was meteen getroffen door de prachtige symfonische kwaliteiten van het orgel en de immense akoestiek van de ‘Kathedraal’.
Het meest unieke is wel de enorme Bazuin 32. Deze is eind jaren 90 van de vorige eeuw gelijktijdig met het 3e klavier aangebracht door Adema. Er is in Nederland geen soortgelijke te vinden en het orgel deed mij, mede door de warme- en weldadige akoestiek, meteen denken aan het beroemde Cavaillé Coll orgel uit Rouen. Dat de bouwers dit klankidioom voor ogen hadden is overduidelijk en naar ons idee zeer gelukt. Ik vond het echt ongelofelijk dat ik nog nooit van dit orgel had gehoord en daar wilde ik verandering in brengen.
Dit orgel verdient een groot publiek en mede om die reden hebben we eind 2017 contact opgenomen met de organist en bestuurders van de Kathedraal en hen onze plannen verteld om van dit prachtige orgel een sampleset te maken t.b.v. Hauptwerk. Zij waren meteen enthousiast en dankzij de buitengewoon vriendelijke en welwillende medewerking konden we in de winter van 2017 de opnames realiseren.
Ook dit orgel hebben we volgens de, door Sygsoft bedachte, 3 kanalen techniek opgenomen zodat er een zeer directe opname is vanaf de orgelgallerij, een ‘middle’ opname op ca 15 meter afstand en een ‘rear’ opname helemaal achter in de kerk onder de koepel.
De directe opname is nagenoeg ‘droog’ en daardoor goed bruikbaar in kerken of zalen. De middle en rear posities geven de gewenste ambiance en door de enorme akoestiek tot 7 seconden, is kunstmatige toevoeging van extra galm zeker niet nodig. Door middel van de 3 schuifregelaars kan de gebruiker zelf zijn favoriete klankbeeld creëren waarbij wij in de software de looptijden gecorrigeerd hebben om dit mogelijk te maken.
Op advies van enkele Beta testers, hebben we een 10- tal stemmen (waarvan 2 een transmissies) digitaal toegevoegd om de sampleset nog veelzijdiger te maken. Deze stemmen zijn te onderscheiden door middel van de onderstreepte registernaam. Met name de Carillion III op het zwelwerk is een extra knipoog richting de beroemde Cavaillé Coll. De Chamade trompet staat nog op het wensenlijstje van de kerk dus om het mogelijke resultaat alvast te kunnen horen, hebben we deze ook virtueel toegepast.
In de sfeer van de grote Symfonische orgels in een weldadige akoestiek zijn wat ons betreft nog maar weinig samplesets beschikbaar en daarom verwachten we met onze nieuwe release een welkome aanvulling te kunnen bieden voor alle liefhebbers van Symfonische-, Cavaillé Coll gerelateerde orgels.

Voor extra informatie alsmede de dispositie verwijzen wij graag naar de betreffende pagina’s op de website https://www.hauptwerk.nl/laurentiusen.php

Op onze website en op http://www.contrebombarde.com/concerthall/home/browse (Browse for “Laurentius”) kunt u een aantal demo’s van deze sample set beluisteren. Deze opnamen zijn dus ‘out of the box’ en zonder toegevoegde extra nagalm wat bij enkele vergelijkbare samplesets op Contrebombarde wel het geval is.
Binnenkort zullen nog meer audiovoorbeelden volgen dus houd onze site in de gaten.

De sampleset is verkrijgbaar vanaf € 649- incl. BTW en direct te bestellen via https://www.hauptwerk.nl/bestellenen.php (item 34/35)

Namens het Sygsoft team wens ik u veel speel- en luisterplezier toe.

Christian Boogaard
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 05 apr 2019 23:30

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Gefeliciteerd!

Ik heb er nu 1 avond op gespeeld, en ik moet zeggen dat het een schitterend resultaat is geworden.
Dat het 3 kanalen heeft vind ik echt een pré.
Het orgel is heerlijk frans. Je hoort de registers goed, maar als je wilt kunt je je ook helemaal verliezen in de galm en het overweldige geweld (zeker omdat de klavieren zowel 4' als 16' voets koppels hebben).

Ook de toevoegingen zijn zeer goed gelukt. Het carrillon geeft (zeker als je ook de koppel 4'gebruikt) een zeer heldere extra klank aan het plenum.

Het heeft mooie strijkers en echt een franse klank.

ceecies schreef:Tjonge,

Moeilijke keuze straks:

Raalte of Rotterdam

Johan


Harm schreef:Of.... St. Annaberg, de keuze in Duits Romantische orgels wordt reuze


Ik weet niet hoe de andere orgels worden en vergelijken is altijd moeilijk, maar met dit orgel heb je in ieder geval een heel mooi orgel in huis en sowieso een goede keuze gemaakt als je in de frans romantische hoek een orgel zoekt.

Zo... genoeg getypt.... ik ga weer spelen.... doei....

Groetjes, Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 05 apr 2019 23:54

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

ceecies schreef:Tjonge,

Moeilijke keuze straks:

Raalte of Rotterdam

Johan


Beste Johan,

We zijn nu bijna 2 jaar volop bezig met de sample-set van het Adema orgel uit 1927 van de Basiliek H. Kruisverheffing in Raalte met 43 stemmen. Het is een lastig orgel om op te nemen, maar zeker ook om met uiteindelijk zo'n 95% overgebleven realisme na te bewerken. De opnames hiervan zijn nagenoeg voltooid: 6 kanalen (front erg direct, mid 10 meter van het front en rear helemaal achterin de kerk). De uiteindelijke set wordt 4-kanaals, (front-rear is regelbaar) waarbij het rear bestaat uit een mix van mid en rear. Deze set wordt dan de 2e set op rij in een NL/Frans romantische setting. Het orgel in Raalte is grotendeels vergelijkbaar met het orgel in de H.H. Laurentius en Elisabeth Kathedraal qua dispositie, maar een Adema klinkt gewoonweg anders...
Nee, wij hebben geen 32' Bazuin op het pedaal, maar desalniettemin klinkt het geheel erg fors met alle mogelijke klankkleuren van dien en ook met max. 6½ seconden akoestiek. De samples van het Hoofdwerk en Récit zijn nu bijna klaar en zeker het Récit klinkt al echt heel mooi. Ook wij gaan vijf registers als een transmissie toevoegen om het geheel nog meer body te geven. Zie hier voor de uiteindelijke dispositie met totaal 48 stemmen: https://drive.google.com/file/d/12_pjdkXkH78UZeG_-i7ZM5SCimx_tQam/view.
Deze uiteindelijke dispositie is nagenoeg vergelijkbaar met die van het Franssen orgel in de Elandstraatkerk in Den Haag. De finale release stond gepland voor december 2019, maar dat is qua tijd toch niet haalbaar en het daarom wordt het wellicht maart 2020, dit omdat de nabewerking nogal arbeidsintensief is en we een erg goed product willen neerzetten. Ook is nu al zeker dat deze set minder dan € 649 incl. BTW zal gaan kosten !
Wij concurreren absoluut niet met de (mijn inziens) zeer geslaagde set van Sygsoft. Alle lof hiervoor, want het resultaat is erg mooi geworden en ook zij hebben veel werk hierin gestoken. Maar Raalte heeft toch een iets ander geluid, mits niet minder symfonisch ! De focus bij Raalte echter ligt echter iets meer op de frontsamples, zodat het geheel niet te wollig gaat klinken. Geluidsvoorbeelden volgen nog....

Met vr, groet,
Danny Koschinski
Namens Virtual Pipes

Berichten: 39

Geregistreerd: 15 jun 2015 21:20

Bericht 10 apr 2019 23:54

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Wat een heerlijke set, echt een aanwinst! :)
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 14 apr 2019 23:31

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Ik heb er ondertussen al wat langer op gespeeld.
Wat een heerlijk en fantastisch orgel! ik blijf er maar op spelen.

Hij kan enorm mooi kleuren, prachtige zachte stemmen en in zijn tutti een verschrikkelijke bak herrie :D
Hij heeft heel veel mooie tongwerken.

Voor degene die registreren op dit soort orgels lastig vindt, is er op 1 van de tabbladen een opbouw gemaakt gemaakt in 40 stappen van zeer zacht tot zeer hard.


Ik heb een jaar geleden een stuk geschreven over "Vater unser im Himmelreich".
Eigenlijk had ik geen goed orgel om deze mee op te nemen, maar nu wel!

Bij dit stuk kun je veel verschillende klankkleuren horen.

Het stuk staat ondertussen op ContreBombarde.
http://contrebombarde.com/concerthall/music/34000

Ook staat de MP3 op de Websyte van Sygsoft.
Verder staat op deze website voor de liefhebbers ook de link naar de bladmuziek op.

https://www.hauptwerk.nl/mp3laurentiusnl.php

Bij Demo nr 14 staan onder het kopje "naam" 2 regels:
- Bij de bovenste regel klik je voor de MP3
- Op de onderste voor de PDF.

Veel luister en speelplezier ermee.
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 05 mei 2019 15:27

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Beste bespelers van het Laurentius orgel,

Als ik de tabellen op de site van Sygsoft bekijk dan kom ik tot de conclusie dat je eigenlijk meer dan 32 GB aan intern geheugen moet hebben voor dit orgel.
Met 32 GB kom je een heel eind, je kan dan de meeste stemmen laden met 20 bit resolutie, en bv. voor de bijgeluiden 16 bits gebruiken.
Waarschijnlijk moet je echter ook een aantal stemmen met 16 bit laden.

Graag hoor ik van de gebruikers hoeveel intern geheugen uw computer heeft en hoe degenen die "slechts" over 32 GB beschikken (zoals ik) dit indelen.

Met vriendelijke groet,
Jaap.

Berichten: 39

Geregistreerd: 15 jun 2015 21:20

Bericht 05 mei 2019 20:03

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Dag Jaap,

Ik heb 32 gb geheugen.
Ik heb de front en mid kanalen op 20 bit geladen en rear op 16 bit, de bijgeluiden heb ik niet geladen. Verder alles op all available for max realism geladen. Klinkt fantastisch! Ik heb dacht ik nog 1,5 gb over...

Met vriendelijke groeten,

Matthias Jongbloed

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 20 mei 2019 12:01

Re: 1923/98 Elbertsen/Adema, Laurentius Rotterdam (43/III+P)

Hallo Matthias,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb het orgel inmiddels geïnstalleerd en ik sluit me bij alle vorige inzenders aan: het is een prachtig orgel!

Het interne geheugen heb ik als volgt ingedeeld:
14 bits: alle bijgeluiden.
16 bits: alle 32- en 16-voets registers.
alle 8-voets registers, behalve de tongwerken.
20 bits: alle overige registers.
Hierna heb ik volgens Hauptwerk 1,5 GB Free RAM, ik heb de indruk dat dit iets te weinig is (naast Hauptwerk draaien ook Reaper en ARC2) want af en toe gaat de CPU indicator in het rood en hoor ik wat haperingen in het geluid. Dus wellicht ga ik nog wat meer registers op 16 bits zetten.

Dit zijn dus mijn eerste indrukken, ik kan het orgel van harte aanbevelen!!

Met vriendelijke groet,
Jaap Langerak.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com