Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Windmodel in Utrecht DOM

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 31 dec 2018 13:31

Re: Windmodel in Utrecht DOM

Jan Wim schreef:Oke hoe nu verder?

Nu heeft elk orgel een andere mensuur qua pijp lijkt mij, maar ik kan me niet voorstellen dat een setmaker, met een schuifmaat door het orgel banjerd om diameters te noteren :lol:

Dus ik denk dat iedere setmaker de standaard inhouds maten van het pijpwerk in het model zet?


Het is maar net welke wind er model staat. En door een orgel moet je niet banjeren, als je toch levendig bezig wilt zijn moet je getreden wind toepassen.

Overigens interessante kost. Orgels worden nu min of meer statisch opgenomen zegmaar. Geen rekening houdend met gelijktijdigheidsfactor. Denk alleen al aan de veel diepere slag van Utrechts bovenwerkttremulant naarmate er meer registers worden toegevoegd.
Sygsoft voert wel enige gelijktijdigheidsopnames uit en maakt het windmodel met korte detuning. (Misschien) niet de volledig legitieme methode maar tis in ieder geval wat!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2018 15:50

Re: Windmodel in Utrecht DOM

ik heb nu een octaaf 2v op het bovenklavier, en een 16v met 8v op het onder klavier
ik start met de 2v en ga daarna met een pompende beweging op het onderklavier de 16+8v indrukken
dan wordt het zowat 2v met tremulant :lol: beetje teveel, maar goed het werkt wel en het beinvloed elkaar


windmodel mp3.zip
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 jan 2019 13:32

Re: Windmodel in Utrecht DOM

Jan Wim schreef:ik heb nu een octaaf 2v op het bovenklavier, en een 16v met 8v op het onder klavier
ik start met de 2v en ga daarna met een pompende beweging op het onderklavier de 16+8v indrukken
dan wordt het zowat 2v met tremulant :lol: beetje teveel, maar goed het werkt wel en het beinvloed elkaar


windmodel mp3.zip

Dag Jan Wim, wat hoor ik in je mp3? Is dat van Utrecht? En heb je dit zo met standaard instellingen of heb je hiervoor aanpassingen gemaakt?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jan 2019 13:35

Re: Windmodel in Utrecht DOM

wverschoor schreef:
Jan Wim schreef:ik heb nu een octaaf 2v op het bovenklavier, en een 16v met 8v op het onder klavier
ik start met de 2v en ga daarna met een pompende beweging op het onderklavier de 16+8v indrukken
dan wordt het zowat 2v met tremulant :lol: beetje teveel, maar goed het werkt wel en het beinvloed elkaar


windmodel mp3.zip

Dag Jan Wim, wat hoor ik in je mp3? Is dat van Utrecht? En heb je dit zo met standaard instellingen of heb je hiervoor aanpassingen gemaakt?



hoi Willem,

dit is niet Utrecht, ik heb eerst een wat kleiner orgel gekozen om zo wat inzicht in het enorme oerwoud aan ODF regels te krijgen.
maar het principe geld ook voor andere orgels
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 jan 2019 14:42

Re: Windmodel in Utrecht DOM

Jan Wim schreef:dit is niet Utrecht, ik heb eerst een wat kleiner orgel gekozen om zo wat inzicht in het enorme oerwoud aan ODF regels te krijgen.
maar het principe geld ook voor andere orgels

Ah, ok. Ik had het zelf ook even geprobeerd bij mijn Utrecht sampleset, maar hoorde niet wat ik in je mp3 hoor, vandaar mijn vraag. Ik ben benieuwd naar hoever je kunt komen (en hoe ingewikkeld het wordt om het in te stellen) ;)
Groet, Willem
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 02 jan 2019 15:16

Re: Windmodel in Utrecht DOM

Wat heb je precies aangepast Jan-WIm?

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 02 jan 2019 17:04

Re: Windmodel in Utrecht DOM

Heb even een test gedaan met Utrecht daar hoor niet veel verschil maar dan op het zelfde klavier met hele octaaf in laag en een toets in hoog
Maar met Zeist op onder klavier prestant 16 en 8 voet hoor je wel het verschil
Met heel octaaf laag en een toets hoog
Laatst bijgewerkt door Eef op 02 jan 2019 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jan 2019 18:03

Re: Windmodel in Utrecht DOM

Het windmodel actiever laten zijn kan via het menu Organ settings | Organ preferences op het tabblad Wind supply model. Verhoog de waarde naar bijv. 200%.
(blz. 104 van mijn HW boek; daar staat ook nog een opmerking over de invloed t.g.v. stereo / surround gebruik van de betreffende set)

Je kunt ook nog de 'Air flow randomization (turbulence) adjustment' (willekeurige variatie in wind) op het tabblad 'Audio Engine' verhogen (blz. 111).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jan 2019 18:05

Re: Windmodel in Utrecht DOM

anco.marijs schreef:Wat heb je precies aangepast Jan-WIm?



de waarde's in de ODF, maar dit heb ik met hele grote sprongen gedaan, om zo in de 1e instantie te kijken welke waarde wat doet.
dat de waarde aanpassen effect heeft is duidelijk hoorbaar, nu moet ik eerst zien te doorgronden hoe e.e.a nu echt werkt, dan kan je ook veel gerichter gaan doseren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 15:27

Re: Windmodel in Utrecht DOM

het is verbazend moeilijk om in de ODF een juiste mix te vinden, althans na een week ODF regels lezen wordt het er niet minder ingewikkeld door :roll: :roll: :roll: :roll:

ik heb nu Midwolda wat zuurstof ontnomen, is dit te gek?
je hebt al heel snel dat het orgel te straf gaat ontstemmen, nu weet ik niet of een echt orgel in ademnood ook diezelfde kuren vertoond.

windmodel test jw.zip
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 05 jan 2019 17:55

Re: Windmodel in Utrecht DOM

Is dit met front en diffus gemixt?
Klinkt heel natuurlijk !

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 20:04

Re: Windmodel in Utrecht DOM

lub schreef:Is dit met front en diffus gemixt?
Klinkt heel natuurlijk !


inderdaad Lub dit is direct en difuus zonder rear
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 06 jan 2019 03:25

Re: Windmodel in Utrecht DOM

Is dit de mannier waarop wij elk orgel een windmodel kunnen geven of versterken wij het door de sampleset bouwer ingestelde windmodel?

Ik vind de meeste samplesets hieraan nogal gebrek hebben...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jan 2019 22:52

Re: Windmodel in Utrecht DOM

De ODF is de plaats waar de sample set bouwer het windmodel geconfigureerd heeft. Je past dus aan wat de sample set maker gedefinieerd heeft.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com