Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 15

Geregistreerd: 08 jan 2019 12:31

Bericht 24 jan 2019 01:08

Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE)

Op de vraag aan Piotr Grabowski, of hij bezig is met nieuwe samplesets kreeg een duidelijk antwoord met, ik denk, voor velen een leuk vooruitzicht.

Hij is bijna klaar met het voltooien van een sampleset gebaseerd op het Stertzing-orgel (1702), St. Petri Kirche, Erfurt (DE): https://pipeorgantaxonomy.wordpress.com/2014/12/26/georg-christoph-stertzing-st-petri-kirche-erfurt-germany/?fbclid=IwAR397VLw_EgaTbnpobZnnD_03aKTJDMjZf8xZBB3Lp5vRLU33SvaT8uBXBk

Hij weet alleen nog niet wanneer de sampleset beschikbaar zal zijn.
En, volgens mij, nieuw bij Grabowski-samplesets: hij heeft 'm ook in surround (6-kanaals) opgenomen.
Hier een leuke demo die hij me stuurde, waarop je wat intonaties in front en rear kunt horen:
http://piotrgrabowski.pl/6ch.mp3?fbclid=IwAR3h6KcUXxpphW2jDU1qS-mN6CubSbvNF3Yp5yOw64ZegVLsoSDGHx0xhUs

En nog een langere test-demo:
http://piotrgrabowski.pl/erfurttest.mp3?fbclid=IwAR2KSCCvti6U0daKmq_yRXaPqSf8mNLPKSGiMcoLdeG5ngoaQS3yZ3P8NNU

Orgel is, zoals te horen, niet/nauwelijks gestemd.

M.i. zal dit orgel wel wat toevoegen aan de orgelcatalogus (los van opnamekwaliteit). Zeer zeker een aanvulling op de Silbermann-orgels die er al zijn. Zeker gezien 7 pedaalregisters op dit orgel (bij Silbermann vaak wat kariger).
Stertzing werkte nauw samen met Johann Christoph Bach, wat mij betreft één van de meest interessante familieleden (zijn oom) van J.S. Bach.

Nu nog de vraag: wordt dit een gratis of betaald sampleset? Gratis zou mooi zijn, maar snap heel goed dat dit een betaalde sampleset wordt.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 24 jan 2019 11:57

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

Oberwerk (Hauptwerk)
1.Principal 8'
2. Quintaden 16'
3. Rohrflöth 8'
4. Quinta 6'
5. Octav 4'
6. Rauschpfeif 2f.
7. Sesqaltera 2f.
8. Octav 2'
9. Mixtur 6f.
10. Cymbel 3f.
11. Trombetta 8'

Brustwerk
1. Principal 4'
2. Gedackt 8'
3. Quintaden 8'
4. Traversa 8'
5. Nachthorn 4'
6. Octave 2'
7. Waldflöte 2'
8. Quinta 1½'
9. Mixtur 3f.
10. Vox Humana 8'

Pedal
1. Principal 16'
2. Sub Bass 16'
3. Violon 16'
4. Octav 8'
5. Mixtur 4f.
6. Posaun 16'
7. Cornet 2'

Manual: C, D bis c’’’
Pedal: C, D bis e’
Stimmtonhöhe: a’ 3 Halbtöne über 440 Hz

The organ was built in 1702 by Georg Christoph Stertzing, originally for the St. Petri monastery in Petersberg. However in 1811 it was sold in an auction due to the secularization of churches in Erfurt carried out by Prussian and French. The organ was bought by the Erfurt community for 900 Taler. At this time the instrument was installed in the Erfurt St. Petri Kirche, although the available space was very small in comparison to the organ size. A coat of arms which crowned the top had to be removed and relocated in a wall near the organ. This displacement from the monastery to the church was not the best option in terms of spatial requirements, but it ended to be an excellent choice by chance, as the St. Petri monastery was destroyed during a Prussian bombardment in 1813.
In 1998 a major repair is carried out, including a reconstruction of bellows and a general disassembly, revision and reassembly of the instrument. Wind channels were almost unusable and had to be completely dismounted and repaired in order to rescue all the possible parts. Pipework was also subjected to a complete analysis and repair.
Currently the organ is tuned in meantone temperament (according to Praetorius) and has mechanical key and stop action, with 28 stops.

1702 – organ construction
1811 – organ sale in auction, bought by Erfurt community
1998-2002 – organ major repair by Orgelbau Alexander Schuke
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 jan 2019 12:06

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

Ik vraag mij altijd af waarom de (laagste) Cis ontbreekt op dit soort orgels...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2019 12:12

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

Dit houdt verband met de middentoonstemmingen: sommige toonsoorten zijn vanwege die stemming niet bruikbaar in de
muziek. In pijporgels hoefden deze pijpen (waaronder de Cis dus) niet geplaatst te worden, hetgeen kostenbesparend werkte (materiaalkosten waren vroeger veel hoger dan arbeidsloon).
En bij kort octaaf zijn meer van die toetsen niet aanwezig (Cis-Dis-Eis-Fis-Gis), dus ook geen pijpen daarvoor.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 24 jan 2019 19:21

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

En bij kort octaaf zijn meer van die toetsen niet aanwezig (Cis-Dis-Eis-Fis-Gis), dus ook geen pijpen daarvoor
Volgens mij is dit wat onnauwkeurig geformuleerd (maar corrigeer me als ik de plank mis sla :) ).

Ten eerste is een Eis de toets/pijp F en die zit er wel op (even afgezien van enharmonische frequentieverschillen in ongelijkzwevende stemmingen).

Ten tweede, bij een kort octaaf zijn de toetsenE-F-Fis-G-Gis-A-Ais-B aanwezig (toetsen C-Cis_D-Dis ontbreken dus).
Op deze toetsen klinken de volgende tonen/pijpen: C-F-D-G-E-A-Ais-B (pijpen Cis-Dis-Fis-Gis ontbreken dus).

Ik heb ooit op zo'n orgel gespeeld en het was flink wennen, maar je snapt daarna wel waarom in renaissancemuziek soms van die grote grepen voorkomen: probeer op een 'gewoon' klavier maar eens het interval D-g te spelen - onmogelijk voor een normaal formaat hand. Vervolgens op een kort octaaf hetzelfde interval: geen probleem.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2019 19:33

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

Het gaat er niet om welke toetsen er aanwezig zijn maar welke functie ze hebben. Welke pijp klinkt er als je op een Fis toets drukt.

En zo speel je op een kort octaaf:
Kort octaaf.png


Dus je 2e regel bij 'ten tweede' klopt met wat ik ook schreef.



Edit: ik zie het nu, de Eis is er 1 teveel. :oops: :oops: :oops:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 24 jan 2019 19:37

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

Kijk dat plaatje laat precies zien wat ik schreef. Dank voor de grafische aanvulling, het lukte mij niet een plaatje toe te voegen..
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2019 20:51

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

orgelitis schreef:Dank voor de grafische aanvulling, het lukte mij niet een plaatje toe te voegen..

Zie viewtopic.php?p=31896#p31896
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 jan 2019 21:12

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

Ik ben benieuwd wie er met zo'n grote handicap kan spelen....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 24 jan 2019 21:29

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

Jaap380 schreef:Ik ben benieuwd wie er met zo'n grote handicap kan spelen....


vele sample set makers maken het virtueel "gewoon", d.w.z. "lang" klavier.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 24 jan 2019 22:33

Re: Grabowski: Stertzing-orgel, St. Petri Kirche, Erfurt (DE

Evert-Jan schreef:
orgelitis schreef:Dank voor de grafische aanvulling, het lukte mij niet een plaatje toe te voegen..

Zie https://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?p=31896#p31896
Thx!
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com