Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Krzeszow - sonus paradisi

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 11

Geregistreerd: 04 jun 2019 20:43

Bericht 01 okt 2019 16:32

Krzeszow - sonus paradisi

Hi,
Ik ben een nieuwe hauptwerk gebruiker en ben van plan met enige dosering een aantal sample sets aan te schaffen.
Voor het spelen van barokmuziek heb ik mijn oog laten vallen op Krzeszow. Bepaald anders dan noord-duitse barok, maar een behoorlijk orgel voor een redelijke prijs, in een ruimte met een mooie akoustiek. De demo bevalt me.
Heeft iemand deze set? Wat is jullie ervaring? Is er een beter alternatief?
FJ

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 02 okt 2019 12:37

Re: Krzeszow - sonus paradisi

Ik speel al vele jaren op deze prachtige set.
Op alle klavieren kun je een plenum opbouwen
ook voor muziek uit latere tijd geschikt door de vele registratiemogelijkheden
Mooie akoestiek (ca 5sec) maar gaat niet door elkaar lopen.

naar mijn idee krijgt deze set ten onrechte wat weinig aandacht
Vr. groet,
Henri

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 02 okt 2019 16:08

Re: Krzeszow - sonus paradisi

Hallo,

Volledig eens met Henri. Als je van muziek houdt die past op deze set is het een van de beste sets van SP voor een relatief lage prijs.

Gert W.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 03 okt 2019 21:58

Re: Krzeszow - sonus paradisi

Voor de liefhebbers van deze sampleset, de registernamen zijn wat moeilijk leesbaar maar goed nieuws, er is een extension uitgebracht met oa een simple screen. Persoonlijk vind ik dat erg prettig.

http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/krz ... sion-pack/

Berichten: 11

Geregistreerd: 04 jun 2019 20:43

Bericht 16 okt 2019 19:22

Re: Krzeszow - sonus paradisi

Bedankt voor jullie input.
Ik heb de sampleset aangeschaft, hij is inderdaad fraai, met een paar kanttekeningen.
De extensie is inderdaad bijzonder handig. Je slaat wel de stap over (en het plezier daarin als je dat leuk vind) om een weerbarstige speeltafel naar je hand te zetten.
Het orgel heeft een groot aantal 16" en 8" registers; dat is nog eens wat anders dan alleen een Subbas. Je kunt erg fraaie combinaties maken, daar ben ik nog lang niet op uitgekeken. Preludia en Fuga's etc. klinken er prachtig op.
Voor koraal voorspelen moet je het vooral hebben van de vele mogelijkheden om 8" registers te combineren. Het aantal tongwerken op de manualen is zeer beperkt (slechts 2 ..), ook terts registers ontbreken (behalve in een enkele mixtuur of Cymbel).
Voor koraal voorspelen kan een 4" tongwerk in het pedaal worden gerealiseerd door de Hauptwerk P+4" te gebruiken. Puriteinen zullen dat vast niet graag doen, maar ik zit er niet mee .
Tot slot: er is ook nergens een tremulant te bekennen.
Samengevat: mooie set, heel beschikt voor veel Barok muziek (en ook latere muziek), maar heeft niet alles. Dat geldt overigens voor bijna iedere sample set, lijkt me ..
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 21 okt 2019 23:06

Re: Krzeszow - sonus paradisi

Hoi,

Ik heb het orgel zelf niet, maar een (klein) tremulant effect kun je vaak maken met de "unda maris" i.c.m. een andere 8 voet. De unda maris is nl iets te laag gestemt, dus "zweeft" zit register iets.

Dit orgel is eerder uitgebreid besproken en hierin staat veel informatie.

viewtopic.php?f=6&t=853&start=25

groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 21 okt 2019 23:22

Re: Krzeszow - sonus paradisi

FJWijma schreef: ……heeft niet alles. Dat geldt overigens voor bijna iedere sample set, lijkt me ..
Sterker, het geldt voor elk orgel! :lol:
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com