Bericht 19 dec 2019 10:35

Santanyi, Mallorca (1762)

Afbeelding
Ik heb de sampleset Santanyi van S.P. aangeschaft.
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/spain/santanyi.html
Het orgel van Santanyi is een van de best bewaarde werken van Jordi Bosch, met een schitterende rijk versierde orgelkast van Fra Albert Borguny
Voor wie van toeters en regalen houd een heerlijk orgel.
Lang getwijfeld omdat ik niet erg bekend ben met spaanse orgelmuziek, maar je kunt er heerlijk oude muziek op spelen.
De windladen zijn verdeeld over een bas en discant waardoor er een breed scala aan registratiemogelijkheden ontstaat.
Deze gedeelde registers met hun vreemde namen vergen wat studie.
Onderstaand artikel over het gebruik van de historische registratie van dit orgel van Stuart Frankel, was erg behulpzaam.
http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/notes-about-historical-registration-on-the-santanyi-organ/


Het orgel heeft 2 klavieren van 48 toetsen. De lage C # ontbreekt maar werd digitaal toegevoegd, dus de Hauptwerk-versie heeft 4 volledige octaven - 49 toetsen.
Het pedaal heeft 10 knoppen, waarvan er twee zijn gewijd aan "Terratremol" - een subtonisch kloppend geluid. Deze bezetten de meest linkse en meest rechtse knoppen. De 8 knoppen tussen deze twee buitensten vormen een diatonische toonladder van de pedaaltoetsen, dwz C - D - E - F - G - A - Bb - B. De aanpassing aan een modern pedaal werd opgelost door het pedaalkompas een octaaf naar het midden te verschuiven. Daarom is de lage Teratremol op de laagste B-toets van het pedaal geplaatst (MIDI-toon 047); de middelste c-toets (MIDI 048) is de C-toets van het pedaalkompas enz.
Het orgel is mooi opgenomen van milde lieflijke fluiten; Frans aandoende praestanten; prachtige regalen (alsof je bij de tandarts zit :D ) tot de krachtige Trompetten.
Wat mij betreft een aanrader, en een orgel waar je niet snel op uitgekeken bent.

HIeronder nog mijn Domidi schermpjes voor dit orgel
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.