Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welk sample set als eerste kopen?

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 feb 2011 19:25

Welk sample set als eerste kopen?

Stel ik ben een beginner met Hauptwerk.
Welk sample set(s) zal ik (als eerste) kopen?
Het budget is E 500,-
Alvast hartelijk bedankt voor aanbevelingen!

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 feb 2011 13:15

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Mijn eerste "grote"aankoop ( 340 euro) was Velesovo.
Een mooi orgel met mooie nagalm. Daarbij is een gratis uitbreiding naar drieklaviers te downloaden.
Met Hauptwerk advanced is de sample (barok) af te stemmen op je eigen orgel, waardoor je wat romantische stemmen van je eigen orgel kunt toevoegen.Afstemmen kan via Functions>decrement master tuning.
Daardoor is het voor mij een heel mooi en compleet orgel geworden.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 feb 2011 13:56

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 17:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 12 feb 2011 22:02

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Ik vind de strijkers en tongwerken van Litomysl wel mooi, maar prestanten en fluiten klinken niet zo, vind ik. Ook snelle muziek klinkt snel 'metaal'.
Vijf jaar geleden was Litomysl mijn tweede aankoop (na Marcussen/Moerdijk). Maar ik moet eerlijk bekennen dat vanwege ruimegebrek Litomys niet meer op m'n computer staat.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 feb 2011 22:05

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Ha Gert,

Na wat intoneren en verstemmen mag ik toch graag op het orgel spelen.


Peter

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 12 feb 2011 22:12

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Ik denk (weet eigenlijk wel zeker ;) ) dat Peter de dry
en Gert de wet versie van Litomysl bedoeld.
Daar is inderdaad een enorm verschil tussen. En beiden hebben m.i. gelijk :P

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 12 feb 2011 22:18

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Aha, inderdaad bedoel ik de Wet versie.
Aan dry ben ik nooit begonnen, ik vind de 'natuurlijke' galm namelijk een van de belangrijkste eigenschappen van Hauptwerk.
De akoestiek bepaalt voor een groot deel de klank van een orgel.
Dat is voor mij de voornaamste reden om niet heel erg enthousiast te worden van de meeste huispijporgels.
Maar dry heeft natuurlijk wel een groot aantal voordelen, zie: http://www.pcorgan.com/Benodigdheden2.html#WetDry

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 feb 2011 23:04

Re: Welk sample set als eerste kopen?

En ik de dry versie!

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 01 maart 2011 22:52

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Gert schreef:Ik vind de strijkers en tongwerken van Litomysl wel mooi, maar prestanten en fluiten klinken niet zo, vind ik. Ook snelle muziek klinkt snel 'metaal'.
Vijf jaar geleden was Litomysl mijn tweede aankoop (na Marcussen/Moerdijk). Maar ik moet eerlijk bekennen dat vanwege ruimegebrek Litomys niet meer op m'n computer staat.


Volgens mij is Litomysl inmiddels geupdate waardoor het metaalachtige eraf is. Kan iemand dat bevestigen?

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 01 maart 2011 23:05

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Van metaalachtige klank heb ik bij de dry versie geen last. Voor de galm gebruik ik reaper naar volle tevredenheid.

Peter

Berichten: 18

Geregistreerd: 22 feb 2011 20:05

Bericht 01 maart 2011 23:10

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Ik vind Kampen toch echt een van de mooiste sample sets (heb nu volume 1,2 en 3), maar je kan beginnen met 1
mocht je vrijwillig organist zijn, is Zwolle (Wet + Surround) natuurlijk ook een optie
verder hoor ik goede verhalen over Vollenhove (heb ik zelf niet)

Groeten,
Henk

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 02 maart 2011 07:14

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Volgens mij is Litomysl inmiddels geupdate waardoor het metaalachtige eraf is. Kan iemand dat bevestigen?

Nee, dat kan ik niet bevestigen, op http://www.pcorgan.com/SampleSets16.html heb ik 20 opnames staan op Listomysl-Wet-versie2. Ik ben niet enthousiast over de galm het is een combinatie van echte galm met kunstmatige galm.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 03 maart 2011 08:51

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Voor zover ik weet gebruikt Litomysl, omdat het voor de wet-versie op 2-4 meter afstand is opgenomen, echte akoestiek en is er geen kunstmatige galm aan toegevoegd. Ik heb zelf versie 1 en 2, beide wet. Versie 2 bevat veel verbeteringen t.o.v versie 1 en ik vindt het ook wat minder metaalachtig/ kunstmatig klinken. Vooral de strijkers en tongwerken klinken prima.
Het probleem met Litomysl is dat deze set eigenlijk een Hauptwerk 1 orgel is welke is omgezet/gemodificeerd naar Hauptwerk 3. Wel zijn het van huis uit opnames in 24bit. Ook klinkt het in 24bit uiteraard allemaal stukken beter dat in 16bit. Litomysl is echt een aanrader, gezien de uitgebreide dispositie en de prijs. Deze set was daardoor ook mijn eerste...

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 03 maart 2011 09:02

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Voor zover ik weet gebruikt Litomysl, omdat het voor de wet-versie op 2-4 meter afstand is opgenomen, echte akoestiek en is er geen kunstmatige galm aan toegevoegd.

Bij versie 1 zijn er opnames gemaakt met 1 galm sample.
Bij versie 2 zijn er door Al Morse met kunstmatige galm 2 galm samples aan toegevoegd voor staccato en portato.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 12 maart 2011 07:37

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Geld kun je maar een keer uitgeven, bovendien kan/wil niet iedereen evenveel besteden aan een hobby. Veel mensen willen daarom Hauptwerk-Free/Basic met een goedkope sampleset. Maar Alle waar is naar zijn geld (Van iets goedkoops mag je geen topkwaliteit verwachten), dat gaat ook op voor samplesets. Er zijn ongeveer deze prijsklassen:
    1.Gratis Aanbevolen: Smecno demo, Velesovo demo, Zwolle demo
    2.Tot E 100,- Bijvoorbeeld: Anloo, Schyven (small), enz..
    3.E 100,- tot E 250,- Bijvoorbeeld: Grosshartmansdorf, Haverhill, Reinhardtsgrimma, enz.
    4.E 250,- tot E 450,- Bijvoorbeeld: Velesovo, Vollenhove, Freiberg, Forcalquier, enz.
    5.Vanaf E 450,- Bijvoorbeeld: Caen, Metz, Trost, Sauer, Zwolle, Kampen, enz.
Ik blijf het een groot dilemma vinden: Wat moet ik nu mensen aanbevelen die niet veel geld kunnen/willen uitgeven?
Als je nagalm niet zo heel belangrijk vindt (vind ik zelf wel) dan is Anloo een aanrader (E 99,- en hij werkt in combinatie met Hauptwerk-Free). Eventueel kun je dan zelf nog kunstmatige galm toevoegen.
Maar ik neig er toch naar om te adviseren om door te sparen voor Velesovo (E 340,-), Vollenhove (E 425,-) of Freiberg (E 455,-). Dat zijn sets van goede kwaliteit en mooie nagalm die je ook na jaren niet zat wordt.

Freiberg of Velesovo?
Op het Engelse Hauptwerk forum staat een interessant onderwerp: SP: Freiberg or Velesovo?
Mijn mening:
Freiberg: E 455,- / 32 registers / Barok, samples zijn super gedetailleerd, vind ik eigenlijk mooier
Velesovo: E 340,- / 38 registers / Barok, maar meer universeel, samples zijn iets minder gedetailleerd
Freiberg is mijn meest gebruikte set en dat komt doordat:
    1.De samples zijn super gedetailleerd.
    2.De nagalm is precies lang genoeg voor studie: Mooi maar niet heel erg lang.
    3.Qua grootte is het een 'groot dorpsorgel', daardoor zeer geschikt om te oefenen voor het kerkelijk orgelspel.
Maar als je met Hauptwerk start en je wilt niet veel geld uitgeven aan samplesets en je zoekt een orgel wat vrij 'universeel' te gebruiken is, dan is Velesovo een prima keus.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 maart 2011 08:33

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Voor het bepalen welk set het eerst aan te schaffen is het goed om de verschillende sets die in aanmerking komen zelf ergens te bespelen.

Ik denk dat dat de beste methode is een goede indruk te krijgen van de set. Dit geeft nog niet de garantie dat thuis de set precies zo klinkt als elders. Mijn ervaring is dat op elke andere plaats de sets niet iets anders klinken. Het gaat dan om details en die details zijn in de Advanced Versie vrij eenvoudig naar eigen smaak aan te passen binnen de mogelijkheden van de Audio configuratie.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 13 maart 2011 18:52

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Voor 99 Euro is er ook nog het kleine mechanische orgel van Inspired Acoustics verkrijgbaar (17 registers), je moet er van houden natuurlijk maar duur is het zeker niet. Voor dit geld krijg je aanslag-gevoelige pijp en mechaniek geluiden. Eigenlijk zo'n beetje alles wat er met Hauptwerk mogelijk is zit erin en de layout is zeer indrukwekkend, die gaat misschien zelfs een beetje ver, vooral als je de extended mode aanzet want dan zitten er ineens combinatie knopjes knopjes keurig in de historische klavierlijst verwerkt..

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 14 maart 2011 06:55

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Roland bedoeld waarschijnlijk deze: http://www.pcorgan.com/SampleSets1778PSZ.html

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 30 maart 2011 03:25

Re: Welk sample set als eerste kopen?

Vergeet Smecno V2 niet! Prof. Maier kan z'n borst wel nat maken, Jiri is goed bezig! Smecno V2 is misschien wel de beste sample-set dat er op dit moment voor Hauptwerk te krijgen is..

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 30 maart 2011 18:40

Re: Welk sample set als eerste kopen?

En vergeet ook de Madeleine van Pipeloops niet. Goedkoopste kathedraal akoestiek die je kunt krijgen! (Al zei het met slechts drie combinaties).

Als je vrijwel alleen franse romantiek speelt heb je aan Caen wel voldoende denk ik. En Oosterwijtwerd is gratis als studieorgel.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com