Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 28 dec 2020 18:06

Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Ik heb een probleem met het Flageolaet 1"register op het Bovenwerk van de Dom van Utrecht.
Het klavier is normaal toe te wijzen en alle stemmen functioneren prima, maar de Flageolaet is alleen in de Basskant te
te bespelen.Het heeft dan een bereik van ongeveer 2 1/2 oktaaf. Heel raar voor een 1 voetsregister. Het lijkt of de Midi-nummers in de war zijn.
Wie is dit ook al eens overkomen?

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 28 dec 2020 20:54

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Ik weet niet hoe jong of oud je bent, maar het overkomt mij ook.

Op een gegeven moment gaat je gehoor achteruit en hoor je de hoge tonen niet meer.

Ik weet nog goed dat ik een ventje van een jaar of 16 was en dat mijn orgelleraar ook een 1 voets register openzette.
Hij speelde wat in het driegestreept octaaf en vroeg mij of ik wat hoorde.
"Natuurlijk" zei ik. Hij antwoordde mij dat hijzelf er niets van hoorde.
Toen kon ik dat niet begrijpen. Ondertussen helaas wel.

Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 29 dec 2020 10:31

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Nou Roel, piepjong ben ik niet meer, maar mijn gehoor is nog behoorlijk goed hoor! Na 55 jaar nog geen klachten!
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 29 dec 2020 14:16

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Als het door gehoorverlies zou zijn is het gemakkelijk te controleren: Als je de 1' verliest bij 2,5 octaaf moet de 2' verdwijnen bij 3,5 octaaf en de 2 2/3' bij ong. 4 octaaf...

Overigens doet bij mij de flageolet 1' het wel gewoon helemaal.

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 dec 2020 15:45

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

https://www.oorcheck.nl/test-jezelf/hoe-hoog-kom-jij/

Via bovenstaande link kun je zelf testen welke frequenties je nog kan horen.
Dan kun je zeker vaststellen of de 1' register hoorbaar zou moeten zijn of dat het helaas aan het gehoor ligt.
Je schrikt als je ziet wat een "gemiddelde" 60 jarige nog hoort ten op zichte van een "gemiddelde" 20 jarige.
Een 20 jarige zou een toon van 20 kHz moeten kunnen horen, veel 60'ers halen nog maar 10 kHz.
Prijs me zelf gelukkig dat ik als bijna 60 jarige nog ca 12 kHz hoor.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 dec 2020 16:03

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Verondersteld dat het geen gehoorprobleem is, dan heb ik geen idee hoe dit kan. Maar zie hier voor een bericht op het Engelstalige forum met een probleem dat misschien wel vergelijkbaar is: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=19391

Misschien toch een bug in Hauptwerk 6? Al lijkt me dat wel sterk.

Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 29 dec 2020 16:25

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Dank voor het mee denken voor mijn probleem. Ik heb de hoor-test gedaan en als 76 jarige kom ik nog tot 13 KHz.
Het probleem iemand op de Engelse site was dat het hele register niet hoorbaar was.
Dat van mij van af de lage C tot ongeveer e2, zeg maar het totale aantal pedaaltoetsen. Register hoort bij het Bovenwerk!
Zou hier mee misschien een verkeerde Midi-verband zijn?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 dec 2020 16:32

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Er zijn wel een aantal mogelijke oorzaken maar dan moet er (onbedoeld) specifiek voor dit ene register wat veranderd zijn in de instellingen. Bijvoorbeeld: volume (amplitude) heel laag gezet in het voicing scherm. Of een bass split ingesteld.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 dec 2020 17:09

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Willem je kan kijken zoals Jos al eerder schreef naar mogelijke onbedoelde verdeling van het register.

Als je puur de 1voeter trekt, en je schroeft het volume omhoog. Hoor je dan nog dat na 2,5octaaf de Flageolet abrupt stopt?

Of post anders even een geluidsbestandje, waarin je het octaaf doorloopt in welje de 1v stopt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 30 dec 2020 00:20

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

willemharmen schreef:... Dat van mij van af de lage C tot ongeveer e2 ...

Dat is bijna het hele klavier (e2 = e van 4e octaaf).
Ik vermoed dat je C tot e bedoelt.
Ook dat je 'ongeveer' zegt lijkt erop dat het niet absoluut is. Is het via een aflopend volume?
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 30 dec 2020 01:20

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Alex schreef:https://www.oorcheck.nl/test-jezelf/hoe-hoog-kom-jij/

Via bovenstaande link kun je zelf testen welke frequenties je nog kan horen.
Dan kun je zeker vaststellen of de 1' register hoorbaar zou moeten zijn of dat het helaas aan het gehoor ligt.
Je schrikt als je ziet wat een "gemiddelde" 60 jarige nog hoort ten op zichte van een "gemiddelde" 20 jarige.
Een 20 jarige zou een toon van 20 kHz moeten kunnen horen, veel 60'ers halen nog maar 10 kHz.
Prijs me zelf gelukkig dat ik als bijna 60 jarige nog ca 12 kHz hoor.


Ik hoor met mijn 65.5 jarige leeftijd nog 15 kHz. Ik zal op mijn Utracht sample-set (HW5) ook eens de Flageolet testen.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 30 dec 2020 10:21

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Ik heb in een vorig bericht toch iets verkeerd aangeduid. De Flageolet 1" speelt van af de Basskant 2 oktaven en een grote terts. Dus tot de centrale c plus grote terts.(e) Het volume is aflopend.
Vermoedelijk moet ik het bij de Bass split zoeken.In het boek van EvertJan blz 72.
Wordt even een studie, maar met het forum kom ik er vast wel uit.

Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 30 dec 2020 13:35

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Ik probeer Bass split terug te vinden. Meen dat het in het menu: Rank Audio/Memory Options zit. Kan het echter niet terug vinden. Waar o waar?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2020 17:56

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

In het HW4 boek op blz 72
Te bereiken via menu Organ | Load organ, adjusting rank audio/memory .......
Dan links de Flageolet selecteren en dan rechts op het tabblad Bass split kijken (zowel front als rear als je surround gebruikt, anders alleen front)
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 30 dec 2020 19:02

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Alex schreef:https://www.oorcheck.nl/test-jezelf/hoe-hoog-kom-jij/

Via bovenstaande link kun je zelf testen welke frequenties je nog kan horen.
Dan kun je zeker vaststellen of de 1' register hoorbaar zou moeten zijn of dat het helaas aan het gehoor ligt.
Je schrikt als je ziet wat een "gemiddelde" 60 jarige nog hoort ten op zichte van een "gemiddelde" 20 jarige.
Een 20 jarige zou een toon van 20 kHz moeten kunnen horen, veel 60'ers halen nog maar 10 kHz.
Prijs me zelf gelukkig dat ik als bijna 60 jarige nog ca 12 kHz hoor.

Reken jezelf niet rijk met een uitstekend gehoor via bovenstaande gehoortest!
De test klopt namelijk niet. Ik kom volgens deze test uit op zo'n 9 kHz. Volgens testen in een audiologisch centrum jaren geleden lag mijn bovengrens op zo'n 6 kHz.
Via deze link: http://www.onlinetonegenerator.com kun je beter testen. Vul een frequentie in en luister of je het nog hoort. Ik kom nu uit op zo'n 5750 Hz. Dat klopt beter bij de resultaten van het verleden.
Ook is op deze site een gehoortest-sweep te beluisteren die wel klopt.
En ja, ik weet dat mijn bovengrens laag ligt maar dit komt door oor- en hersenvliesontsteking in het verleden. Hierdoor heb ik ook een NAH opgelopen waardoor me concentreren en focussen moeilijk gaan.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 30 dec 2020 21:44

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

wverschoor schreef:Via deze link: http://www.onlinetonegenerator.com kun je beter testen.


Ik heb hele bijzondere oren. Vanaf ongeveer 16400 hz hoor ik weer een piepje van zo'n 6400 hz... ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 30 dec 2020 21:57

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

anco.marijs schreef:Ik heb hele bijzondere oren. Vanaf ongeveer 16400 hz hoor ik weer een piepje van zo'n 6400 hz... ;)

Verschiltoon?
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 31 dec 2020 00:16

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Hallo, Vandaag heb ik i.p.v. de gehoortest op mijn orgel uitsluitend het Flageolet register geseecteerd en ben toets voor toets omhoog gegaan. Alle toetsen werkten en kon ik horen tot/m de hoogste D.

Vervolgens heb ik de Flageolet in een muziekje gebruikt: het derde couplet, beginnend 1:02 min

https://youtu.be/IKoReVdIcVs
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 31 dec 2020 01:02

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

FredM schreef:... en kon ik horen tot/m de hoogste D. ...

Dan hoor je in ieder geval tot zo'n 9 kHz ;)

PS loopt hij door zonder te repeteren? Ik kan het zelf niet controleren omdat het boven m'n gehoorgrens gaat :(
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 31 dec 2020 15:02

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Loop inderdaad door zonder te repeteren. Dat hoogste toontje is dus bijna een kattenverjager voor in je tuin ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 31 dec 2020 15:25

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

anco.marijs schreef:... Dat hoogste toontje is dus bijna een kattenverjager voor in je tuin ;)

En een heel klein pijpje in het orgel :)

Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 31 dec 2020 17:25

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Helaas wil het nog niet lukken om de Bass split te veranderen. Ik heb gedaan wat op blz 70 staat. Daar staat wijzig '0" ( de standaard instelling d.w.z. geen splitsing),maar er gebeurd niets. Ik gebruik HW 5.01 is dat misschien anders als HW4 ?
Is er misschien nog een andere weg naar "Rome"?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2020 18:23

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

De vraag is heb je recent dan zaken handmatig gewijzigd in de set?

Als je via bijvoorbeeld je audio software kijkt zie je dan op het moment dat de flageolet weg is nog wel uitslag in je software.
of blijven daar alle kanalen "dood" ?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 dec 2020 18:31

Re: Probleem Flageolet 1" Dom, Utrecht

Je bedoelt blz 72 in het HW4 boek. En bass split is op dat punt in HW5 hetzelfde als in HW4. Het op 0 zetten betekent bass split uitzetten. Bassplit op dat scherm zorgt er voor dat de bas toetsen anders qua audio/memory ingesteld worden. Het heeft niets met hoorbaar zijn van het geluid van doen.

In HW5 zit nog een bass split, op het scherm 'Rank routing to Audio Mixer' (menu Organ settings | Advanced audio routing | Rank routing to audio mixer bus groups). Daar moet deze ook op 0 staan en geen vinkje bij 'Route bass part of rank seperately' voor dat register.

Als dit ook zo staat, dan moet je wat in voicing gedaan hebben.

Om dat alles te checken, Jan Wim had gevraagd om een audio opname met dat registers van een toets, die het niet doet, te posten. Dan weten we of het echt in HW zit of in je audioapparatuur of in .....enz.
De opname even zippen, dan kun je het toevoegen aan je bericht.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com