Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 18 feb 2011 20:34

Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

Er wordt veel over de verschillende samples geschreven, zoals teveel of te weinig akoestiek, wil je het orgel vanuit de kerk beluisteren als je speelt of vanaf de orgelbank e.d.
Maar ik ben ook benieuwd of men de samples laad en dan gewoon gaat spelen of dat men stemming van de sample controleerd en waarnodig corrigeerd.
Er zijn samples waarvan pijptonen zijn opgenomen die er een kwarttoon naast staan en toch zijn mij gebruikers bekend die hier schijnbaar geen last van ondervinden.
Ik weet dat, voordat de sample wordt opgenomen om de kosten laag te houden, er geen generale stemming wordt gedaan.
Met name bij Zwolle valt mij op, omdat ik dat instrument zeer goed heb leren kennen uit de tijd dat ik bij Flentrop werkzaam was.
Graag lees ik jullie reakties.

Mvrg. JacoP
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 18 feb 2011 21:24

Re: Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

JacoP schreef:Ik weet dat, voordat de sample wordt opgenomen om de kosten laag te houden, er geen generale stemming wordt gedaan.
Met name bij Zwolle valt mij op, omdat ik dat instrument zeer goed heb leren kennen uit de tijd dat ik bij Flentrop werkzaam was.

Bij de sets van Jiri Zurek is het dan ook niet de bedoeling dat je de 'Original organ tuning' gebruikt (in de nieuwere sets van hem is dit dan ook uitgeschakeld), maar dat je een van de bijgeleverde stemmingen gebruikt. Voor Zwolle zijn dat er 2, een gelijkzwevende en een middentoonsstemming naar het voorbeeld van de Jacobi in Hamburg. Ik doe dit dan ook altijd en ik zal blij zijn als ik straks in HW 4 eindelijk een standaardstemming per orgel kan instellen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 feb 2011 22:05

Re: Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

Ik zou de tuning van de Advanced versie niet willen missen !
Altijd pas ik wel het volume van een paar tonen aan. Te hard of te zacht, of resoneren.
Omdat ik niet zo van het strakke hou, verstem ik soms 8 voeters iets.
Tremulanten ben ik meestal niet weg van in Hauptwerk.
Die zet ik dan minder diep. Zeker de hogere voetmaten.

Ik intoneer dus wat ík mooi vind, mede binnen de mogelijkheden van mijn 2 kanaals speakerset
Inderdaad, het zijn niet meer de echte Kampen; Caen; Anloo; Rabsteijn; Smecno.
Het worden mijn unieke versies.

Géén nastreven van het echte pijporgel, maar het beste halen uit het huiskamer orgel dat is mijn doel.

mvgr. Gerrit uit Gouda
Laatst bijgewerkt door GerrGouw op 21 feb 2011 22:01, in totaal 1 keer bewerkt.
HGroet, Gerrit uit Gouda

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 18 feb 2011 22:29

Re: Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

GerrGouw schreef:Ik zou de tuning van de Advanced versie niet willen missen !
Altijd pas ik wel het volume van een paar tonen aan. Te hard of te zacht, of resoneren.
Omdat ik niet zo van het strakke hou, verstem ik soms 8 voeters iets.
Tremulanten ben ik meestal niet weg van in Hauptwerk.
Die zet dan minder diep. Zeker de hogere voetmaten.

Ik intoneer dus wat ík mooi vind, mede binnen de mogelijkheden van mijn 2 kanaals speakerset
Inderdaad, het zijn niet meer de echte Kampen; Caen; Anloo; Rabsteijn; Smecno.
Het worden mijn unieke versies.

Géén nastreven van het echte pijporgel, maar het beste uit het huiskamer orgel dat is mijn doel.

mvgr. Gerrit uit Gouda


Ja bij dit verhaal kan ik mij ook goed in vinden,ik loop ook de meeste registers wel na en de tremulanten pas ik ook altijd aan,maar ik probeer wel het sampelset af te stellen met het orginele instrument in m`n achterhoofd :?

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 19 feb 2011 21:54

Re: Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

Ik zou de tuning van de Advanced versie niet willen missen !
Altijd pas ik wel het volume van een paar tonen aan. Te hard of te zacht, of resoneren.
Omdat ik niet zo van het strakke hou, verstem ik soms 8 voeters iets.
Tremulanten ben ik meestal niet weg van in Hauptwerk.
Die zet dan minder diep. Zeker de hogere voetmaten.

Ik heb ook Advanced, maar hoe kun je de tremulanten van bijvoorbeeld Freiberg bijstellen?
Heb er nooit zo naar gezocht, maar ik dacht dat dit niet mogelijk was? :o

Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 21 feb 2011 22:07

Re: Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

Aan de tremulanten kun je weinig doen, wel kun je iets doen aan de diepte c.q. de intensiteit.

Bij de Advanced versie:
Organ settings
Pipe and rank voicing
Overal tuning (cents) (%) (iets verstemming doe ik bij enkele registers)
Tremulant sensivity: amplitude (dB) (doet weinig of niets)
Tremulant sensivity: pitch (procent absolute) (idem)
Tremulant sensivity: brightness (dB):

Bij de Oosterwijterd en Anloo tremulant bijvoorbeeld, is het verminderen van brigtness met -8 a -10 dB een duidelijke verbetering. Echt mooi ? helaas nee.

De brightness van de stemmen laat ik ongemoeid, dan zou je werkelijk aan het karakter van het orgel veranderen.

mvgr. Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 31 maart 2011 00:54

Re: Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

Hoi Jaco,

Al ben ik van huis uit piano stemmer, ik vind Hauptwerk sample-sets die helemaal strak gestemd zijn vreselijk lelijk, met uitzondering van oude stemmingen als Werkmeister III en Valotti e.d. omdat het daar juist om de reinheid van bepaalde intervallen gaat. Een evenredige temperatuur is toch al een aaneenschakeling van compromissen..

Sommige sample-sets zijn per toon met de computer gestemd, zodat enkel de fluctuatie van de windvoorziening van het echte orgel of de gesimuleerde versie van Hauptwerk zelf het nog enigszins levendig maakt, daar heb ik toch echt zo mijn bedenkingen bij. Ook vind ik zelf dat een aantal tongwerken die er een beetje naast staan, of enkele heel hoge registers die soms zelfs flink ontstemd zijn, of bijvoorbeeld een zwelwerk dat in zijn geheel iets lager of hoger staat, juist iets toevoegen aan het realistische effect. een Vox Celeste en een Gamba die over het gehele klavier exact evenveel "ontstemd" zijn kan me ook niet echt bekoren, het totale geluid lijkt dan minder breed en erg steriel.
Als ik heel eerlijk ben, heb ik nog nooit een orgel gehoord dat perfect op stemming was, behalve misschien een klein orgel dat zojuist geheel gestemd is (totdat je na het stemmen de achterpanelen weer terug in het orgel hebt plaatst).

Groeten,

Roland
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 31 maart 2011 23:26

Re: Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

Dag Roland,

Voor mijn klanten stem ik regelmatig hun orgel, maar een stemmer die zijn werk doet zonder deze stemming te controleren met gesloten orgelkas ( deurtje open- deurtje dicht systeem) kan net zo goed thuis blijven, zonde van de tijd en het geld.
Ik ben het met je eens dat een perfect gestemd orgel niet bestaat maar een volmaakt orgel ook niet!
Een stemming is altijd een compromis, bij elke gebruikte registercombinatie past de windlevering bij een tooncancellade zich aan en bovendien beinvloeden de pijpen elkaar.

mvrg. Jaco
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 01 apr 2011 00:45

Re: Stemming correctie Hauptwerk sample sets?

JacoP schreef:Dag Roland,

Voor mijn klanten stem ik regelmatig hun orgel, maar een stemmer die zijn werk doet zonder deze stemming te controleren met gesloten orgelkas ( deurtje open- deurtje dicht systeem) kan net zo goed thuis blijven, zonde van de tijd en het geld.
Ik ben het met je eens dat een perfect gestemd orgel niet bestaat maar een volmaakt orgel ook niet!
Een stemming is altijd een compromis, bij elke gebruikte registercombinatie past de windlevering bij een tooncancellade zich aan en bovendien beinvloeden de pijpen elkaar.

mvrg. Jaco



Dag Jaco,

Natuurlijk moet een stemmer dat controleren en aanpassen (of het altijd gebeurt kun je je trouwens wel afvragen), ik wou er alleen mee aangeven dat een orgel erg gevoelig is voor dergelijke zaken.
Regelmatig het orgel laten stemmen is goed dus dat een stemmer net zo goed thuis had kunnen blijven als hij het deurtje open-deurtje dicht systeem zou hebben vergeten vind ik persoonlijk wel een beetje overdreven, ik zou hem wel terug laten komen om het alsnog te doen.
Het is alleen wel een feit dat veel mensen het pas horen als het echt heel erg is. en of dat vlak na een stemming (met of zonder deurtje open- deurtje dicht systeem) nu het geval is betwijfel ik.

Maar om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp, Als alle samples vooraf doormiddel van een automatische pitch correctie perfect op stemming gebracht worden en je veranderd niets aan de instellingen, klinkt het (in mijn oren) niet realistisch, zelfs al heeft Hauptwerk Advanced een gecompliceerde windmodule.
Ik weet dat volmaaktheid en perfectie niet bestaan, en juist daarom gebruik ik de voicing tool. Om extreem "valse" tonen bij te stemmen en veel te rein op elkaar afgestemde 8 voeten bijvoorbeeld iets te ontstemmen. Maar ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik een toch echt wel een beetje erg ontstemd hoog register in het hoogste octaaf onberoerd laat omdat ik het de onvolmaaktheid benadrukt en Hauptwerk zich daarmee onderscheidt van andere digitale instrumenten.
Even voor de duidelijkheid, dit zou ik bij het stemmen van een pijporgel of piano natuurlijk niet doen. dat hoeft ook niet, want al doe ik nog zo m'n best, ik ben maar een mens met twee oren en gelukkig geen computer.

Met vriendelijke groet,

Roland

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com