Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 feb 2011 19:30

Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Hoi,
Op http://www.pcorgan.com/SampleSets.html# ... tDownloads staat een hele lijst met gratis downloadable sample sets.
Welk sample set is het meest aan te bevelen?
Alvast bedankt voor reacties.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 08 feb 2011 19:53

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Ik kies voor 'Smecno' ( http://www.sonusparadisi.cz/downloads.0.asp ): Een compleet orgel met gedetailleerde samples en mooie nagalm.
Weet iemand of hij het ook doet op de free versie van Hauptwerk?

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 12 feb 2011 10:34

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Heeft niemand hier een mening over?
Dit is een belangrijke vraag voor iemand die Hauptwerk voor de eerste keer wil proberen.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 12 feb 2011 10:53

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Gert, ik denk dat je mensen moet overhalen met goede samplesets. De meeste gratis samplesets die ik ken zijn inmiddels niet meer te vergelijken met de samplesets van 4 - 5 jaar terug. Denk aan jeux d'orgues, happy birthday en het clavesymbel van Hauptwerk.nl

De huidige gratis samplesets halen het bij lange na niet bij de samplesets hiervoor benoemd en ook anderen van die tijd. En het zijn ook nog eens HW1-samplesets (sorry klavarorganist) :oops: ;) De omgebouwde samplesets naar HW 3 vind ik ook al geen verreiking, denk hierbij aan de samplesets van Nicholas Appleton.

Ik denk dat je beter kunt kunt discussieren over demo-sets. Orgels met een stem of 10, denk bijvoorbeeld aan sets als Velesovo of de sets van Virtual-organs.nl. Hierkun je een redelijk beeld krijgen van wat je krijgt.

Groet Lubbert

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 feb 2011 11:22

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Ik denk dat Velesovo, Smecno en St Maximin er bij de gratis samplesets met kop en schouders bovenuit steken. Beginners zou ik dus aanraden om ze alle drie te downloaden. Velesovo is het meest praktisch (2 klavieren + pedaal), maar Smecno vind ik persoonlijk de mooiste.

Weliswaar zijn dit alle drie 'demo's', maar alleen het aantal stemmen is beperkt. De stemmen die wel beschikbaar zijn, zijn niet beperkt qua klavieromvang, en ook de licentie is niet beperkt, voor zover ik weet. Dus het zijn ook gewoon 'gratis sets'. En ze zijn dacht ik alle drie met de gratis versie van Hauptwerk te gebruiken, zoals vrijwel alle sets van Jiri Zurek. Ik geloof dat Freiberg de enige uitzondering is.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 feb 2011 14:21

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

En nog een aanvulling: De genoemde demosets (Velesovo, Smecno en St Maximin) zijn allen multirelease en surround en werken niet op HW1.
Ze zouden als Wet Version ook op de free HW versie moeten werken; de beperking is de geheugenlimiet van de Free HW software.
En inderdaad: de Freiberg demo sampleset werkt niet op de Free HW versie vanwege de encryptie van de sampleset

Evert-Jan

Berichten: 12

Geregistreerd: 14 feb 2011 12:22

Bericht 14 feb 2011 12:40

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Ik ben erg gecharmeerd van Velesovo. Ik gebruik de gratis versie en kan de demo niet helemaal surround inladen, maar ondanks dat klinkt het heel goed. St maximin vind ik ook mooi, je kunt er volgens mij alleen geen pedaal bij gebruiken of wel?
Zlata Koruna vind ik mooi vanwege de enorme nagalm.

Ik vind ook de demo van Wildervank mooi. Die gebruik ik regelmatig.
En omdat ik een fan ben van nederlandse Historische orgels gebruik ik ook Oosterwijtwerd. Heel beperkt qua mogelijkheden, maar veel karakter en sfeer gecombineerd met een goede klank.

Naast Freiberg is het trouwens ook niet mogelijk om de "prague" sampleset met de gratis versie te gebuiken.

Groeten,
Joost.

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 14 feb 2011 21:47

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Velesovo is heel mooi. De volledige versie past niet op mijn laptop, dus ik moet het ook bij de demo laten.

Verder vind ik het Van Oeckelen orgel van Oude Pekela een mooie gratis demo. Ik heb inmiddels de volledig versie en die is natuurlijk nog veen mooier. Wel moet je eigenlijk de advanced hebben vanwege het windmodel.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 14 feb 2011 21:55

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Heeft het sampleset uit OUde Pekela een windmodel ingebouwd?
Dat is in de demo niet te zien.

Anton

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 14 feb 2011 23:25

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Ja hij heeft een windmodel. Je ziet het niet (er is geen tabblad voor) maar hij is er zeker. En dat is eigenlijk ook wel nodig. Want de wind is in het echt behoorlijk levend. Bij de demo heb je natuurlijk niet zoveel stemmen, dus merk je het minder goed.
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 15 feb 2011 16:17

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

hoe krijgen jullie Velesovo geinstalleerd op de free edition? Mij lukt het niet. Hauptwerk geeft steeds aan dat de sample groter is dan 1,5 Gb (de max in de free edition).

Verder vraag ik me ook altijd af tijdens het installeren van een sample of ik de data of organ moet kiezen om te installeren.

wellicht kunnen jullie mij helpen! bvd!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 feb 2011 18:19

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

hoe krijgen jullie Velesovo geinstalleerd op de free edition? Mij lukt het niet. Hauptwerk geeft steeds aan dat de sample groter is dan 1,5 Gb (de max in de free edition).

Bij Hauptwerk free edition zit er een limiet op het 'maximale sample geheugen' van 1.5 Gb.
De complete downloadable Velesovo (10 registers in Surround) is te groot voor 1.5 Gb.
Om de downloadable Velesovo te kunnen laden moet je alleen de 'front' registers laden (dus 'rear' niet) en dan ook nog Mixtura, Quinta en OctavBass (bijvoorbeeld, je kunt ook andere kiezen) uitzetten.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 22 feb 2011 03:00

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

hvanzoest schreef:Verder vind ik het Van Oeckelen orgel van Oude Pekela een mooie gratis demo. Ik heb inmiddels de volledig versie en die is natuurlijk nog veen mooier. Wel moet je eigenlijk de advanced hebben vanwege het windmodel.


Ik heb ook de demo van Oude Pekela geïnstalleerd en beluisterd. Gratis demo, met de bedoeling om het complete set te kopen? Wanneer ik kritisch luister schrik ik toch wel een beetje: aanspraak van de tonen soms te vroeg weggeknipt, bij nogal wat tonen is duidelijk te horen dat er gefilterd is waardoor de er bijgeluiden te horen zijn, maar vooral: single-release! Hierdoor wordt je genoodzaakt om de samples verkort in te laden en zelf galm toe te voegen. Jammer, in 2011 zouden makers van samplesets zich moeten richten op multi-release en surround.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 feb 2011 10:17

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Toen ik voor het eerst een bericht over Oude Pekela las was mijn eerste opwelling: Gelukkig, weer eens een orgel uit de periode na de barok!
Ik heb direkt "als leek" de betreffende site bekeken en "als leek" de diverse demo's beluisterd.
En tot mijn spijt was mijn tweede opwelling: Jammer, een standaard virtuele speeltafel, een wat harde, doffe en wolllige klank dit in combinatie met weinig galm.
Ik geloof niet dat ik hier lang en geinspireerd op zou kunnen spelen.

Dit in tegenstelling tot het set van het Van Oeckelenorgel in Wirdum.
Hiervan zijn veel demo's die juist wel - zeker voor die tijd - helder en boventoonrijk klinken.
Ook al is dit een zeer klein orgel, ik geloof dat ik hier wel een uur "Handel op kan spelen". Zeer inspirerend!

En nogmaals, het waren zomaar twee eerste indrukken, niet gehinderd door enige technische kennis! Ik ben benieuw wat anderen ervan vinden.
Velesovo steekt hier "wat mijn oren betreft" bovenuit.
Gr. Ron

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 25 feb 2011 20:43

Re: Wat is het mooiste downloadable gratis sample set?

Nog een prachtige gratis download op http://www.sonusparadisi.cz/downloads.0.asp :
Een deel van Zwolle versie 2:

Pedaal: Praestant 16'
Rugwerk: Praestant 8', Octaav 4', Superoctaav 2', Scherp
Hoofdwerk: Roerfluit 8', Speelfluit 4'
Bovenwerk: Holpyp 4', Woudfluit 2',Sifflet 1 1/2'
Borstwerk: Dulciaan 8'

Met de koppels kun je een prachtig 2 klaviers orgel maken!
De Prestant8 van het Rugwerk vind ik een van de mooiste prestanten die in Hauptwerk opgenomen is!

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com