Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1721 Arp/F.C. Schnitger, St. Michaelskerk, Zwolle, NL

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
14
45%
Tevreden, aanbevolen.
9
29%
Neutraal
5
16%
Ontevreden, spijt van aankoop.
3
10%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 31

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 09 feb 2011 21:16

1721 Arp/F.C. Schnitger, Zwolle (versie 2)

Hallo allemaal,

Hierbij een link met een screenshot van de Zwolle version 2 console.

https://picasaweb.google.com/1122842384 ... 9063413730

En op contrebombarde
staan al diverse mooie demo`s,mijn eerste indruk is dat het geweldig klinkt

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/4557


Vr,Gr,
Lub de Vries
Laatst bijgewerkt door lub op 11 feb 2011 18:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 feb 2011 22:06

Re: Zwolle versie 2

Inderdaad een geweldig screen.
Ook mooie afzonderlijke stemmen en "kleine combinaties".
Naar mijn smaak vind ik "volle werkcombinaties' minder. Ik heb het echter alleen van luisteren en niet van spelen.

ron

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 feb 2011 13:56

Re: Zwolle versie 2

RonD schreef:Inderdaad een geweldig screen.

Dankjewel! (Heb ik gemaakt zelf gemaakt, zei hij vol trots...)

Zonder gekheid, ik ben erg benieuwd naar commentaar. Ik mag voor Jiri waarschijnlijk meer designs doen (heb er inmiddels na Zwolle al weer eentje af, voor een nieuwe sampleset later dit jaar), dus kritische opmerkingen waar ik mijn voordeel mee kan doen zijn zeer welkom.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2011 14:26

Re: Zwolle versie 2

kritische opmerkingen waar ik mijn voordeel mee kan doen zijn zeer welkom


Nou Gerrit, je vraagt er echt zelf om, hoor ;)
Ik ben een perfectionist, maar in het geheel geen technicus en ik weet dus ook niet of het veel lastiger is om de toetsen van de speeltafel in perspectief weer te geven? Zoals bijv. Kampen.

Gr. Ron

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 feb 2011 15:16

Re: Zwolle versie 2

Dat is visueel niet lastig, maar de onderliggende codering in de ODF (Organ Defenition File) wordt dan wel veel lastiger. En omdat Jiri dat zelf blijft doen en er niet te veel tijd aan wil besteden, wil hij geen toetsen met perspectief. De instructies die ik kreeg waren:

1. Alle registerknoppen zoveel mogelijk gerangschikt als bij het origineel.
2. Alle registerknoppen allemaal even groot.
3. Alle toetsen per klavier even groot.
4. Geen perspectief in de toetsen.

Voor hem is het nu voornamelijk een kwestie van de juiste coördinaten invoeren in zijn software.

Ik had ook liever toetsen in perspectief gehad, maar dat zit er dus niet in.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 12 feb 2011 11:03

Re: Zwolle versie 2

Zonder gekheid, ik ben erg benieuwd naar commentaar

De lay-out van Zwolle versie 2 ziet er prachtig uit, veel mooier dan Zwolle versie 1.
Maar zelf vond ik de layout van Zwolle versie 1 wel erg praktisch en logisch ingedeeld.
Ik vind het jammer dat er voor zowel '1 scherm lay-out' als voor 'links/rechts' is gekozen voor 'realistisch'.

Mijn voorstel zou zijn:
- Kies bij 1 scherm layout voor 'praktisch' (eventueel zonder speeltafel) en registers ingedeeld op logische manier. Voor mij is Maximin-extended een voorbeeld van ideale lay-out: http://www.pcorgan.com/images/sampleset ... nsoleL.jpg

- Kies bij links/rechts voor 'realistisch'.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 feb 2011 11:35

Re: Zwolle versie 2

Ja, dat is een te verwachten reactie. De meningen zullen hierover wel altijd verdeeld blijven, omdat persoonlijke voorkeuren hier de doorslag geven. Zelf heb ik altijd een voorkeur voor realistisch, omdat ik dat toch iets wezenlijks vind toevoegen aan de beleving, de suggestie van op het echte orgel te spelen. Maar ik heb dan ook maar 1 scherm. Als ik er 2 heb, kan het me denk ik minder schelen hoe het totaalscherm er uitziet.

Maar hoe dan ook, dit is iets wat Jiri beslist, niet ik.

Overigens is de indeling niet zoveel anders dan bij de oude versie. Verticaal is veranderd in horizontaal, en links en rechts zijn nu gescheiden door de speeltafel. En de koppels zitten nu op hun originele plek. Maar verder is de indeling eigenlijk hetzelfde als bij het oude scherm. Links van binnen naar buiten is de linker kolom van het oude scherm van boven naar beneden. Rechts van binnen naar buiten is de rechter kolom van het oude scherm van boven naar beneden. Dus misschien went het nog best snel.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 feb 2011 14:13

Re: Zwolle versie 2

Gerrit

omdat Jiri geen perspectief wil: is een opzet van console view van Freiberg geen betere optie dat de "luchtopname" van de nieuwe Zwolle?
En zo ziet de nieuwe Freiberg eruit. Je kijkt tegen de toetsen aan ipv erop en in pespectief:
Afbeelding
En als je dit vergelijkt met de echte console (helaas kon ik niet naar boven):
Afbeelding

Immers: je kijkt tegen de registerknoppen maar het klavier en pedaal worden van boven getoond. Stel dat eens voor aan Jiri.

Evert-Jan
Laatst bijgewerkt door Evert-Jan op 12 feb 2011 17:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 feb 2011 14:53

Re: Zwolle versie 2

Ik snap wat je bedoelt. Ik was natuurlijk wel afhankelijk van het fotomateriaal dat Jiri mij kon leveren. Daar was niet veel keus bij en de kwaliteit viel ook erg tegen. De speeltafel heb ik opgebouwd uit 4 losse foto's die allemaal vanuit het zelfde standpunt genomen waren en daarom gemakkelijk tot 1 geheeld te smeden waren: het pedaal, het schot daarboven, de klaveren, de lessenaar. Als ik gekozen had voor een foto waarbij het klavier recht van voren was genomen (dat had gekund, want daar was een foto van), zou ik geen vloeiende overgang hebben kunnen maken naar het pedaal. Ik vond dit mooier. Maar het verschil in kijkstandpunt tussen de registerknoppen en de speeltafel was voor mij wel reden om niet te proberen er één geheel te maken. De speeltafel staat nu toch een beetje los van de rest.

Gelukkig heeft Jiri voor zijn nieuwe orgels meer en betere foto's, dus dan is er meer mogelijk. Mijn volgende ontwerp is dan ook een stuk meer 'foto-realistisch'. Maar het is altijd zoeken naar het juiste evenwicht tussen allerlei factoren. Het is eerst zoeken naar de meest efficiënte manier om registerknoppen op het scherm te krijgen, het liefst zo dat alle ruimte zo veel mogelijk benut wordt en tegelijk de originele rangschikking recht gedaan wordt. En dan daarna kijken hoe de klavieren en het pedaal daar het beste inpassen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 24 feb 2011 15:19

Zwolle versie 2

Momenteel is er een gratis demo versie van de sample-set Zwolle 2 te downloaden op de site van Sonus Paradisi.

http://www.sonusparadisi.cz/downloads.0.asp

De update is reeds te bestellen en kost € 79.00 voor de wet Sample-set en € 20 voor de dry versie.

http://www.sonusparadisi.cz/organs/zwolle/order.0.asp


Willem.
Laatst bijgewerkt door Willem Orlando op 24 feb 2011 15:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 24 feb 2011 15:27

Re: Zwolle versie 2

Gerrit, als je een foto maakt van de speeltafel dan kun je bijn a 1 op 1 dezelfde speeltafel krijgen als het origineel. Deze foto importeer je in een cad-programma en je krijgt bijna een copy van het origineel alleen een questie van lijntjes overtrekken. Een geduldig werkje maar wel een heel mooi resultaat.

Ik vind persoonlijk dat je een orgel moet zien zoals het is en niks geen views van boven af dan moet je de gehele speeltafel zo ontwerpen. Bv Kampen vind ik slordig afgewerkt maar wel praktisch! Of je gaat er voor staan en laat direct zien wat je ziet of een view van bovenaf, en daar wordt het niet overzichterlijker van.

Ik heb verder geen kritiek hoe je het doet hoor!
Groet Lubbert

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 24 feb 2011 19:55

Re: Zwolle versie 2

Zwolle versie 2 is er!
- het heeft nu drie releases per toon
- het heeft een realistischer scherm
- de aanspraak per toets is verbeterd.

Allemaal leuk, maar...
Ik heb nu de Wet Version en ik krijg er voor de upgrade prijs (79 euro) de Surround Version voor terug!

Da's pas mooi!

En wat ook heel leuk is:
Je kunt een demo versie downloaden van 11 registers op 4 klavieren en pedaal (inclusief de Dulciaan op het Borstwerk)!
Zie:
http://www.sonusparadisi.cz/downloads.0.asp

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 26 feb 2011 19:01

Re: Zwolle versie 2

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 17:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 26 feb 2011 20:14

Re: Zwolle versie 2

Peter schreef:De layout voor de gebruikers van één scherm vind ik onrustig en onpraktisch. Ik ga die zo snel mogelijk veranderen. Een realistische weergave heeft voor mij weinig waarde. Een praktische weergave vind ik veel beter.
De layout van de twee schermen is praktisch en mooi!

Peter

Het is ook helemaal geen realistische weergave. Ik ken het orgel in Zwolle heel goed, heb er tijdens m'n studie wekelijks uren les gehad, daarna vele concerten gegeven en ook diensten gespeeld - maar dit scherm geeft mij totaal geen gevoel van herkenning. Een vertekend perspectief van de speeltafel (met lelijk flitslicht) en boven de speeltafel, op de plek waar het borstwerk hoort te zitten, hangt dan het sofiet dat onder het rugwerk zit... Onrustig inderdaad, en onpraktisch. De klank is daarentegen wel realistischer geworden dankzij een betere galmafhandeling. De balans tussen de werken is weer minder ideaal, het pedaal bijvoorbeeld is veel te luid. Dat kan allemaal bijgeregeld worden in het voicing menu, maar waarom niet meteen een goede balans gekozen?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 26 feb 2011 22:33

Re: Zwolle versie 2

Het geluid is goed. De mogelijkheid van Surround is winst. Maar als je met één scherm moet werken is het een stevige verslechtering.
Ik gebruik Kampen niet, en ik denk nu: met deze schermindeling ga ik van Zwolle ook een beetje :cry: .
Het is immer net zo priegelig allemaal.

Gelukkig is het niet heel moeilijk om de schermen van Zwolle versie 1 te combineren met het geluid van de nieuwe versie. Dat kost even tijd, maar dan heb ik uiteindelijk toch winst.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 01 maart 2011 19:07

Re: Zwolle versie 2

Als dat mogelijk is ben ik daar blij mee.
Ik vond Zwolle 1 een heerlijk rustig en overzichtelijk scherm.
En vooral goed leesbaar voor de al wat ouderen onder ons.
Het gaat toch om de registers, waarom moet er dan een speeltafel tussen?
Niet iedereen heeft de mogelijkheid van twee schermen.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 01 maart 2011 23:08

Re: Zwolle versie 2

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 17:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 maart 2011 23:51

Re: Zwolle versie 2

Inderdaad een "handzamer" scherm.
Ik heb ook de diverse opnames van zwolle 1 en 2 eens vergeleken en ik moet enigszins op mijn mening terugkomen. 2 klinkt stukken "warmer" vooral in de wat "vollere registraties".
Gr. Ron

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 02 maart 2011 00:16

Re: Zwolle versie 2

Ron,

Grappig wat jij zegt: de klank wordt dus aangepast. Waar ik mijn grote twijfels bij heb: lijkt het dan nog wel op het origineel? Bij alle demos van Sonus P. die ik heb beluisterd omschrijf ik (en dat is best lastig) de klank als wollig/opgepoetst. Als ik dit vergelijk met die van OrganArt, komt OrganArt mij veel realistischer over.

Maar ik beland nu in een totale andere discussie. Misschien wel eens leuk om hier ook een boom over op te zetten (of zetten wij ergens een orgelpijp over op).

Mvg,
Paul Haagsma.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 maart 2011 01:43

Re: Zwolle versie 2

de klank wordt dus aangepast

Nou Paul, of de klank aangepast is kan ik niet beoordelen. lijkt me niet overigens. Ik ben maar een leek op "sampletechniekengebied" etc.
Het zullen wellicht `sampletechnische aanpassingen` zijn, die voor een beter resultaat hebben gezorgd zoals hiervoor omschreven: drie releases en toevoeging van surroundopnames.

Ik heb alleen ´m'n oren maar de kost gegeven`.
Ook heb ik nooit `op Zwolle gespeeld`, dus daar moeten kenners zich maar over uitlaten.

En ik dacht juist op de diverse forums gelezen te hebben, dat juist OrganArt wat `wolliger´ zou klinken in tegenstelling tot Sonus P.

Nu ben ik dus weer `hevig in verwarring`. :o

En inderdaad, laten we hier maar eens de `loftrompet´ over opsteken, want ik vind Zwolle 2 nu wel beter klinken.
We hebben het nu voortdurend over de verschillen `in screens´gehad, maar ik ben benieuwd wat gebruikers-kenners-bespelers van het echte Zwolle van de verschillen in klank tussen Zwolle 1 en 2 vinden.
Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 02 maart 2011 12:10, in totaal 2 keer bewerkt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 02 maart 2011 07:07

Re: Zwolle versie 2

Misschien zoiets

Peter, mooi gedaan, dat is combinatie van lay-out van versie 1 en versie 2.
Ik vind dat stukken handiger!

Wat betreft klank:
Op http://www.pcorgan.com/SampleSets6.html heb ik ook 21 stukjes opgenomen op versie 2. Kwalitatief is het natuurlijk geen goede muziek, maar je kunt de klank wel goed beoordelen. Ik ben erg enthousiast over de klank, ook in sneller stukjes blijf je de noten herkennen, helemaal niet 'wollig', juist super gedetailleerd. De galmafhandeling vind ik een goede verbetering t.o.v. Zwolle 1. Probeer de gratis demo versie, een bruikbare dispositie voor niets!

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 02 maart 2011 10:46

Re: Zwolle versie 2

Paul schrijft:
Grappig wat jij zegt: de klank wordt dus aangepast. Waar ik mijn grote twijfels bij heb: lijkt het dan nog wel op het origineel?

Ook in mijn oren klinkt versie 2 als een verbetering.
Ik heb echter de indruk dat het te maken heeft met een heel strak en steriel geluid in versie 1 en een meer levendig geluid in versie 2. Kan dus ook te maken hebben met tuning van het orgel of iets dergelijks.
Dan hoeft er aan de samples niets veranderd te zijn om toch een andere beleving van het orgel te krijgen.
Met Anloo heb ik dat ook heel sterk gehad. Nadat ik zelf het e.e.a. aan de tuning en dergelijke gedaan had, klonk het orgel opeens veel aantrekkelijker.

Anton.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 maart 2011 12:31

Re: Zwolle versie 2

heb ik ook 21 stukjes opgenomen op versie 2. Kwalitatief is het natuurlijk geen goede muziek, maar je kunt de klank wel goed beoordelen. Ik ben erg enthousiast over de klank

Niet zo bescheiden Gert, erg mooi gespeeld. En ik vind ook de schitterende variaties van Klaas Bolt (Ps 43) heel mooi klinken met de diverse tongwerken. Mooie, duidelijke stemmen, goede verhoudingen tussen de diverse werken en een mooie nagalm.
En ook hier weer "de kunst van het registreren is het weglaten".

Ron.

Berichten: 4

Geregistreerd: 14 maart 2011 20:46

Bericht 15 maart 2011 17:35

Re: Zwolle versie 2

Hallo Orgelliefhebbers!
Ik heb me zojuist aangemeld bij dit forum, en ik zal van de week even een stukje schrijven bij "even voorstellen"
Voor nu een technische vraag,misschien dat iemand wat tips voor mij heeft.
Sinds vorige week heb ik de upgrade van zwolle1 naar zwolle2 wet/surround in huis.
Als ik deze inlaad kom de pc geheugen tekort en kan ik nauwelijks spelen.
Mijn pc (24gb RAM intel i7 quad core) zou dit moeiteloos aan moeten kunnen.
Zelfs als ik al de 'rear'stemmen niet inlaad,trekt de pc het niet.
Na contact te hebben gehad met Jiri, kom ik er nog niet echt goed uit
(mijn engels is niet optimaal)
Ik hoop van ganser harte dat iemand mij stap voor stap kan vertellen hoe ik moet inladen,en met welke instellingen.
Er moet iets zijn wat ik niet goed doe!
Alvast bedankt,
Martin

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 maart 2011 18:17

Re: 1721 Arp/F.C. Schnitger, Zwolle (versie 2)

Mijn pc (24gb RAM intel i7 quad core) zou dit moeiteloos aan moeten kunnen.

Zeker, dat is meer dan voldoende.
Als ik deze inlaad kom de pc geheugen tekort en kan ik nauwelijks spelen.

Hoe weet je dat de pc geheugen tekort komt?
Ik denk dat het wat anders is.
Wat gaat er precies mis?
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com