Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat is de beste keuze voor een praktisch barok sample set?

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 feb 2011 19:39

Wat is de beste keuze voor een praktisch barok sample set?

Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 08 feb 2011 07:40

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

De beste keuze voor mij op dit moment is het sampleset van Anloo. Een compleet orgel waarop het goed studeren is!

Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 08 feb 2011 08:34

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Kampen 1-3 en een klein beetje Anloo! :P

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 08 feb 2011 12:47

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

In samplesets van barokorgels is keuze genoeg. Vollenhove, Waltershausen, Stade en Freiberg zijn samplesets die kwalitatief erg goed zijn.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 08 feb 2011 19:29

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

In samplesets van barokorgels is keuze genoeg. Vollenhove, Waltershausen, Stade en Freiberg zijn samplesets die kwalitatief erg goed zijn.

Freiberg en de maker er van ken ik.
Maar de maker van de andere samplesets (Organart) vind ik nogal afstandelijk. Zijn samplesets zijn ook goed aan de prijs.Hij geeft ook geen probeerversies uit. Ik wordt geacht veel geld uit te geven en dan moet ik maar geloven dat het sampleset mij aanspreekt. Dat doe ik dus niet.
Ik ken zijn producten dus ook niet. En zal ze dus ook niemand aanraden.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 08 feb 2011 19:41

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Anton,
Ik wordt geacht veel geld uit te geven en dan moet ik maar geloven dat het sampleset mij aanspreekt. Dat doe ik dus niet.

Bij OrganArt kun je een sample set binnen 14 dagen weer terug sturen als hij niet bevalt. Je betaalt dan alleen een vergoeding voor het aanpassen van je license op de dongle.
In het algemeen hebben de sets van OrganArt een prima kwaliteit.
Publiceren mag alleen na toestemming van Prof. Maier.
De OrganDefinitionFiles versleuteld. Maar nu moet ik wel zeggen, dat ik dat niet erg vind. Gelukkig gaat Maier tegenwoordig wel iets soepeler om met 'extensies', bij Trost is de manuaalomvang al 'kunstmatig' vergroot, bij Vollenhove echter niet.
vrgrt,
Gert

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 08 feb 2011 19:49

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Ik ken de 4 genoemde samplesets van barokorgels erg goed. De samplesets van OrganArtMedia (prof. H. Maier) doen niet onder in kwaliteit voor de samplesets van Sonus Paradisi. Ik kan ze zeker aanbevelen. Bijvoorbeeld het Trost-orgel van Walterhausen is zeer karakteristiek. Ik ken geen ander barok sampleset waarvan de registers zo verrassend mooi en verschillend zijn.

Inderdaad, het prijsniveau bij OrganArtMedia ligt iets hoger dan Sonus Paradisi en je moet afgaan op mp3 demo's. Maar het neemt niet weg dat je bij aanschaf 'waar voor je geld' krijgt!
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 09 feb 2011 19:28

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Waltershausen is inderdaad een zeer karakterstieke set. De sets van prof. Maier zijn van hoge kwaliteit. Genieten geblazen voor de fijnproever. Maar dat is de vraag niet: de vraag is, een praktische barok sample set. Praktisch, dat geeft ook een beetje aan: overeenkomend met je praktijk. Welnu, de meesten van ons zitten zondags niet op drieklaviers orgels met 50 stemmen. Dat ik vaak Freiberg gebruik, heeft alles te maken met het feit dat dit qua formaat (een middelgroot tweeklaviers orgel) heel vertrouwd aanvoelt. Ik vind de klank mooi, de onegaliteit maakt het realistisch zonder dat het storend wordt. De tongwerken in de kerk waar ik zodadelijk m'n dienst ga spelen spreken ook niet zo snel aan. ;)

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 09 feb 2011 23:21

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Eerst een vraag: wat wordt verstaan onder praktisch? Een orgel dat aansluit bij de praktijk? Een studie orgel?

Nou dan valt Kampen wat mij betreft af. Want een orgel met met een dergelijk aantal stemmen en een enorme akoekstiek, dat komt je niet veel tegen. En vooral die akoestiek is voor studie niet handig. Je hoort je fouten niet.

Ik vind Anloo een fijne set als studie instrument. Daarnaast de Hinsz van Leens en een Neo barok orgel het Van Leeuwen orgel uit Bolnes.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 feb 2011 22:02

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Inderdaad, ik ben op Hauptwerkgebied een beginneling. Maar mijn ervaringen tijdens mijn digitale orientatietocht waren ook, dat Kampen een set is om je heerlijk "in te verliezen".
Om te studeren zal je toch naar een wat direktere set moeten (wel met enige galm) zoals bijv Vollenhove of het franse Caen.

Aan de andere kant: "goed spelen op Kampen" met zijn lange nagalm IS OOK EEN KUNST. (Inspelen op en rekening houden met de ruimte).

Gr Ron.
Laatst bijgewerkt door RonD op 22 feb 2011 10:57, in totaal 2 keer bewerkt.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 15 feb 2011 19:45

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Gert schreef,
" bij Trost is de manuaalomvang al 'kunstmatig' vergroot, bij Vollenhove echter niet."

Vollenhove is ook vergroot,dit staat ook op zijn site vermeld,
1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger Organ
Specification

Organ tuning: Werckmeister I temperament at a1=420Hz

Wind pressure: 68 mm

Manual compass: C - c3 (extd. version d3)
Pedal compass: C - d1 (extd. version f1

Even ter info ;)

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 15 feb 2011 20:28

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Gert schreef:In het algemeen hebben de sets van OrganArt een prima kwaliteit.
Het nadeel is dat je er geen opnames van mag maken en publiceren.
Het vreemde is dat blijkbaar niemand zich daaraan houdt, kijk maar op contrebombarde daar staan genoeg opnames van OrganArt sets.
Hoi Gert,

De sets van OrganArt zijn top; Vollenhove is prachtig; ook zijn Sauerorgel is een schoonheid (dan wel niet voor barok).

Volgens de richtlijnen van H.Maier moet je eerst toestemming hebben om te mogen publiceren. Bij mijn weten doet hij daar niet echt moeilijk over en ik heb bijvoorbeeld toestemming om opnames van zijn orgels op contrebombare te mogen publiceren. Om dus meteen te zeggen dat niemand zich daaraan houdt is denk ik beetje te kort door de bocht.

Bij de oorspronkelijke vraag kan ik me aansluiten bij de volgende orgels: Vollenhoven (OrganArt) en Freiberg van (Sonus Paradisi) zijn heerlijke studie orgels. Alles is goed te horen. Kampen is daarentegen leuk om te spelen doch funest om te studeren.
Caen wordt ook genoemd in deze draad, echter dat is toch echt een frans romantisch orgel.

Mvg,
Paul.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 feb 2011 21:04

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Mijn antwoord aan Anton bedoelde ik juist positief.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 feb 2011 21:21

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Caen wordt ook genoemd in deze draad, echter dat is toch echt een frans romantisch orgel.

De orgelkast is toch ECHT uit 1745, dus "een klein beetje (frans) barok :? Toch :?:
gr. Ron

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 15 feb 2011 22:23

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Ron,

De kas is niet altijd reprecentatief voor de inhoud. Qua orgelfront zou Caen inderdaad prima passen bij de franse barok. Echter als je naar de dispositie van het orgel kijkt, dan kom je toch echt tot de conclusie dat het niets met barok te maken heeft. Veel grondstemmen, veel tongwerken en weinig vulstemmen. Je moet dan niet kijken naar de stops die 'virtueel zijn toegevoegd', die tellen bij de beoordeling voor mij niet mee.

Ik heb zelf Caen niet, maar Metz wel (ook Cavaille-Coll). Je kan sommige bach koralen er best wel op spelen en dan klinkt het ook nog wel. Echter bij Hauptwerk hoef je geen consessies te doen: speel bach dan op een echt barok orgel en speel op een frans romantisch orgel het repertoire wat daar bij hoort.

Mvg,
Paul Haagsma.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 16 feb 2011 00:05

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

pahasoft schreef:
Ik heb zelf Caen niet, maar Metz wel (ook Cavaille-Coll). Je kan sommige bach koralen er best wel op spelen en dan klinkt het ook nog wel. Echter bij Hauptwerk hoef je geen consessies te doen: speel bach dan op een echt barok orgel en speel op een frans romantisch orgel het repertoire wat daar bij hoort.



Dat is inderdaad het ideale van Hauptwerk.

Voor welke muziek bouwde Cavaille-Coll in eerste instantie zijn orgels voor? Voor Bach! Men had niet zo veel anders dan Bach. Dat mensen als Franck, Lefebure-Wely en Widor voor dit orgeltype gingen componeren was een bijkomend voordeel. Dus speel gerust Bach op Metz of Caen.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 16 feb 2011 20:48

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

Marien,

Toch ligt het denk ik wat genuanceerder dan jij schrijft. Kijk maar eens naar de orgeltypes waarop integrale opnames van het werk van Bach zijn gemaakt? Zit hier een Cavaille-Coll tussen? Vergelijk ook eens de disposties van de orgels waarop "integrale Bach" zijn gemaakt met die van de orgels van Cavaille-Coll. Kijk ook eens naar de disposities van de orgels ten tijde van Bach (en de hoog barok dus) en vergelijk deze met het symphonische orgel van Cavaille-Coll.

Omdat de oorspronkelijke vraag "Praktisch barok sample set" was, denk ik toch echt niet dat Caen/Cavaille-Coll hierin thuis hoort.

Mvg,
Paul Haagsma.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 feb 2011 10:29

Re: Wat is de beste keuze voor een praktisch barok sample se

Van alle samplesets, die ik heb, speel ik het meest op Kampen en Freiberg.
Als praktisch barok set is mijn keus: Freiberg.
Praktisch is in mijn geval: Goed bruikbaar om te oefenen voor zondagse dienst, dan moet je geen mega orgel hebben, maar eentje die min of meer aansluit bij de klank van het kerkorgel wat ik mag bespelen.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 19 feb 2011 12:45

Re: Wat is beste keuze voor praktisch Barok sample set?

pahasoft schreef:Marien,

Toch ligt het denk ik wat genuanceerder dan jij schrijft. Kijk maar eens naar de orgeltypes waarop integrale opnames van het werk van Bach zijn gemaakt? Zit hier een Cavaille-Coll tussen? Vergelijk ook eens de disposties van de orgels waarop "integrale Bach" zijn gemaakt met die van de orgels van Cavaille-Coll. Kijk ook eens naar de disposities van de orgels ten tijde van Bach (en de hoog barok dus) en vergelijk deze met het symphonische orgel van Cavaille-Coll.

Omdat de oorspronkelijke vraag "Praktisch barok sample set" was, denk ik toch echt niet dat Caen/Cavaille-Coll hierin thuis hoort.

Mvg,
Paul Haagsma.


Uiteraard heb je gelijk, Caen komt niet aanmerking voor een 'praktisch barok sampleset'. Maar wat ik alleen duidelijke wilde maken is dat je gerust Bach kan spelen op een Cavaille-Coll.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 22 feb 2011 20:34

Re: Wat is de beste keuze voor een praktisch barok sample se

Nog even over OrganArtMedia samplesets.

Ik kreeg het volgende mailtje van prof. Maier:
Some discussion were on the publishing of HW recordings.
The OAM license says "No publishing of sound recordings ... without special permission"

That doesn't mean, publishing at ContreBombarde isn't possible.
Usually customers get the permission for ContreBombarde (YouTube) publishing when they ask for.

The restrictive license agreement, which is part of the agreement with the parish, especially applies for publishing commercial CDs with virtual organs.

Samenvattend betekent het: Je mag publiceren na toestemming van prof. Maier.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com