Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daarmee

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 19 nov 2012 15:13

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

Ik heb nog een opmerking die wellicht kan leiden tot een welkome aanvulling. Ik kwam er bijvoorbeeld bij Freiberg achter dat het orgel niet gelijkzwevend staat en daarnaast relatief hoog is. Toch kom ik dit in de opnames van Gert niet tegen, die zijn gelijkzwevend in aa440. Mijn vraag, zou het mogelijk zijn om er bij iedere sampleset de stemming bij te vermelden?

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 nov 2012 18:09

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

Toch kom ik dit in de opnames van Gert niet tegen, die zijn gelijkzwevend in aa440. Mijn vraag, zou het mogelijk zijn om er bij iedere sampleset de stemming bij te vermelden?
Is dat echt zo? Ik maak al mijn opnames in 'Original temperament', als ik dat niet doe (maar dat is grote uitzondering) zet ik het erbij.
Nu herinner ik me wel dat Sonus Paradisi bij enkele sample sets 'Original temperament' had uitgezet, dan schakelde hij automatisch naar 'equal'. Misschien is dat ook gebeurd bij Freiberg.
Ik zal eraan proberen te denken om bij eventuele nieuwe teksten over sample sets de stemming erbij te zetten.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 nov 2012 18:13

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

Klopt Gert, Freiberg moet je apart instellen. Ik heb dat ook.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 nov 2012 19:27

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

Klopt Gert, Freiberg moet je apart instellen. Ik heb dat ook.
Ja, dat is dan de verklaring. Ik speel bij ieder sample set zoals hij geïnstalleerd wordt, ga er een beetje vanuit dat de meeste mensen dat zullen doen.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 19 nov 2012 19:36

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

Gert schreef:Nu herinner ik me wel dat Sonus Paradisi bij enkele sample sets 'Original temperament' had uitgezet, dan schakelde hij automatisch naar 'equal'.

Jiri raadt ook uitdrukkelijk af om 'Original temperament' te gebruiken bij zijn sets. Als het orgel in het echt niet gelijkzwevend gestemd is, levert hij er een los bestand bij met de stemming die je moet gebruiken voor de originele stemming.

'Original temperament' bevat bij Jiri alle ontstemmingen van het orgel tijdens de opname. De meeste producenten corrigeren die ontstemmingen voor 'Original temperament', maar Jiri doet dat niet.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 20 nov 2012 09:33

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

Dit advies geldt niet voor Utrecht. Voor Utrecht wordt juist wel het Original Temperament geadviseerd. Op Equal is de Cornet g1 untremmed rear sample vals. Ik heb contact hierover gehad met Jiri; na de release van Rotterdam gaat hij kijken of hij er nog wat aan kan doen, maar de stemming van het Rugwerk is erg 'instabiel' gaf hij aan.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 27 dec 2012 02:26

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

De voornaamste sets die ik heb:

*C-Coll Metz, erg tevreden, prima voor Franse romantiek. Deextende version, die ik heb, is inderdaad een leuke aanvulling, maar de Bombarde 32' klinkt niet geheel overtuigend in het ensemble.

*C-Coll St.Eucaire, zeer tevreden; heel geschikt voor een "heelboel muziek".

Vollenhove, extended, een van mijn eerste "grotere" sets; tevreden; voor Hollandse barok muziek erg goed; hele mooie fluiten op het HW. Dulciaan en Vox Humana (ext. versie) zeer fraai. Bourdon 16' HW helpt in het Plenum.

Rabsteijn, leuk orgeltje voor kleinere werkjes; plenum klinkt grof; ik gebruik altijd kleinere registraties.

*St. Maximum, Isnard orgel, erg fraai; mooie akoustiek!

Spaans orgel Frechilla; zeer goed voor vooral Spaans 1-klav. muziek

*Freiberg: zeer goed orgel voor veel Bach, barokmuziek, Kaufmann, Homilius, Krebs, enz. Ik kan er zelfs Scheidemann en ook Buxtehude op weg.

Gapinge: leuk orgeltje, maar een beetje te droog voor mijn smaak

*Krzeszow: erg fraai; speel ik veel; maar ik gebruik wel vaak HW's Ped-II koppel in werken met pedaalsolos. Dit orgel is een grote kleurdoos. De terts mixturen vind ik heel mooi.

*St.Michel: een schitterend oud Frans orgel met zeer muzikale klnak, beeldschone fluiten. Het prestanten plenum met alle mixtures/cimbels is blijkbaar zeer geschikt voor Reniassance muziek.

*Izola, Italiaans: leuk orgeltje, zeer geschikt voor Croatian en Italiaanse music. De "regaal" is zeer fraai, alsmede de fluit 4' en de "prestant" 8'.

Mijdrecht: OK orgel, vrij goed geschikt voor kleinere NL/Duitse werken uit de 19e eeuw.

Mijn "lievelings" orgels (d.w.z. die ik thans het meeste speel) zijn met sterren aangegeven.

Sparend voor: Tholen en Stade.
Laatst bijgewerkt door adri op 27 dec 2012 20:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 dec 2012 18:07

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

Dag Adri,

Je woon in de USA, en je hebt de Skinner niet??? :shock: ;)

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 27 dec 2012 19:58

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

hans schreef:Dag Adri,

Je woon in de USA, en je hebt de Skinner niet??? :shock: ;)


"Moet" ik die hebben? :D :) ;)

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 dec 2012 21:08

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

adri schreef:
hans schreef:"Moet" ik die hebben? :D :) ;)


Nee, je moet gelukkig niets.
Maar zoals in Nederland veel Nederlandse sample sets verkocht worden, had ik het idee dat in Amerika iedereen op z'n minst één Amerikaanse set zou hebben.

Maar misschien klinkt de Skinner zonder windmodel niet zo mooi :twisted:

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 28 dec 2012 18:33

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

hans schreef:
adri schreef:
hans schreef:"Moet" ik die hebben? :D :) ;)


Nee, je moet gelukkig niets.
Maar zoals in Nederland veel Nederlandse sample sets verkocht worden, had ik het idee dat in Amerika iedereen op z'n minst één Amerikaanse set zou hebben.

Maar misschien klinkt de Skinner zonder windmodel niet zo mooi :twisted:


Ik ben eerlijk gezegd, wellicht als rasechte Nederlander, die opgegroeid is in de provintie Groningen, niet zo gek op the zg. Classic American Organ, omdat het uiteindelijk een compromis aanpak is. Ik heb bv. een paar keer op het Aeolian-Skinner orgel gespeeld van de National Cathedral in Washington DC, en alhoewel het wel een hele ervaring is om in zo'n grote kathedraal te spelen, had ik wel moeilijkheden de orgel literatuur op de juiste manier te registreren. Er bestaat een plan om dat orgel te laten vervangen (de prachtige Engelse stijl orgelkassen blijven) door iets anders (Dobson?), en om een groot nieuw orgel achterin de kerk erbij aan te vullen in Frans Romantische stijl (Casavant?). Vanwege de aardbeving en de miljoenen die zij nu moeten besteden aan kerk en vooral (3) torens reparaties, gaat dat plan voorlopig (?) niet door.

Grote orgels zijn duur, bv. het bizondere Fisk orgel in Lausanne kost wel zo'n 4-1/2 miljoen Euros! Of dat nieuwe Fisk orgel nu echt juistheid (does justice to) doet aan muziek van verschillende peridoes blijft vanzelf de vraag, maar m.i. slaagt Fisk er beter in compromis orgels te bouwen dan Aeolian Skinner ooit deet. Moderne stemmingen en oude muziek blijft ook een grote compromise.

Om het maar in 't Engels te zeggen: A truly very musical organ does more justice to music of all periods than a compromised one that's neither fish nor fowl.

Een lange tijd geleden in een recentie over het Veschueren orgel in Wow schreef de enthusiaste recesent dat zelfs het meest onbenullige stukje muziek daar klonk als een meesterwerk. Dat is volgens mij de beste methode een orgel te beoordelen.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 28 dec 2012 21:42

Re: Wie heeft welke sampleset en hoe tevreden is hij/zij daa

hello adri, - bedankt voor je reactie en visie op de amerikaanse orgels. Ik heb ze nooit in werkelijkheid gehoord, laat staan bespeeld, maar de gesampelden voorbeelden bekoren me geen van allen. De amerikaanse opvattingen hoe een orgel klinkt zijn toch heel anders dan de europese.Ik heb vaak het idee dat het aantal pijpen en voetmaten, liefst met 32vt meer indruk maakt dan het klankbeeld.
Weet niet hoe lang je al weg bent uit groningen,maar de noord europese orgelklank die terecht wereld beroemd is ben je gelukkig niet vergeten.
grt. ceess
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 139 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com