Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
29
66%
Tevreden, aanbevolen.
12
27%
Neutraal
2
5%
Ontevreden, spijt van aankoop.
1
2%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 44

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 09 nov 2012 13:09

Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen die de set daadwerkelijk bezitten.
Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Laat ook de prijs meewegen in het oordeel.
Het stemmen is anoniem.

Zie voor meer info over deze set: http://www.pcorgan.com/SampleSets1831Utrecht.html
en op dit forum: viewtopic.php?f=6&t=483
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 12 nov 2012 00:08

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Zoals al aangegeven een mooie set voor de romantische organisten onder ons.
Aangezien het orgel van origine barok is komt ook oude muziek zeer goed uit het orgel.
Ik gebruik het orgel als akoestisch tegenwicht op Freiburg.
Je kunt veel op dit orgel vertalen (alhoewel ik een werk van Franck toch liever op Caen speel)

De kunst is om goed met de ruimte en akoestiek om te gaan.
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 dec 2012 15:01

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Had in het begin moeite met de overdadige galm maar ik moet zeggen dat nu ik er aan gewend ben, ik het meest op deze set speel. Vooral de gesampelde tremulanten klinken super. Erg mooi opgenomen sample set! aanrader :!:
heb zelfs met deze set mijn eerste schreden op contrebombarde gezet.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/8726

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 dec 2012 19:32

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

mooi gespeeld Jan

proficiat

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 dec 2012 20:21

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Dank je Jan Wim.

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 jan 2013 12:16

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Volgens mij is Utrecht op dit moment het enige orgel met die warme klank, weelderige akoestiek en met gesamplede tremulanten, die zo essentieel zijn om op de welbekende "bevindelijke" manier psalmen en gezangen te spelen. Maar er zijn ook andere bijzonder interessante mogelijkheden.

Tot de mooiste registers behoren wat mij betreft de fagot (solo!), de holpypen (met name met tremulant op het BW) en de quintadeen.

Ik heb dit set nog maar pas, dus valt er nog veel op te ontdekken!

Opmerkelijk is dat het RW veelal krachtiger klinkt dan het HW. Ook de manier waarop de tremulanten zorgen voor ontstemming van diverse registers is opvallend. Soms vind ik dat heel mooi, maar in sommige gevallen (zoals bij de Cornet) pas ik liever de voicing aan.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 jan 2013 23:30

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Jos

het RW is bij het werkelijke orgel ook veel krachtiger dan het HW. Vooral als je de RW-Scherp opentrek. Zelfde geldt ook voor de Cornet.

Kom een keer luisteren op zaterdagmiddag. Jan Hage brengt op verschillende zaterdagen alle koraalfantasieën van Max Reger ten gehore.
De ev is 16 februari; daarna 20 april, 15 juni. En op 11 mei Olivier Messiaen (l'Ascencion compleet) en op 9 maart (Marcel Dupré).
Zie ook http://www.refdag.nl/muziek/alle_koraalfantasieen_van_max_reger_in_de_domkerk_1_703894
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 jan 2013 02:42

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Jan, blij verrast met je Asma stukje......Klinkt goed. Ik zit nog steeds als Caen-speler met de afweging te worstelen, van veel fraaiere ( gesampelde) tremulanten versus het gebrek aan goed waarneembare attack-fase van Utrecht.
'Moet toch nodig zelf eens erop gaan spelen voor een eindoordeel.
Jij hebt ook Caen, kan je nog eens aangeven waar bij jou de verschillen liggen?? En wat het nou precies is waarom dit nu je favoriete orgel is?
Dit ivm het feit dat ik toch wat voorzichtig moet omgaan met dit soort bedragen, PLUS de wellicht niet goed begrijpbare hang die ik ook nog heb naar Aix van Herr Mayer, terwijl dit toch kwa dispositie niet veel van Caen afwijkt, maar ik vind het gewoon erg mooi....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 jan 2013 15:04

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Hoi Geert

Je mag het allemaal natuurlijk bij mij uitproberen maar ja den Haag ligt niet naast jouw deur. M.b.t. favoriete sampleset.
Het gekke is dat ik steeds meer naar Utrecht ga. Als ik mijn orgel opstart dan zet ik altijd eerst Utrecht aan, dus Caen verliest terrein. De galm die ik eerst soms wel te veel vond ben ik nu absoluut aan gewend!! Een uitblinker vind ik Utrecht bij het maken van een eigen cd. als je dat hoort dan wordt je er stil van. Met stip de mooiste set die ik bezit om zelf opnames te maken. M.b.t. de attack ik denk dat je dat wat minder hoort bij Utrecht. Attack hoor je natuurlijk het beste bij Barokke orgels. Ik denk dat ook de afstand waarbij de opnames worden gemaakt en de akoestiek meespeelt.
Je hebt het over de Aix set van OAM deze set is 16 bit opgenomen dus niet meer helemaal up to date volgens de huidige Hauptwerk mogelijkheden. Heb je ook wel eens gedacht aan de nieuwe CC set van Milan audio. Prijs technisch zeer interessant en vooral bij de opnames dicht bij de speeltafel kan je de pijpen heel gedetailleerd horen aanspreken. Leuke set met een redelijk droge akoestiek.
Bevalt de Yamaha nog?

groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2013 21:33

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Van deze sampleset is op 8 januari j.l. een cumulative update verschenen:

  Code:
- Correction of several erroneous loops in Flute 2 and Praestant 8 of the Rugwerk, as well as corrections of some mixture loops of the Rugwerk.
- Correction of some loops in the samples of the Rugwerk Quintadene 8
- Correction of pitch in the Rugwerk Cornet (samples 061-C#, 067-G and 078-F#)
- Correction of pitch in the Trumpet (samples 078-F#)
- A release transient in the staccato release of the middle e (064-e) of the Woudfluit 2 of the upper manual is felt as unpleasant by one user. Only the shortest release affected - corrected.
- Correction of the minor looping error in the Prestant 16 in the pedal, on the tone 042-F# (low F#).


Zie http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/top-selection/utrecht-dom-batz-organ-model.html#!/cat_tabs_updates_tabbed

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 01 jun 2013 21:47

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Goedenavond forumleden,

Vorige week zaterdag was er een orgelconcert in de Domkerk, wat live is uitgezonden door de Reformatorische Omroep.
Ik had gisteravond even tijd om het te bekijken bij "video's / uitzending gemist" van de RO. Het is zeer de moeite waard, moet ik zeggen. Afwisselend beelden van de speeltafel en vanuit de kerk. Zeer goede organisten ook.
Je moet wel lid van de RO zijn om het terug te kunnen zien.

Evan Bogerd opende het concert met "Halleluja, eeuwig dank en ere" van Willem Weijland.
Peter Eilander speelde werken van Krebs, Karg-Elert, Widor en Asma.
Ik vind het orgel "in het echt" bij zo'n concert veel transparanter klinken als de HW versie. Zeker ook bij snellere stukken, maar dit zegt misschien meer over mijn amateurisme. :oops:

Ik wilde jullie dit niet onthouden. ;)

Groet,
Albert

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 01 jun 2013 23:18

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Mits we het over het zelfde concert hebben was dit concert niet afgelopen zaterdag, maar tweede pinksterdag. Maar dat is een klei ndetail ;)

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 01 jun 2013 23:26

Re: Stem: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht

Je hebt gelijk Leonard. Het is afgelopen zaterdag uitgezonden, maar 20 mei opgenomen.

Groet,
Albert

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com