Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 feb 2011 19:39

Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 feb 2011 22:26

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Wat de beste keuze is wordt door verschillende dingen bepaald, maar vooral door de vraag: wil je voor je beleving op de orgelbank zitten of in de kerk als je luistert naar je eigen spel.
Het sampleset van Caen geeft je het gevoel op de orgelbank te zitten, zeker als je de surround optie gebruikt. Als je de surround optie niet gebruikt klinkt Caen erg direct.
Het sampleset van Metz geeft je het gevoel achter de speeltafel halverwege de kerk te zitten.
Probeer ergens te ervaren hoe ze beiden klinken, voor je de euro's er aan uitgeeft ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 feb 2011 11:42

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Mijn hauptwerkorgel is nog "in de maak" maar ik heb daarvoor veel geluisterd en gespeeld.
Ik heb gekozen voor een - volgens mij - goede mix. Kampen (ook al is dat niet romantisch) voor de ruimtelijkheid en Caen voor de wat direktere weergave (overigens toch ruimtelijk door de surround weergave). daarbij heb ik Vollenhove ("een beetje ertussenin") en Anloo "voor de direktheid".
Hiermee dacht ik tot een goede mix gekomen te zijn.
Of heeft er iemand nog tips? Nu kan ik het nog veranderen.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 08 feb 2011 12:45

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Caen surround zou ik ook aanraden. Zeker wanneer de relaese-samples worden verbeterd in de toekomst.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 08 feb 2011 19:59

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Ron,
>Kampen, Caen, Vollenhove, Anloo
Ik vind het een prima keus. Hoewel er drie barok orgels bijzitten, zijn ze totaal verschillend.
Ik ben het met Marien eens, je moet bij Caen wel de Surround optie erbij nemen, anders mis je de mooie galm.
Zoals ik het heb begrepen is versie 2 van Zwolle (met verbeterde nagalm) bijna klaar en gaat Jiri Zurek dan hetzelfde doen voor Caen.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 feb 2011 16:53

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 17:31, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 12 feb 2011 19:36

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Na lang afwegen heb ik gekozen voor Metz.
Ik ben er blij mee. De opname is inderdaad niet van dichtbij en daardoor mis je soms de details van de wat zachtere registers. Het volle(re) werk is echter indrukwekkend. Ook de 32 voet registers, hoewel virtueel, blazen daarbij een geduchte partij mee.

Vlak echter de sampleset van de La Madeleine niet uit. De set is erg beperkt, maar de klank is fenomenaal.

Gr. hans
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 29 maart 2011 10:44

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Dag lezers,

Mijn 2e sample aanschaf was Ducroquet/Cavaille-Coll uit Aix-en-Provence en na intensief gebruik nog steeds blij mee.
Zowel bij romantische- als bij barock te gebruiken.
Het valt mij op dat er over deze sample niet veel geschreven wordt en zelfs geen luister voorbeelden op deze site.


mvrg. Jaco
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 18 apr 2011 11:05

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Voor mij is dat zonder enige twijfel het enige echte grote Cavaille-Coll orgel dat er op dit moment voor Hauptwerk is.

Caen wet geladen in de "simulated Dry - 150ms" mode met naar eigen smaak in te stellen convolution reverb is voor mij een ultiem frans romantische sample-set, zelfs beter dan de dry versie in deze setting.

een voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=pgfvGvQkS2I

p.s. die bombarde 32' is best mooi te maken luister naar de ligende toon in het pedaal vlak voor de laatste akkoorden..
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 19 apr 2011 13:06

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Hoi Roland (jij bent Fazioli toch?)

ik had je opname al gehoord toevallig en ik vond het toen al fantastisch klinken!
Klinkt zeer overtuigend in mijn oren. Ik was nooit zo van die kunstmatige galm omdat ik dacht dat je dan weer heel snel het gevoel krijgt op een Johannus te spelen maar dat gevoel heb ik bij deze opname absoluut niet, sterker nog, ik vind het eigenlijk stiekem mooier dan wet + surround van het origineel :?

Misschien is de vraag al eerder gesteld, in dat geval krijg ik graag een verwijzing, maar kun je uitleggen hoe je dit doet? Welke software is hierbij nodig en kun je dit realtime krijgen (dus hoor je dit meteen als je speelt of moet je dit later regelen?) Ik hoop dat het realtime kan, mijn processor is een I7 950 dus wat dat betreft snel genoeg denk ik. Ik ben zeer benieuwd dus alvast bedankt voor de uitleg.

btw, complimenten voor je altijd perfecte spel, erg knap!

Groet
Christian

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 19 apr 2011 22:21

Re: Wat is beste keuze voor frans romantisch sample set?

Hoi Christian,

Ja ik ben ook Fazioli op het HW forum en Hauptwerkgek op Youtube (en gewoon gek in het dagelijkse leven).

Even voor de duidelijkheid, slechts enkele van mijn opnames zijn live door mijzelf gespeeld. Meestal zijn het zelf gemaakte Midi-files of is het stap voor stap opgenomen in meerdere sessies.
In de oudere opnames zijn de midi-files ook daadwerkelijk als zodanig te herkennen, omdat alles heel strak klinkt.
Maar ik geloof dat ik nu een manier heb gevonden (met behulp van het programma "tapper") dat het mogelijk maakt
de midi-files te laten leven en er echte muziek van te maken. Ik ben van plan deze laatste midi-files eens op het
internet aan te bieden aangezien Hauptwerk V4 nu dergelijke files perfect kan afspelen incl. registratie..
Ik speel wel orgel maar enkel improvisaties en wat Bach werken aangezien ik het notenschrift niet goed beheers.
Ook heb ik op dit moment enkel een 4 octaafs keyboard tot mijn beschikking dat ook niet bepaald bevorderlijk is..
Ik ben wel bezig met iets moois (Duitse kerk-orgel speeltafel), maar voordat dat klaar is zijn we wel een jaartje verder als het niet meer is..

Nu de vraag waar het om ging.

Eigenlijk heb ik dan eerst een vraag, gebruik je een Mac computer of een PC?
Als je een PC hebt kun je een programma als Reaper gebruiken in combinatie met een goede convolution reverb
plugin. Je moet dat wel in reaper een opname sessie aanmaken.

Zelf heb ik een Mac en gebruik ik inplaats van Reaper "Audio Hijack Pro" dat veel simpeler werkt en kleiner is.
voor de galm gebruik ik de SIR-2 plugin met impuls responses van Jiri Zureck, uiteraard Caen in dit geval..

Je kunt het inderdaad in beide gevallen realtime toevoegen en aanpassen indien gewenst.

i7 Processors zijn zeker snel genoeg dat is geen enkel probleem.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.


Groet,

Roland

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com