Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
11
61%
Tevreden, aanbevolen.
2
11%
Neutraal
0
Geen stemmen
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, staat wel op verlanglijst
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, staat niet op verlanglijst
5
28%
 
Totaal aantal stemmen : 18

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 dec 2012 19:02

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow- graag gebruikerservaringe

Dag andere Hans :)

Sinds een week heb ik deze sample set.
Het is in mijn ogen een geweldige mooie set met mooie fluiten en zangerige prestanten.
De hogere stemmen zijn helder maar niet scherp.
Behoudens de tongwerken van het pedaal, zijn er twee tongwerken. Die zijn niet sterk en naar mijn mening meer bedoeld als solo stem.
Het orgel heeft geen pedaalkoppels. Het pedaal is echter sterk genoeg en geeft een goede basis. Eventueel kun je de koppels van HW zelf gebruiken.
De stemming maakt dat je niet alle muziek kunt spelen. Wat wel klinkt, klinkt geweldig.
Ik speel er met plezier Bach op.

Op dit moment heb ik alleen de front samples geladen in 24 bit. En dat past binnen 16 GB. Ook is het mogelijk om binnen 16 GB de frontsamples in 20 bit te laden en de rear samples in 16 bit.

Op een andere plek op dit forum is de leesbaarheid al besproken. Daar staat ook dat ik een andere schermindeling gebruik die niet realistisch is, maar voor mij heel werkbaar is.

Voor mij is deze set naast Metz en Utrecht een waardevolle aanvulling.

Naast de site van Sonus Paradisi staan op www.contrebombarde.com ook voorbeelden te beluisteren.

Succes met je keuze!

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 15 dec 2012 01:10

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow- graag gebruikerservaringe

Dit orgel heb ik in de hauptwerk forum wedstrijd gewonnen, en ik vind het een heel mooi sample set. Jammer dat er weinig tongwerken zijn; die er zijn, zijn wel fraai, maar niet luid.

Enfin, wat ik mooi vind:

1. twee plena mogelijk: met of zonder de terts mixturen.
2. het feit dat er terts-mixturen zijn
3. de twee 32' registers
4. veel mooie 8' registers; zelfs twee met zweving
5. enkele mooie strijkers
6. mooie 8' prestanten
7. geweldig mooi plenum; warm, majesteus, met 32' labiaal en/of tongwerk imposant
8. zeer geschikt voor veel muziek
9. vooral in goed uitgekozen registraties werkt het prima
10. een hele mooie 16' strijker op het HW; zeer geschikt om een vollere klank te krijgen, die toch niet zwaar is
11. veel pedaal registers; vooral mooie strijkers
12. blijkbaar aantrekkelijke prijs
13. goede akosutiek; neit te veel; niet te weinig, "just right"

Wat een beetje een probleem voor me is:
1. de 3 klavieren hebben weinig diepte verschil gevoel
2. pedaal passages kunnen zwak klinken; maar je kunt de HW pedal-HW koppel gelukkig wel gebruiken; dat wel!
3. geen prestant 16' op het HW, maar toch wel drie 16' HW registers
4. ik mis een fluit 2' OB or RW
5. ik mis een sesquialtera register; maar er zijn twee goede kwinten 3' op RW and OB

Enfin: ik speel dit orgel vaak; ideaal voor veel Duitse muziek, inclusief Bach. Het is uiteindelijk een heel fraai orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 17 dec 2012 11:32

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow- graag gebruikerservaringe

bedankt voor de feedback , deze set blijft zeker op mijn verlanglijstje staan,

ik vond vorige week nog een mooie link op You tube over dit orgel , met een prachtig praeludium + fuga van JS Bach ( de 1e uit Peters band II )

Bij deze toegevoegd , veel luisterplezier iedereen :)

http://www.youtube.com/watch?v=kMK8kPhO4Os
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 17 dec 2012 12:47

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow- graag gebruikerservaringe

Hij heeft geen opgenomen tremulant. Ik merk sinds Utrecht dat ik dit toch wel heel belangrijk ga vinden (ook al gebruik ik de tremulant niet zo heel veel).

Is het orgel qua muziekkeuze een "concurrent" van Freiberg?
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 dec 2012 16:01

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow- graag gebruikerservaringe

Krzeszow heeft helemaal geen tremulant.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 17 dec 2012 17:28

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow- graag gebruikerservaringe

Inderdaad, dit instrument heeft geen tremulant, het sample ook niet. Ik vind dat terecht, ik geef de voorkeur aan zo min mogelijk "toevoegingen".
Bij enkele tonen is een instabiele toon merkbaar, erg mooi en het vergroot de levendigheid.
Vergelijkbaar met stemmen uit het Rugwerk van Utrecht, waar de windvoorziening ook behoorlijk "gebrekkig" kan zijn.
Zeer authentiek sampleset, ik moet er maar eens op gaan spelen :-)
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 17 dec 2012 23:05

Re: 1732 Michael Engler, Krzeszow- graag gebruikerservaringe

Krzeszów is de mooiste sampleset die ik heb en misschien wel de mooiste die er nu op de markt is (zeker wat Sonus Paradisi betreft).

Door de vele achtvoeten kun je eindeloos kleuren en ze hebben allemaal hun eigen karakter; warme prestanten, ronde fluiten en snuivende strijkers.

Ja, het orgel heeft helaas maar twee tongwerken (die wel ontzettend mooi zijn) en die ook nog in de eerste plaats als solo-stem zijn bedoeld. Eventueel kun je de OW Trompet 8' iets luider maken en wat donkerder/ronder in het voicing-tabblad.

Drie mIxturen (HW, OW en Ped) hebben een tertskoor, die het plenum lekker kruiden en het gemis van tongwerken iets verzachten.
- Het is ook mogelijk een groots plenum te maken zonder de tertsmixturen. De RW Mixtura heeft een mooi heldere samenstelling en is zeer present. De HW Cimbel heeft een heerlijke gouden glans (ideaal voor Italiaanse muziek, waarover zo dadelijk meer). Daarnaast heeft het OW prestanten op 8-, 4-, 3-, 2-, 1 1/3- en 1-voetsbasis. Die zes registers samen maken ook een bruikbare mixtuur.
- Daarnaast heb ik de HW Burdon Flaut 16' en Viola di Gamba 16' een beetje opgepept om iets meer grond aan het 16-voetsplenum te geven.
- Het resultaat klinkt dan zo: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/8164

Er zijn geen pedaalkoppels, maar het pedaal is rijk bezet met maar liefst vijf 16-voeten. De pedaalmixtuur (met terts) is zeer aanwezig. Pedaalkoppels kun je in HW4 ook natuurlijk alsnog zelf aanbrengen.
- De beide 32-voeten op het pedaal zijn één van de pluspunten van het orgel en geven een fantastische 'Gravität' aan het orgel.
- Ik vond de tongwerken 16' en 8' wat aan de zachte kant en die heb ik ook wat opgepept.
- Er is geen tongwerk 4' op het pedaal, maar een pedaalsuperkoppel naar het OW met Trompet 8' kan dat oplossen.

Het orgel heeft overduidelijk Italiaanse invloeden en Krzeszów is dan ook mijn standaardorgel geworden om Italiaanse muziek te spelen.
- Er zijn twee zwevende prestanten (HW Unda Maris en OW Vox Humana). In mijn optiek is de Unda Maris meer Duits en de Vox Humana meer Italiaans. Het best klinkende resultaat voor Italiaanse 'elevazione'-toccata's vind ik HW Principal + OW Vox Humana: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/7989
- Daarnaast zijn ook de HW Nachthorn 4' en Gemshorn Quinta 3' zeer geschikt voor Italiaanse canzona's etc. Ik heb deze beide registers ook iets luider gemaakt om de balans met de Principal 8' wat meer Italiaans te maken.
- Zoals ik al zei heeft de HW Cimbel een mooi gouden glans waarmee je een mooi Ripieno (Italiaans plenum) kunt opbouwen.
- Het resultaat kan dan zo klinken: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/8076

Door de vele 16- en 8-voeten en de beide 32-voeten is dit orgel uitermate geschikt voor Bach en tijdgenoten. Door de tertsmixturen werkt Krebs en andere laatbarok/rococo ook erg goed. Binnenkort zal ik een groot Praeludium en Fuga van Krebs op ContreBombarde zetten ter illustratie.
De prestantkoren hebben heel veel karakter waardoor het orgel zit ook goed leent voor laat-middeleeuwse en renaissancewerken.
Zet het orgel in een (bijna) gelijkzwevende stemming en Mendelssohn, Brahms, Schumann, Micheelsen, Distler etc. klinkt ook overtuigend.

Het orgel heeft geen tremulanten en die zijn ook niet virtueel toegevoegd. Sommigen zullen dit jammer vinden. Maar je kunt ook zeer expressief spelen zónder tremulanten en het leert je ook af om ze te pas en te onpas bij te trekken. Ze heten op oude orgels niet voor niks 'trammelant'. :) En ik vermoed dat de meeste Hauptwerk-gebruikers die graag koraalbewerkingen spelen inmiddels wel in het bezit zijn van Kampen, Utrecht of Rotterdam.

En last but not least, de akoestiek is werkelijk prachtig. Heel weldadig zonder dat alle details verloren gaan. Alleen om deze akoestiek zou je deze set al moeten kopen.

Voor mij persoonlijk is Krzeszów geen concurrent van Freiberg. Sinds ik deze set heb gebruik ik Freiberg amper nog. Voor diegenen die twijfelen tussen deze orgels raad ten zeerste Krzeszów aan. Krzeszów heeft tweemaal zoveel registers en is ook nog een stuk goedkoper dan Freiberg!!!

Ik gebruik zelf een Launchpad om te registreren, dus van de lastige registerindeling heb ik geen last. Op de site van SP staat overigens wel een handig schema met kleurtjes:
http://www.sonusparadisi.cz/media/p_gal ... eszow7.jpg

Ik kan iedereen aanraden dit instrument te kopen. Zeker nu het tijdelijk met korting is te kopen!

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 dec 2012 13:22

Re: leesbaarheid lay-out Krzeszow / Rotterdam

Er is inmiddels een update beschikbaar gesteld, zie de site van SP voor alle details.

Hierbij de link voor update voor Surround.

http://www.sonusparadisi.cz/media/updat ... ptwerk.rar

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 26 dec 2012 21:49

Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen (op de eerste vijf opties) die de set daadwerkelijk bezitten.
Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Laat ook de prijs meewegen in het oordeel.
Het stemmen is anoniem, je moet wel lid zijn om te kunnen stemmen.
Bewust heb ik de mogelijkheid gegeven om je stem te herzien.
Na verloop van tijd kun je een set namelijk anders gaan waarderen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 feb 2013 16:18

Re: Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Ik wil graag bevestigen dat Krzeszow waarschijnlijk het mooiste set is dat er op dit moment is.

Beter dan Velesovo, het andere Noord-Europese barokke set dat ik heb. Het is wel een tamelijk specifiek instrument.

De individuele registers - waaronder heel veel 8-voeten - zijn allemaal geweldig karaktervol. Met name in kleine registraties vind ik het orgel daarom zeer aansprekend.

Het pedaal heeft een zeer omvangrijke dispositie. Het is bijzonder te kunnen kiezen uit zoveel 16-voeten: Subbas, Salicet, Quintadeen, Violon, Prestant (en natuurlijk Bazuin).

Berichten: 10

Geregistreerd: 08 jun 2011 15:01

Bericht 10 okt 2014 21:43

Re: Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Ik heb een probleem met dit mooie sampleset dat ik denk ik wel kan oplossen door de set opnieuw te installeren, maar het is zo typisch dat het volgens mij wel simpel opgelost kan worden. Maar hoe?

Het geval wil dat van het rugwerk alleen de C-lade aanspreekt. De Cis-lade doet het niet...Nergens op de site kan ik hier iets over vinden, wellicht iemand hier?

Ik moet er natuurlijk wel bijvertellen wat ik al heb geprobeerd: Ik heb de midi van het desbetreffende klavier opnieuw ingesteld en de klavieren gewisseld. Zonder positief effect.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 okt 2014 23:57

Re: Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Heb je 1 audio groep of meerdere groepen (bijv. 1 voor HW, 1 voor RW en 1 voor BW ??
In dat laatste geval heb je misschien voor het rugwerk de selectie van beide kanalen naar 1 kanaal geleid (links) ipv L en R.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 okt 2014 13:17

Re: Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Dit orgel heeft aparte afsluiters/ventielen voor de c- en de cis-lades. Heb je alle afsluiters open staan?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 10

Geregistreerd: 08 jun 2011 15:01

Bericht 11 okt 2014 19:17

Re: Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Dank, heren! Het was inderdaad de afsluiter. Ik vond het al zo gek...
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 01 sep 2015 12:52

Re: Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Op de site van PC & MUSIK is een PDF te downloaden met mooi overzicht van het registerpaneel:
http://www.pc-und-musik.com/index.php?page=download
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 02 sep 2015 07:11

Re: Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Op het Engelstalige forum is te lezen dat er door een gebruike ook wat overzichtelijker lay-outs zijn gemaakt:
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=14471 (hier ook een link naar screenshots)

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 sep 2015 09:02

Re: Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Deze prachtige set heb ik een tijd terug bij Johan van der Waal van Dijk gekocht.
Hij heeft een praktisch scherm toegevoegd, dat ik eigenlijk altijd gebruik.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 06 jan 2023 22:38

Re: Stem: 1732 Michael Engler, Krzeszow (50/3+P)

Sinds kort ben ik de gelukkige bespeler van deze prachtige sampleset. Met dank aan dit forum, waar veel positiefs te lezen is over deze set. Ik gebruik alleen de front-samples met mijn stereo opstelling. De ruimte klinkt mooi mee, maar er is ook genoeg detail te horen in de klank. Prachtig! De 8' prestanten zijn werkelijk schitterend en je kan heel veel combinaties maken, ook in de plenumregistraties. Voor trio's zijn er ook allerlei mogelijkheden, omdat de sterkte van de verschillende klavieren redelijk gelijk is.

De pedaaltongwerken en de OW trompet heb ik ook wat luider gemaakt, anders vallen ze helemaal weg tegen de andere registers. Ik heb een andere stemming gekozen (die van Weissenau, ook ongelijkzwevend, werkt goed met tertsmixturen), omdat ik de ontstemmingen in de originele stemming storend vond.

Ik las o.a. dat mensen een tertsregister missen als uitkomende stem. Kleine tip: als je de OW mixtuur combineert met de octaaf 4, en een octaaf lager speelt, heb je een soort sesquialter.

groet
Pieter
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com