Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe Hauptwerk Batz

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 22 maart 2011 01:11

Re: bavo haarlem komt eraan

Dick schreef:
Marien schreef:
Cribo schreef:Voor geïnteresseerden, ik heb even een upload gemaakt op Youtube:


Dit is Utrecht, 100% zeker weten. Heb er zelf een keer gespeeld. Zo'n diepe slag van die tremulanten zijn niet te vinden op andere Batz-orgels. Persoonlijk vind ik die tremulanten niet mooi, maar het is verder een van de mooiste romantische orgels van Nederland.

Grappig dat je dit een romantisch orgel noemt. Misschien moeten we dan eens gaan definiëren wat we onder een romantisch orgel verstaan. Door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid pijpwerk van Peter Jansz de Swart uit 1571, met name in het rugwerk, én door de positionering van het rugwerk klinkt dit klavier verre van romantisch en is het niet eenvoudig om een goede balans met het hoofdwerk en bovenwerk te bereiken. Het rugwerk domineert al snel en zet door dat zeer oude pijpwerk ook een nadrukkelijk klassiek stempel op de orgelklank. Het spelen van romantische literatuur (Frank, Reger, etc.) is dan ook verre van eenvoudig.
't Is een fantastisch instrument, daar doe ik niks aan af, maar romantisch? Neuh. De romantiek is in de muziekgeschiedenis de periode van ca 1800 tot 1910, dus dan hebben we het in de orgelmuziekgeschiedenis over de periode van Mendelssohn tot Reger met alles wat daar tussen zit. Mendelssohn gaat prima in de Dom, maar bij Franse romantiek en bij Duitse hoogromantiek moet je wel heel erg gaan vertalen en raak je qua klankbeeld ver verwijderd van het romantische orgeltype dat de componist voor ogen heeft gestaan.


Weet ik wel Dick! Toch denk ik automatisch aan romantische muziek bij het orgel van de Dom. Zal wel een afwijking van mij wezen. Het bovenwerk met die zwelkast is daar natuurlijk wel ideaal. Het rugwerk is inderdaad erg barok en klinkt ook erg fel in de kerk. Het is heel lastig om daar een cd-opname te maken waar de verschillende werken goed in balans klinken. Lijkt me trouwens ook heel lastig voor het sampleset, of is er voor ieder werk een andere microfoonopstelling gebruikt? Wellicht kan Cribo daar wel iets meer over zeggen.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 22 maart 2011 01:49

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

RonD schreef:Leuk he, zo'n hauptwerkpoule.
Hetzelfde als improviseren, dat is soms ook gewoon gokken dat het goed gaat. ;)



Dan heb ik nog een tip voor je. Als het echt gruwelijk fout gaat, moet je het nog 2 keer herhalen. Dan klinkt het net alsof dat zo hoort ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 22 maart 2011 02:22

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Beste Orgelvrienden,

mijn eerste gevoel op dit alles is positief! Gewoon leuk om te lezen en volgens mij laten we elkaar allemaal in onze waarde dus van mij mag het draadje open blijven hoor.

Iemand merkt terecht op dat ik degene ben die de hint gegeven heeft en dus nu niet moet zeuren als het helemaal publiekelijk wordt. Dit laatste is ook geen ramp als het via via bekend wordt maar ik wilde alleen voorstellen om niet in het kopje 'Instruments' op het HW forum dit meteen bekend te maken omdat het dan meteen internationaal gelezen wordt.

Zelf vind ik het altijd leuk om ergens naar uit te kijken dus dat was ook de reden dat ik wat 'uit de school geklapt' ben. Zeker met dit soort dingen is het misschien leuk dat de mensen nu al in de gelegenheid gesteld worden om er eventueel voor te gaan sparen.

Orgels zijn altijd een kwestie van smaak maar het realtime samplen van tremulanten geeft wel een realistischer beeld van het origineel en ik denk dat dit toch wel een feit is. Overdaat schaadt maar ook in het echte leven heb ik daar last van :oops: Mensen die tremulantgebruik niet zo vinden, zullen waarschijnlijk als ze zelf een keer op dit orgel komen, ze misschien wel dichtlaten maar zelf ben ik erg blij dat we straks in ieder geval de mogelijkheid hebben om ze zo echt mogelijk te horen.

Kwa opname is er gekozen voor 1 positie en dat was net voorbij de 1e kroonluchter. M.b.v. een flinke mast kwamen de microfoons ter hoogte van de bovenkant van het Hoofdwerk maar het Rugwerk blijft toch domineren. Maar ja, zo is het nu eenmaal en dat geweldige Hauptwerk biedt ons altijd de mogelijkheid om het straks iets terug te 'snoeien'.
Gorinchem heeft ook zo'n snoeihard Rugwerk trouwens. Hopelijk gaan 'we' die ook nog een keer doen want die heeft toch een wat ander karakter. Maar ja, alles op z'n tijd en we zijn helaas nog niet in die periode dat de Kerkvoogdijen ons bellen met de vraag of hun orgel aub beschikbaar mag komen voor Hauptwerk ;) We hebben nog wel even te gaan voor het zover is ben ik bang.

Berichten: 2

Geregistreerd: 21 maart 2011 17:09

Bericht 22 maart 2011 18:57

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Ik volg dit forum een tijdje en ben nu lid en kan ook reageren...

Geweldig nieuws dat het Orgel van de Dom in Utrecht ook bespeelbaar komt voor in de huiskamer.
Wél hoop ik dat de opname voor deze set anders is dan de opname die je op youtube hebt gezet.
Vele opnames hebben verkeerd opgenomen, want het rugwerk klinkt veel te hard, omdat de microfoons of niet hoog genoeg staan of te dicht bij het Rugwerk heeft gestaan.

Hopelijk wordt deze set wel goed opgenomen.
Arjan van Hees

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 22 maart 2011 19:30

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Hallo Arjan(843 ;) )

Leuk dat jij hier ook aanwezig bent.
Dit schreef Cribo over de opname die op youtube staat,

Voor alle duidelijkheid, wat je hoort op Youtube is een referentieopname die we gemaakt hebben om het uiteindelijke Hauptwerk resultaat aan te spiegelen. Het begint op op het Bovenwerk met Gamba en Holpijp en dan verder met Fluit Fravers, Baarpijp, Fluit 4 en als dan die Roerquint 3 erbij komt...

Berichten: 2

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:37

Bericht 22 maart 2011 23:06

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

:shock: Batz Den Haag? :shock:
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 23 maart 2011 01:12

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

arjanvanhees schreef:Wél hoop ik dat de opname voor deze set anders is dan de opname die je op youtube hebt gezet.
Vele opnames hebben verkeerd opgenomen, want het rugwerk klinkt veel te hard, omdat de microfoons of niet hoog genoeg staan of te dicht bij het Rugwerk heeft gestaan.

Hopelijk wordt deze set wel goed opgenomen.


Hoi Arjan, ik geloof dat jij en ik wel op één lijn zitten over de klank van het Bovenwerk (843trem ;) )

Tja, de opnames zijn reeds gedaan dus daar kunnen we niks meer aan doen nu. Ik kan momenteel nog even niet bij de bestanden dus ik kan helaas nog niet beoordelen hoe het resultaat gaat worden met de surroundkanalen erbij. Je kunt daar als gebruiker altijd mee spelen en zoals ik al aangaf, we kunnen het rugwerk altijd iets terugzetten in volume zodat het wat minder penetrant overkomt. Dat komt best voor elkaar allemaal.

Trouwens, 'jouw' orgel in Apeldoorn staat ook op mijn verlanglijstje. Via een vriend die les heeft van Peter, heb ik al zijn mening gepolst en hij was zeker niet negatief gelukkig. Als jij nou ook nog je 'invloed' kunt aanwenden, zijn er misschien deuren te openen? Dat orgel is net twee druppels Kampen en hoe meer van die 843trem orgels er beschikbaar komen hoe beter, nou ja, vind ik dan :) Het formaat zou voor veel mensen meer binnen het budget komen (ook qua PC eisen) dan Utrecht. Zit die fagot 16 al op het hoofdwerk? Ik dacht van niet nog. Je zou Hauptwerk kunnen gebruiken om de mensen het verschil te laten horen, wellicht is men dan eerder genegen om er geld voor te doneren.
Het is overigens wel belangrijk dat de windmotor goed geïsoleerd is alsook de tremulanten en natuurlijk moet de kerk niet aan een drukke weg liggen.
Nou ja, ik loop al weer vooruit maar nu je ook actief bent op het forum, wil ik het maar meteen in de groep gooien, misschien dat er meer liefhebbers zich melden.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 23 maart 2011 08:36

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

aaah precies!!
Dit zijn mijn dromen.

http://www.youtube.com/watch?v=DRhByK0SsC0

en

http://www.youtube.com/watch?v=LpC_h_R-reo

Een mooie samensmelting van oude kerk Amsterdam en Ev. Luth. den Haag

Wie weet, ooit "zucht" ;)

gepost op 14 maart 11:30

Eben-Haëzer kerk in Apeldoorn
Daar hoop ik dus ook op. :D
Welkom bij dit forum, Arjan.

Jochum

Berichten: 2

Geregistreerd: 21 maart 2011 17:09

Bericht 23 maart 2011 22:13

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Het Steendam orgel is niet "mijn" orgel. Ik kan er studeren en invloed heb ik gelukkig niet.

De combinatie 843tremulant is een kopie van Oude kerk Amsterdam. Dat is bewust gedaan. Fagot 16 zit er (nog) niet op.
Ik denk wel dat het handig is op hiervan een set te maken als het orgel compleet is. Anders moet je nog een keer terugkomen.

De kerk staat wel aan een doorgaande weg. Deze is niet heel druk, maar er komt wel regelmatig verkeer langs.
Arjan van Hees
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com