Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe Hauptwerk Batz

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 20 maart 2011 12:29

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Misschien minder bekend, maar er staat ook nog een prachtig Batz orgel in de Oude kerk van Zeist!!


De dispositie van het Bätz-orgel: (1843)
Hoofdwerk:
Prestant 16
Octaaf 8
Roerfluit 8
Octaaf 4
Fluit 4
Quint 3
Octaaf 2
Mixtuur III-V
Cornet V
Trompet 8

Zwelwerk:
Vioolprestant 8 (c0)
Holpijp 8
Viola di Gamba 8
Salicionaal 4
Fluit 4
Nasard 3
Woudfluit 2
Dulciaan 8
Tremulant

Pedaal:
Subbas 16
Octaafbas 8
Fluitbas 8
Octaaf 4
Fagot 16
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 20 maart 2011 21:08

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Willen jullie mijn domheid vergeven, maar ik ben nu een beetje in verwarring. :oops: :oops: :oops:
Christian, heb je dit nu gespeeld met het echte orgel of met de sampleset?

en
Evert-Jan, toch even uit nieuwsgierigheid.
Zo te lezen, ga je toch meer uit van "Gorkum" en Delft. Hoezo dat dan?

Groeten Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 21 maart 2011 14:32

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Haha erg leuk om dit allemaal te lezen :D

Inderdaad het is inmiddels goed gehoord; het is niet Delft en ook geen Gorinchem maar inderdaad Utrecht!
De winnaar mag zich straks melden voor een gratis download van Mijdrecht.

Voor alle duidelijkheid, wat je hoort op Youtube is een referentieopname die we gemaakt hebben om het uiteindelijke Hauptwerk resultaat aan te spiegelen. Het begint op op het Bovenwerk met Gamba en Holpijp en dan verder met Fluit Fravers, Baarpijp, Fluit 4 en als dan die Roerquint 3 erbij komt... 8-)
Uiteindelijk komt daar nog de Woudfluit (of was het Gemshoorn) 2 bij en dan komt de canon. Dit is de Cornet met toebehoren van het Rugwerk (uiteraard met tremulant) en dan ook nog met de gekoppelde Sexquialter van het Hoofdwerk. Helaas (of Thank God volgens Jiri :D ) heeft het HW geen tremulant (anders hadden we nog een extra nacht nodig gehad) dus die combi klinkt enigszins apart vind ik zelf. Helaas hadden we geen tijd meer om dit goed uit te proberen anders had ik het anders gedaan. Uiteindelijk bouw ik op naar het volle werk maar omdat ik alleen zat is het lang niet echt alles, zo zit de Trompet 8 van het RW er niet bij en doordat het RW idd een stuk feller klinkt (zeker met de Mixtuur) lijkt het niet helemaal in balans met de rest maar dat is een kwestie van registreren.

Ik moet het nog even checken maar volgens mij is dit de sound die je gaat krijgen met de Wet set. Er zijn ook nog Surround kanalen opgenomen maar die zitten er hier nog niet bij volgens mij.

We hebben dus de belangrijkste stemmen met tremulant opgenomen waaronder zelfs de Trompetten en het Carillion. Omdat Jiri nog steeds bang is voor faseverschillen durven we nog niet zeggen of het eindresultaat ook daadwerkelijk zo gaat klinken. Voor solistisch gebruik zoals de Cornet, Roerquint en Vox Huamana zal het allemaal wel lukken maar 843 als begeleiding is de vraag. Op mijn verzoek hebben we daarom ook die combinatie apart opgenomen samen met 8432 alsook de Cornet met toebehoren zodat de mensen die dit leuk vinden altijd deze veelgebruikte combinatie voor Koraalbewerkingen op de best mogelijke wijze kunnen gebruiken.
Overigens zal de diepte van de tremulant iets minder zijn omdat je per toets sampled en naarmate je meer toetsten gebruikt wordt de echte tremulant langzamer en dieper. Soms werd het zelfs iets te gek en dat (nadelige) effect loop je met Hauptwerk mooi mis.

Tja, wanneer het uitkomt? Geen idee maar reken ergens op eind dit jaar. Misschien eerder, in ieder geval als het aan mij ligt.

BTW hou het nog even stil op het internationale forum want zoals ik al aangaf komen er eerst nog andere releases en het is vervelend als Jiri telkens wordt lastiggevallen wanneer iets af is. Ik beloof dat ik jullie informeer zodra ik meer weet.

Groeten

Christian

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 21 maart 2011 15:22

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Beste Cribo,
Allereerst HARTELIJK BEDANKT voor je geweldige inbreng tijdens het sampelen,jij weet wel wat ongeveer de smaak is van de gemiddelde orgelliefhebber en dat is best wel belangrijk tijdens een orgel sampelen.
Met name om ook met tremulant op te nemen vind ik een must,omdat de standaart hauptwerk tremulant niet echt realistisch klinkt.

Cribo schreef
BTW hou het nog even stil op het internationale forum want zoals ik al aangaf komen er eerst nog andere releases en het is vervelend als Jiri telkens wordt lastiggevallen wanneer iets af is. Ik beloof dat ik jullie informeer zodra ik meer weet.

Als het aan mij ligt blijft deze info op PCorgan.com :lol:

ps:Nog een vraag,is sampelset uit Mijdrecht ook met tremulant gesampeld?

Vr,Gr
Lub
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 21 maart 2011 15:28

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Our lips are sealed ;) ;) ;) ;) ;)

Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 maart 2011 15:44

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

even kort door de bocht, wanneer iets niet mag uitlekken, doe dat dan ook niet. Waarschuwen hoeft dan ook niet en excuses naderhand ook niet.
Gewoon even volwassen doen.

Kortom, zwijgplicht?
ZWIJGEN.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 21 maart 2011 15:47

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Cribo schreef:De winnaar mag zich straks melden voor een gratis download van Mijdrecht.



Dank! Ik zal het gekregen paard niet in de bek kijken :lol:

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 21 maart 2011 17:51

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Ik zeg Utrecht.
Jochum


50 euro op Utrecht!

....en oefff! Hoeveel tremulanten heeft dat orgel? (6? 7?)
Ik kreeg een bepaald gevoel in m'n buik, maar dat waren beslist geen muzikale vlinders....
Ron


Hmmmm, volgens mij was Jochum de eerste :roll:
Maar Marien, je bent een goede derde :mrgreen:

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 21 maart 2011 17:54

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

O sorry! Ik was een weekje op vakantie en heb alle berichtjes niet gelezen. Op naar de volgende prijsvraag dan! :P

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 21 maart 2011 17:57

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Hallo Marien,

Laat me raden, nog zo'n lief klein dingetje...

:lol:
Anton

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 21 maart 2011 20:05

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Anton Heger schreef:
Ik zeg Utrecht.
Jochum


50 euro op Utrecht!

....en oefff! Hoeveel tremulanten heeft dat orgel? (6? 7?)
Ik kreeg een bepaald gevoel in m'n buik, maar dat waren beslist geen muzikale vlinders....
Ron


Hmmmm, volgens mij was Jochum de eerste :roll:
Maar Marien, je bent een goede derde :mrgreen:


Marien schreef
"Dit is Utrecht, 100% zeker weten"

Maar Marien wist het 100% zeker, Jochum en Ron kwamen nogal twijfelend over :)
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 21 maart 2011 20:25

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

lub schreef:jij weet wel wat ongeveer de smaak is van de gemiddelde orgelliefhebber

Dat de smaak van "de gemiddelde orgelliefhebber" (die bestaat niet) iets te maken zou hebben met het gebruik van bepaalde tremulantrijke registercombinaties, is mijns inziens een vertekend beeld. Laten we maar niet te gemakkelijk generaliseren, er zijn heel veel mensen met heel andere smaken. Het feit dat de internationale orgelwereld vaak vreemd opkijkt van bepaalde hollandse registratiepatronen (zie ook de reactie van Jiri) mag al wel een indicatie zijn dat er in Nederland ook op dit gebied bepaalde folkloristische gewoontes bestaan, die met de algemene muziekwereld weinig van doen hebben.
Ieder z'n meug hoor, mooi dat de liefhebbers van tremulanten straks ook aan hun trekken komen, het gaat mij er alleen maar om dat de orgelwereld veel veelkleuriger is dan soms lijkt te worden gedacht.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 21 maart 2011 20:32

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Hoi (administrators),

Zou het niet handiger zijn om dit draadje grotendeels te schonen om te voorkomen dat er op enige manier verder naar buiten komt en zo Jiri Zurek mogelijk in de verlegenheid zou kunnen brengen (evenals de brenger van dit welkome bericht)?

Mvg,
Paul Haagsma.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 21 maart 2011 20:40

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Ik vind het een goed voorstel van Paul om deze topic te verwijderen.
Wat vindt CRIBO daarvan?

Het zou immers zo maar kunnen gebeuren dat hij thuis komt en zijn opnames tegenvallen.
Dat heeft hij al vaker gehad: een compleet orgel opgenomen en en niets van kunnen gebruiken.

HG,
Anton

PS De moderatoren kunnen natuurlijk ook gewoon de titel aanpassen,valt het niet zo op :D
Zoiets als: "Jiri Zurek heeft mooie orgels in bewerking..."

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 maart 2011 20:53

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Dit forum wordt door minimaal een Duitser gelezen....., evenals PCorgan.com en het resultaat vind je op duitse fora terug.
Een goed voorstel om het geheel te verwijderen (ook geen restant achter laten met interessante titel)

En inderdaad: ik had het mis. Ik heb de tremulaten op het Domorgel nooit zo gehoord (en ik was niet de enig :o - Ron) terwijl ik er wel vaak kom (4 km verderop....). Ik dacht Gorinchem vanwege connectie die Christian daar mogelijk zou hebben en het orgel is pas gerestaureerd; heeft (nu) een zwelkast en mooie solo stemmen. Tevens had Christian het in 2e instantie over een neef (Witte). Vandaar

Evert-Jan

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 21 maart 2011 21:00

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Beste Dick,

Met name de psalm en gezangen improvisatie beginnen over het algemeen met 8,4,3 en tremulant en dan de cornet als uitkomende stem ook met tremulant(Pieter Heykoop , Martin Mans , Harm Hoeve als voorbeeld).

Als ik zie hoeveel mensen met samenzang b.v in Hasselt of Kampen komen vergeleken met een orgelconcert met literatuur muziek, en de meeste mensen waar ik kom en die van orgelmuziek houden,dan kan ik niets anders zeggen dat de meeste mensen geen literatuur muziek luisteren,let wel ik zeg de meeste :!: .

Ik ben zelf ook ooit begonnen met luisteren naar de bekende muziek waar voornamelijk de tremulant veel gebruikt wordt,maar naarmate ik ouder werd, ontdekte ik dat Bach en tijdgenoten ook zeer mooi is om naar te luisteren en te spelen, jou programma tijdens het concert in de bovenkerk van Kampen vondt ik ook prachtig.
Daarom ik denk toch dat de meeste mensen vooral de bekende geestelijke liederen luisteren zoals het voorbeeld wat Cribo op youtube heeft gezet namelijk de bekende ps 42 van Feike asma,die kent iedereen.
Veel mensen vragen ook of Hasselt al gesampeld is omdat die vooral bij ons in de streek heel geliefd is door voornamelijk de vele improvisatie`s die hier opgenomen zijn met voornamelijk psalmen en gezangen.
Maar dit zijn mijn bevindingen,ik kan het ook helemaal mis hebben met de "gemiddelde orgelliefhebber" dat die dus enorm blij zijn met dit sampelset waar je deze bekende stukken met voornamelijk de tremulant goed kan vertolken.

Vr,gr
Lub
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 21 maart 2011 21:03

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Hallo

Ik ben het er ook mee eens om dit topic gewoon af te voeren.
Deo volente zullen we dan de set wel tegemoet zien.
Eerst maar door sparen voor de advanced versie. ;)

Jochum

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 21 maart 2011 21:09

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Hoi (administrators),
Zou het niet handiger zijn om dit draadje grotendeels te schonen om te voorkomen dat er op enige manier verder naar buiten komt en zo Jiri Zurek mogelijk in de verlegenheid zou kunnen brengen (evenals de brenger van dit welkome bericht)?

Nee, daar ben ik niet voor, het is een mooi leermoment: Als je iets op een open forum schrijft kan iedereen dat lezen.
PCorgan.com wordt dagelijks gemiddeld door meer dan 700 bezoekers per dag bezocht, waarvan bijna de helft niet uit Nederland komt. Bovendien stond er zaterdag al een link op m'n Newspagina naar dit onderwerp.
Het is dus al lang gelezen.

PS Op dit topic liever geen discussie over 'gemiddelde orgelliefhebber'.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 maart 2011 21:15

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Dat betekent wachten tot nieuwtjes door de sampleset producent gegeven worden en niemand zich meer voorbij mag praten. En Jiri, Brett en Martin doen dat op met moment dat het betreffende product uit is.
Wie de Bavo nu opgenomen heeft, zullen we dus niet te weten komen ....... :lol:

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 21 maart 2011 21:25

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik vind het niet zo'n goed signaal als ik als beheerder zomaar bijdrages ga verwijderen.

Als Cribo graag wil dat het topic verwijderd wordt, dan haal ik het er wel af.
Zowiezo kan ieder die dat wil z'n eigen bijdrage altijd verwijderen.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 21 maart 2011 21:50

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Nou jongens voor een gratis download van Mijdrecht doe ik ook nog even een duit in het zakje en gok op het Batz orgel van Zeist.

We gaan het zien.........

gr

Gertjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 maart 2011 21:57

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Gert

mee eens. Ik denk dat Christian iets te enthousiast geweest is.
Hij moet de aanzet gegeven tot verwijdering van dit topic.

Evert-Jan.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 maart 2011 22:16

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Alles verwijderen? :shock:
En mijn prijs dan?
89 gebruikers op dit forum. Drie gebruikers hadden het bij het goede eind. 89 - 3 = 86 x 50 euro = 4300 : 3 =
1433 euro per persoon 8-)
Zo JOCHUM en MARIEN, kunnen we een leuk setje voor kopen. ;)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 21 maart 2011 22:19

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Hahahaha!!

Heb ik gelijk de advanced versie en een nieuwe computer :lol: :lol: :lol: :lol:
Zonder gekheid, ik laat het over aan Christian.

Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 maart 2011 22:23

Re: Nieuwe Hauptwerk Batz

Leuk he, zo'n hauptwerkpoule.
Hetzelfde als improviseren, dat is soms ook gewoon gokken dat het goed gaat. ;)

Gert, heb je een "hauptwerksamplesetkansspelvergunning"? :roll:
Ron.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com