Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe Hauptwerk Batz

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 maart 2011 15:57

Nieuwe Hauptwerk Batz

Cribo schrijft:
Jiri was het in ieder geval niet, dat kan ik met zekerheid zeggen

Hmmm, heb jij contact gehad met Jiri?
Gaat hij Mijdrecht wellicht uitbrengen voor jou? ;) :(
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 21 maart 2011 20:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 18 maart 2011 18:12

Re: bavo haarlem komt eraan

Anton Heger schreef:Cribo schrijft:
Jiri was het in ieder geval niet, dat kan ik met zekerheid zeggen

Hmmm, heb jij contact gehad met Jiri?
Gaat hij Mijdrecht wellicht uitbrengen voor jou? ;) :(


Ja, ik heb idd. contact gehad met Jiri en meer dan dat. ;)
Nee Mijdrecht gaat hij niet doen maar wel een grote broer :D
Mijdrecht was en is een experimentje van ons om te ruiken aan het samplen. Het gaat binnenkort voor een laag bedrag uitgebracht worden. Voor mensen die weinig te verteren hebben en met de Free editie werken, is het denk ik best een leuk setje maar we kunnen (en willen) niet tippen aan de kwaliteit van Jiri.
Ik vermoed ook dat er op dit experiment geen vervolg komt maar het was en is wel leuk om te doen.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 18 maart 2011 18:17

Re: bavo haarlem komt eraan

Ik durf het niet te schrijven,maar ik doe het toch,,,mag ik denken aan HET Batz orgel uit den Haag?? ;)

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 maart 2011 18:44

Jiri Zurek heeft mooie orgels in bewerking...

Althans, volgens...
Anton Heger schreef:
Cribo schrijft:
Jiri was het in ieder geval niet, dat kan ik met zekerheid zeggen
Hmmm, heb jij contact gehad met Jiri?
Gaat hij Mijdrecht wellicht uitbrengen voor jou?

Ja, ik heb idd. contact gehad met Jiri en meer dan dat.
Nee Mijdrecht gaat hij niet doen maar wel een grote broer

Zie:
viewtopic.php?f=2&t=86&start=22

Multiple choice:
a) Den Haag Ev. Lutherse Kerk
b) Delft Nieuwe Kerk
c) Delft Oude Kerk
d) Utrecht Dom
e) Anders, nl:...

Goede antwoord is...???

Overigens:
Hij heeft 3 andere orgels opgenomen maar die zullen nog wel even op zich laten wachten. Eerst komen er nog andere Releases.

Groet
Christian

Spannend... :roll:
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 21 maart 2011 20:44, in totaal 1 keer bewerkt.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 18 maart 2011 18:51

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Foei toch Anton,ik schreef dat ik het bijna niet durfde te schrijven ,en jij schrijft het met grote koeieletters :o

zie
viewtopic.php?f=2&t=86&start=20

Gr,
Lub

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 18 maart 2011 23:25

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Overigens ik vindt a,b,c en d allemaal wel goed,maar ik hoop op A.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 19 maart 2011 02:02

Re: bavo haarlem komt eraan

Nee sorry, die niet maar volgens mij is dat ook geen 'broer' maar een 'neef' :)
Eerlijk gezegd vond ik Den Haag ook altijd één van de mooiste van Nederland maar degene die het wordt, ga ik toch ook steeds mooier vinden. We zijn speciaal terug geweest om de tremulanten te doen en die vind ik persoonlijk fantastisch klinken. Jiri is daar 'niet zo van' :o maar ik heb hem er gelukkig van weten te overtuigen dat toch het merendeel van de Nederlandse orgelliefhebbers dit als prachtig ervaart en omdat Jiri de mening van zijn klanten zeer respecteert, heeft hij alsnog een fikse duit geïnvesteerd om Real Sampled Tremulants alsnog op te nemen. :D Ik denk dat vele met mij hem hier erg dankbaar voor zullen zijn.

Ik heb wel een voorbeeldje maar ik merk dat ik geen mp3 mag uploaden hier :?
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 19 maart 2011 03:14

Re: bavo haarlem komt eraan

Voor geïnteresseerden, ik heb even een upload gemaakt op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=sSNApbB3UAk

Ik had even geen registrant bij de hand (dat rijmt) dus is het tempo iets te langzaam en niet consistent en de tongwerken waren ook verre van optimaal op stemming maar vooral het begin op dat bovenwerk...ik kan daar geen genoeg van krijgen. Tja, ik weet dat er ook mensen zijn die het niks vinden (zoals Jiri zelf :lol: ) maar ja, die laten dan maar lekker de tremulanten dicht.
Geoefende luisteraars herkennen het orgel nu misschien wel en anders.. happy guessing ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 19 maart 2011 08:42

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Ik zeg Utrecht.

Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 maart 2011 10:13

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

50 euro op Utrecht! ;)

....en oefff! Hoeveel tremulanten heeft dat orgel? (6? 7?)
Ik kreeg een bepaald gevoel in m'n buik, maar dat waren beslist geen muzikale vlinders.... :roll:
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 19 maart 2011 10:35

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Ron,

Alles met mate, dat wel.
Maar op het z'n tijd vind ik dit wel gaaf.
Als de 8'4'3 registratie zo ook op kampen zou klinken. :lol:
Dan klinken deze tremulanten een stuk beter.

Groeten Jochum.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 maart 2011 12:36

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

@Jochum en Ron: Ik zou zeggen: kom een keer in de Domkerk luisteren..... Ron, aan wie ga je die 50 euro schenken?

Het is de Oude Kerk in Delft of Grote Kerk in Gorinchem.
Beide orgels gebouwd door Christian Witte. Hij werd medewerker van de firma Gebroeders Bätz vanaf 1826. Na de scheiding van Jonathan en Johan Martin Willem Bätz per 1 januari 1831 raakte hij steeds meer bij de leiding van het bedrijf betrokken. Per 13 juli 1833 is hij compagnon van Jonathan Bätz geworden, en het bedrijf werd omgedoopt tot fa. Bätz & Co. In juni 1839 trouwde Witte met Pauline Dorothea Antoinetta Bätz, dochter van Gideon Thomas !!!!

Dus geen broer zoals Christiaan terecht corrigeerde maar een aangetrouwde neef

En voor de liefhebbers de technische gegevens van "Delft"

Hoofdwerk 11
Rugwerk 12
Bovenwerk 10
Pedaal 8
Totaal aantal stemmen 41
Manuaalomvang C-f'''
Pedaalomvang C-f'
Temperatuur Evenredig zwevend
Winddruk 85 mm (klavieren) en 100 mm (pedaal)

Dispositie
Hoofdwerk: Prestant 16', Prestant 8', Bourdon 8', Octaaf 4', Open Fluit 4', Quint 3', Octaaf 2', Mixtuur V sterk, Cornet V sterk (discant), Trompet 16', Trompet 8' - 1871.
Rugwerk: Prestant 16', Prestant 8', Viola 8', Roerfluit 8', Roerfluit 4', Octaaf 4', Quint 3', Woudfluit 2', Mixtuur IV sterk, Cornet V sterk (discant), Trompet 8', Dulciaan 8', Tremulant - 1979.
Bovenwerk (in zwelkast): Prestant 8', Baarpijp 8', Gamba 8', Vox Caelestis 8' - 1926, Salicet 4', Fluit 4', Gemshoorn 2', Nasard 1 1/3' - 1979, Fagot 16', Schalmij 8', Tremulant.
Pedaal: Prestant 16', Subbas 16', Octaafbas 8', Violon 8', Holfluit 8', Bazuin 16', Trombone 8', Cornet 4'.
Koppelingen: Hoofdwerk - Bovenwerk, Hoofdwerk - Rugwerk, Pedaal - Hoofdwerk.


En voor de liefhebbers de technische gegevens van "Gorinchem"
Hoofdwerk 13
Rugwerk 11
Bovenwerk 11
Pedaal 9
Totaal aantal stemmen 44
Manuaalomvang C-f'''
Pedaalomvang C-d'
Temperatuur Evenredig zwevend

Dispositie
Hoofdwerk: Prestant 16' - 1761/1853, Bourdon 16' - 1761/1853, Prestant 8' - 1761/1853, Roerfluit 8', Octaaf 4' - 1761/1853, Nachthoorn 4' - 1761/1853, Quint 3', Octaaf 2' - 1761/1853, Sesquialter III sterk, Cornet V sterk (discant) - 1853, Mixtuur III-V sterk - 1761/1853/1960, Fagot 16' - 1761/1853, Trompet 8' - 1761/1853, Tremulant - 1960.
Rugwerk: Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Fluit 4', Quint 3', Octaaf 2', Sesquialter II sterk (discant) - 1960, Cornet V sterk - 1853, Mixtuur III-VI sterk, Trompet 8' - 1853, Dulciaan 8' - 1960, Tremulant - 1960.
Bovenwerk (in zwelkast): Prestant 8', Baarpijp 8' - 1761/1853, Quintadeen 8', Viola 8', Salicet 4', Roerfluit 4', Nazard 3' - 1761/1853, Woudfluit 2', Carillon III sterk, Schalmeij 8', Vox Humana 8' - 1761/1853, Tremulant - 1960.
Pedaal: Prestant 16' - 1853, Subbas 16' - 1853, Octaafbas 8' - 1853, Gedektbas 8', Roerquint 6', Octaaf 4' - 1853, Bazuin 16' - 1853, Trombone 8' - 1853, Trompet 4'.
Koppelingen: Hoofdwerk - Bovenwerk, Hoofdwerk - Rugwerk, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Rugwerk.

Welke van de 2 ben ik nog niet uit.


Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 maart 2011 13:12

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Tja Evert-Jan, ik kom er niet graag voor uit, maar dan heb ik het wellicht mis! :(
En voor die 50 euro wil ik best wel eens een paar uurtjes op dat orgel spelen. 8-)

En Cristian,
maar dat waren beslist geen muzikale vlinders....

Ik had het alleen over het tremulantgebruik hoor, niet over je goede spel.
Maar ja, die "tremulantenvoorwaarschuwing" had je zelf al gegeven. ;)

Gr. Ron.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 maart 2011 16:25

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Cribo schrijft:
Geoefende luisteraars herkennen het orgel nu misschien wel en anders.. happy guessing

Hallo Christian,
Guessing wordt leuker als je het spannender maakt.Welke registraties heb je gebruikt?
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 maart 2011 16:45

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Ja Anton, zo weet ik er nog een paar. ;)
Welke kleur heeft de orgelkast?
Ron

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 19 maart 2011 18:18

Re: bavo haarlem komt eraan

Cribo schreef:Voor geïnteresseerden, ik heb even een upload gemaakt op Youtube:


Dit is Utrecht, 100% zeker weten. Heb er zelf een keer gespeeld. Zo'n diepe slag van die tremulanten zijn niet te vinden op andere Batz-orgels. Persoonlijk vind ik die tremulanten niet mooi, maar het is verder een van de mooiste romantische orgels van Nederland.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 maart 2011 18:27

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

En goede antwoord is dan dus: D) Utrecht Dom
Dispositie:
http://www.domkerk.nl/zamimuziek/orgels.html

Wanneer zou het sampleset klaar zijn :roll: ?

PS. Ron: de kleur van de kast is WIT :mrgreen:
PS. Cribo: heb je nog een prijsje voor de winnaar :lol: ?
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 19 maart 2011 19:19

Re: bavo haarlem komt eraan

Marien schreef:
Cribo schreef:Voor geïnteresseerden, ik heb even een upload gemaakt op Youtube:


Dit is Utrecht, 100% zeker weten. Heb er zelf een keer gespeeld. Zo'n diepe slag van die tremulanten zijn niet te vinden op andere Batz-orgels. Persoonlijk vind ik die tremulanten niet mooi, maar het is verder een van de mooiste romantische orgels van Nederland.

Grappig dat je dit een romantisch orgel noemt. Misschien moeten we dan eens gaan definiëren wat we onder een romantisch orgel verstaan. Door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid pijpwerk van Peter Jansz de Swart uit 1571, met name in het rugwerk, én door de positionering van het rugwerk klinkt dit klavier verre van romantisch en is het niet eenvoudig om een goede balans met het hoofdwerk en bovenwerk te bereiken. Het rugwerk domineert al snel en zet door dat zeer oude pijpwerk ook een nadrukkelijk klassiek stempel op de orgelklank. Het spelen van romantische literatuur (Frank, Reger, etc.) is dan ook verre van eenvoudig.
't Is een fantastisch instrument, daar doe ik niks aan af, maar romantisch? Neuh. De romantiek is in de muziekgeschiedenis de periode van ca 1800 tot 1910, dus dan hebben we het in de orgelmuziekgeschiedenis over de periode van Mendelssohn tot Reger met alles wat daar tussen zit. Mendelssohn gaat prima in de Dom, maar bij Franse romantiek en bij Duitse hoogromantiek moet je wel heel erg gaan vertalen en raak je qua klankbeeld ver verwijderd van het romantische orgeltype dat de componist voor ogen heeft gestaan.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 19 maart 2011 19:55

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Hoi,

Zou het niet handiger zijn om dit in een ander item te zetten. Het draadje is begonnen over Bavo Haarlem en inmiddels zitten we in de Dom in Utrecht. Op deze manier wordt het een rommeltje in het forum en slecht terug te vinden voor latere lezers.

Mvg,
Paul Haagsma.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 maart 2011 20:01

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Het is inderdaad onder een ander item begonnen maar volgens mij staat het nu onder de kop "Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen..." :oops:

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 maart 2011 20:44

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Ik ben nu ook een beetje 'off-topic':
Het is inderdaad onder een ander item begonnen maar volgens mij staat het nu onder de kop "Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen..."

Dat klopt, het was eigenlijk nog erger. Anton was (terecht) een nieuw onderwerp begonnen (onder Hauptwerk samplesets) en toen ging het ook nog verder onder 'Bavo'. Als beheerder heb ik toen ingegrepen en de berichten verplaatst naar het onderwerp van Anton.

Het draadje is begonnen over Bavo Haarlem en inmiddels zitten we in de Dom in Utrecht. Op deze manier wordt het een rommeltje in het forum en slecht terug te vinden voor latere lezers.

Helemaal mee eens Paul, het is goed om dit in de gaten te houden, anders wordt het een zootje.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 maart 2011 21:20

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Dick schrijft:
Door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid pijpwerk van Peter Jansz de Swart uit 1571, met name in het rugwerk, én door de positionering van het rugwerk klinkt dit klavier verre van romantisch en is het niet eenvoudig om een goede balans met het hoofdwerk en bovenwerk te bereiken. Het rugwerk domineert al snel en zet door dat zeer oude pijpwerk ook een nadrukkelijk klassiek stempel op de orgelklank.

Vandaar dat Arjan Leistra dan ook op het onderste klavier speelt zeker ?
(Ik neem tenminste aan dat dat het Rugwerk is?)
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=-69UutCt ... re=related

Deze Bach klinkt ook niet écht romantisch ;)
Maar Arjan heeft dan ook geen tremulanten aan staan...

Vraagje voor de deskundigen: is dit orgel dan eigenlijk boter nog vis, of zijn het twee stijlen in één kast?

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 19 maart 2011 21:46

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Nou de deskundigen hebben het ook al gezegd, het is het orgel van de dom in Utrecht. op basis van opnames die ik heb van de verschillende Batz orgels trek ik de zelfde conclusie, vooral door de tremulanten, maar ook de in mijn ogen zeer kenmerkende akoestiek.

Ik vind dit een zeer goede aanvulling op de reeds beschikbare sets. Wat voor soort orgel dit nu is. Ik zou het een klassiek orgel willen noemen, dus tussen de barok en de romantiek in. tegen die tijd maar eens nadenken over krachtiger hardware.

Ben trouwens ook gewoon geintresseerd in de Batz uit Mijdrecht. Wat ik wel hoop is dat het windmodel goed is. Want dat is bij dit type orgels belangrijk. Als het net zo goed is al het van Oeckelen orgel van Oude Pekela dan is het prima.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 19 maart 2011 22:10

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

Anton Heger schreef:Vraagje voor de deskundigen: is dit orgel dan eigenlijk boter nog vis, of zijn het twee stijlen in één kast?

[ik neem aan dat je vlees bedoelt: boter doen we meestal bij de vis 8-) ]

Ach, Nederlanders plakken altijd graag etiketjes, maar waarom zouden we eigenlijk?
Als je gewoon nuchter kijkt naar de dispositie, naar de samenstelling van het pijpwerk enzovoort, dan kun je de Dom geen romantisch orgel noemen, net zo min als dat de Bovenkerk Kampen een romantisch orgel is of de Oude kerk Amsterdam. Kampen en Amsterdam zijn in wezen barokke orgels, vaak met een geschiedenis waarin door latere wijzigingen het klankkarakter en de disposities wel enigszins zijn aangepast aan de smaak des tijds, maar vaak is het vooral de akoestiek die zo'n orgel dan toch een bijzondere klank geeft, een klank die kennelijk aantrekkelijk is voor de liefhebbers van een genre dat men soms 'romantisch' noemt. De Dom is een klassiek orgel, je kunt er veel muziek op kwijt, het één klinkt wat stijlgetrouwer dan het andere, maar 't is een orgel met een brede 'vertaalmarge', om maar eens een mooie term van Jan Jongepier aan te halen.
En dan laten de we de etiketjes verder maar thuis, wat mij betreft ;)

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 maart 2011 23:16

Re: Jiri Zurek gaat met een Batz orgel komen...

[ik neem aan dat je vlees bedoelt: boter doen we meestal bij de vis 8-) ]

:o ... :shock: ... :oops:

;)
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com