Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Cees stelt zich voor...

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 17 maart 2013 00:20

Cees stelt zich voor...

Mijn naam is Cees van der Waal. Ik woon in Loppersum.

Ik speelde destijds thuis in Dokkum op een heel behoorlijk Liebig harmonium, geërfd van mijn grootvader, die graag Jan Zwart-achtig speelde maar geen noten kon lezen. In Dokkum mocht ik ook op het orgel in de oude (Martini)kerk spelen (niet tijdens kerkdiensten). Heb in de loop van de tijd na de Liebig een tweeklaviers Philicorda gehad en een Domus. In ons (grote) gezin werden overigens veel verschillende instrumenten gespeeld, vooral piano (een oude Grotrian Steinweg). Hier in Loppersum mag ik als ik zin heb de sleutel van de oude kerk en het orgel ophalen om er af en toe eens op te spelen.

Tempus fugit: de kinderen zijn inmiddels uitgevlogen en ik ben met pensioen (heb mijn leven lang octrooien geschreven en behandeld, het laatst bij TNO). Ik had me al een tijd geleden voorgesteld om na mijn pensionering de mogelijkheden van Hauptwerk te onderzoeken. Onlangs liep ik tegen een 40 jaar oud Johannusorgel aan, dat niet meer werkte. De manualen en het pedaal heb ik gehouden, de rest gedemonteerd en afgevoerd. Bij http://www.gino-midi.nl (een aanrader) wat spullen gekocht om de zaak te midificeren en dat in de kerstvakantie uitgevoerd (bleek uiteindelijk erg mee te vallen).

De piano heb ik in de woonkamer dwars op de muur gezet en er acherop wat rails gemonteerd waaraan plankdragers kunnen worden gehangen. Het manualenblok staat op een plank van 50 cm diep, daarboven een plank van 30 cm met de muziekstandaard (afkomstig van de oude Johannus) en onderaan ook een plank van 30 cm breed voor het afdekking van de pedaalcontacten. De piano, waar het geheel aan de achterkant aan hangt, heb ik aan de (houten) vloer geschoort om te voorkomen dat het geheel wat heen en weer schommelt.

Ten slotte heb ik nog een soort van "lezenaar" gemaakt, waarop mijn laptop (Dell Inspiron N5010 met 4 Gb RAM) -die ik ook voor mijn normale (patent)werk gebruik- plaats als ik even een deuntje wil spelen. Het geluid komt uit een tamelijk eenvoudig PC luidsprekersetje van het merk Edifier, met twee kleine luidsprekers, die links en rechts bovenop de piano staan (met hun "gezicht" naar de orgel-speeltafel), en een kleine basbox die op de plank boven de pedaalcontacten staat. Tot mijn verrassing is het geluid boven verwachting goed!

Hoewel niet strikt nodig, heb ik de basis Hauptwerklicentie gekocht, ook al uit een soort van dankbaarheid aan de makers van Hauptwerk (uiteindelijk moeten die er hun brood mee verdienen). Want het is wel erg mooi speelgoed! Jammer dat mijn grootvader en vader, die beiden graag orgel speelden, dit niet hebben beleefd. Anderzijds, zullen ze het nu ook niet meer missen....

De sample sets die ik gebruik zijn de (standaard) StAnnes, Wildervank (30 EU), Veendam (mooi orgel, gratis), Oosterwijtwerd (gratis), Madeleine (heel imposant, 50 EU, weinig registratiemogelijkheden), Jorgensen (NO), Burea (SE) en een (indrukwekkend) Barton theaterorgel uit Detroit (ook al gratis).

In het van muziek spelen ben ik nooit erg goed geweest. Ik zoek nu naar een of meer muziekboeken om het van muziek spelen weer op te halen. Bij voorkeur voor orgel met pedaal.

Als iemand een geschikt adres weet, houd ik me aanbevolen.

En dat was dan mijn intro.

Cees
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 maart 2013 01:54

Re: Cees stelt zich voor...

Hoi Cees

Welkom van uit Den Haag.
Dit forum staat vol met ingenieuze oplossingen maar een orgel achter op een piano monteren was ik nog niet tegen gekomen. Eigenlijk een soort hybride orgel dus. Als ik het goed begrijp dan wil je weer muziek vanaf muziekschrift gaan spelen. Als je nog aan het begin hiervan staat dan zou je ook kunnen overwegen om met Klavarscribo verder te gaan. Klavar is veel overzichtelijker en is veel eenvoudiger te leren. Geen kruizen en mollen meer. Ik speel al jaren met plezier vanaf klavarscribo. Bijna alle muziek stukken zijn verkrijgbaar.
Veel speel plezier met Hauptwerk.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 17 maart 2013 13:06

Re: Cees stelt zich voor...

Dag Jan.

Welbedankt voor je reactie.

Kun je klavarscribo- en andere muziek ergens online kopen?

Ik zoek in eerste instantie naar stukken die ik vroeger wel speelde en waarvan ik de muziek had, te weten Jesu Joy etc. van Bach en de Cantilena van Rheinberger. Ook had ik destijds een bundel met fuga's van Bach. Waar koop je dat soort voor orgel met pedaal gearrangeerde stukken?
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 maart 2013 13:19

Re: Cees stelt zich voor...

Hallo Cees,

Ik ben ook een klavar speler.
Heel veel muziek kan je krijgen op deze site.

http://www.klavarskribo.nl/

Veel speelplezier.

Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 maart 2013 13:25

Re: Cees stelt zich voor...

Hoi Cees

Als je al fugas van Bach kunt spelen dan ben je dus al redelijk gevorderd met noten schrift, ik weet niet of het dan handig is om over te stappen. Je kan wel bij Klavarscribo een proefles aanvragen/downloaden om het eens te bekijken en op de site van Johannus orgels kan je ook leuke muziekstukjes downloaden zowel in gewoon notenschrift en klavarscribo.

Groet Jan

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 17 maart 2013 15:27

Re: Cees stelt zich voor...

muziek scores.......geen klavarscribo maar wel ongelooflijk veel... kijk eens op de site van IMSLP .org/ composers of instrumens.

grt ceess
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 maart 2013 21:55

Re: Cees stelt zich voor...

Cees, op Werner Icking vind je bijna alle bladmuziek die rechtenvrij is, en dat is veel....

Nog bedankt voor die tip van dat alternatieve theaterorgel. Ik ga eens kijken.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 17 maart 2013 23:42

Re: Cees stelt zich voor...

Welbedankt voor de tips inz. bladmuziek. Inmiddels heb ik ontdekt dat Uitgeverij De Haske, waar ik vroeger wel studiemateriaal voor mijn kinderen kocht toen die nog naar de muziekschool gingen, ook bladmuziek voor (o.m.) orgel verkoopt.
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 18 maart 2013 22:45

Re: Cees stelt zich voor...

Loosman schreef:...Eigenlijk een soort hybride orgel dus...


Wel een mooi begrip eigenlijk, hybride auto, hybride orgel.... Ik heb er maar eens een fotootje van gemaakt; is inderdaad wel een grappig gezicht.
Cees van der Waal sr

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com