Berichten: 64
Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30
Woonplaats: Siddeburen
Piet stelt zich voor...
Ik ben 63 jaar en sinds 1 september vorig jaar met vervroegd pensioen, na 26 jaar in het voortgezet-en middelbaar beroepsonderwijs als docent te hebben gewerkt. Orgelspelen en orgels beluisteren is al sinds mijn 18e mijn grootste hobby. Ik ben inmiddels 36 jaar organist, 32 jaar in de geref. kerk van Siddeburen en de laatste 4 jaar in de Petruskerk van Wagenborgen. Al vroeg voelde ik me aangetrokken door de muziek van Asma, Egmond en Zwart. Deze stijl(en) ben ik altijd blijven waarderen en speel het nog graag. Toch heeft, ook door het volgen van cursussen, mijn muzikale belangstelling zich verbreed. Met name de Franse en Engelse romantiek spreken me erg aan. Maar ook Messiaen, Dupré enz. weet ik bijzonder te waarderen. Maar ook natuurlijk Bach en de Duitse romantiek. In 1999 heb ik het diploma kerkmuziek behaald.
Na ongeveer 25 jaar een Johannus Opus 6 thuis te hebben bespeeld heb ik 8 jaar geleden een Content Kabinet orgel met 30 registers gekocht. Hierop met veel plezier gespeeld tot….ik een jaar geleden via een bevriende organist kennismaakte met Hauptwerk en de sampleset van Kampen.
Ik was meteen verkocht! Wat een verschil met mijn tot nu toe zeer gewaardeerde Content.
Een week lang heb ik de toetsen van mijn Content niet beroerd, maar intussen begon ik na te denken hoe ik Hauptwerk met mijn Content kon integreren.
Ik begon met het bouwen van een goede computer: een Intel 6-core, 16Gb intern geheugen en 3 SSD schijven. 1 SSD voor Windows 7 64-bit en de andere 2 tot één partitie samengevoegd voor de samplesets.
Op mijn Content had ik 2 jaar daarvoor al een Behringer A500 versterker ingebouwd met een Lexicon MX200 galm unit en een mengpaneel, aangesloten op 2 Behringer passieve Truth B 2031P speakers.
Via een externe geluidskaart Focusrite 2i2 is de computer met Hauptwerk Advanced gekoppeld aan de versterker met de speakers. De eerste sampleset was Wildervank, een orgel dat ik vrij goed kende en een prachtig instrument vond. Alle registerknoppen kon ik koppelen met het virtuele orgel en de naamplaatjes heb ik van nieuwe registerbenamingen voorzien.
Al met al een heel groot verschil met het oorspronkelijke geluid van de Content. Ik heb mij via de site van PCOrgan uitgebreid verdiept in de samplesets. Na veel sets te hebben geprobeerd, zover dat kon, sprak mij Hereford erg aan. 67 registers, zwelpedalen en een generaal crescendo 2 klavieren en wat een klank! Via Hereford 23, 46 en uiteindelijk 67 had ik het orgel waar ik met veel plezier op speelde.
Solo en Great op het onderste manuaal en Choir en Swell op het bovenste. Generaal Crescendo op het linker pedaal en de zwelkasten van Solo, Choir en Swell via keuze knoppen op het rechter zwelpedaal.
Het Great en het Swell registers gekoppeld met de trekregister en het Solo, Choir en hulpregisters op twee 9-inch touchscreens geplaatst bovenaan de lessenaars. Alles nog goed afleesbaar.
Twee sjablonen gemaakt met de registerplaatjes er op.
Er was echter één probleem: de speakers konden de 32-voet registers niet aan. De conussen klapperden er over. Bovendien vond ik de beide speakers naast het orgel ook niet erg mooi om te zien. De Content had echter hele goede Visaton speakers: 2 subwoofers en 2 breedband.
Om deze te gebruiken heb ik een crossover filter gekocht en een tweede Behringer A500 versterker voor het laag.
Het resultaat was verbluffend. Prachtig en sprankelend hoog en diepe bassen.
In de nabije toekomst wil ik de Content Midi nog vervangen, zodat ik er nog wat registerknoppen bij kan plaatsen.
Verder heb ik de sampleset van Tholen nog als wens.
Gezien mijn vele vrije tijd ben ik vaak te vinden achter de klavieren van mijn “Hereford” en ontdek nog steeds andere mogelijkheden en registercombinaties.
Dat was mijn introductie.
Groet,
Piet