Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Piet stelt zich voor...

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 27 maart 2013 23:46

Piet stelt zich voor...

Mijn naam is Piet Alkema en ik woon in Siddeburen, gemeente Slochteren, niet zo ver weg van de aardbevingen door de gaswinning.

Ik ben 63 jaar en sinds 1 september vorig jaar met vervroegd pensioen, na 26 jaar in het voortgezet-en middelbaar beroepsonderwijs als docent te hebben gewerkt. Orgelspelen en orgels beluisteren is al sinds mijn 18e mijn grootste hobby. Ik ben inmiddels 36 jaar organist, 32 jaar in de geref. kerk van Siddeburen en de laatste 4 jaar in de Petruskerk van Wagenborgen. Al vroeg voelde ik me aangetrokken door de muziek van Asma, Egmond en Zwart. Deze stijl(en) ben ik altijd blijven waarderen en speel het nog graag. Toch heeft, ook door het volgen van cursussen, mijn muzikale belangstelling zich verbreed. Met name de Franse en Engelse romantiek spreken me erg aan. Maar ook Messiaen, Dupré enz. weet ik bijzonder te waarderen. Maar ook natuurlijk Bach en de Duitse romantiek. In 1999 heb ik het diploma kerkmuziek behaald.

Na ongeveer 25 jaar een Johannus Opus 6 thuis te hebben bespeeld heb ik 8 jaar geleden een Content Kabinet orgel met 30 registers gekocht. Hierop met veel plezier gespeeld tot….ik een jaar geleden via een bevriende organist kennismaakte met Hauptwerk en de sampleset van Kampen.
Ik was meteen verkocht! Wat een verschil met mijn tot nu toe zeer gewaardeerde Content.
Een week lang heb ik de toetsen van mijn Content niet beroerd, maar intussen begon ik na te denken hoe ik Hauptwerk met mijn Content kon integreren.

Ik begon met het bouwen van een goede computer: een Intel 6-core, 16Gb intern geheugen en 3 SSD schijven. 1 SSD voor Windows 7 64-bit en de andere 2 tot één partitie samengevoegd voor de samplesets.
Op mijn Content had ik 2 jaar daarvoor al een Behringer A500 versterker ingebouwd met een Lexicon MX200 galm unit en een mengpaneel, aangesloten op 2 Behringer passieve Truth B 2031P speakers.
Via een externe geluidskaart Focusrite 2i2 is de computer met Hauptwerk Advanced gekoppeld aan de versterker met de speakers. De eerste sampleset was Wildervank, een orgel dat ik vrij goed kende en een prachtig instrument vond. Alle registerknoppen kon ik koppelen met het virtuele orgel en de naamplaatjes heb ik van nieuwe registerbenamingen voorzien.
Al met al een heel groot verschil met het oorspronkelijke geluid van de Content. Ik heb mij via de site van PCOrgan uitgebreid verdiept in de samplesets. Na veel sets te hebben geprobeerd, zover dat kon, sprak mij Hereford erg aan. 67 registers, zwelpedalen en een generaal crescendo 2 klavieren en wat een klank! Via Hereford 23, 46 en uiteindelijk 67 had ik het orgel waar ik met veel plezier op speelde.
Solo en Great op het onderste manuaal en Choir en Swell op het bovenste. Generaal Crescendo op het linker pedaal en de zwelkasten van Solo, Choir en Swell via keuze knoppen op het rechter zwelpedaal.
Het Great en het Swell registers gekoppeld met de trekregister en het Solo, Choir en hulpregisters op twee 9-inch touchscreens geplaatst bovenaan de lessenaars. Alles nog goed afleesbaar.
Twee sjablonen gemaakt met de registerplaatjes er op.
Er was echter één probleem: de speakers konden de 32-voet registers niet aan. De conussen klapperden er over. Bovendien vond ik de beide speakers naast het orgel ook niet erg mooi om te zien. De Content had echter hele goede Visaton speakers: 2 subwoofers en 2 breedband.
Om deze te gebruiken heb ik een crossover filter gekocht en een tweede Behringer A500 versterker voor het laag.
Het resultaat was verbluffend. Prachtig en sprankelend hoog en diepe bassen.

In de nabije toekomst wil ik de Content Midi nog vervangen, zodat ik er nog wat registerknoppen bij kan plaatsen.
Verder heb ik de sampleset van Tholen nog als wens.

Gezien mijn vele vrije tijd ben ik vaak te vinden achter de klavieren van mijn “Hereford” en ontdek nog steeds andere mogelijkheden en registercombinaties.

Dat was mijn introductie.

Groet,
Piet

orgel.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Piet Alkema op 01 apr 2013 21:07, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 28 maart 2013 09:53

Re: Piet Stelt zich voor...

hallo Piet,

* ik heb je gedegen introductie met veel plezier gelezen , van harte welkom :)

een vraag : uit je omschrijving opmakende denk ik dat je Content 2 klavieren heeft , vind je dat geen gemis tov 3 ?

groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 28 maart 2013 14:29

Re: Piet Stelt zich voor...

Zeeuwsch welkom!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 maart 2013 15:55

Re: Piet Stelt zich voor...

Nou, Piet, ook hartelijk welkom geheten, en uit jouw gedegen beschrijving valt wel op te maken, dat je zelf prima in staat bent je HW-setup verder uit te bouwen.
Idd kan je onder de 40 Hz toch niet echt op een 3031 doen. Maar wel fijn dat je de orgelspeakers zo goed hebt ingepast.

Ik denk zelf overigens, dat een Hereford om nog meer multichannel vraagt, zodat je ook een betere akoestische menging krijgt bij het tegelijkertijd spelen van 8 voets registers met name, ipv een elektrische optelling.

En ook heel leuk om te horen, dat er nu eens iemand dik tevreden is over Hereford......Vorig jaar met vakantie in GB nog een machtig stuk Widor op het orgel van de cathedraal van Ripon mogen meemaken, dat mij tot tranens kon beroeren.
Maar er zijn ook mensen, die deze set ietsje te indirekt vinden.

Als die ontwikkelaars bij onze electronicum-fabrikanten jouw ( en andere) stukjes lezen ( en dat doen ze volgens mij) dan zullen ze toch snel moeten reageren om nog iets van die markt overeind te houden...

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 28 maart 2013 22:29

Re: Piet Stelt zich voor...

Ja, een 3-klaviers, dat zou wel mooi zijn.
Ik heb daarom de Big-midi wel overwogen, maar het inbouwen van een derde klavier...dat is qua plaatsingruimte niet mogelijk. Ik kan nu net alle bladmuziek op de lessenaar kwijt door de plaatsing van de 2 touchscreens.
Maar bij het spelen van Engelse en Franse romantiek is dit inderdaad echt een gemis. Maar ja..je kunt niet alles hebben.

gr, Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 28 maart 2013 22:32

Re: Piet Stelt zich voor...

Ik denk inderdaad dat een multichannel wel een aanwinst kan zijn.
Nog nooit gehoord via Hauptwerk.
Alleen dan komen weer de speakers te voorschijn en deze heb ik nu juist zo mooi weggewerkt.
Maar het blijft een optie.
Ik houd het in gedachten.

gr. Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 maart 2013 12:38

Re: Piet Stelt zich voor...

Piet, je kunt evt een soort imitatie pijpwerk opzet maken waar die speakers dan achter zitten.
Maar dat is wel erg een clichee aan het worden; lijkt me moeilijk om daar iets werkelijk fraais en vernieuwends voor te maken.

Hoe doe jij de registratie van Hereford, met dat grote aantal stops??

Is dat Siddeburen niet ergens in de kop van Groningen?? Ik kom regelmatig in Winsum, omdat mijn schoonmoeder daar woont. Mooi gebied met al die fraaie kerkjes en orgels.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 31 maart 2013 20:48

Re: Piet Stelt zich voor...

orgel.jpg
Geert,

Ja, Siddeburen ligt in de gemeente Slochteren en ja, Groningen wordt ook wel de orgeltuin van Europa genoemd en dat is niet voor niets zo. Een keur aan prachtige orgels waarvan de meeste voor liefhebbers beschikbaar worden gesteld (tegen een vergoeding) om te bespelen. Als je in Winsum komt kun je bijvoorbeeld Leens eens reserveren.

Even over jouw vraag over hoe ik het grote aantal registers van Hereford gebruik.
Allereerst heb ik op het onderklavier het Great en het Solo gekoppeld en op het bovenklavier het Swell en het Choir.
De registerknoppen aan de rechterkant van het orgel zijn de Great registers en de registerknoppen links zijn voor het Swell en de meest gebruikte Pedaal registers. Ook manuaal/pedaal en manuaal koppels zitten links.
Boven de lessenaar heb ik twee 9 inch touchscreens geplaatst voor alle andere registers en koppels. Het zijn wel kleine schermen maar alles is nog goed leesbaar. Gezien de ruimte kan ik geen grotere schermen plaatsen.
Ik moet zeggen dat Hereford zo goed bespeelbaar is. Alle registers zijn zo goed te gebruiken. Het Swell, Choir en Solo hebben een zwelkast die via floating registers met het rechter zwelpedaal te bedienen zijn. Het linker zwelpedaal bedient het generaal crescendo.
De laatste maanden heb ik regelmatig contact gehad met David Burcher van Lavender. Op mijn verzoek heeft hij als extra register een Cornet bijgeplaatst die zelf samengesteld kan worden uit de Choir registers. Bovendien heb ik hem er van weten te overtuigen presets in het RH scherm te plaatsen (dit alles in de XL versie).
Ik ben nog met hem bezig over een interactie tussen het generaal crescendo en de registerknoppen. Volgens mij is dit in werkelijkheid ook zo. Hopelijk lukt het hem dit te realiseren.

Groet,

Piet
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 maart 2013 23:58

Re: Piet Stelt zich voor...

Piet, dit is weer eens een verfrissende kijk op de zaken...erg fraai, die kleine monotors op korte kijkafstand, waardoor je niet 1 of meer grote schermen opzij van het orgel nodig hebt, wat bijna nooit fraai staat.

Je hebt dus gemidificeerde trekregisters, maar hebben die ook een terugmelding?? Voor als je presets gebruikt?

Ik werk zelf met 2 launchpads, bevalt ook erg goed en is bi-direktioneel.

Ja, ik heb al eens op het orgel in Eenrum ( Dirk Molenaar, wij zijn waarsch in de verte nog familie) gespeeld, en Leens ken ik natuurlijk ook, maar die is voor mij te scherp van karakter.

Ik vind Anloo ook erg mooi, vooral die trompet ( maar dan hebben we het natuurlijk niet meer over Groningen).

HG

Geert ( Molenaar dus)
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 01 apr 2013 19:19

Re: Piet stelt zich voor...

Dag Geert,

Helaas hebben mijn trekregisters geen terugmelding.
Ik ben nog aan het onderzoeken of dit via solenoids (relais) kan die worden aan gestuurd via Hauptwerk.
Dit heeft als nadeel dat het nogal duur gaat worden en waarschijnlijk ook lawaaiig is.

Leuk dat je nog familie bent van Dirk Molenaar. Wij kennen elkaar wel.

Als je nog eens in Groningen komt dan is het Walcker orgel in Wildervank wel een instrument die jij kan waarderen, zo schat ik in. In werkelijkheid klinkt het veel mooier dan de sampleset.
De bedoeling is dat er dit jaar 2 registers bijkomen, nl. een Voix Celeste en een Hobo.
Er komt dan waarschijnlijk ook een nieuwe sampleset.

Gr. Piet

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pkv en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com