Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

GerB stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 02 jan 2013 15:27

Woonplaats: Oudenbosch

Bericht 15 apr 2013 12:44

GerB stelt zich voor

Na al enige tijd dit forum intensief gevolgd te hebben, wordt het tijd mijzelf aan jullie voor te stellen.
Mijn naam is Ger Blok en ik ben al meer dan 40 jaar als organist verbonden aan de Protestantse Gemeente van Oudenbosch. Ik bespeel daar het fraaie Knipscheer-orgel uit 1850. Om maar gelijk een statement af te geven: Een Hauptwerkconfiguratie kan een dergelijk orgel nooit vervangen.

Ook ben ik al vele jaren organist van de Protestantse Gemeente Gastel en Kruisland. Het kerkgebouw in Oud Gastel heeft nooit de beschikking gehad over een pijporgel. Er heeft ongetwijfeld ooit een harmonium gestaan, maar de laatste 40 jaar heeft men de gemeentezang met electronicums begeleid.
Een jaar of twee geleden begon de Domus 932 regelmatig mankementen te vertonen. We zijn toen de mogelijkheden gaan bekijken om tot vervanging over te gaan. Mijn grote wens (een pijporgel) kon, ook tot spijt van de kerkenraad, om financiële redenen niet vervuld worden. Het is hartverwarmend om te zien hoe deze kleine, actieve gemeente zich in deze tijd staande houdt, maar een pijporgel was gewoon niet haalbaar.
Nadat meerdere opties waren bekeken, is er gekozen voor een Hauptwerkconfiguratie. Sinds enige maanden staat er nu een V-touch van Mixtuur met o.a. Tholen, Smecno en Gapinge als samplesets. Er moet nog het een en ander worden afgesteld, maar we zijn bijzonder tevreden met het resultaat.
In een ander topic heb ik wel uitspraken gezien als "geen hauptwerk in de kerk" en "altijd een pijporgel in de kerk", maar dan gaat men denk ik voorbij aan de financiële mogelijkheden van de heel kleine gemeentes. In een kerk waar nooit een pijporgel heeft gestaan, is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk om in een pijporgel te investeren.
En dan is m.i. Hauptwerk het mooiste alternatief (surrogaat :) ).

Groeten,
Ger

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 15 apr 2013 13:18

Re: GerB stelt zich voor

Een nieuw Hauptwerkelectronicum met samplesets kost ook e.e.a, zowel aanschaf, maar ook "onderhoud" (en sparen voor vervanging)
Ik bekijk dagelijks de orgelrubriek op Marktplaats en daar komt toch echt regelmatig pijporgels voorbij die m.i. prijstechnisch kunnen wedijveren met een electronicum.
Gezien het feit dat er een electronicum staat/stond schat ik in dat een pijporgel met één klavier en (aangehangen) pedaal al voldoende had kunnen zijn voor de gemeentezangbegeleiding.
Ik heb van halverwege jaren 80 tot in de jaren 90 gemeentezang begeleid op een éénklaviers pijporgel met ik dacht 5 registers verdeeld in bas/discant. Zonder pedaal.
Dit orgel is in de jaren 90 vervangen door een electronisch orgel van Amerikaanse makelij.
In eerste instantie leek dit een enorme vooruitgang, maar nu denk ik dat het beter was geweest om een beetje te investeren in een (aangehangen) pedaal (misschien met een elektronische subbas) en een mogelijke uitbreiding met register. Maar ja wat is geweest is geweest.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 15 apr 2013 13:24

Re: GerB stelt zich voor

Welkom vanaf de Veluwe. Je hebt een prachtig orgel onder je vingers en voeten.
Hauptwerk=surrogaat :volledig mee eens.
Met hauptwerk uitgerust met een goeie PC en een paar versterkers met een tig aantal luidsprekers zal je best een leuk geluid kunnen produceren, maar het blijft surrogaat. Ik kan me wel voorstellen dat men in een heel kleine gemeente (zoals Oud-Gastel) geen andere mogelijkheden ziet, maar als het ff kan .....
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 2

Geregistreerd: 04 mei 2013 11:51

Bericht 07 mei 2013 14:16

Re: GerB stelt zich voor

Ik ben het eens over je stelling van het aanschaffen van een pijporgel of een hauptwerk. Ik denk dat dit vooral voor de kleine gemeentes geldt.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 07 mei 2013 20:13

Re: GerB stelt zich voor

Misschien aardig om te weten,

er is zojuist op ebay en pijporgel verkocht, mechanisch, 2 klavieren en pedaal. Pijpwerk orgelmetaal en dat voor nog geen 260 euro!!!

Het is in volledig bespeelbare staat.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 07 mei 2013 21:41

Re: GerB stelt zich voor

Hallo Ger,

Welkom op het forum! Leuk om weer een nieuwe naam te ontmoeten.

Om ook nog inhoudelijk op je berichtje te reageren (ik ben er zo eentje die principieel niet veel op heeft met Hauptwerk in een kerk, maar ik kan me wel verplaatsen in de afwegingen die kerken maken hoor...)

Daarom een paar vragen-over-de-zaak:
- Hoe groot is de kerk waarin het Mixtuur-orgel is komen te staan?
- Wat voor luidsprekersysteem hangt eraan en hoe voldoet dat? Zou een extern luidsprekersysteem niet beter voldoen in een kerk?
- Welke set (van de drie die je noemt) gebruik je in de regel voor de gemeentezang?
- Wat is de reden geweest om voor meerdere samplesets = disposities te kiezen? Is het niet wat gekunsteld om op een kerkorgel diverse samplesets te hebben staan? Een 'echt' kerkorgel heeft toch ook maar één?

Ben je privé/thuis ook met Hauptwerk in de weer?

En toch hè... (het bloed kruipt waar het niet gaan kan)...
Ik speel zelf (naast grotere locaties ook) in twee kleinere kerkjes/kappelletjes.
1. In kerkje 1 zijn totaal 100 leden - kerkje 100 plaatsen, 's morgens 75 man, 's avonds 25. Daar hebben ze 45 jaar geleden gekozen om een tweedehands pneumatisch orgeltje te kopen. Een jaar of 15 geleden goed gerestaureerd. Doet het altijd. Maar de eerlijkheid gebiedt: ze zouden de aanschaf nu niet meer kunnen betalen, maar vinden het heel belangrijk om hun orgeltje goed te onderhouden.
2. Kerkje 2 is een kapel met 120 plaatsen - alleen 's avonds dienst, ca. 40 man aanwezig. Daar staat een unit-orgeltje (Verschueren, type Mignon, 2 1/2 stamregister, met units 11 stemmen, vorig jaar was er sprake van dat het vervangen zou worden door een elektronisch orgel. Tot mijn grote vreugde is dat niet doorgegaan en is het orgel zelfs - voor een habbekrats - voorzien van 12 extra pijpen in de bas). Functioneert prima! Deze orgeltjes zijn er bij bosjes gemaakt en ik weet vrijwel zeker dat zo'n orgeltje aanschaffen niet veel meer had hoeven kosten dan een nieuw elektronisch kerkorgel. Had zoiets in een waterstaatskerkje niet prima voldaan?

Links naar deze twee orgels:
Orgel 1: http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl ... LIJST=lang
Orgel 2: http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl ... LIJST=lang

Groeten en veel plezier op dit forum,
Jaco

Berichten: 4

Geregistreerd: 02 jan 2013 15:27

Woonplaats: Oudenbosch

Bericht 08 mei 2013 15:59

Re: GerB stelt zich voor

jaco schreef:Hallo Ger,

Welkom op het forum! Leuk om weer een nieuwe naam te ontmoeten.

Om ook nog inhoudelijk op je berichtje te reageren (ik ben er zo eentje die principieel niet veel op heeft met Hauptwerk in een kerk, maar ik kan me wel verplaatsen in de afwegingen die kerken maken hoor...)

Daarom een paar vragen-over-de-zaak:
- Hoe groot is de kerk waarin het Mixtuur-orgel is komen te staan?
- Wat voor luidsprekersysteem hangt eraan en hoe voldoet dat? Zou een extern luidsprekersysteem niet beter voldoen in een kerk?
- Welke set (van de drie die je noemt) gebruik je in de regel voor de gemeentezang?
- Wat is de reden geweest om voor meerdere samplesets = disposities te kiezen? Is het niet wat gekunsteld om op een kerkorgel diverse samplesets te hebben staan? Een 'echt' kerkorgel heeft toch ook maar één?

Ben je privé/thuis ook met Hauptwerk in de weer?

En toch hè... (het bloed kruipt waar het niet gaan kan)...
Ik speel zelf (naast grotere locaties ook) in twee kleinere kerkjes/kappelletjes.
1. In kerkje 1 zijn totaal 100 leden - kerkje 100 plaatsen, 's morgens 75 man, 's avonds 25. Daar hebben ze 45 jaar geleden gekozen om een tweedehands pneumatisch orgeltje te kopen. Een jaar of 15 geleden goed gerestaureerd. Doet het altijd. Maar de eerlijkheid gebiedt: ze zouden de aanschaf nu niet meer kunnen betalen, maar vinden het heel belangrijk om hun orgeltje goed te onderhouden.
2. Kerkje 2 is een kapel met 120 plaatsen - alleen 's avonds dienst, ca. 40 man aanwezig. Daar staat een unit-orgeltje (Verschueren, type Mignon, 2 1/2 stamregister, met units 11 stemmen, vorig jaar was er sprake van dat het vervangen zou worden door een elektronisch orgel. Tot mijn grote vreugde is dat niet doorgegaan en is het orgel zelfs - voor een habbekrats - voorzien van 12 extra pijpen in de bas). Functioneert prima! Deze orgeltjes zijn er bij bosjes gemaakt en ik weet vrijwel zeker dat zo'n orgeltje aanschaffen niet veel meer had hoeven kosten dan een nieuw elektronisch kerkorgel. Had zoiets in een waterstaatskerkje niet prima voldaan?

Links naar deze twee orgels:
Orgel 1: http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl ... LIJST=lang
Orgel 2: http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl ... LIJST=lang

Groeten en veel plezier op dit forum,
Jaco


Dag Jaco,

Bedankt voor je reactie.

De afmetingen van de kerk zijn ca. 10x6x5 m. Met een vloeroppervlak van 60m2 zijn er ca. 50 zitplaatsen. Het kerkbezoek varieert van 35 á 40 pers. als de dienst op 10.30 uur begint en 20 á 25 als de aanvangstijd 9.00 uur is. De aanvangstijden wisselen wekelijks. Er is geen avonddienst.
De kleine ruimte is ook mede een reden geweest om voor Hauptwerk te kiezen. Zoals ik al aangaf was mijn grote wens een pijporgel. Die wens kon om diverse redenen niet gerealiseerd worden. Eén ervan was de plaats van het orgel. Dat moet boven de ingang op een piepklein galerijtje staan. De kerkenraad wenste ook geen gebruikt orgel aan te schaffen, tenzij het een kwalitiatief uitstekend instrument zou zijn. Maar die liggen in prijs dan toch te hoog.
In eerste instantie werd geopteerd voor het vervangen van het electronische orgel door een nieuw exemplaar. Maar bij het zoeken naar meerdere mogelijkheden, waren organisten en kerkenraad het snel eens. De geluidskwaliteit van Hauptwerk stond ons vele malen meer aan dan die van een ander electronisch orgel. En zo is de V-touch van Mixtuur geplaatst. Juist omdat de kerk zo klein is, komt het geluid van deze Hauptwerkconfiguratie o.i. zo goed over.
Tot op heden hebben we altijd de sample van Tholen in gebruik. Het feit dat er meer samples aanwezig zijn heeft te maken met een stukje plezier in Hauptwerk. Je kunt er zoveel mee en als studieobject is het ideaal, want thuis heb ik nog geen Hauptwerk en doe ik het met een piano.
Ik kan gelukkig wel beschikken over een fraai pijporgel, want zoals ik al meldde ben ik als organist o.a. verbonden aan de Prot. kerk van Oudenbosch.

Vooralsnog zijn organisten, kerkenraad en gemeente zeer tevreden over het bereikte resultaat.

Groeten,
Ger

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 08 mei 2013 16:39

Re: GerB stelt zich voor

Ik las gisteravond een verhaaltje op de site van Sonus paradisi over het toepassen van Hauptwerk in een kerk.
http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/placing-virtual-organ-in-church/

Daaruit kun je concluderen dat er veel, heel veel speakers/luidsprekers en dus ook versterkers nodig zijn om een acceptabel resultaat te behalen. (hij spreekt over minimaal 4 speakers per register). Ook moet je kiezen voor een dry sampleset en vervolgens intoneren. Na intonatie klinkt een set vaak in het geheel niet meer zoals het origineel klinkt vanwege de aspecten van het gebouw.

In het geval van GerB met een kerkgebouw van deze afmetingen zal dit aspect nauwelijks gelden, een huiskamer kan ook deze afmetingen hebben, althans qua vloeroppervlakte..

Jan

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 08 mei 2013 17:05

Re: GerB stelt zich voor

Jan schreef:Ik las gisteravond een verhaaltje op de site van Sonus paradisi over het toepassen van Hauptwerk in een kerk.
http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/placing-virtual-organ-in-church/

Daaruit kun je concluderen dat er veel, heel veel speakers/luidsprekers en dus ook versterkers nodig zijn om een acceptabel resultaat te behalen. (hij spreekt over minimaal 4 speakers per register). Jan

Op zijn site staat: "You will like to use at least two pairs of speakers for each division"
Volgens mij bedoelt hij daarmee niet 4 luidsprekers per register, maar per werk.

Groet
Erik
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 08 mei 2013 19:57

Re: GerB stelt zich voor

Sonus Paradisi werkt voor kerkorgelprojecten samen met Magnus Organy (http://www.magnus-organy.eu), een bedrijf in Polen. Op hun site staan diverse kerkorgels, waarbij ze van multi-directie-speakers gebruikmaken. En ik moet zeggen, die werken zien er niet beroerd uit (realisitsiche disposities gezien de grootte van de ruimte bijvoorbeeld). Ook de demo's klinken niet onaardig (voor zover dat iets zegt in youtube-format).

@ Ger: Is Tholen dan ook 'dry' verkrijgbaar? Het lijkt me dat in een relatief hoge ruimte akoestiek over akoestiek niet wenselijk is. Of valt dat in de praktijk nog mee?

Berichten: 4

Geregistreerd: 02 jan 2013 15:27

Woonplaats: Oudenbosch

Bericht 09 mei 2013 12:57

Re: GerB stelt zich voor

Hallo Jaco,

Tholen is in Oud Gastel door Mixtuur "dry" geïnstalleerd.
Vanmorgen na de dienst samen met een collega en enkele gemeenteleden nog wat zaken afgeregeld (o.a. generaal volume).

Groeten,
Ger
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 mei 2013 22:33

Re: GerB stelt zich voor

Welkom op 't forum Ger!
Mooi hoor...een complete V-touch....heb ik bij Mixtuur ook op gespeeld.
Mooie samplesets....Smecno ook...heel apart orgel voor bepaalde muziek!

Tja...en die steeds terugkerende discussie over het elektronicum in de kerk.....bn het met je eens...alleen als het na inspanningen ECHT niet kan!

Veel forumplezier!
Groet uit Dordrecht,
Ron

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com