Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Albert stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 01 jun 2013 12:57

Albert stelt zich voor

Beste orgelliefhebbers,

Omdat ik deze mooie site en dit forum al geruime tijd bezoek, is het hoog tijd om mij eens voor te stellen. Nou, ik ben Albert en woon met mijn vrouw, 2 zoons en een dochter in Wolphaartsdijk (Zld). Mijn oudste zoon speelt ook met veel plezier orgel. Hij zit op les op de muziekschool in Goes.

Wij spelen op een 3 klaviers Content Cantate 346 (zo als laatst op het wegwijs podium stond, maar dan zonder roldeksel). Ik had dit orgel net nieuw besteld, toen ik via deze site in aanraking kwam met HW.
En ja... een prachtig nieuw orgel in huis en tot de conclusie komen dat HW veel beter klinkt. :roll: :roll:
Gelukkig hebben ze van Content al een beetje meegedacht, want in de PCC van dit orgel zit de functie "Hauptwerk on", waardoor het eigenlijk zeer eenvoudig is om dit orgel voor HW te gebruiken. ;)
Afijn, in maart 2012 HW free op m'n laptop geïnstalleerd, en wat gratis sets gedownload. Eerst via de speakers van m'n orgel geprobeerd. Dit was em niet.
Toen 2 actieve Yahama HS 50 speakers en een Focusrite USB 6 geluidskaart gekocht en ik kon "Hauptwerken".
Maar ja, de verslaving was een feit, :lol: :lol: dus een half jaar later een echte HW pc aangeschaft. (oa i7 - 3770, AS Rock Z77 Extreme 4- M, 32 GB RAM, 1 x 256 GB SSD en 1 TB HD)
De USB kaart vervangen door een Focusrite Saffire Pro 24 en 2 Genelec 8020 speakers erbij. Deze staan vanwege de geringe afmetingen op het orgel en de Yamaha's in de hoeken van de kamer. Niet ideaal dus, maar ja....
Verder voor de rear 2 draadloze JBL speakers. Deze staan wat "weggemoffeld" ergens hoog achter me. Hiervoor gebruik ik de SPDIF uitgang van de Focusrite.
Verder gebruik ik de 2 subwoofers van m'n orgel. (Visaton W 250) Deze zijn via een subwoofer filter van Sinuslive verbonden met de Focusrite. Hier stuur ik een mixdown van alles naar toe, met de crossover van het filter op 80 Hz.

Het eerste set wat ik kocht was Zwolle. Daarna Utrecht en vrij recent Rotterdam en Tholen. Verder speel ik af en toe op de uitgebreide Caen demo.

Een touchscreen op het orgel was hier onbespreekbaar, dus heb ik voor deze sets doorzichtige registerstroken laten maken die precies tussen de daarvoor bestemde houten blokjes over de blanco registerknoppen heen passen.
Dit is trouwens ook weer het mooie van de Content, dat die blokjes erop zitten. (het orgel zelf heeft 4 orgels in 1 en ook flexibele registerstroken)
Nadeel is dat ik voor de grotere orgels te weinig registerknoppen beschikbaar heb (55 stuks). Dus heb ik wat registers op de toetsen geprogrammeerd.
De geheugenbanken van de Content worden door mij gebruikt om registraties op te slaan. (460 per "orgel" en dat x 4 dus ik heb nog even te gaan...)

Nou dit was het wel. Het is weer eens wat anders dan een "zelfbouworgel voorstelling" waar ik overigens veel respect voor heb !

Groet,
Albert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jun 2013 13:41

Re: Albert stelt zich voor

Hoi Albert,


Van harte welkom,

je hebt een mooi orgelmeubel gekocht, en ja de klank is ondergeschikt aan hauptwerk

je hebt zo te lezen goed geinvesteerd, geweldig

en het HW virus is moeilijk klein te krijgen ;)

veel HW speel plezier

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 01 jun 2013 17:39

Re: Albert stelt zich voor

Ha Albert,

Welkom uut Crunighen!
Op termijn maar es een Zeeuwse meeting regelen, denk ik zomaar.
Er zitten er inmiddels hier ook heel wat.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 jun 2013 23:55

Re: Albert stelt zich voor

Kees Hoekman schreef:Ha Albert,

Welkom uut Crunighen!
Op termijn maar es een Zeeuwse meeting regelen, denk ik zomaar.
Er zitten er inmiddels hier ook heel wat.


Is dat een deal? ;)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 12 jun 2013 12:09

Re: Albert stelt zich voor

Hallo,
Als aanvulling nog een foto van mijn orgel.

Afbeelding

Groet,
Albert

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 12 jun 2013 12:13

Re: Albert stelt zich voor

En nog een foto van de flexibele registerstroken.
Rechtsonder de pcc met "hauptwerkconsole on" :)

Afbeelding

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 12 jun 2013 12:17

Re: Albert stelt zich voor

En nog een detail; registerstrook Rugwerk van Utrecht. Rechts één van de houten blokjes waar de registerstroken in passen.

Afbeelding

Albert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 jun 2013 13:25

Re: Albert stelt zich voor

Hoi Albert,

De stroken zien er heel netjes uit, complimenten! Ik vind jou oplossing heel elegant maar ik ben ook benieuwd hoe het de tijd en het gebruik doorstaat. Ook heb je hele mooie monitoren op je orgel staan (ik heb daar twee witte 8040's staan).
Ik wil ook geen touchscreens omdat ik het vooral niet mooi vind; ook wil ik niet een nog groter orgelmeubel in de kamer, het is al zo dominant aanwezig. Mijn console is een 15 jaar oude Cantor DLX370, 3 klavier, 3 zweltreden, heel functioneel, relatief klein bemeten en erg goedkoop.
Dus, ik werk ook met de registerschakelaars en overblijvende toetsen van het orgel zelf. Dat gaat heel goed. Maar, ik kom nog weleens tekort, zoals bij Rotterdam en Kampen. Dan trek ik mijn keybord erbij waarvan ik een aantal keys heb toegewezen.
Ik gebruik geen stroken voor de registernamen van het orgel. Eigenlijk wijs ik de registers voor mij heel logisch toe en het kost me weinig tot geen moeite ze te vinden als ik een sample laadt. Voor gastspelers is het wel eens lastig te volgen wat er precies gebeurt...

Wel zou ik graag nog een hele serie van dergelijke registerschakelaars willen toevoegen. Heb je daar al eens over nagedacht? Ik heb wel eens gezocht maar zijn deze te verkrijgen, met midi en al? Ik ben benieuwd.

Veel plezier !

Fokko

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 12 jun 2013 14:57

Re: Albert stelt zich voor

Hoi Fokko,

Ik vind jou oplossing heel elegant maar ik ben ook benieuwd hoe het de tijd en het gebruik doorstaat.


Ben er ook blij mee. Het werkt voor mij erg goed. Het is wel oppassen dat je de strook niet hard aanraakt als je registreert, want dan vliegt ie eraf.
Even wennen en ik heb het nog zelden. ;)
Ik had ook nog een fractie dikkere (sterker) kunnen krijgen, maar ivm de zichtbaarheid van het lampje in de registerknop toch voor de dunnere gekozen. Vooral overdag is dan beter te zien welke registers je gebruikt.
Tja, het is afwachten inderdaad hoe lang ze meegaan. Van Rotterdam en Tholen heb ik trouwens een reserve set.

Maar, ik kom nog weleens tekort, zoals bij Rotterdam en Kampen.


Kampen heb ik niet, maar bij Zwolle en Rotterdam kom ik ook knoppen tekort.
Bij Rotterdam heb ik veel registers niet geladen, dan kan ik ook meer registers in 20 of 24 bit laden. Nadeel van registers op de toetsen programeren is dat ze niet "meedoen" in de opgeslagen combinaties in de geheugenbank van het orgel.

Wel zou ik graag nog een hele serie van dergelijke registerschakelaars willen toevoegen. Heb je daar al eens over nagedacht? Ik heb wel eens gezocht maar zijn deze te verkrijgen, met midi en al? Ik ben benieuwd.


Nee, ik heb dit niet overwogen. Met mijn 55 registerknoppen ben ik op dit moment wel tevreden....
Ik weet niet of deze te verkrijgen zijn.

Succes !

Albert.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 jun 2013 17:03

Re: Albert stelt zich voor

Mooi gedaan!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 27 sep 2013 16:03

Re: Albert stelt zich voor

Mooi gedaan Albert.

Die genelec 8020 is ook mooi klein en stoort niet in het zicht.
PS ik heb zelf ook een Content (Mondri II-31 K) Lijkt kwa form veel op jou orgel. (2 klaviers en minder registers)
Momenteel speel ik nog met hauptwerk free via de speakers.
Ben mij aan het orienteren wat de mogelijke vervolg stappen zouden kunnen zijn.
Hoe bevalt het om de orgel speakers voor de lage tonen te gebruiken? Ik heb bij mij nog wel eens dat er wat ongewenste resonantie onstaat in het orgel. Heb jij daar ook wel een last van gehad?
Voor een vervolg stap zat ik te denken aan een eenvoudige opbouw op het orgel. Om zo de losse speaker aan het zicht te ontrekken. (Dan kan ik bijvoorbeeld Philips MFB speakers gebruiken)

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 27 sep 2013 22:48

Re: Albert stelt zich voor

Hallo Geert,

De lage tonen laten lopen via de subwoofers van de Content bevalt redelijk.
Ik heb het idee dat de lage tonen weergave nog niet echt ideaal is, al hoor je het wel goed als je vergeet de line input in de pcc op 100% te zetten !
Ik stuur een mixdown van alle kanalen via een crossover naar de subwoofers. Als ik hard speel, komen de subwooferkanalen op de geluidskaart snel in alarm. Het crossover filter is in m'n orgel ingebouwd.
Ongewenste resonantie heb ik niet gehad.

Groet,
Albert

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com