Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 02 sep 2013 11:22

Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op dit forum. Ik heb een account aangemaakt omdat ik graag hauptwerk wil. Ik heb zelf al aardig wat uitzoekwerk gedaan, maar ben bang dat ik dingen over het hoofd zie of tekort kom. Ik ben op het moment van plan om het volgende aan te schaffen en te installeren op mijn Joh. de Heer orgel (iets aangepaste Content, uiteraard met midi):

-
- Hauptwerk Advanced
- Iiyama ProLite T2250MTS - Touch Monitor 22' Inch
- Sampleset Domkerk Utrecht
- Magnat supreme monitor 800 2x
- Magnat supreme monitor 100 2x

Het belangrijkste onderdeel, de pc mist natuurlijk nog. Ik heb door een vriend een pc samen laten stellen die hij voor een paar tientjes in elkaar zet. De pc heeft de volgende specificaties:

- Intel Core I7-3820
- GeIL 32 GB DDR3-1600 Quad-Kit (werkgeheugen)
- Asus EN210 Silent
- Cooler Master GX750
- Scythe Samurai ZZ rev. B
- Seagate 1 TB harde schijf
- gigabyte ga-x79-ud3 Moederbord

Als geluidskaart: M-Audio Delta 1010 LT audio interface

En natuurlijk dingen als een passende kast en een dvd brander/speler. Een goedkoop midikabeltje heb ik al.

Jullie hebben er vast veel meer verstand van dan ik, zie ik dingen over het hoofd, of kan het goedkoper? Alle opmerkingen zijn welkom, alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door niels184 op 02 sep 2013 21:07, in totaal 2 keer bewerkt.
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 sep 2013 12:25

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

We hebben in het lijstje nog geen Audio Device gezien!!

Ofzie ik iets overhet hoofd?? Dit is wel een belangrijke beslissing, met het oog op evt toekomstige uitbreidingen in je weergavespullen.

Dus dat je een doosje koopt, met voldoende audio uitgangen, 6 a 8.

En even kijken, of je Firewire, USB, of een combi ( die gaat op Firewire zowel als USB) neemt, of dat je evt een in de PC ingebouwde geluidskaart neemt ( is minder flexibel, en je hebt ook geen handig met een knopje regelbare koptel uitgang, maar het werkt iets simpeler af naturulijk, omdat je gee nextern kastje nodig hebt).

HG

Geert

Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 02 sep 2013 12:27

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Glad vergeten die erbij te zetten, ik ben van plan als geluidskaart een M-Audio Delta 1010 LT audio interface aan te schaffen. Ik zal hem er in de originele post bij vermelden.
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 02 sep 2013 18:56

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Ik zou een SSD schijf erbij nemen om snel Windows te starten en om de cache bestanden van Hauptwerk op te zetten. Verder vindt ik een externe geluidskaart wel wat handiger werken, qua "cable management", hoofdtelefoonaansluiting en volumeregeling.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 sep 2013 19:47

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

En een moederbord kan soms ook erg handig zijn, die staat er namelijk ook niet bij :D
De voeding van 750W is wel wat overdreven, dat mag wel een onsje minder. Of ga je er ook mee hauptwerkgamen? ;)

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 02 sep 2013 20:03

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Hallo Niels,

Ziet er goed uit.
Let je wel bij de keuze van je moederbord dat deze een PCI slot heeft voor je geluidskaart 1010LT.
Tegenwoordig zitten deze sloten er vaak niet meer op.

Groeten
Jeroen

Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 02 sep 2013 21:04

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Beetje dom dat ik het moederbord ben vergeten te vermelden :oops: Het moet zijn: gigabyte ga-x79-ud3

Wat betreft de SSD, daar heb ik het geld eigenlijk even niet voor over. Ik heb me nog helemaal niet voorgesteld, maar ik ben nog maar 16. De portemonnee is dus helaas niet oneindig :D Ik ben mijn huidige (qua dispositie beperkte orgel) helemaal zat. Ik wil nu een keer een mooi bovenwerk, en een mooi plenum!

In geluidskaarten ben ik totaal niet thuis.. Wat zijn de nadelen van een ingebouwde geluidskaart? Het volume is toch nog steeds via de computer te regelen?
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 sep 2013 21:14

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Niels

dit moederbord heeft geen PCI slot; alleen PCIe
De gekozen geluidskaart past dus niet in dit moederbord.

Voordeel van een externe kaart is dat daar (meestal) een volumeregelaar in de vorm van een knop op zit.
Bij interne kaarten is dat niet zo, daar moet je het volume altijd op het scherm regelen (met de muis of met je vingers als het een touchscreen is)
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 sep 2013 21:24

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Hoi Niels

Voor Hauptwerk kan je niet om een wat betere geluidskaart heen. Dit heeft te maken met de drivers en hardware die nodig zijn om met een lage latency te kunnen spelen .( dat is de tijd tussen de aanslag van een toets en het hoorbaar worden van de pijp) de niet prof.geluidskaarten O.a. Soundblasters zijn prima geschikt voor spelletjes maar minder goed voor Hauptwerk i.v.m te hoge latency. Prima kaarten zijn bijv. Focusrite ,Rme en nog vele andere kaarten. Op dit forum kan je daar genoeg informatie over vinden.

Succes met je Hauptwerk setup en het bij elkaar krijgen van de juiste componenten. Als er problemen zijn stel dan gerust je vragen op dit forum.

Groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 sep 2013 21:45

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Evert-Jan schreef:dit moederbord heeft geen PCI slot; alleen PCIe
De gekozen geluidskaart past dus niet in dit moederbord.

Niels

foutje gemaakt; sorry
Dit bord heeft 1 PCI slot, dus de geluidskaart past wel.

Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 02 sep 2013 21:50

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Loosman schreef:Hoi Niels

...Voor Hauptwerk kan je niet om een wat betere geluidskaart heen...


Is deze geluidskaart echt niet goed genoeg? Welke kaarten van bijv. Focusrite zijn wel goed en betaalbaar? Ik heb zelf van geluidskaarten totaal geen verstand, dus ben totaal afhankelijk van wat anderen me aanraden..
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 sep 2013 22:13

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Hoi Niels

Ik zit je bericht net even na te lezen en ik las dus helemaal over je geluidskaart Lt1010 heen. Ik dacht dat je het over standaard geluidskaart had o.i.d. Dus mijn antwoord kan je vergeten, is niet relevant. Ik denk dat je de M.audio geluidskaart prima kan gebruiken. Heb zelf ook de M-audio audiophile 192 gehad. Prima geluid!!
Sorry drukke dag gehad :roll:

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 sep 2013 22:53

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Ja, Niels ik had ook helemaal over je geluidskaartvermelding heen gelezen. Prima geluid, maar de door mij en anderen genoemde nadelen zou ik toch nog even overwegen als ik jou was:

1. past alleen maar in de huidige PC.
2. Geen gemakkelijk toegankelijke koptelefoonaansluiting, en geen fysieke volumeregelaars voor zowel totaalvolume als koptelefoonvolume.

Je zou ivm je beperkte budget ook eens op marktplaats kunnen kijken, naar bv een Focusrite ( Saffire) etc.
Vaak voor ruim E 100,- al te verkrijgen.

Bij het toepassen van een externe audio device moet je dus wel even kijken, of het firewire of USB is.
In het geval van Firewire moet je PC dus over een Firewire aansluiting beschikken.

Succes met alles!

HG

Geert

Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 03 sep 2013 15:50

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Aan deze pc hoop ik voorlopig wel genoeg te hebben. Een fysieke volumeregelaar vind ik ook niet zo belangrijk.. Ik ga dus voor de interne geluidskaart, die ik al van plan was te kopen. De pc die ik op het oog heb heeft namelijk geen firewire aansluiting. Dan heb ik ook niet wéér een los kastje er bij.

Nog een vraag, ik hoor van verschillende mensen dat ik ook nog versterkers moet hebben. Ik heb echter geen idee wat goede versterkers zijn.. Iemand hier wel?
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 sep 2013 16:33

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Hoi Niels,

goede versterkers zijn o.a Marantz,Denon, Onkyo,Accuphase, Thecnics, Sony (niet alle modellen)

dit zijn de meest gangbare high-end versterkers, die je vaak voor een redelijk bedrag op marktplaats op de kop kan tikken.

en anders kan je monitor speakers actief aanschaffen als je versterker en speaker in een wilt hebben.

maar heb je al speakers?? als je op zoek bent naar een losse versterker?

want de hele audio keten valt of staat met alle componenten, dus een dure versterker heeft geen zin i.c.m goedkope speakertjes zeg maar.

ook alweer op marktplaats zou je kunnen zoeken naar vloerstaande zuilen van Klipsch, deze zijn meestal 2e hands goed te betalen,


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 03 sep 2013 20:59

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Via marktplaats probeer ik nu in een Marantz versterker PM 78 aan te schaffen. Dit is dan voor de front-boxen. Ik moet dus enkel nog een versterker hebben voor de rear-boxen. Ik begreep namelijk dat ik 2 versterkers nodig heb als ik met koptelefoon wil spelen. Heb ik hier eenzelfde soort versterker voor nodig? Moet ik nog kabels aanschaffen om versterkers en boxen aan te sluiten?
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 sep 2013 21:25

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

niels184 schreef:Via marktplaats probeer ik nu in een Marantz versterker PM 78 aan te schaffen. Dit is dan voor de front-boxen. Ik moet dus enkel nog een versterker hebben voor de rear-boxen. Ik begreep namelijk dat ik 2 versterkers nodig heb als ik met koptelefoon wil spelen. Heb ik hier eenzelfde soort versterker voor nodig? Moet ik nog kabels aanschaffen om versterkers en boxen aan te sluiten?



het mooiste is als je de versterkers indentiek kan krijgen zelfde type

ja je moet kabels aanschaffen
van je geluidskaart naar je versterker
van je versterker naar je speakers

als je nog een sub toevoegt kan de bv via Pre-out van je versterker gevoed worden, de sub moet dan wel actief zijn.

en bezuinig niet op je kabels. dropveters geven soms brom/ruis, en gaan ten koste van je geluid


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 03 sep 2013 23:00

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Een opmerking tussendoor voor de adviseurs, is het voor Niels geen optie om voor de front speakers gewoon de interne speakers van het bestaande orgel te gebruiken? In PCC alle registers volume op 0 en de galm uit.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2013 06:57

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Leonard schreef:Een opmerking tussendoor voor de adviseurs, is het voor Niels geen optie om voor de front speakers gewoon de interne speakers van het bestaande orgel te gebruiken? In PCC alle registers volume op 0 en de galm uit.



Kan je overwegen als je op dit moment niet wil/ kan investeren

ik zelf ben echter nog nooit een bestaande orgelspeaker tegen gekomen die overtuigd klinkt, vaak zitten ze op de verkeerde locatie, voor weergave met hauptwerk.

maar om te beginnen is het zeker een optie

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 sep 2013 10:34

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Mee eens, Jan, ze zitten te laag! Wat een duffe doffe HW weergave krijg je daarmee....

En omdat je dan ook meteen aan de ingebouwede versterkers vastzit, kan je dit alleen verbeteren, door softwarematig mer hoog in te stellen, hetgeen vaak ook lastig is.

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 04 sep 2013 10:52

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Dag Niels,
Leuk weer een Hauptwerkstarter!
Omdat je nog weinig ervaring lijkt te hebben met Hauptwerk en audio lijkt het mij verstandig om niet direct een complete audio setup met boxen/versterkers/monitoren te gaan aanschaffen en inrichten. Er is op dit vlak zo bijzonder veel keuze, smaak en belevingsverschillen. Het loont echt de moeite - en voorkomt mogelijk een grote teleurstelling - om je hierop zelf te orienteren en te beluisteren. Wat ik echt mooi vind, kan jij misschien niet verdragen :shock:

Ik ben jaren geleden gestart met alleen een goede hoofdtelefoon en hoofdtelefoonversterker. Dat was wel even wennen voor mij omdat ik geen hoofdtelefoon gebruikte op mijn digitale orgel (deed pijn aan mijn oren, zo lelijk). Ook de luidsprekers en versterkers van het digitale orgel zijn ook in mijn geval ver beneden de maat (dat is hierboven ook al beschreven).
Voor Hauptwerk geeft een hoofdtelefoon over het algemeen een heel goede weergave.
Kun je toch niet zonder luidsprekers/monitoren? Dat kan ik me ook heel goed voorstellen, neem de tijd, orienteer en luister, bepaal wat je mooi vindt en ga sparen :o

Succes,
Fokko, Zwolle
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 sep 2013 19:37

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Ja, Fokko, goed dat je Niels ook even over het koptelefoongebeuren bijpraat.

Wel is het zo, dat we het hier dan over HELE GOEDE koptelefoons hebben, en het prijskaartje is daar natuurlijk ook naar.
Anders krijg je idd pijn in je oren, en wil je nooit meer aan de koptelefoon.


BV: AKG K 701/2, ( open)
AKG K 550 ( gesloten)

en de toprange van Sennheiser, vanaf zeg maar de HD 595.

Ook vinden mensen de Beyerdynamics goed scoren, vooral in het laag.

Allemaal in de prijsklasse vanaf E 150,-

HG

Geert

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 04 sep 2013 20:29

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Leonard schreef:Een opmerking tussendoor voor de adviseurs, is het voor Niels geen optie om voor de front speakers gewoon de interne speakers van het bestaande orgel te gebruiken? In PCC alle registers volume op 0 en de galm uit.


Wat ook een optie is: de interne orgelspeakers te gebruiken voor de achterkanalen. Zo heb ik het geïnstalleerd en het bevalt me voorlopig goed. De voorkanalen heb ik op een 'echte' versterker aangesloten, met 'echte' speakers, die tijdens het spelen achter me staan. De akoestiek zit dus eigenlijk verkeerd om maar dat heeft me, gek genoeg, tot nog toe niet gestoord.
Als het budget het weer toelaat, komt er voor de achterkanalen ook een separate versterker met echte speakers. Maar als tussenoplossing tot die tijd vind ik het zeer acceptabel.

Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 04 sep 2013 21:29

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Ik heb heel uitgebreid contact gehad met Geert. Ik ben al een heel stuk verder in mijn keuzes, die overigens behoorlijk veranderd zijn. Ik neem toch een externe geluidskaart, de Behringer Firepower fca610 USB én Firewire. Als frontspeakers Behringer B2031A Truth Actieve speakers. Als rearspeakers Beringher MS40.

Alleen de kabels kom ik nog niet helemaal uit. Ik heb al een midikabel en wil nu van deze: http://www.bax-shop.nl/jack-kabels/proc ... tails.html er 2 bestellen voor de frontboxen. Ik weet alleen niet welke kabels ik moet gebruiken voor de rearboxen. Ik heb kabels van minstens 12 meter nodig. Ik voel me wel een beetje knullig dat ik dat niet weet, maar ik wil wel voorkomen dat ik straks de verkeerde kabels in huis haal.
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 sep 2013 23:25

Re: Niels de Klerk - Ik ga ook aan Hauptwerk

Inmiddels toch wel duidelijk, Niels??

HG

Geert
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com