Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw projekt van Erik

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 13 sep 2013 16:12

Nieuw projekt van Erik

Lange tijd geaarzeld en rondgekeken hoe met Hauptwerk te beginnen.
Bij een bezoekje aan een orgelbouwer kwam deze met een oud 2 manualig klavier uit de kelder aanzetten. Het klavier stamt uit een kerkorgel met een elektrische traktuur dus kontakten zijn al voorhanden en de aanslag beviel me ook niet slecht.
Klaviatur01.JPG

Helaas weet ik niet hoe oud ze zijn en/of uit welke kerk afkomstig. In ieder geval zo oud dat de toetsen nog met ivoor belegd zijn.
Het leek me een leuk begin van een zelfbouw projekt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 13 sep 2013 17:05

Re: Nieuw projekt

Eerst maar eens demonteren want ze waren ontzettend smerig
frame_leer.jpg


Alle toetsen met Ammoniak weer schoon gekregen. Vooral de zwarte aanslag aan de zijkant (vet en vuil) heb ik daar goed mee weggekregen. Ze zien er weer prima uit.
tasten1.jpg


Ik wil de bestaande kontakten weer gebruiken. Om de aansluiting makkelijker te maken en niet al te veel draden te moeten trekken heb ik 50cm lange printplaten gebruikt, daarvan een smalle strook gezaagd en die aan de achterkant van het kontaktenblok gemonteerd. Tussen de kontakten en de printplaat diodes geplaatst en zo een 8x8 Matrix gemaakt.

holzkontakten.jpg


diodearray.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 15 sep 2013 12:59

Re: Nieuw projekt

Hallo Erik,
Goed bezig zo te zien, en netjes opgelost met de stroken banenprint.
Gr. bert

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 16 sep 2013 09:05

Re: Nieuw projekt

Hallo Bert
Bedankt voor je reactie. Ja, ik hoop ook dat het allemaal goed komt :)
Het kost toch altijd weer meer tijd als je verwacht.

Groet
Erik

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 16 sep 2013 09:20

MIDI

Ik had verschillende MIDI aanbieders vergeleken.
midi-hardware.com had me dan het beste bevallen en tot nu toe ben ik erg tevreden met mijn keuze.
Gelevert werd het binnen enkele dagen. Alles netjes verpakt in anti-statische verpakkingen.
De printjes zijn echt heel klein en overal onder te brengen. Daar de verschillende komponenten met een eenvoudige 4-aderige kabel onder elkaar verbonden werden (ik vermoed een I2C bus systeem) is het geheel ook heel overzichtelijk.
Heel praktisch zijn de "ribbontails" welke je kan mee bestellen. Dit zijn bandkabel met maar aan 1 kant een connector. De andere kant zijn de losse uiteinden welke ik eenvoudig aan mijn printplaat gesoldeerd heb.

Mijn bestellijstje:
MRG2 als hoofdprint. Deze had ik gekozen omdat ik ook via MIDI-IN de meldingen van Hauptwerk wil kunnen gebruiken.
DMS-2K: Scanner print voor 2 klavieren.
PDS: Scanner voor pedaal
LITSW: Een scanner voor pistons welke (via de MIDI IN van de hoofdprint) gelijk ook de LED van de piston aanstuurt met de informatie vanuit Hauptwerk.
Als nice-to-have heb ik ook een Display (MiDisp) meebestelt.
5x Ribbontail kabel (2x Klavier, 3x Druktoetsen vanaf de LITSW)
35x Reedsensor + magneet voor het pedaal. (5 reserve. de eerste reedsensor heb ik ook al gesloopt :shock: )

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 16 sep 2013 11:59

Re: Nieuw projekt

Een van de beide klavieren heb ik ondertussen werkend. Speelt toch wel een stuk beter als mijn oude M-Audio Keyboard.
Momenteel ben ik druk bezig met het pedaal te midificeren. Lang gestudeerd hoe ik het beste de reedrelais kan monteren. Daar ik een concaaf pedaal heb had ik iets nodig dat deze kromming eenvoudig volgen kan.

Aan de onderkant vond ik weing plaats vanwege de veren die daar uitsteken. Daarop had ik mij bedacht de reedrelais aan de bovenkant te monteren. Hierdoor zijn de relais in rust gesloten ipv open. De door mij ingezette midi elektronica laat deze optie gelukkig toe: het is een eenvoudige instelling welke de werking "omkeerd".

Ook hier heb ik de 50cm lange printplaten ingezet. Uit een printplaatbehuizing had ik nog kunststof printplaathouders. Daarvan heb ik kleine stukken gesneden en deze op het pedaal gelijmt. Nu kan ik de printplaat eenvoudig insteken. Op de bovenkant van de pedalen heb ik de magneten vastgelijmt. Daarna steeds een reedrelais in de printplaat gestoken en evt. wat verschoven zodat deze (hoorbaar) schakelt als de toets ongeveer halverwege is. Daarna het reedrelais ook daadwerkelijk vast gesoldeerd.
Zo ziet het er momenteel uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 sep 2013 13:45

Re: Nieuw projekt

Goeie benadering, Erik! Idd is dat leuk spul van midihardware. In het verleden waren er nogal eens leveringsproblemen; goed om te horen dat dit nu kennelijk tot het verleden behoort.
En het is mooi modulair uitbreidbaar. Die Litsw vind ik ook een heel elegante oplossing.

Het is wel merkbaar, dat jij electronica-kennis bezit; ziet er allemaal strak uit.

Succes met de verdere afbouw, en leuk om het zo te volgen!

HG

Geert

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 16 sep 2013 15:20

Re: Nieuw projekt

Hallo Geert
Ja, de LITSW is zeker elegant. Voorheen werd echter de LED alleen aangestuurd door de LITSW zelf: De LED ging branden bij de 1. keer drukken en weer uit bij de 2. keer drukken. Dit is nog steeds het standaard gedrag. (waarbij nog variaties mogelijk zijn zoals een groep van druktoetsen waarbij altijd maar 1 van de LEDs oplicht).
Gelukkig is het nu ook mogelijk dat Hauptwerk de LED Status doorgeeft --> als de funktie op een andere manier aktief word, dan gaat de LED ook branden. Dit lijkt mij ook wel zo zinvol.

Jammer dat ze bij midi-hardware deze pistons nog niet hadden toen ik besteld had... moet ik toch nog een nabestelling doen :(

Elektronica is zeker geen onbekend iets voor mij. Had het ook het liefste allemaal zelf gemaakt, maar dat kost dan toch weer even teveel tijd. Daarbij kan je het niet eens zelf maken voor deze prijs. :o

Groet
Erik
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 sep 2013 17:10

Re: Nieuw projekt

Die piston kende ik ook nog niet. Zeker een scherpe prijs.
Benieuwd of je er ook gemakkelijk een indikatie op kan maken.

Ik heb zelf 24 pistons, en overweeg ook om die met Litsw aan te sturen; voor presets kan je natuurlijk ook volstaan met zelf een 1 uit 24 decoder/latch te maken, en heb je niet echt sturing vanuit HW nodig, maar idd kan je het voor deze prijzen bijna niet meer zelf allemaal gaan zitten prutsen......

HG

Geert

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com