Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Henk van der Linden stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 05 apr 2011 20:20

Bericht 18 okt 2013 22:59

Henk van der Linden stelt zich voor

Ik was reeds in bezit van een Domus 932. Op een gegeven moment kwam ik op de website pcorgan.com terecht. Kort daarop liep ik op een beurs tegen Hauptwerk aan, waardoor ik meteen was verkocht. De Domus ging mij steeds meer tegenstaan. Daarna heb ik een eerste aanschaf gedaan. Daarmee kon ik experimenteren en een wensplaatje vormen.
Na lang knobbelen en veelvuldig pcorgan.com raadplegen ben ik uitgekomen op het volgende orgel:
Alle inwendige elektronica en alle luidsprekers van de Domus 932 heb ik compleet verwijderd alsook een deel van het houtwerk. De kast, de 2 manualen en het pedaalklavier, het netsnoer en de aan/uit-schakelaar is het enige dat ik heb hergebruikt.
Nadat ik de kast heb verstevigd, heb ik de volgende materialen gemonteerd:
Piano midi klavier: Fatar Numa Nero, 88 toetsen, aanslaggevoelig, via USB-poort op de computer
Geluidskaart: EMU 1616m PCIe, met 3x2 kanalen
Luidsprekers: 1x Genelec subwoofer 7060B en 6x studio monitoren Genelec 8030A
Touchscreen: ELO
Computer:
- Processor: Intel Core Quad CPU Q9400, 2,66 GHz
- RAM: 8 GB, later uitgebreid naar 16 GB
Janco Belder heeft gezorgd voor de midificering van de bestaande manualen en pedaalklavier en voor het aanbrengen van LED-verlichting boven de manualen+piano midi klavier.
Op de computer heb ik de volgende software:
• Hauptwerk versie 4, de volledige versie van Kampen, de gratis versie van Cembalo Mietke klavecimbel en een aantal demo-versies.
• VST-programma: Cantabile Performer
• Sample van vleugel(piano): Ivory II
• Sample van klassiek orkest: EastWest Quantum Leap Symphonic Orchestra
Aangezien de piano relatief hoog is, heb ik de grondplaat uit het orgel gesloopt, zodat de twee orgelmanualen niet al te hoog kwamen.
Het sustain-pedaal van de piano heb ik geplaatst tussen de E en de F van het pedaalklavier, waardoor deze niet direct in de weg zit. Het sustain-pedaal en de subwoofer passen net boven elkaar.
Het zwelpedaal van de Domus heb ik ook verwijderd, aangezien dit pedaal meer op een klapschaats leek. Janco Belder heeft een fraai nieuw zwelpedaal geleverd, waarmee het geluidsvolume beter kan worden geregeld.
De aan/uit-schakelaar heb ik hergebruikt, maar nu om de luidsprekers in- of uit te schakelen. Als ik de hoofdtelefoon gebruik, kunnen de luidsprekers gewoon uit blijven. In serie met de aan/uit-schakelaar zijn twee NTC-weerstanden opgenomen om de totale inschakelstroom van de subwoofer en de 6 studio-monitoren te beperken.
Met het VST-programma Cantabile Performer kan ik gelijktijdig orgel (of klavecimbel) én piano (en/of een ander instrument uit het orkest) spelen en een DVD afspelen.
Met de mixer (software) die met de EMU is meegeleverd kan het geluid van het orgel uitsturen over ASIO out 1+2, 3+4 en 5+6 en het geluid van de piano over ASIO out 7+8 en de DVD over WAVE 1+2 en deze in elke mengvorm combineren en doorsturen naar de 3x2 luidsprekers.
Van het orgel stuur ik het geluid van de 8-voets pijpen naar de twee luidsprekers boven op het orgel (oorhoogte); het geluid van de 16-voets pijpen en de overige kleinere pijpen heb ik verdeeld over de twee maal twee luidsprekers die zich onderin het orgel bevinden. Daardoor heeft het orgel een zachtere klank. Daarnaast heb ik de overall tuning van elk register op ca. + 1à2 % of -1à2% ingesteld, zodanig dat de registers op een manuaal dezelfde verstemming hebben, maar de manualen onderling een verschillende verstemming hebben. Daardoor klinkt het orgel bij gekoppelde klavieren levendiger.

Orgel binnenzijde.jpg


Orgel gereed.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 316

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 26 okt 2013 12:19

Re: Henk van der Linden stelt zich voor

Welkom en meteen de volgende vraag : hoe lang ben je ermee bezig geweest ?
De opmerking 'De Domus ging mij steeds meer tegenstaan' kan ik niet helemaal begrijpen omdat ik al jaren op enkele Domussen (geen Domerels of Dovinken :-)) speel en de klank toch bijzonder fraai vind. Ik ben het met je eens dat er niets mooier is dan Hauptwerk, maar 'tegenstaan'.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 4

Geregistreerd: 05 apr 2011 20:20

Bericht 28 okt 2013 20:08

Re: Henk van der Linden stelt zich voor

Teun,

Bedankt voor je reactie.
Het orgel was eigenlijk verleden jaar al af, maar om diverse redenen zijn een aantal "afwerkingen" pas rond de zomervakantie voltooid, zoals bijvoorbeeld het speakerdoek en wilde daarom het orgel niet eerder op PCorgan plaatsen.
De ombouw van het orgel heeft op zich niet veel tijd gekost, hooguit enkele maanden.
Wel heb ik lange tijd over de voorbereiding gedaan. Ik wilde eerst het ontwerp (in mijn hoofd) compleet gereed hebben, voordat ik met de sloop begon, want ja, dat was onomkeerbaar. Vooral over de koop van de speakers heb ik lang gedubd, want je weet niet van tevoren hoe het in je eigen huiskamer zou klinken of het de investering wel waard is.

Het geluid van de Domus was bij aanvang al niet optimaal. Er zat een bepaalde ruis in, vooral als je de reverb opendraaide, hetgeen met name via de koptelefoon hinderlijk was. Daarnaast was de kwaliteit vooral de laatste jaren steeds slechter. Hauptwerk was via de Domus-speakers geen succes, maar gelukkig wel via de koptelefoon, Sennheiser HD 595.

Nu met de Genelec-set heb ik een lichte voorkeur om via de Genelec-speakers+subwoofer te spelen ten opzichte van de koptelefoon. De opstelling zoals deze nu is, klinkt voor mij fantastisch. Vooral de subwoofer is totaal niet opdringerig, maar toch voldoende diep.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com