Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nees stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 21 dec 2013 12:52

Nees stelt zich voor

Beste Hauptwerkers,
Na al een jaar dit forum vanaf de zijlijn te hebben gevolgd en verder niet echt een noemenswaardige bijdrage te hebben geleverd, hierbij een bericht over mijn hauptwerkactiviteiten en een sinds kort vrijwel afgerond zelfbouwproject.

Na een tijd met My Organ en GrandOrgue te hebben geëxperimenteerd, startte ik ca. twee jaar geleden met de free version van Hauptwerk en een aantal gratis sets. Hiervan kreeg ik de smaak zo te pakken dat eind vorig jaar de advanced version werd aangeschaft. Tot enkele weken geleden speelde ik op een Johannus orgel dat ik ruim 11 jaar geleden heb gekocht, maar waarvan ik de eigen stemmen sinds de uitbreiding met Hauptwerk nog nauwelijks gebruikte. Inmiddels is dit orgel naar een nieuwe eigenaar verhuisd en is er een zelfgebouwd Hauptwerkorgel voor in de plaats gekomen.

Begin van dit jaar heb ik eerst wat plannen op papier uitgewerkt en een tekening gemaakt. Afgelopen voorjaar ben ik gestart met de bouw van een 3-klaviers orgel. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van hout afkomstig van 2 afgedankte teakhouten kasten. Teakhout is een bewuste keuze vanwege de inrichting van onze woonkamer met teakhouten meubels. De elders op dit forum wel gebezigde term WAF was hierin een belangrijke factor. Pedaal en bank zijn afkomstig van een Heyligers orgel. Nieuwe klavieren (Fatar TP6) aangeschaft via André Bovenschen. BIGMIDI interface met decoder-matrixprinten van Gino-midi. Registreren gebeurt d.m.v. twee uitschuifbare 17 inch touchscreens. Als PC gebruik ik al bijna 2 jaar een AMD met 16Gb geheugen en als geluidskaart een M-Audio 610 en 4x gereviseerde Philips MFB 544 luidsprekers. Koptelefoon: AKG K701. Samplesets: Tholen, Menesterol & Anloo aangevuld met demo’s en gratis sets.

Het orgel heeft een hoog Marktplaatsgehalte, wat voordelen heeft (goedkoop). Maar ook risico’s meebrengt door aankopen waar je achteraf spijt van krijgt. De toetscontacten onder eerder aangeschafte oude klavieren (dr. Bohm) gaven veel problemen, waardoor vervanging door een ander contactsysteem noodzakelijk bleek. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de aanschaf van volledig nieuwe klavieren. Een keuze die ik in het begin beter gelijk had kunnen maken.

Tijdens de bouw heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de hoeveelheid informatie die via dit forum wordt aangeboden. Onbewust hebben jullie dus meegeholpen bij de bouw, waarvoor dank!

Groet,
Nees
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 21 dec 2013 13:52

Re: Nees stelt zich voor

Welkom Nees!
Mooi gedaan, ik kijk altijd vol bewondering naar die zelfbouworgels.
Avatar gebruiker

Berichten: 316

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 21 dec 2013 14:29

Re: Nees stelt zich voor

Ook namens een Hauptwerk-'gebruiker' : welkom op dit forum.
Mijn petje af voor zo'n stuk vakwerk : wat zou ik ook graag 2 rechterhanden willen hebben, al ben ik wel tevreden met mijn rechter- en linkerhand :lol: . Het is voor mij vaak ongelooflijk wat men voor orgels construeert.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 dec 2013 14:58

Re: Nees stelt zich voor

Hoi Nees,

van harte welkom op dit forum, je hebt een mooie creatie neergezet
ik blijf me steeds verwonderen over de creativiteit, en diversiteit van zoveel hauptwerk orgels


succses ermee

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 23 dec 2013 11:50

Re: Nees stelt zich voor

Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad leuk al die verschillende creaties.

groet,

Nees
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 dec 2013 13:25

Re: Nees stelt zich voor

Petje af hoor......Heel verstandig dat je je eerst goed hebt geinformeerd. En die Teak is weer eens wat anders dan de geverfde kasten. geeft ook zo,n warme uitstraling. Wordt het geluid ook warmer van is mijn mening.

Zelf had ik 3 stuks TP6 aangeschaft, maar kon er totaal niet mee overweg, vanwege de scherpe afwerkingsrandjes aan de voorzijde van de witte toetsen.
Ik heb ze omgeruild voor TP60. Maar eerlijk gezegd vind ik de afgeschuinde voorkant van de witte toetsen bij de TP6 mij meer aanspreken; ze lijken meer op de klavieren die CC toepaste....!!

Heb jij die problemen niet?/ Dan heb ik wellicht een maandag-fabrikaat gehad.

Zijn de zwelpedalen ala Johannus zo te zien?? Of heb je die zelf gemaakt, dan ben ik wel benieuwd of je daar een foto van hebt.

En hoe heb je de 4 stuks 544 ingedeeld??

Veel speelplezier gewenst; mooie set ook, die Anloo bv; vooral met wat extra convolution......

Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 23 dec 2013 14:23

Re: Nees stelt zich voor

Hallo Geert,

Ik heb bij de TP6 klavieren niets gemerkt van scherpe afwerkingsranden aan de toetsen. Alles is bij deze klavieren netjes glad afgewerkt. TP60 is wel een iets degelijker uitvoering. Zwelpedalen zijn zelfgemaakt met schuifpotmeters en een mechaniek dat ik elders op dit forum een keer voorbij heb zien komen. Ik heb er zo even geen foto van bij de hand. De 544 luidsprekers heb ik nu nog twee aan twee aan elkaar gekoppeld in de orgelkast staan. Er staat nog een set mfb 487 op de plank die gereviseerd moeten worden. Zodra dit gereed is wil ik met een meerkanaals opstelling gaan experimenteren. Voordat ik de mfb luidsprekers in gebruik nam had ik een set Behringer Truth B2031A in gebruik. Erg scherp en weinig details in vergelijking met die MFB's.

gr.

Nees
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 dec 2013 17:05

Re: Nees stelt zich voor

Ja, die zwelpedaalkonstruktie is hier wel bekend, dus het ontbreken van een plaatje is geen punt.

Leuk dat je ook zo positief bent over die ouwe speakertjes.......

Bij mij geven ze zo ontzettend veel laag af, terwijl ik ze toch boven mn hoofd heb staan. Dus ik heb in mn reaper projektfiles een heel sterke laag-af korrektie moeten toepassen.

Zo langzamerhand zit een groot deel van de nog bestaande MFB,s denk ik wel bij orgelliefhebbers.

HG

Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 23 dec 2013 17:58

Re: Nees stelt zich voor

Het laag bij de mfb's is inderdaad ook echt laag. Daar heb je geen sub meer voor nodig.

In Reaper moet ik me toch eens wat gaan verdiepen. Ik zie dat hier regelmatig voorbijkomen, maar heb er geen ervaringen mee. Heb nu wat met Cantabile zitten rommelen. Met name Anloo er net iets meer galm mee gegeven.
De free version heeft echter zijn beperkingen, maar dat zal bij Reaper ook zo zijn neem ik aan.

Gr.

Nees
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 dec 2013 21:43

Re: Nees stelt zich voor

60 dagen volledig werkend.......en je hebt zoveel meer mogelijkheden dan alleen wat galm toevoegen.

Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 23 dec 2013 21:52

Re: Nees stelt zich voor

Geert,

Bedankt voor de tip!
Ik heb net de latest version binnengehaald en ga de mogelijkheden eens bekijken.

Gr.

Nees
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 dec 2013 01:11

Re: Nees stelt zich voor

Je kunt altijd beginnen met de tutorial die in de HW-userdoc staat.

Zoals je ergens op dit forum wel kunt zien, heb ik nogal wat plaatjes geupload. er zijn ook mensen, die de enorm flexibele mixing facilities gebruiken om bv de mixturen of tongwerken op ene apart VST kanaal naar reaper te voeren, zodat je gemakkelijk daar even iets aan kan afstellen. En mbv Rea-Q heb je een perfecte equaliser voor je speakers of koptel te pakken.

En dan natuurlijk het opnemen, dat je dus zowel in Midi als evt multichannel of stereo kunt vastleggen, of eerst alleen in Midi, en dan afspelen terug naar HW, en het resultaat als audio opnemen, bewerken, converteren, etc.

HG

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com