Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hans Daudey stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 24 dec 2013 18:24

Hans Daudey stelt zich voor

Beste forumleden,

Begin december constateerde ik dat mijn computer alweer 5 jaar oud was en best wel eens een upgrade zou kunnen gebruiken. Terwijl ik de nieuwe componenten aan het uitzoeken was kwam "Hauptwerk" in gedachten en enkele muisklikken later PCorgan.com tevoorschijn. Aangezien er een winterkorting van 15% op Hauptwerk zat heb ik parallel aan de revisie van mijn computer gelijk Hauptwerk meegenomen.
Computer: Intel i7 4770K 32MB
Windows 7 Ultimate 64 bits
Geluidskaart: Asus Xonar Essence STX (bevat audiofiele koptelefoonversterker)
Koptelefoon: Sennheiser HD 800
Orgel: Ahlborn Hymnus III (heeft interne stereoversterker met met aux ingang en hogetonenluidprekers aan de bovenkant, zodat je de akoustiek goed waarneemt)
Hauptwerk: Advanced
Midi-kabel: Xmidi Emu
Samples: Menestrol en Freiberg
Bediening registers: Samsung Galaxy Note i.c.m. PhoneMyPC
Opmerking: Installatie onder Windows 8.1 kreeg ik niet goed voor elkaar. Ik kon kiezen tussen goed klinkend geluid met een hoge vertraging (40ms) of een snel reagerend geluid met krakende bijgeluiden bij loslaten toets. Wellicht een driverprobleem van de geluidskaart.

Zowel via koptelefoon als via de luidsprekers van het orgel klinkt het geluid bijzonder levendig en inspirerend. Heel mooi vind ik voor het spelen van een koraal met uitkomende stem de volgende registratie op het sample Freiberg:

Pedaal: Principaal 16; Octaven Bass 8
Hauptwerk: Octav Principal 8 (zeer boventoonrijk)
Oberwerk: Principal 8; Nasat 3; Vox Humana 8

De oplossing met Android i.c.m. PhoneMyPC is binnen een kwartier werkend te krijgen:
1. Installeer PhoneMyPC op je computer en geef naam en wachtwoord op
2. Installeer (tegen betaling) PhoneMyPC op je mobiel en geef naam en wachtwoord op
3. Voor dat je het weet zie je het beeld van je PC op je smartphone of tablet. Dit beeld is te vergroten of te verkleinen. Tot mijn verbazing kon je de register op de smartphone door aanraken bedienen.
4. Nadeel van dit systeem is enige vertraging tussen aanraken register en veranderen geluid en tussen veranderen van geluid en oplichten register op de smartphone.
5. Voordeel is dat het voor ieder orgel direct werkt.

Vermoedelijk heeft het alternatief via OSCPad-PCextended-Virtueel Midi dat ik op het forum tegenkwam een snellere reactie. Maar om die route werkend te krijgen had ik me op voor mij onbekende techniek moeten oriënteren.

Dank zij website en forum is de orgelhobby weer afgestoft. Hauptwerk bevalt me uitstekend.

Hans Daudey
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 dec 2013 19:04

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Geluidskaart??

met zo,n fraaie PC wil je toch ook goede audio?? Voor heel weinig geld heb je al een audio device met ASIO drivers.

Ben je meteen van je gekraak en/of latency af, en heb je ook hogere samplerates. Enz.

Dus ik zou die set-up gewoon kompleteren.... :oops:
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 dec 2013 19:05

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Oeps...helemaal vergeten om je van harte welkom te heten hier op het forum...!!!

Bij deze dan.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 dec 2013 19:25

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Welkom Hans,


je ben al goed bezig, en leuk dat HW je weer tot je oude hobby dwingt ;)

ben het met Geert eens,
nu je een mooie configuratie hebt, moet je niet bezuinigen op een geluidskaart

Als de dure maanden weer voorbij zijn uiteraard :roll:

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 dec 2013 19:36

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Welkom Hans,

Zonder vragen stellen al zo'n systeem samengesteld. Hulde.

@Geert en Jan Wim: deze audiokaart heeft een ASIO driver (even op ASUS site kijken). Dus dat is het niet
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 dec 2013 22:10

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Ok, vreemde eend in de bijt blijft het, een ASUS kaart die in de reviews toch vooral voor surround gaming en home theatre wordt aangeprezen.
Heeft ook geen symmetrische audio uitgangen. Wordt kennelijk vooral ( via SPDIF) voor surround sound aansturing, en vooral voor Koptel gebruikt.
ASIO 2.0 onboard, idd, maar je leest nogal negatief over de drivers hier en daar.

De specs zijn uitstekend, en hij ondersteunt ook hogere sampling-rates. Misschien de driver nog eens opnieuw installeren, en staat de audio-buffer instelling wel goed?? Dus eerst beginnen met wat grotere buffers, en als er dan geen gekraak meer is, gaan verkleinen voor minder latency.

Ik zie prijzen rond de E 168,- . Daar heb je ook al een externe audio device van een gerenommeerd merk, MOTU, Focusrite ofzo voor. Dan heb je ook nog een knop bij de hand om eens het volume wat bij te regelen. Maar moet toch wel kunnen, met deze kaart een uitstekende hoofdtel weergave te verkrijgen.

Alleen lees ik ergens, dat voor RECORDING een ASIO 2.0 aanwezig is, en voor WEERGAVE natuurlijk de bekende andere audiodriverformats. Dan word ik toch een beetje wit om de neus of deze driver wel geschikt is voor een latencyloze weergave....... :oops: Want: lijkt niet gemaakt voor muzikanten!!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 dec 2013 22:51

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Zou toch ook ASIO in weergave zijn; zie http://www.userdrivers.com/Sound-Card/Asus-Xonar-Essence-STX-bit-perfect-ASIO-Driver-beta-7-12-8-1771-for-Windows-7/

1. Sample rate supported: 44.1 / 48 / 88.2 / 96 / 176.4 / 192 kHz
2. Supports one ASIO playback stream (maximum 8 channels) to analog output.
3. Supports one ASIO recording stream (2 channels) from analog input.
4. Recording source (microphone in or line in) is selected by system mixer.
5. To keep the ASIO stream bit-perfect, the following two rules apply:
(1) The ASIO stream has higher priority of using DMA buffer than other streams. That is, when the ASIO stream is played, other streams cannot be played.
(2) No volume control is available for the ASIO stream.
6. When there are more than two ASIO applications running, only one application gets the right to use the hardware resource. This is based on “first come, first service” rule.


Ik denk driver de-installeren (in "veilige mode"), PC rebooten en dan opnieuw installeren in normale mode; dan zou het opgelost kunnen zijn.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 25 dec 2013 01:10

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Beste Geert, Jan Wim en Evert-Jan,

Bedankt voor jullie reacties. De geluidskaart heb ik al enkele jaren. Het probleem van de krakerige geluiden trad alleen op onder windows 8.1 pro. Zodra er een nieuwe versie van Hauptwerk of de driver van de geluidskaart is zal ik weer een test doen onder windows 8.1

Onder windows 7 gebruik ik uiteraard volgens de aanbevelingen de asiodriver. Ik heb de latency op het minimum van 1 ms gezet en de buffergrootte op 0256. Ik kan geen verschil horen tussen de start van een toon rechtstreekt uit Hymnus III of de start van een toon via Hauptwerk.

Als je een experiment wil doen dan moet je de latency op 80 ms zetten en kijken hoe je het spelen van Bachs triosonate nr 5 ervaart. Ik vond het in ieder geval aanvoelen of je lood in je vingers had. Met hauptwerk en Freiberg kies je overigens zo wie zo een wat gematigder tempo.

Groeten,

Hans Daudey

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 dec 2013 16:31

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hans

het probleem is dus een geluidskaart-driver probleem. De nieuwe versie van Hauptwerk kan hier niets aan verbeteren en kan die fout ook niet oplossen.

Volgens mij zijn er geen drivers voor Windows 8.0 uitgebracht. Of ze er ooit zullen komen, weet ik niet; de kaart is niet de jongste meer.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 27 dec 2013 00:32

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Evert-Jan,

De laatste driver (build1821) wordt van toepassing verklaard voor Windows 8 - 64 bits en dateert van juni 2013 en is in beta-fase. Ik wacht gewoon af of er t.z.t. mogelijk een update verschijnt.

Om te beoordelen of het geluid van mijn geluidskaart voor verbetering vatbaar is zou ik mijn oren i.c.m. de Sennheiser 800 als meetinstrument kunnen gebruiken. Ik vind bijvoorbeeld dat het aanblaasgeluid van de toon "e" (343Hz) van de Octav Principal 8 van Freiberg heel ver op de achtergrond scherpe randjes heeft. Alleen heb ik geen door de community goedgekeurde geluidskaart en koptelefoonversterker beschikbaar voor directe vergelijking.

Wat veel meer voor verbetering vatbaar is de kwaliteit van het geluidssysteem in de Alhlborn Hymnus 3 in combinatie met de eigenfrequenties van de huiskamer. Als ik het ideaal wil realiseren betekent dit verhuizing, een doordachte inrichting van de huiskamer en mogelijk een acceptatieprogramma voor de gezinsgenoten. Het zelfbouw transmissielijnsysteem met KEF speakers wat ik 25 jaar terug bouwde zal ongetwijfeld veel beter klinken maar past niet meer in de huiskamer en staat nu op zolder bij de tweede pc.

Ik houd de geluidskaart in gedachten als ik in technische zin weer eens naar het geheel ga kijken.

Een ander aspect van de hobby is het spelen van het repertoire. De stapel orgelboekjes van 40 cm hoog heb ik netjes in tijdschriftenbakken onder handbereik gezet en zelfs simpele stukjes komen muzikaal tot leven met maar enkele registers aan. Wel jammer voor de fabrikanten van digitale orgels dat ze een potentiële klant kwijt zijn. En een pijporgel voor in de huiskamer zal het ook niet meer worden. De enige pijp die ik gebouwd heb heeft dienst gedaan als verplicht muzikaal werkstuk dat zoon of dochter op de "Quido" moest aanleveren. Jaren later kwam ik diezelfde pijp in de kleur fluorescerend oranje nog eens tegen tijdens een orgelcursus in het theorielokaal aldaar.

Hans Daudey
Laatst bijgewerkt door Hans Daudey op 05 jan 2014 21:31, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 29 dec 2013 00:34

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Een medewerker van Asus geeft aan dat er voor de Asus Xonar Essence STX geen Windows 8.1 driver meer komt. Één van de IC's op de kaart verhindert dat deze driver door de WHQL-test komt.

De komende tijd blijf ik zodoende onder Windows 7 werken en spelen.

De opstarttijd van de computer is 30 seconde. Het starten van Hauptwerk en het laden van Freiberg (stereo, zonder de rear-samples) kost 12 s.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 dec 2013 12:56

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Een zeer lezenswaard verhaal, Hans!

Ik herken dat van die transmisielijnkasten! Heb je ook het toenmalige ontwerp in Wireless World uitgevoerd?

Nav je opmering over kamerreflekties wilde ik je nog even wijzen op de ARC software , waar je veel over kunt vinden hier op het forum.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 30 dec 2013 12:54

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Geert,

Ik denk dat je dat goed geraden hebt. Ik heb ze in 1984 gebouwd aan de hand van een ontwerp van A.R. Bailey uit de Wireless World van mei 1972. Ze bevatten de speakers KEF B139, B110 en T27. In dit ontwerp is er aandacht aan de impulsweergave besteed door er voor te zorgen dat het geluid dat aan de achterkant van het luidsprekermembraan afgegeven wordt niet via de achterwand terugkaatst en via de luidspreker de kast verlaat. Als extra heb ik nog 45 graden schotjes aangebracht bij de vouwen in de pijp. En het was een leuke opgave om met analytische meetkunde alle benodigde stukjes hout van te voren te berekenen. Driehoekjes met alle drie de zijden schuin.

Hans Daudey

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 dec 2013 17:32

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hans Daudey schreef:Geert,

Ik denk dat je dat goed geraden hebt. Ik heb ze in 1984 gebouwd aan de hand van een ontwerp van A.R. Bailey uit de Wireless World van mei 1972. Ze bevatten de speakers KEF B139, B110 en T27. In dit ontwerp is er aandacht aan de impulsweergave besteed door er voor te zorgen dat het geluid dat aan de achterkant van het luidsprekermembraan afgegeven wordt niet via de achterwand terugkaatst en via de luidspreker de kast verlaat. Als extra heb ik nog 45 graden schotjes aangebracht bij de vouwen in de pijp. En het was een leuke opgave om met analytische meetkunde alle benodigde stukjes hout van te voren te berekenen. Driehoekjes met alle drie de zijden schuin.

Hans Daudey



Hoi Hans,

Leuk om te lezen het door jouw toegepaste principe, gebruik ik n.l. nog steeds in mijn zelfbouw speakers
voor gebruik met hauptwerk, en dit klinkt echt heel goed en gedetaileerd.


ik heb ook nog een TL sub gebouwd

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 30 dec 2013 18:48

Re: Hans Daudey stelt zich voor

DSC01367 (1368 x 770).jpg
Beste Geert, Jan WIllem,

Leuk dat we samenstemmen in het onderscheiden van wat er echt goed klinkt. De plannen voor de komende tijd zijn:
1. De orgels van de samplesets leren kennen en allerlei muziek erop spelen/instuderen.
2. Wellicht in een andere kerstvakantie nog eens de stap maken naar surround en bijpassende geluidskaart (pcie) of externe oplossing.
3. De weergave met de koptelefoon bevalt me goed. Met hauptwerk zijn er minder digitale tekortkomingen hoorbaar dan als je deze op de koptelefoonuitgang van de Ahlborn aansluit. Dan hoor je de beperkingen van de digitale techniek van jaren her.
4. Vooralsnog is weergave via de consoleluidsprekers en -versterkers in muzikale zin aanvaardbaar.

In de bijlage nog een foto. Let op de registerbediening via de smartphone.

Hans Daudey
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 31 dec 2013 01:24

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Voordat ik het muziek maken vervolg wil ik toch de bediening van de registers via de samsung galaxy note verder uitwerken. Een recente bijdrage in een blog op de website van forumlid gjschipper (bij deze bedankt) gaf mij voldoende informatie de werkwijze via TouschOSC (€ 5,- op android) snel te doorgronden. (enkele dingen zelf toevoegen: vast IP-adres computer; java installeren voor eerste gebruik van de touch-osc editor; Als java foutmelding geeft opnieuw installeren; IP-adres ingeven ipv automatisch herkenning)

Bij wijze van test heb ik één knop aangemaakt, waarmee ik een register kon bedienen.

Ik signaleer de volgende voordelen t.o.v. de oplossing met PhoneMyPC:
1. Reactie onmiddellijk. Terugmelding aanwezig door oplichten bedieningsknop.
2. Eigen ontwerp bedieningspaneel en volgorde registers mogelijk.

De verdere details moet ik nog uitzoeken.

Hans Daudey
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 dec 2013 19:21

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Bedankt, Hans, voor de foto en aanvullende gegevens/plannen.

Ja, die KEF-tijd was toch wel mooi......

Die koptelefoon, jaa, daar zijn hier ook diverse voor- en tegens genoemd, maar met name de sets van OAM klinken op koptel gewoon uitstekend; het schijnt dat hij ook het bekende kunsthoofd-opnamesysteem hanteert.

Ik kan in mijn huidige woonsituatie niet echt uren op speakers spelen; daar komt nog bij, dat ik plm 20 dB gehoorsachteruitgang heb. Voor mij is de koptel dan ook DE aangewezen weg.
Wel gedurfd, om zoveel geld voor een paar CAN's uit te geven...!! Zou ze weleens willen vergelijken met de mijne.

Zelf werk ik vanaf het moment dat dit beschikbaar kwam, met 2 stuks Novation Launchpads voor de registratie.

HG

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 31 dec 2013 19:34

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Screenshot_2013-12-31-18-00-25.png

Inmiddels heb ik voor Freiberg een afstandsbediening voor Android gemaakt, gebruik makend van TouchOSC en bijbehorende midi-bridge en editor.

Aandachtspunten:
1. Kies voor registers en de toets "C" een toggle button en voor de setzernrs een push button.
2. Maak eerst een button aan; kies tabblad midi; vink value aan; laat type op control change staan;channel 1(voor alle knoppen);number:1,2,3,...48 (nadat alle knoppen door knippen en plakken aangemaakt zijn dit invoeren oplopend per knop)
3. de eerste knop vermenigvuldigen met knippen en plakken; per kolom selecteren door rechthoek door te trekken of met shift; rechtermuistoets uitlijnen links; bovenste en onderste positioneren; daarna kolom selecteren en met rechtermuistoets distribute.
4. tekst voor in de buttons (label H met rechtermuistoets op achtergrond) buiten zwarte schermgebied aanmaken; doorzichtig maken door background uit te vinken; daarna per kolom in de buttons vegen. Kleur letters anders als buttonkleur.

Werkt veel beter dan PhoneMyPC. Nu ik de route beheers zal een volgend orgel veel minder tijd kosten.

Deze info is aanvullend op het één knop tutorial van gjschipper.

Hans Daudey
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Hans Daudey op 05 jan 2014 22:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 01 jan 2014 00:55

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Rectificatie: Toets S een toggle button, de toetsen 1,2,3,...,10, "C" een push button

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 01 jan 2014 01:44

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Nog even een schuifje toegevoegd gekoppeld aan view>large floating control panels (for this organ)>audio, midi and performance>volume.
Nu nog een manier verzinnen om hauptwerk aan een schuifje te koppelen en evenzo oberwerk.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 02 jan 2014 11:59

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Geert schreef:Bedankt, Hans, voor de foto en aanvullende gegevens/plannen.

Wel gedurfd, om zoveel geld voor een paar CAN's uit te geven...!! Zou ze weleens willen vergelijken met de mijne.



Geert,

Ter geruststelling: Ik heb de Sennheiser HD 800 niet speciaal aangeschaft voor Hauptwerk. Op het moment dat ik de KEFS jaren terug uit de huiskamer verbannen heb ben ik voor het luisteren van muziek overgeschakeld op koptelefoon met achtereenvolgens de volgende apparatuur:
1. gemodificeerde Marantz-cd speler met eigenbouw klasse A koptelefonversterker (elektuur; aangepast) - Sennheiser HD 600
2. Squeezebox i.c.m. collectie 192 kHz/24 materiaal van Linn (omgerekend naar 96 kHz/24 bits) of via de computer met de Xonar Essence STX i.p.v de cd speler
3. Naderhand is de HD 600 vervangen door de HD 800

Dus de Sennheiser moet je zien als een low-cost vervanging van een paar goede boxen. Deze geeft veel meer details dan de KEFs.

De KEF boxen staan op zolder in de fitnessruimte en verzorgen daar de muziek bij de tweede computer (Xonar Essence ST-versterker Musical Fidelity A2 - 2 x 25W klasse A). De mp3's van het forum zijn daar leuk om naar te luisteren tijdens de fitness. Maar 192 kHz/24 bits klinkt daar ook goed.

Groet,

Hans Daudey
Laatst bijgewerkt door Hans Daudey op 21 feb 2015 14:25, in totaal 4 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2014 14:16

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Bedankt voor je reaktie, Hans!

Ik ben toevallig erg geinteresseerd in dat klasse A ontwerpje. Voor mn HW ben ik nu overgestapt op een MOTU audio interface, maar die geeft NET te weinig spanning af voor mijn AKG K 550.

Is natuurlijk veel over koptel versterkers te vinden op internet. Was van plan om een goede opamp te laten volgen door een power Mosfet drain-follower, die dan gewoon stroom staat te trekken.
Maar als jij met die hd800 goede resultaten hebt op dat elektuur ontwerpje, wil ik daar ook eens naar kijken.
Mijn cans zijn wel 32 ohm.....

Ik zal je even een pbtje sturen voor als je dat schema wilt sharen.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 26 jan 2015 19:06

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Beste forumleden,

In de kerstvakantie heb ik de volgende verbeteringen doorgevoerd:
1. Computer i7 4770K 32 GB overklokt op 4,5 Ghz
2. Een stereo geluidskaart ASUS Essence STX II i.c.m. Asio4All: latency wordt 5,3 ms
3. De interne stereo midden- en hoogtoners van de Ahlborn vervangen door KEF Q100's op oorhoogte: zeer goed ruimtelijk geluid, ook terzijde van het orgel (met dank aan Geert en aan Loosman voor de tip; mooi spul die UNI-Q drivers). De interne 10 inch subwoofer van de Ahlborn neemt het laag voor zijn rekening. Het actieve scheidingsfilter in de Ahlborn stuurt een 70W laagkanaal aan en 2 x 40W midden-hoog kanalen.
4. Met deze configuratie kan ik nu zowel via speakers als via de koptelefoon het orgel en door de computer verzorgde audio op hoog kwaliteitsniveau afspelen.
5. Met dank aan John Boersma ben ik overgeschakeld op het transeptorgel van de Laurenskerk te Rotterdam. Hierop heb je een uitstekend contact met het instrument en de ruimte waar het in staat. Voor het spelen van triosonates heb ik weer dat precieze gevoel terug wat de Ahlborn me verschafte. Ik snap nu waarom Marie Claire Alain zo verzot was op Marcussen orgels. Na inladen alle surroundkanalen op 24 bits heb ik nog ruim 4GB geheugen over.
6. Met dank aan G.J. Schippers heb ik met touchOSC een nieuwe interface geprogrammeerd voor dit orgel op de Samsung Note 3 smartphone. Registers, extra koppels, schuifjes van het mixbord allemaal compact op één scherm.
7. Met dank aan het praktijkboek van John Boersma kan ik nu ieder van de twee manualen (via de toetskeuze a3, bes3 en b3) van de Ahlborn koppelen aan één van de drie manualen van het orgelmodel.
8. Wanneer je een Lexicon MX300 voedt met orgelgeluid geeft deze pas na 70 ms het begin van de nagalm. Je kan deze niet zonder meer tussen orgel en versterker zetten vanwege de vertraging. Opties zijn: intern in de MX300 direct geluid bijmengen-moet je wel voor iedere preset instellen; uitgang van de MX300 via aparte kanalen en speakers weergeven (werkt ook bij stereo geluidskaart) of via een mengpaneel met direct geluid mengen. Ik kan via het mixbord al een prima ruimtelijke indruk krijgen. Ik heb voorlopig dan ook de MX300 weer binnen de zichttermijn van 60 dagen teruggestuurd.
Paneel.jpg
dsc01996.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Hans Daudey op 26 jan 2015 22:02, in totaal 5 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jan 2015 20:00

Re: Hans Daudey stelt zich voor

hoi Hans,


je hebt een flinke update gedaan zeg..

het leuke is dat het verbeterd, is ook een uitdaging van HW

wat ik alleen niet begrijp is de Lexicon MX300 ??? dit moet je niet doen vind ik, het kost je grofweg 100 euro, en is een verouderd principe

ben benieuwd waarom je niet gekozen hebt voor Reaper convolution galm??

je blijft dan digitaal werken, en is vele male beter dan de Lexicon, en goedkoper.......................

dit even terzijde want ik snap ook wel dat je de aankoop niet ongedaan kan maken, maar het bevreemde mij een beetje


geen kritiek , maar meer nieuwsgierigheid,


gr

Jan Wim

edit sorry zie nu dat je de Lexicon al terug naar zijn land gestuurd hebt :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 26 jan 2015 20:22

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Jan WIm,

Ik wilde de nieuwe visie van John Boersma op HW zoals vermeld op zijn website (direct geluid, intoneren en gebruik van de MX300) eens uitproberen. Ik ben echter van mening dat HW ervoor moet zorgen dat de beleving optimaal is. Wellicht gaat dat beter naarmate de computercapaciteit toeneemt.

Op Reaper heb ik me nog niet georiënteerd. Ik heb gelijk een paar vragen:
1. Welke versie heb je nodig en wat zijn de licentiekosten?
2. Introduceert dat extra latency?
3. Werkt Reaper samen met de ASUS geluidskaart?

Groet en gefeliciteerd met je verjaardag.

Hans
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com