Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wim stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 10

Geregistreerd: 07 mei 2012 21:22

Bericht 08 jan 2014 22:57

Wim stelt zich voor

Toen tijdens een verbouwing mijn Ahlborn DS 26 een paar maanden in de schuur had gestaan, was het gedaan met het oude beestje. Ik had natuurlijk een reparateur kunnen laten komen, maar inmiddels was ik het Midi orgel tegen gekomen. Voor die tijd had ik al met JOrgan gespeeld. Echter daarbij had ik volcontinue problemen met het midi signaal (zie een oud onderwerp hierover van mij). Het midi signaal werkte nog wel, maar een orgel waarbij om de 20 seconden een toon blijft hangen is niet speelbaar.
Na veel speurwerk op internet kwam ik erachter dat het signaal van de Ahblorn te zwak zou zijn, een aantal noodoplossingen zou wel mogelijk zijn, maar de kans op problemen bleef enorm groot. Daarom heb ik het rigoreuze besluit genomen om het orgel opnieuw te midificeren. Hiervoor heb ik NIco Goes benaderd. Hij heeft mij uitstekend advies gegeven. Omdat het orgel reeds voorzien was van een matrix hoefde er erg weinig gewijzigd te worden. Voor de technici: In de matrixprint van de klavieren zat een 74HCT138, die is er uitgesoldeerd en daar op de plaats is een 16 polig IC voetje gekomen. Door van de 16 polige flatcable alleen de benodigde kabeltjes aan te sluiten op het decoder printje was de matrix verbouwd.
Omdat ik mij vrouw ook een plezier wilde doen, heb ik het orgel naar de slaapkamer verplaatst. Groot nadeel was de enorme kast van de Ahblorn. Deze heb ik dus een stukje kleiner gemaakt...
Ik speel nu in een voorlopige opstelling. In de loop van de tijd hoop ik het een en ander uit te breiden en misschien nog een betere kast te bouwen.
Het orgel heeft een eigen computer (voormalig werkstation van kantoor..)
acer veriton m670g met op dit moment 4 gb geheugen. Is uitbreidbaar tot 8, dus daar ligt voorlopig de max.
Van marktplaats een 15 inch touchscreen (registreren met de muis was echt niet leuk).
Het geluid speel ik af op een setje Creative Inspire T3300 (niet echt high end dus)
Hauptwerk free met:
Veendam
Pekela
Oosterwijtwerd
PROSPECTUM stocking stuffer organ 1 toon verlaagd, t.b.v. Cornet van mijn dochter

Verder nog Grandorgue
Walker Wildervank
Burea Church

Mijn persoonlijke voorkeur op dit moment hebben Veendam en Pekela.
Alles bij elkaar heb ik het ongeveer 2 jaar zonder orgel gedaan. Ben nu wel een beetje verslaafd, maar dat is herkenbaar heb ik gelezen.
Toekomstplannen:
Een mooi gedetailleerd orgel voor een beperkt budget. Denk zelf aan Menesterol of Anloo.
Betere geluidsweergave dmv stereo speakers. Grote vraag is waar ik dan de speakers moet plaatsen. Onder de speeltafel vind ik een slecht idee. Dan ben ik weer terug bij af. Het orgel staat voor het raam. Dus een hoge orgelkast is geen optie. Speakers aan het plafond zijn wel een optie. Vraag is nu, waar hang ik deze speakers dan? 2,5 m achter me? of boven het orgel?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 jan 2014 01:36

Re: Wim stelt zich voor

Wim, hartelijk welkom op dit forum!

Weer eens wat anders, jouw benadering. Ook leuk, dat je dus speciaal voor je vrouw inde slaapkamer stukjes gaat spelen...

Je zou eens ergens moeten kunnen vergelijken - bij mij altijd welkom - voordat je Menesterol of Anloo kiest. Het blijft toch ook een kwestie van smaak. Zelf ben ik weg van Anloo, zoals je dat pijpwerk hoort aanspreken, en die Trompet heeft zo,n volle klank, nergens scherp of gemeen.
Vooral als je er wat convolution bijzet, want de orig akoestiek is wel wat droog.

Ik zou toch ook de koptelefoon nog overwegen, als je nog speakers moet aanschaffen.

Die speaker-opstelling: ik zou er gewoon eerst eens wat langere kabels aanzetten, en gaan experimenteren. Niemand kan met de nu voorhanden gegevens daarin van tevoren al goed adviseren. Het raam bv, dat maakt 100% verschil uit als je speelt met de gordijnen dicht.

HG

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 09 jan 2014 11:43

Re: Wim stelt zich voor

Ik zou eerder voor Menesterol pleiten. Anloo is inderdaad wat droog, en heeft ook maar 1 release per sample, waardoor het wat minder natuurlijk klinkt bij met name snel spel. Menesterol krijg je in zowel een droge, als een "moist", als een surround versie, dus daar zit hoe dan ook wat van je smaak bij denk ik. En ik speel er gewoon liever op dan op Anloo.

Ik vind het ook een voordeel dat Menesterol een vollediger prestantenkoor heeft op het bovenmanuaal

Berichten: 10

Geregistreerd: 07 mei 2012 21:22

Bericht 09 jan 2014 20:29

Re: Wim stelt zich voor

Geert schreef:Ook leuk, dat je dus speciaal voor je vrouw inde slaapkamer stukjes gaat spelen...
ik kan het iedereen aanraden om in een aparte ruimte te zitten. Een orgel is toch een beetje een a-sociaal instrument in een woonkamer. Als je orgel speelt verplicht je iedereen om naar je orgelspel te luisteren. Nu kan ik lekker mijn eigen ding doen en heeft niemand last van mijn gestuntel. Ik heb het volume zo afgesteld dat het hard genoeg is, en beneden niet of nauwelijks hoorbaar is.

De opmerking van de gordijnen vind ik ook een goede. Ga ik eens op letten. En inderdaad maar gewoon expirimenteren.
En over de sample set, die gaat er voorlopig nog niet komen. Door een foutje in uw nadeel van de belastingdienst. Ofdat meneer even terug wil betalen want ze hadden verkeerd gerekend.

Het nadeel aan een koptelefoon vind ik dat sommige samplesets er echt beroerd op klinken met een registratie met 1 of 2 registers. Dan komt het geluid voor 80% uit een speaker (althans zo lijkt het). Misschien is dat het nadeel van gratis samplesets?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 jan 2014 22:24

Re: Wim stelt zich voor

Dat voel ik precies zo, Wimv! Dat je het liefst "prive"speelt! Was natuurlijk een grapje van mij, over dat spelen in de slk.

Ik heb zelf mijn opstelling ook in een aparte hobbykamer staan, en speel eigenlijk bijna uitsluitend op koptel. Als je een goede hebt, dan gaat het geluid echt niet zo snel "in je hoofd"zitten. En je hoort vaak meer details, zeker, alsje zoals ik plm 20 dB gehoor kwijt bent. En twee overeenkomstige goede speakers incl versterking kosten beduidend meer.

Wel laat ik af en toe eens iets horen of demonstreer ik iets op speakers, maar de hele avond daarop spelen is bij mij gewoon uitgesloten!

Overigens vind ik zelf die 3 Noordelijke gratis samplesets heel behoorlijk klinken, en daar kan je al veel mee. Je kunt ook die mix-ODF daarvan ( Large Dutch) installeren, en dan gewoon de mooiste en best bij elkaar passende stemmen alleen laden. Kan als je niet direkt honderden euros wilt uitgeven, al heel bevredigend spelen........

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 jan 2014 00:21

Re: Wim stelt zich voor

Grappig, Jos, ik kwam op het HW-forum nog een aanbeveling van jou tegen betreffende Anloo...Maar toen was Menesterol denk ik nog niet uit.

Overigens roept de maker van de Anloo sampleset, dat gezien de droge akoestiek multirelease niet echt van voordeel is.

Ik heb overigens Memesterol maar weer eens geinstalleerd......wat een forum al niet teweeg brengt.

Het is denk ik, afgezien van de technische kwaliteiten van beide samplesets, ook een kwestie van wat je mooier vindt:

Grenzing ( dat orgel van hem in die grote kerk in Brussel vind ik wel erg fraai...) met zn neo-barok,
of Henk van Eeken die bij de totale restauratie van Anloo ,en de brand in zn atelier, eigenlijk ook een neob. maakte, maar toch wel op geheel andere wijze.


HG

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 jan 2014 00:37

Re: Wim stelt zich voor

En ik ben toch Anloo maar weer eens gaan spelen, dat had ik nog niet gedaan sinds mijn nieuwe setup. Met convolution reverb en surround valt er toch heel wat uit te halen, het is echt geen slecht orgel. De single releases breken af en toe toch wel op, bijv. bij de Octaaf 2'.

Menesterol heb ik ook met mijn nieuwe setup gekregen. Het is natuurlijk fantastisch dat je dat orgel dry, moist, wet, surround, dry-surround en moist-surround kunt bespelen.

Overigens, in vrijwel dezelfde prijsklasse zit Zoblitz, net als Anloo van Prospectum. Heb ik zelf niet, maar het lijkt me toch een heel mooi Silbermann-orgel. Zou Wim ook kunnen overwegen. Bij dat orgel kun je de balans van orgel vs akoestiek met behulp van sliders instellen.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com