Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Joost stelt zich voor!

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 30 jan 2014 22:42

Joost stelt zich voor!

Goedenavond allemaal,

Omdat ik mijn eerste vraag wilde gaan stellen op het forum, dacht ik: ik zal me eerst even netjes voorstellen. Mijn naam is Joost, 29 jaar en ik speel orgel vanaf m'n 10e. Al en hele tijd dus. Ik heb sinds het begin al orgelles en ik speel vanaf m'n 17e in de kerk. De gelukkige bespeler van een Steendam(Witte)-orgel!

Ik speel nu al een heel aantal jaren op een Domus jubileum 327 (Met MIDI), terwijl ik Johannus fan was/ben, maar die was ten tijde van mijn aanschaf niet beschikbaar, denk ik (lang geleden). Omdat ik de Domus al een tijd heb, ben ik gaan sparen voor een ander (lees: Johannus-) orgel. Maar in mijn huidige gezinssamenstelling gaat dat niet zo hard. Het pedaal van de Domus begint een beetje te storen, dus ik zocht naar een reparatiemanier. Zo kwam ik in de MIDI-wereld en kwam ik Hauptwerk weer tegen, waar ik al vaker van gehoord had. Ik heb me maar gewoon eens aan de gratis versie gewaagd. Weliswaar op een Pentium 4 van een aantal jaren oud, maar het werkt fantastisch! Een eigen orgel bouwen lijkt mij nog wel eens wat. M'n schoonvader is momenteel bezig een huisorgel te bouwen, dus de kennis is aanwezig. En ik heb anderhalf rechterhand.
Er komt een ander orgel. De vraag is alleen, wanneer en wat voor 1, maar die laatste vraag hier stellen, is hem beantwoorden. Ik heb al veel aan jullie gehad en ik hoop ook nog veel aan jullie te gaan hebben. Ik hoop ook dat jullie wat aan mij zullen gaan hebben.

Tot lezens,

Joost
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 31 jan 2014 18:10

Re: Joost stelt zich voor!

Hoi Joost,

Een naamgenoot moet ik natuurlijk wel verwelkomen op het forum ;)

Leuk dat je via via tegen HW bent aan gelopen. Ik denk dat je ook snel Johannus fan af bent hoor( heb zelf ook Johannus gehad, opus 30. )

Ik zou ook lekker voor zelfbouw gaan. Zeker als je de kennis daarover bij je in de familie zit!
Mij bevalt het iig enorm.

Welk Steendam orgel bespeel je?

Veel succes met alles!

Groetjes,

Joost
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 31 jan 2014 19:10

Re: Joost stelt zich voor!

Welkom. En jij ga natuurlijk de sampleset van een ander steendam orgel welke binnenkort uitkomt aanschaffen. :lol:
Ik zou aanraden eerst wat meer thuis te worden in en met het Hauptwerk gebeuren op basis van je domus orgel. Al doende leert men en dat vormt dan een basis voor de keuze van een andere speeltafel. Succes

Martijn
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 546

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 feb 2014 11:14

Re: Joost stelt zich voor!

Advies van Martijn is een goede. Domus is erg geschikt om met Hauptwerk te starten.Technisch zijn de nieuwere erg goed en de meeste functionaliteit werkt met Hauptwerk. (ik heb er redelijk wat ervaring mee)

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 01 feb 2014 17:39

Re: Joost stelt zich voor!

Nou, dat is al een duidelijke conclusie! Ja, Hauptwerk heeft wel de toekomst, denk ik. Ik speel overigens op het Steendam-orgel in Hoogeveen, Vrijgemaakte kerk. Het is een kopie van het Witte-orgel van Rotterdam-Delfshaven. Ik denk dat ik eerst maar eens een nieuwe pc ga aanschaffen en dan zien we wel weer verder. Elders op dit forum verzamel ik ook informatie om mijn pedaalcontacten te vervangen door Reed, die zijn wel aal vervanging toe. En wat nieuw vilt rond de pedalen kan ook geen kwaad, maar waar haal je zoiets?

Dank voor jullie reactie!

Vriendelijke groet,

Joost

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 feb 2014 20:01

Re: Joost stelt zich voor!

JoostK schreef:Ik speel overigens op het Steendam-orgel in Hoogeveen, Vrijgemaakte kerk. Elders op dit forum verzamel ik ook informatie om mijn pedaalcontacten te vervangen door Reed, die zijn wel aal vervanging toe. En wat nieuw vilt rond de pedalen kan ook geen kwaad, maar waar haal je zoiets?

Dank voor jullie reactie!

Vriendelijke groet,

Joost


Aha een regiogenoot? Ik woon op enkele kilometers van Hoogeveen.
Het vilt kun je kopen bij hobbywinkels, mijn echtgenote heeft dat indertijd in zwart(voor de registerstokken) en rood (voor de klavieren) voor mij meegenomen.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 01 feb 2014 23:57

Re: Joost stelt zich voor!

Je Domus pedaal contacten kun je ook schoonmaken met een contactspray en een polijstborsteltje op een dremel. Reed contacten zijn wel veel minder storingsgevoelig maar met zo af en toe een schoonmaak beurt werkt het weer zoals het hoort. Kost minder qua tijd en geld. Om er goed bij te kunnen moet je wel het hele pedaal demonteren maar dat doe je toch al voor het vervangen van het vilt.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 07 maart 2014 15:34

Re: Joost stelt zich voor!

Het vilt is vervangen en de reedcontacten zijn gesoldeerd. Ik ben voor eerst wel tevreden. Alleen heb ik nu een kabelbreuk ben ik bang. Met m'n nieuwe pc loopt Haupwerk al een stuk beter.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com