Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Ook even voortellen - Marius

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 13 feb 2014 00:01

Ook even voortellen - Marius

Dag allemaal,

Vandaag op het forum aangemeld in verband met met experimenten met HW en GO op mijn Joh Rembrandt 375.
Ik woon in het Groene Hart van Holland, geef al bijna 40 jaar orgelles, een aantal jaren kerk- en koororganist geweest en heb nu wat tijd om met sample orgels aan de gang te gaan.

Het sample geluid van HW /GO is zo heel anders als van het Johannus orgel. Ik vind onze Rembrandt nog steeds prachtig en speel er met veel genoegen op. Een paar demo's geprobeerd met GO software. Het valt zeker niet tegen en wil iets hebben dat goed gaat werken en ook goed klinkt.

Doel is om voor de afwisseling de PC aan te zetten en een ander orgel te bespelen dat ook nog eens makkelijk registreert via de orgelregisters op de speeltafel.
Ik ervaar dat de midi aansturing vanuit de speeltafel prima gaat m.b.t. de speelhulpen (koppels - tremulanten - zwelpedalen) maar de registers doen het soms prima, maar ook erg vreemd. Bijv. gaat wel aan, maar niet uit. Of een groep andere registers gaan uit bij het inzetten van 1 register. De PC is Win-7 (64 bits) met 5 Gb ram geheugen (3 st. 1Gb + 1 st. 2 Gb). Ook heb ik alleen nog slechts HW en GO demo geprobeerd en is de keus nog niet gemaakt waar ik mee verder moet gaan.

Kortom ik mis nog veel ervaring en wil dat erg graag via dit forum opdoen. Zo kennis opbouwen.

Groet, Marius
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 feb 2014 01:11

Re: Ook even voortellen - Marius

Hoi Marius

Welkom op dit forum. Heb zelf ook een Johannus Rembrandt maar dan de 395. Mooi orgel maar in vergelijking met Hauptwerk valt het toch in het niet. Ben zelf al een aantal jaren met Hauptwerk bezig en woon aan de rand van het groene hart in Den Haag. Als je meer informatie wilt of eens een aantal surround sets wil uitproberen dan ben je uiteraard welkom om eens te komen spelen.

Groet Jan

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 13 feb 2014 21:46

Re: Ook even voortellen - Marius

Marius, welkom op het HW forum !
Waarder-Gouda. We wonen dicht bijelkaar.
Ook welkom als je eens wilt spelen op de verschillende sets die ik heb.
Hoewel mijn orgel en audio eenvoudiger zijn dan de top spullen van Jan, is het verschil wel informatief verwacht ik.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 14 feb 2014 20:27

Re: Ook even voortellen - Marius

Dag Marius,
Welkom hier en veel plezier. Ik gebruik al weer enige tijd een Cantor als console voor Hauptwerk en daar zit veel Johannes materiaal in. Ik herken het probleem mbt de registers, bij mij was de oplossing reuze eenvoudig: gebruik het crescendo pedaal niet maar laat deze op de 0-stand staan. Daarmee waren de problemen opgelost.
Toen ik de midi ging uitlezen bleek de crescendo signalen te versturen die de registers overrulen. Vandaar.

Ik hoop dat je hier verder mee komt.
Helaas, het crescendo pedaal is dus nutteloos voor hauptwerk. De zwelpedalen functioneren prima. Met herprogrammeren van het crescendo heeft nog niemand mij verder kunnen helpen, helaas.

Met vriendelijke groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 15 feb 2014 00:41

Re: Ook even voortellen - Marius

Dank je wel voor jullie antwoorden.
Ik heb met HW-4 nu geen problemen meer met de midi koppelingen aan de registerbedieningen. Met GO gaat het nog fout, maar wellicht zal ook hier het crescendo pedaal de boel in de war schoppen. Ik ga daar eens goed naar kijken. Goede raad is duur, dus bedankt voor de tip.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 nov 2014 20:03

Re: Ook even voortellen - Marius

Inmiddels is er heel wat gedaan en aangepast sinds mijn laatste bericht in dit forum staartje.
Als GO versie gebruik ik V0.3.1.1726 in combinatie met ASIO4ALL V2.

GO vertoont geen fouten en de bediening van alle functies (uiteraard midi) op de speeltafel is gewoon prima. Ook de zwelpedalen leveren geen problemen op.
Er is een externe Behringer USB audio driver geplaatst, wat een behoorlijke betere audio weergave inhoudt . De 7 stuks eindversterkers van het Johannus Rembrandt 375 bevallen me steeds prima, ondanks de verhalen dat je betere geluidsweergave moet krijgen met aparte boxen. Het geluid komt voor 30% onder de klavieren via 7 speakers en voor 70% bovenaf via de speakers achter de orgelpijpen, eveneens 7 speakers. Alle speakers in het front heb ik aan de achterzijde akoestisch ontkoppeld met dempend materiaal - daarmee klinkt de weergave natuurlijker.

Ik heb nog 1 vraag:
hoe kan ik het beste het totaal volume vanaf de speeltafel regelen ? De PC staat in een andere kamer. Het liefst zou ik het meest rechtse zwelpedaal (Johannus crescendo pedaal) aanwenden om via midi de schuifknop van mijn PC-volume te regelen. Wie o wie heeft iets dergelijks gemaakt en wat heb ik ervoor nodig. Nu heb ik Remote Controle wel een geprobeerd op mijn smartphone via wifi, maar dan moet ik internet kabel op de PC hebben aangesloten. Het werkt maar valt ook wel eens uit. Ik doe het liever niet omdat het storingen kan geven. Windows en virusbeveiliging doen soms onverwachte dingen.

Een gekoesterde wens is nog eens van een bestaande speeltafel ombouwen naar een PC-organ. Dat is toekomstmuziek voor het geval ik meer tijd ga krijgen.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 nov 2014 20:27

Re: Ook even voortellen - Marius

[.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 nov 2014 00:31

Re: Ook even voortellen - Marius

Ja, dat heb ik hier ook al tijden in gebruik. Mijn meest rechtse pedaal toegewezen aan de totaalvolumeslider.
Werkt prima.

Op de meeste Audio Interfaces heb je natuurlijk ook een volumeregelaar die je softwarematig aan alle gewenste uitgangskanalen kunt koppelen.

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 21 nov 2014 17:09

Re: Ook even voortellen - Marius

En wat dacht je van een zwelpedaal gebruiken om onder het spelen de mix van bijv de frontsamples te wijzigen. Erg leuk.
Dit kan bijv. bij Brasov.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 nov 2014 22:35

Re: Ook even voortellen - Marius

Hoi Marius

Bij mijn Johannus is het meest rechter zwelpedaal van het generaal cresendo niet gemidificeerd de andere 3 wel dus dat gaat niet lukken om die te gebruiken als volume regelaar.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 22 nov 2014 23:08

Re: Ook even voortellen - Marius

Hallo Jan,

Inderdaad is het crescendo pedaal niet midi te gebruiken.
Verder gebruik ik geen HW maar GrandOrgue. Wie weet hoe ik met een van de zwelpedalen toch het totaal volume kan regelen?
Er zit wel een instelling voor het volume links boven in de menubalk (staat nu op -20), maar hoe is dit midi te gebruiken?

Groet,\Marius
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 24 jul 2015 22:08

Re: Ook even voortellen - Marius

Naar aanleiding van mijn vraag :

hoe kan ik het beste het totaal volume vanaf de speeltafel regelen ? De PC staat in een andere kamer. Het liefst zou ik het meest rechtse zwelpedaal (Johannus crescendo pedaal) aanwenden om via midi de schuifknop van mijn PC-volume te regelen. Wie o wie heeft iets dergelijks gemaakt ......?


heb ik een prima oplossing gevonden. In het stereo audio signaal tussen de geluidskaart en de eindversterkers heb ik onder de speeltafel een stereo potentiometer aangebracht. Dat is een dubbele regelaar op 1 knop. Het valt niet op en voldoet uitstekend.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 dec 2015 10:39

Re: Ook even voortellen - Marius

GO-versie0-3-1-1991.jpg
Weer een vooruitgang in geluidskwaliteit gerealiseerd. :D

Het werkt nu op de laatste GO versie V0.3.1.1991.

De kleine Behringer 2 kanaals geluidskaart is vervangen door een 4 kanaals Focusrite Scarlett 2i4 geluidskaart. Het geluid klinkt helderder, het is dan ook een 24 bits. Een aparte ASIO driver is niet nodig (werkt niet eens) want ASIO is reeds geintergreerd in de drivers van de Focosrite 2i4. Wel zo makkelijk.
In GO instellingen het audio-output menu aangepast naar 4 kanalen en bij Orgelinstellingen in GO bij de diverse orgel samples de manualen registers verdeeld over de audio groepen.
Ik heb nu nog aan het experimenten met de beste latency (Asio), volume instellingen, intonaties van de stemmen, de mate van polyphony, etc. Er hangt geen zware PC achter dus moet de meest optimale instelling worden gevonden.
Tevens heb ik nu de hoge pedaalstemmen, oa. de 4-voets, op kanalen 3 en 4, dus bij het rugwerk of bovenwerk gezet.

De Front-R en Front-L (kanalen 1 en 2) worden via het luidspreker front van Johannus orgel, bovenin (pijpenfront) en onder weergegeven, de Rear-R en Rear-L (kanalen 3 en 4) via een aparte eindeversterker aangesloten op 2 boxen onder de orgelbank gemonteerd met de weergave naar achter. Dit wordt gebruikt voor het rugwerk of bovenwerk. De boxen zijn B&W (Bowers and Wilkins) van 100 W.
Alles werkt nu goed en klinkt steeds meer als een echt kerkorgel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com