Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wie helpt Jaap

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1

Geregistreerd: 04 maart 2014 19:18

Bericht 04 maart 2014 19:53

Wie helpt Jaap

Beste allemaal,

Ik zit er serieus aan te denken om Hauptwerk te gaan nemen. Heb in het verleden wel eens iets geprobeerd met gratis versies/samplesets via mijn laptop. Verder is er nooit van gekomen.

Op dit moment heb ik een behoorlijk groot 3 klaviers-orgel. Omdat ik in de toekomst wegens gebrek aan ruimte van dit orgel af moet, ga ik deze in de verkoop doen. Ik ben op zoek naar een kleiner orgel (formaat Johannus Studio/Content Clavis 224).

Nu dacht ik: misschien kan ik zelf wel een klein compact Hauptwerk orgel gaan/laten bouwen. Maar ik wil niet dat het een samengeraapt geheel wordt. Het moet er zo uit zien dat het in de woonkamer kan staan als meubelstuk.
Nu zie ik door de geluidskaarten de touchscreens niet meer, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Ik hoef echt niet op Kampen te spelen of iets dergelijks. Met Tholen, Vollenhove of Velesovo ben ik ook meer dan tevreden.
Ik heb een budget van ongeveer 5000 euro. Kan ik met dit bedrag een mooi orgeltje maken?
Wat zou ik volgens jullie moeten gaan aanschaffen? Welke computer? Enzovoort.

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 04 maart 2014 20:38

Re: Wie helpt Jaap

Beste Jaap,

Dat klinkt heel goed - je vraag brengt allemaal ideen naar voren. Je kan hier een leuk project van maken. Of je budget voldoende is ligt aan de keuzes die je maakt.

- het meubel moet er mooi uitzien (helemaal mee eens) - heb je zelf de mogelijkheden een mooi meubelstuk te bouwen? Of moet iemand anders dat voor je doen?
- wat voor klavieren wil je? Je kan de helf van je budget aan klavieren/pedaal uitgeven, maar dat is niet wenselijk... zijn keyboards voldoende? Kan een 2ehands orgel op de kop tikken?
- wat betreft computer/gekluidskaart kan je alle kanten uit: wil je een hoofdtelefoon gebruiken? speakers? Surround? Heb je een keuze gemaakt wb welke sample set - welke vereisten levert dit op? Ben je erg handig met een computer, of wil je iets dat werkt eenvoudig te bedienen is?

Wat ik gedaan heb, en nog steeds doe is goed rondkijken: wat is er 2e hands voor onderdelen/orgels/computers; wat bieden bedrijven aan voor complete sets, en... wat doen andere HW gebruikers allemaal (forums en Google en eBay).

Hoe meer ik weet, hoe beter ik zaken kan afwegen. En vanwege de vele mogelijkheden van een HW orgel denk ik dat je zelf beslissingen en keuzes moet maken. Voor mij is een computer net als een koelkast - hij moet werken, en ik wil er geen tijd aan besteden als het niet werkt. Maar anderen vinden dat juist leuk en leren er veel van... We kunnen allemaal ons ei kwijt - ik vind het geweldig...!

Veel success en laat ons maar weten hoe het jou vergaat!
Frank

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 maart 2014 21:01

Re: Wie helpt Jaap

Beste Jaap, ik denk dat het goed is om een principiele keus te maken: investeer je vooral in een mooi meubel of in een mooi geluid? Een combinatie zal moeilijk te vinden zijn binnen dit budget. Of wil je voornamelijk met hoofdtelefoon gaan spelen?

Voor een mooi geluid is het wenselijk dat je boxen op oorhoogte staan/hangen, onder een hoek van ongeveer 30 graden met je blikveld, op ongeveer 1-1.5 meter afstand van jezelf en onderling. Dat geldt althans voor een stereopaar.

Je kunt je voorstellen dat het op die manier heel moeilijk wordt om je boxen weg te werken. En zelfs al zou je dat doen, dan zou dat je geluidskwaliteit al snel negatief beinvloeden door allerlei reflecties van bijv. de wanden van de kast waarin de boxen staan. Zelf heb ik mijn boxen daarom volledig vrij hangen, vol in het zicht. Niet heel mooi om te zien, wel om te horen!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 maart 2014 21:54

Re: Wie helpt Jaap

Het moet er zo uit zien dat het in de woonkamer kan staan als meubelstuk.
Nu zie ik door de geluidskaarten de touchscreens niet meer


Beste Jaap, in bovenstaande mededeling vna jou zie ik dus 2 zaken in kennelijke volgorde van belang voor jou staan.

Dus allereerst zou ik gewoon eens kijken, wat ervoor nodig is om een leuk meubeltje te maken. Gewoon op je gemak bouwen, maar natuurlijk wel van tevoren even een paar technische detailgbeslissingen nemen, die met het meubel te maken hebben. Even een eerste opzet:

1. Aantal klavieren; ook type en omvang ( Fatar? oude houten staartklavieren? drukpunt? (=wenselijk).
2. Zwelpedaal ( en).
3. Afmetingen pedaal.
4. duimpistons? evt voetpistons?
5. Hoe gaan we registreren?? Dit heeft ook te maken met jouw persoonlijke voorkeur; op dit forum is de klassieke opbouw met houten trekregisters in de meerderheid, maar t kan natuurlijk ook met touchschreens.
Gezien het budget valt m.i. een systeem met terugkoppeling vanuit HW een btje buiten het perspectief.

Valt vast nog veel meer over te zeggen, maar dan nu even wat punten voor de techniek:

1. De weergave: hoeveel luidsprekers wil je neerzetten of wegwerken achter een mooie front-opbouw.
Want ik neem alvast aan, dat je niet op koptel gaat spelen. Dan dus:
2. Een goede externe ( USB)-Audio Device met minimaal 6 kanalen. Das een diepte-investering want veroudert bijna niet en gaat ook bijna nooit stuk.
3. De PC: tsjaaa de meesten hier op het forum gaan voor beesten met 32 Gig en minimaal een I7 en SSD.
DUs ik durf hier mijn persoonlijke ervaringen niet aan te bevelen ( met een laptop...haha).

Voor merk en type luidsprekers zou ik BESLIST eens bij diverse mensen gaan luisteren en proberen door de enthousiaste verhalen heen te kijken om binnen jouw budget te kunnen blijven. Maar valt ook al heel veel over te lezen op het forum.

Leuk projekt! Gaat vast lukken.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 06 maart 2014 16:29

Re: Wie helpt Jaap

Jaap1 schreef:
Ik zit er serieus aan te denken om Hauptwerk te gaan nemen. Heb in het verleden wel eens iets geprobeerd met gratis versies/samplesets via mijn laptop. Verder is er nooit van gekomen.


Jaap

Ik lees dat u ervaring hebt opgedaan met gratis Hauptwerk, nu ben ik benieuwd hoe u dat ervaren hebt?
Had u een midi kabel direct in de laptop of een externe geluidskaart? Misschien weet u ook gelijk een mooie sampleset aan te raden!

mvg

Robert-jan O

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com